• Annica71

Ränta och amortering

Var på banken för att diskutera räntan på våra huslån då vi hittills haft bundna räntor på 0,3,5 och 7 år men nu äntligen är allt på rörligt. Vi har lån på totalt 2,6 milj uppdelat på 4 olika och helt amorteringsfritt.
    Nu ville vi diskutera räntan då vi har 2,01%, dvs ingen rabatt.

Svaret var att det gick bra att sänka räntan men då var vi tvungna att börja amortera istället och det vill vi inte. Enligt vår bankman kunde man inte ändra något med lånen alls utan att amorteringskrav krävdes.

Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Ränta och amortering
  • Saral92
    Anonym (12345) skrev 2016-10-04 11:07:35 följande:
    Hur gör du själv med ditt lån, vad har du som minimum amortering i vilkoren och hur mycket väljer du att amortera?
    Jag själv amorterar 2000kr som är lägsta amortering.
    Under tiden jag studerar på högskolan så amorterar vi 2000kr i månaden på vårt lån som ligger strax under 500000kr. Vi kommer att öka på vår amortering när vi båda arbetar igen.
  • Anonym (Anna)
    Saral92 skrev 2016-10-04 19:54:08 följande:
    Jag har aldrig sagt så fort som möjligt. Men jag tycker fortfarande man amortera på ett lån man tagit. Jag anser att de inte är rätt att låna pengar för att sen aldrig betala tillbaka. Men andra verkar tycka de är helt okej.
    Vem slipper betala tillbaka sitt lån, menar du?
  • Anonym (Anna)

Rent ekonomiskt så ska man inte amortera nu när räntan är så låg. Man tjänar bättre på att investera pengarna och få avkastning. Så vill man betala av så fort som möjligt, så investera pengarna så de växer och betala sedan av lånet efterhand i klumpsummor.

• Anonym (12345)

Jag har aldrig sagt så fort som möjligt. Men jag tycker fortfarande man amortera på ett lån man tagit. Jag anser att de inte är rätt att låna pengar för att sen aldrig betala tillbaka. Men andra verkar tycka de är helt okej.

Du menar att det är fel att ta amorteringsfria lån när det erbjuds av banken?
  • Kjell2