• Annica71

Ränta och amortering

Var på banken för att diskutera räntan på våra huslån då vi hittills haft bundna räntor på 0,3,5 och 7 år men nu äntligen är allt på rörligt. Vi har lån på totalt 2,6 milj uppdelat på 4 olika och helt amorteringsfritt.
    Nu ville vi diskutera räntan då vi har 2,01%, dvs ingen rabatt.

Svaret var att det gick bra att sänka räntan men då var vi tvungna att börja amortera istället och det vill vi inte. Enligt vår bankman kunde man inte ändra något med lånen alls utan att amorteringskrav krävdes.

Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Ränta och amortering
  • Saral92
    Anonym (12345) skrev 2016-10-04 11:07:35 följande:
    Hur gör du själv med ditt lån, vad har du som minimum amortering i vilkoren och hur mycket väljer du att amortera?
    Jag själv amorterar 2000kr som är lägsta amortering.
    Under tiden jag studerar på högskolan så amorterar vi 2000kr i månaden på vårt lån som ligger strax under 500000kr. Vi kommer att öka på vår amortering när vi båda arbetar igen.
  • Anonym (Anna)
    Saral92 skrev 2016-10-04 19:54:08 följande:
    Jag har aldrig sagt så fort som möjligt. Men jag tycker fortfarande man amortera på ett lån man tagit. Jag anser att de inte är rätt att låna pengar för att sen aldrig betala tillbaka. Men andra verkar tycka de är helt okej.
    Vem slipper betala tillbaka sitt lån, menar du?
  • Anonym (Anna)

Rent ekonomiskt så ska man inte amortera nu när räntan är så låg. Man tjänar bättre på att investera pengarna och få avkastning. Så vill man betala av så fort som möjligt, så investera pengarna så de växer och betala sedan av lånet efterhand i klumpsummor.

• Anonym (12345)

Jag har aldrig sagt så fort som möjligt. Men jag tycker fortfarande man amortera på ett lån man tagit. Jag anser att de inte är rätt att låna pengar för att sen aldrig betala tillbaka. Men andra verkar tycka de är helt okej.

Du menar att det är fel att ta amorteringsfria lån när det erbjuds av banken?
  • Kjell2
    Jag amorterar inte på mitt huslån och tänker betala tillbaka lånet.

Just nu ger det bättre avkastning att inte amortera och sen vill jag inte binda mer kapital i fastigheter.
  • Anonym SE

Har en bekant som råkat ut för samma sak
    När hen ändrade på sitt lån blev hen tvungen att amortera.

Kan förstå att man inte väljer att amortera om man har höga lån. Däremot om jag ser till mig själv skulle jag kunna betala av hela huset på mindre än 10 år. Men då har jag ju heller inget högt lån.

• Saral92
    Anonym (Anna) skrev 2016-10-04 20:26:15 följande:
    Vem slipper betala tillbaka sitt lån, menar du?
    Hur många känner du som har tänkt att vara skuldfria en dag? Jag känner inte många. Vi har aldrig varit så högt belånade som vi är idag och de är pga den låga räntan. Att ha lån på 2-3 milj anser jag vara relativt högt och hade de varit jag så hade jag viljat amortera ner den skulden.
  • Kjell2
    Saral92 skrev 2016-10-05 07:06:04 följande:

Hur många känner du som har tänkt att vara skuldfria en dag? Jag känner inte många. Vi har aldrig varit så högt belånade som vi är idag och de är pga den låga räntan. Att ha lån på 2-3 milj anser jag vara relativt högt och hade de varit jag så hade jag viljat amortera ner den skulden.

Vad är poängen med att vara skuldfri? Så länge man har en positiv nettoförmögenhet så gör väl inte en skuld så mycket.
  • Anonym (Amorterar mycket)

Vi har valt att amortera kraftigt de första fem åren för att bli av med topplånet snabbt. Banken har som krav att det ska ske på 10 år, men vi ville göra det snabbare.

Tanken med det är att få ner belåningsgraden till en nivå vi är trygga med och med en rimlig belåningsgrad kan man även få bättre lånevillkor. Just nu ligger vi på en rabatt på listpriset på 70 punkter och jag räknar med att minst få ytterligare 10 punkter rabatt när det är dags att förhandla igen. Den kraftiga amorteringen var ett argument som hjälpte oss pressa räntan.

Däremot när vi har nått vad som är en rimlig belåningsgrad, då finns det ingen anledning att amortera för oss.

• Anonym (12345)

Jag känner rätt många som har tänkt det, mig själv tex dock kommer jag inte amortera ned allt så länge räntan är låg.

Just nu så amorterar jag minimum 2k i månaden om jag ökar det till 4 eller 6 så gör det så lite skillnad om på månadskostnaden om jag amortera 120 eller 240k på 5 år.

Sen vill jag inte binda mycket kapital i bostaden.
  • Anonym (12345)
    Kjell2 skrev 2016-10-05 07:26:35 följande:

Vad är poängen med att vara skuldfri? Så länge man har en positiv nettoförmögenhet så gör väl inte en skuld så mycket.

Precis man kan ställa sig frågan varför lånar folk pengar för att köp en villa för 8 -10 miljoner fast man har flera 100 miljoner i kapital och har möjlighet att köpa 10 av dessa hus kontant?

Att låna pengar som är förenat med en kostnad behöver inte betyda att det är en dålig investering.
  • Anonym (Anna)
    Men den dagen man säljer blir man skuldfri, man slipper inte betala tillbaka pengarna.
Svar på tråden Ränta och amortering