• Spagettimonstret

Skulle du kunna göra abort?

Inställningen till abort verkar variera mycket från person till person. Jag är nyfiken på hur användarna på familjeliv ställer sig inför att själva göra en abort. Vill gärna diskutera i en tråd som inte rör en enskild persons situation, utan är mer allmän.

Omröstningen vänder sig till dem som kan bli gravida. Skulle du kunna göra abort? Säg att det är relativt tidigt i graviditeten (10 veckor eller mindre), inga kända skador på fostret och graviditeten har inte uppkommit genom våldtäkt. Dock oplanerad / inte under de bästa omständigheterna. Skriv gärna även hur du skulle resonera kring att göra abort.

Kommer skriva om min egen inställning anonymt, kunde inte vara anonym när jag skapade omrösningen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?
  • Jennie med ie

Mer sjukt än att man får abortera båda? Eller det enda om man är gravid med "bara" ett barn? Varför?

Ljunggren skrev 2016-09-12 09:45:10 följande:

Jag svarade "Vet inte" då jag ärlig talat inte vet om jag skulle klara av att välja bort ett "barn" som jag ändå vet att det blir i slutändan. 

Jag har nu ett barn och två påväg och mina tidigare planer var endast två barn då jag tänkt att jag inte har "tid" till fler. Men nu när vi fick "en på köpet" har jag värderat om och tycker tre barn är det rätta! 

Däremot vill jag inte bli gravid fler ggr efter detta (om nu allt går som det ska) och jag kommer göra allt i min makt för att inte bli gravid igen. Men om jag blir det, får jag värdera läget då. För jag har ju märkt nu att en "överraskning" kan vara väldigt välkommen och kanske omvärderar jag min förmåga om jag blir gravid en tredje gång? 

Visste ni förresten att om man blir gravid med tvillingar i Norge, är det tillåtet att abortera en av barnen.. Sjukt enligt mig! 

• Ljunggren
    Jennie med ie skrev 2016-09-12 09:49:24 följande:

Mer sjukt än att man får abortera båda? Eller det enda om man är gravid med "bara" ett barn? Varför?

Ja, precis det tycker jag. Varför? För att man då inte väljer om man ska vara gravid eller inte, utan man väljer bort ett av barnen vilket jag inte kan förstå. 

Jag är inte emot abort.
  • Jennie med ie

Nej man väljer inte bort om man ska vara gravid eller inte, däremot om man ska få ett barn eller två på samma gång vilket är en betydande skillnad. Själva ingreppet i sig rent medicinskt innebär ju samma sak egentligen.

Ljunggren skrev 2016-09-12 09:59:29 följande:

Ja, precis det tycker jag. Varför? För att man då inte väljer om man ska vara gravid eller inte, utan man väljer bort ett av barnen vilket jag inte kan förstå. 

Jag är inte emot abort.

• Harvester

Innan jag var gravid hade jag absolut kunnat göra det, men nu när man varit med om hela utvecklingen och inser vad som kommer ut skulle jag aldrig kunna göra det.

• Ljunggren
    Jennie med ie skrev 2016-09-12 10:04:39 följande:

Nej man väljer inte bort om man ska vara gravid eller inte, däremot om man ska få ett barn eller två på samma gång vilket är en betydande skillnad. Själva ingreppet i sig rent medicinskt innebär ju samma sak egentligen.

Vi ser inte likadant på denna fråga, det är ok. Ha en trevlig dag!
  • Jennie med ie

Ja det är klart det är ok.

Ljunggren skrev 2016-09-12 10:17:13 följande:

Vi ser inte likadant på denna fråga, det är ok. Ha en trevlig dag!

• Anonym (Miaa)

Jag kan inte bli gravid längre men om det trots allt skulle ske så skulle jag göra abort, helt tveklöst.
    Under många, många år tänkte jag också så... blir jag med barn så blir det abort. Nu blev jag inte gravid men jag vet med säkerhet att jag skulle aborterat. Tills en dag när min barnlängtan åter väcktes och jag vid 36 års ålder fick mitt sladdbarn som är hela 18 år yngre än sin syster.

Jag ska snart bli mormor, det får räcka med bebis där.

• 8295
    026745 skrev 2016-09-12 09:41:03 följande:

Som medicinskt kunnig har jag inställningen att abort skall vara tillåtet tills dess att barnet på naturlig väg kan klara sig utanför moderns kropp. Ett hjärtslag betyder inte liv, en hjärna betyder inte liv, ett nervsystem betyder inte liv - det är alla funktioner tillsammans som är liv. 

Ur ett emotionellt perspektiv anser jag att barn ska få komma till livet önskade och älskade, inte pga att modern inte fick abortera.

Vi har tillräckligt många barn på denna planet som lever under svåra förhållanden och utan kärlek, varför ska vi späda på den kvoten? Den som vill ha barn och kan bli gravid får ju bli det och måste inte göra en abort - den som blivit gravid oplanerat, mot sin vilja eller med ett allvarligt skadat barn kan väl rimligen få bestämma själv den också?

Abort upp till runt v 28 alltså? Ursäkta men det är helt vrickat. Min ofödda son höll på att behöva plockas ut v 22+5, och redan då fanns möjlighet för honom att överleva utanför min kropp! Jag hade ett helt team runt mig dom dagarna för att hålla honom kvar inne i mig och öka hans möjligheter till ett friskt liv.

Fast inte ens i v 28 kan ju barnen klara sig på "naturlig väg" utanför mammans kropp, så jag förstår inte ditt resonemang som medicinsk kunnig alls.
  • Anonym (Miaa)
    Jennie med ie skrev 2016-09-12 09:31:12 följande:

Kan förvisso inte bli gravid nu längre men innan så...

Jag har blivit gravid oplanerat och under omständigheter som var långt ifrån de optimala. Gjorde inte abort, det var inte ett alternativ jag ö h t övervägde. Jag är emot abort.

Med så stor säkerhet man ö h t kan säga det: nej jag skulle inte kunna göra abort.

Är du emot abort generellt eller menar du bara för egen del?
Svar på tråden Skulle du kunna göra abort?