• Spagettimonstret

    Skulle du kunna göra abort?

    Inställningen till abort verkar variera mycket från person till person. Jag är nyfiken på hur användarna på familjeliv ställer sig inför att själva göra en abort. Vill gärna diskutera i en tråd som inte rör en enskild persons situation, utan är mer allmän.

    Omröstningen vänder sig till dem som kan bli gravida. Skulle du kunna göra abort? Säg att det är relativt tidigt i graviditeten (10 veckor eller mindre), inga kända skador på fostret och graviditeten har inte uppkommit genom våldtäkt. Dock oplanerad / inte under de bästa omständigheterna. Skriv gärna även hur du skulle resonera kring att göra abort.

    Kommer skriva om min egen inställning anonymt, kunde inte vara anonym när jag skapade omrösningen.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?
  • Anonym (No)
    Anonym (Va) skrev 2016-09-17 14:29:21 följande:

    Oftast är det slarv som leder till att preventivmedel inte fungerar. Och jag har aldrig hört om någon som haft någon form av medicinsk preventivmedel och kondom som blivit gravid. Så det går att skydda sig. Hur ofta slår blixten ner på samma ställe två gånger liksom.Då har man uppenbarligen inte lärt sig från tidigare och inye mognat avsevärt heller.


    Inte alltid. Har du tittat på pearl index för preventivmetoder? Där finns en tabell för "perfekt" användning och en för "typisk", dvs mänsklig, användning och hur stor % av 100 kvinnor som använder sig av respektive metod som förväntas bli gravida under ett år. Ja, man kan använda två olika metoder för att öka säkerheten, men jag har aldrig hört en enda läkare säga att NÅGON metod ger 100% säkerhet emot graviditet.. Därför bör MAN och kvinna (inte att förglömma männens ansvar!) vara väldigt medvetna och förstå konsekvenser.. T ex bör man nog inte ha "tillfälligt" sexuellt samliv med vem som helst hur som helst som prisas så idag! Utan enbart ha det med den man kan tänka sig att få ett barn med. Enligt mig bör det i så fall vara den man är gift med.
  • Anonym (Va)
    Anonym (No) skrev 2016-09-17 15:49:06 följande:

    Inte alltid. Har du tittat på pearl index för preventivmetoder? Där finns en tabell för "perfekt" användning och en för "typisk", dvs mänsklig, användning och hur stor % av 100 kvinnor som använder sig av respektive metod som förväntas bli gravida under ett år. Ja, man kan använda två olika metoder för att öka säkerheten, men jag har aldrig hört en enda läkare säga att NÅGON metod ger 100% säkerhet emot graviditet.. Därför bör MAN och kvinna (inte att förglömma männens ansvar!) vara väldigt medvetna och förstå konsekvenser.. T ex bör man nog inte ha "tillfälligt" sexuellt samliv med vem som helst hur som helst som prisas så idag! Utan enbart ha det med den man kan tänka sig att få ett barn med. Enligt mig bör det i så fall vara den man är gift med.


    Jag skrev inte "alltid" utan "oftast".
  • Anonym (T)
    Anonym (Va) skrev 2016-09-17 14:29:21 följande:

    Oftast är det slarv som leder till att preventivmedel inte fungerar. Och jag har aldrig hört om någon som haft någon form av medicinsk preventivmedel och kondom som blivit gravid. Så det går att skydda sig. Hur ofta slår blixten ner på samma ställe två gånger liksom.Då har man uppenbarligen inte lärt sig från tidigare och inye mognat avsevärt heller.


    Samma sak om man blev våldtagen ena gången och preventivmedel inte funkade andra?

    Blixten slår faktiskt ner två gånger på samma ställe rätt ofta, finns statistik på de + finns även människir som blivit träffade flera gånger.. preventivmedel som används korrekt är aldrig 100% heller, och det ändrar ju inte det faktum att man kanske inte kan eller vill ha barn då
  • Anonym (ABC123)

    Jag har gjort 2 aborter, den första när jag var ung och dum och litade till "säkra perioder" vilket ställde till det för oss, upptäckte det sent fick mens trots att jag var gravid så jag fick göra abort i vecka 14, en hemsk och vidrig upplevelse dock så var beslutet rätt, jag var inte redo, hade inte ekonomi, och killen var ingen jag ville spendera mitt liv med.

    Andra åt jag piller men glömde antagligen nån dag och så blev det som det blev men det upptäckte tidigt och aborten gjordes smärtfritt, även här var beslutet rätt.

    Så misstag kan ske flera gånger även om jag i efterhand önskar att man kunde göra det ogjort. Men idag sitter jag med min fina man, barn, ett barn på väg, hus, ordnad ekonomi med alla pusselbitar på plats. Jag är av den åsikt att man inte ska skaffa barn bara för att man har blivit gravid, det är så många delar som skall fungera och kännas rätt, däremot så är en stor motståndare till om aborter används som ett preventivmedel, men som sagt misstag och olyckor sker.

  • Anonym (Va)
    Anonym (T) skrev 2016-09-17 17:33:08 följande:

    Samma sak om man blev våldtagen ena gången och preventivmedel inte funkade andra?

    Blixten slår faktiskt ner två gånger på samma ställe rätt ofta, finns statistik på de + finns även människir som blivit träffade flera gånger.. preventivmedel som används korrekt är aldrig 100% heller, och det ändrar ju inte det faktum att man kanske inte kan eller vill ha barn då


    Jag anser inte att det är moraliskt försvarbart att göra flera aborter och som jag skrivit så handlar det oftast om "otur" enligt de som gör flera aborter. Jag håller inte med, vill du inte ha barn låt bli att ha sex!

    Man dödar inte barn för att man inte vill ha dem! Vilket jag anser att man gör vid en abort eftersom jag ser embryon och foster som människor.
  • Anonym (T)
    Anonym (Va) skrev 2016-09-17 17:59:22 följande:

    Jag anser inte att det är moraliskt försvarbart att göra flera aborter och som jag skrivit så handlar det oftast om "otur" enligt de som gör flera aborter. Jag håller inte med, vill du inte ha barn låt bli att ha sex!

    Man dödar inte barn för att man inte vill ha dem! Vilket jag anser att man gör vid en abort eftersom jag ser embryon och foster som människor.


    Men de är försvarbart att göra abort en gång?

    På vilket sätt ändras det för just det embryot om kvinnan gör de för första gången eller 10e gången?

    Och du menar att du hellre vill att dessa kvinnor tvingas genomgå en graviditet, förlossning och sen tar hand om ett barn dom inte kan/vill ta hand om eller att barnet placeras i fosterhem (nej de är inte så lätt att bara adoptera bort i sverige)

    Och dom ska göra de oavsett om dom blev våldtagna, lever med missbruk eller i ett destruktivt förhållande? Oavsett om de var 1år eller 40år mellan aborterna? Även om graviditeten/förlossningen kan ta livet av dom?

    Om dom skaffa ett barn och sen inte vill ha fler och väntar på sterilisering så ska dom leva i ett äktenskap utan sex? Kanske i flera år?
  • Anonym (Va)
    Anonym (T) skrev 2016-09-17 18:11:46 följande:

    Men de är försvarbart att göra abort en gång?

    På vilket sätt ändras det för just det embryot om kvinnan gör de för första gången eller 10e gången?

    Och du menar att du hellre vill att dessa kvinnor tvingas genomgå en graviditet, förlossning och sen tar hand om ett barn dom inte kan/vill ta hand om eller att barnet placeras i fosterhem (nej de är inte så lätt att bara adoptera bort i sverige)

    Och dom ska göra de oavsett om dom blev våldtagna, lever med missbruk eller i ett destruktivt förhållande? Oavsett om de var 1år eller 40år mellan aborterna? Även om graviditeten/förlossningen kan ta livet av dom?

    Om dom skaffa ett barn och sen inte vill ha fler och väntar på sterilisering så ska dom leva i ett äktenskap utan sex? Kanske i flera år?


    Jag har redan svarat på hur det kommer sig att jag ser skillnad på emig abort och flera aborter.

    Jag menar att man ska skydda sig dubbelt eller låta bli sex om man inte vill ha barn! Vilket jag också skrivit.
  • Anonym (T)
    Anonym (Va) skrev 2016-09-17 18:18:48 följande:

    Jag har redan svarat på hur det kommer sig att jag ser skillnad på emig abort och flera aborter.

    Jag menar att man ska skydda sig dubbelt eller låta bli sex om man inte vill ha barn! Vilket jag också skrivit.


    Du har alltså ingen förståelse alls för mänskligt beteende och oförutsedda händelser genom livets gång, oki!

    Din "moral" är ju mycket värd då..
  • Anonym (M)

    Ja. Jag tycker att man tar ett liv,det går inte att förneka, men då det är väldigt olämpligt av olika orsaker så tycker jag att man får ta sej den rätten för att inte skapa elände i de liv som redan finns alltså mammans och pappans. Jag har alltid använt säkra p medel och varit noga med dem eftersom jag inte tycker abort är en lättvindig sak men i vissa skeden i livet skulle jag gjort abort om jag blivit gravid ändå. I andra perioder hade det varit ok med ett barn även om vi inte planerade det.

  • Anonym (Va)
    Anonym (T) skrev 2016-09-17 18:22:27 följande:

    Du har alltså ingen förståelse alls för mänskligt beteende och oförutsedda händelser genom livets gång, oki!

    Din "moral" är ju mycket värd då..


    Jag förstår med anser det moraliskt förkastligt att kunna avfärda ett liv för att man slarvat och inte kan leva med konsekvenserna av sitt slarv utan aborterar ett liv istället.

    Dom flesta människor med hyfsad begåvning lär sig av sina misstag och upprepar dem inte.
Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?