Ränta och amortering
Och varför i hela världen vill du inte amortera?
Vad är poängen med att inte betala av vad man har lånat?
Och varför i hela världen vill du inte amortera?
Vad är poängen med att inte betala av vad man har lånat?
Jag förstår inte grejen med att låna pengar och sen inte vilja betala tillbaka. De är ju LÅNADE pengar. Och har man lån på 2,6 miljoner men inte har råd att "prioritera" att betala tillbaka så har man kanske inte råd att bo där..
Vilket konstigt resonemang.... varför är det så viktigt att betala tillbaka?
Jag ser ingen anledning att kämpa för att vara utan lån, särskilt inte när räntan är så låg - då är det bättre att investera pengarna man får över i saker med bättre avkastning.
Att hellre göra annat än att betala tillbaka pengar man lånat bevisar ju bara att man lever ett liv man inte ha råd med. Och bara för att räntan är låg så finns de ju ingen anledning till att inte amortera, snarare större anledning för att kanske skippa amortering när räntan stiger för de kommer den att göra.
Fattar inte hur ni som väljer att amortera tänker faktiskt.
Här har jag gjort en uträkning på vårt lån om vi skulle amortera 5000 kr per månad.
Jag har aldrig sagt så fort som möjligt. Men jag tycker fortfarande man amortera på ett lån man tagit. Jag anser att de inte är rätt att låna pengar för att sen aldrig betala tillbaka. Men andra verkar tycka de är helt okej.
Hur många känner du som har tänkt att vara skuldfria en dag? Jag känner inte många. Vi har aldrig varit så högt belånade som vi är idag och de är pga den låga räntan. Att ha lån på 2-3 milj anser jag vara relativt högt och hade de varit jag så hade jag viljat amortera ner den skulden.
Vad är poängen med att vara skuldfri? Så länge man har en positiv nettoförmögenhet så gör väl inte en skuld så mycket.