• Annica71

Ränta och amortering

Var på banken för att diskutera räntan på våra huslån då vi hittills haft bundna räntor på 0,3,5 och 7 år men nu äntligen är allt på rörligt. Vi har lån på totalt 2,6 milj uppdelat på 4 olika och helt amorteringsfritt.
    Nu ville vi diskutera räntan då vi har 2,01%, dvs ingen rabatt.

Svaret var att det gick bra att sänka räntan men då var vi tvungna att börja amortera istället och det vill vi inte. Enligt vår bankman kunde man inte ändra något med lånen alls utan att amorteringskrav krävdes.

Någon som har erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Ränta och amortering
  • Birgitta02

forts.

Den ena är att amortera enligt amorteringskravet med 2 respektive 1 procent av lånet per år beroende på om belåningsgraden är 70 eller 50 procent av bostadens värde. Månadsutgiften kan bli väldigt hög för hushåll som har stora lån och hög belåningsgrad.

Med den andra modellen amorterar man det nya lånet, tilläggslånet, på tio år. Amorteringen ska pågå till hela det nya lånet är betalt eller den samlade skulden kommit ner till 50 procent av bostadens värde.

Övergångsbestämmelser. De som gör klart ett köp av en ny bostad före den 1 juni omfattas inte av amorteringskravet. Det gör inte heller de som har en tomt och före den 1 juni avtalar om att bygga ett nytt hus. I de fallen omfattas varken byggkreditiven eller de kommande bolånen av amorteringskravet.

Nyproduktion. Bankerna har möjlighet att göra undantag från amorteringskravet i fem år för de första köparna av helt nya bostäder.

Byta bank. Att flytta befintliga lån till en annan bank utan att utöka lånet utlöser inte amorteringskravet. Det går inte att omvärdera bostaden på grund av bankbytet.

Värdering. Amorteringskravet innehåller inga bestämmelser om hur värderingen av bostaden ska gå till. Men värderingen ska ske i samförstånd med banken.

Omvärdering. Det går att omvärdera bostaden vart femte år och vid en avsevärd värdeändring. För att värdet ska anses ha ändrats avsevärt krävs en omfattande ombyggnad eller renovering. Att bygga om kök eller badrum räcker inte.

De fem åren räknas från den dag man köpte bostaden. Om man har en bostad före den 1 juni och utökar sitt befintliga lån får bostaden omvärderas i samband med att man tar det nya lånet. Därefter gäller femårsregeln.

Flera bostäder. Alla nya bolån omfattas, om lånet avser en lägenhet, ett småhus eller ett fritidshus har ingen betydelse. Det spelar heller ingen roll hur många bostäder man köper, amorteringsreglerna gäller varje bostad för sig.

Undantag. Det går att få undantag från amorteringskravet om man har särskilda skäl. De skäl som brukar nämnas är dödsfall i familjen, sjukdom och arbetslöshet.

• Holma
    Birgitta02 skrev 2016-09-09 14:45:49 följande:
    Du kan få amorteringsfritt beroende på köpeskilling och hur stora lånen är.
    Vårt är bara på 432000kr nu
  • Anonym (Qwerty)

Men om ni haft huset i 7 år så måste väl värdet gått upp? Ta ut en mäklare och gör en ordentlig värdering?

• tystlängtan

Det lagstadgade amorteringskravet gäller inte dig bara för att du lägger om lånen eller byter bank, utan det gäller bara nya lån. Däremot kan ju banken kräva det iaf om de vill vilket de verkar ha gjort i ditt fall, så jag skulle nog också se mig om hos andra banker.

Har du väldigt låg belåningsgrad eller varför vill du inte amortera? Att amortera enligt amorteringskravet även om man inte omfattas av det är nog ganska sunt, men det är förstås bara en åsikt. Om det är så att du för tillfället har det lite sämre ställt ekonomiskt förstår jag att man kanske inte vill amortera, men då förstår jag också varför banken har svårt att ge dig en bättre ränta om du inte amorterar.

• Anonym (Wtf)

Och varför i hela världen vill du inte amortera?

Vad är poängen med att inte betala av vad man har lånat?

• Annica71

Kollade runt med andra banker och fick erbjudande att flytta våra lån, få amorteringsfritt och lägre ränta så kontaktade jag vår bank igen som backade och sänkte vår ränta med -0,5% utan att ändra amorteringskravet.
    Så allt går om man bara är lite om sig och kring sig.
    Skrattande

Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Holma
    Anonym (Wtf) skrev 2016-09-09 16:23:59 följande:

Det har jag aldrig förstått heller
  • Anonym (Stämmer)

Ja det stämmer, vi ville också lägga om lån men då var vi tvugna att amortera på allt.

• Annica71
    Anonym (Wtf) skrev 2016-09-09 16:23:59 följande:

Det lilla vi kan amortera gör aldrig någon större skillnad. Skulle vi amortera te.x 1000 kr/månad så skulle det innebära att vi skulle betala 120 kr mindre per månad om 10år om man räknar på dagens ränta. Jag har hellre 1000 kr mer per månad nu liksom.
    Visst om vi skulle sälja om 10 år så skulle vinsten bli 120 000 mer men efter skatt gör det ingen större skillnad.
    Annica med Tiffany 2005-07-10 och Melanie 2007-04-10
  • Anonym (Stämmer)
    Holma skrev 2016-09-09 14:33:11 följande:

Vi la om vårt huslån igår o vi fick amorteringsfritt även på det men vi väljer att amortera ändå så vi blir av med det snabbt

Ja men la inte om lånen utan förlängde bara ? Skulle ni vilja värdera om huset och baka in andra lån i bottenlån blir det till amortering enl nya regler från januari har jag för mig.
Svar på tråden Ränta och amortering