• Marel

    Konsekvenser till 3,5 åring

    Hej!

    Vi har problem med vår dotter, hon har egentligen ända sedan hon var spädbarn haft en mycket stark vilja. Då handlade det om att bli buren och gungad hela tiden annars började hon skrika. Nu kan det handla om vilken färg glaset har, att mamma ska lyfta ur bilen, att inte gå på toa eller bada när vi vill etc. Allt är egentligen strider som man skulle kunna tänka sig försöka undvika och låta henne bestämma men livet skulle i så fall bli fruktansvärt ansträngande. Dessutom, varför ska en 3,5 åring få köra så med en hela tiden? Hon måste också lära sig att man ibland måste ge sig, vara flexibel och att ibland göra saker man inte vill.

    Så innan någon skriver om att just välja sina strider så skulle jag i stället vilja fråga vilka konsekvenser ni anser man skall använda då barnet inte gör som man ber om?

    Vi har skrivit ner några saker vi "jobbar" efter:

    -Försöka förebygga problem genom att vara ett steg före (t.ex. mamma tar ur) eller att inte ta strider (vill hon ha en annan tröja så låt henne få det)

    -Hålla oss lugna och använda en vänlig, "avväpnande" ton

    -Bekräfta hennes känslor "jag förstår att du hade velat att mamma tog ut dig ur bilen, nu blev det ej som du tänkt och du blev ledsen för det, det är helt ok att känna så men..."

    -Uppmuntra till åsikt: "det är bra att du säger vad du vill, ibland kan mamma och pappa ångra sig men nu bestämmer pappa/mamma att vi gör på detta sättet, nästa gång kanske vi gör på ditt sätt"

    -Vädja: "du vet att mamma/pappa aldrig ändrar sig när vi bestämt oss, om du inte (kommer nu) kommer mamma/pappa bli arg och du bli ledsen, snälla gör inte så"

    -Ge en sista chans: vägrar hon ändå, var tydlig och mycket kortfattad med att hon får max en chans till, annars händer något tråkigt (ibland kan man säga vad som kommer inträffa men vi vill undvika att hota).

    -Konsekvens

    Det handlar alltså absolut inte bara om bestraffning men vi måste ha något när inget annat biter. Vi har låtit henne gå till sitt rum men det bryr hon sig inte om längre. Vi har slängt leksaker vilket tog och tar "bra" men det skickar fel signaler (vi vill ju att hon ska vara rädd om sina saker) och det blir dyrt i längden. Konsekvenserna måste vara omedelbara, vi kan inte dra in tv tittande eller liknande eftersom det blir för avlägset. Ibland kan det vara något på gång, något vi har pratat om att göra som man då kan ställa in men ofta har vi inte det (och man vill ju inte bara sitta inne). Så vad ska vi ge för konsekvenser?

  • Svar på tråden Konsekvenser till 3,5 åring
  • äsch
    Marel skrev 2016-09-05 06:52:55 följande:

    Tack för alla synpunkter hittills.


    Om han hade vägrat plocka upp vad skulle du gjort då?
    Då skulle jag ha dammsugit upp dem och tyvärr blir konsekvens av en dammsugares framfart att saker försvinner och då går det inte längre att pärla.
    Jag är synskadad och min son fick lära sig det från tidig ålder. Plockas inte saker upp så blir de trampade på eller slukade av dammsugaren. Vi har aldrig någonsin haft en strid om upplockning eftersom han vet vad som händer om han inte plockar undan. Det har absolut inte varit frågan om ett straff, utan om en naturlig konsekvens. Och min son är ett av de mest viljestarka barn jag känner.
    Jag tycker inte att man, som många vuxna ofta gör, ska göra något för att befästa vem det är som bestämmer. Man får kompromissa och vara respektfull även mot barn, för det är det livet handlar om även som vuxen. Om ni låter saker och ting komma naturligt så tror jag inte att er dotter tror att hon kan köra med er. Prata och förklara. Varför kan ni inte lyfta henne ur bilen? Vill ni inte just då, det är ok. Har ni ont i ryggen, det är ok. Har ni massa kassar? Ge henne en anledning till varför ni inte vill eller kan göra som hon vill just när det händer. För precis som hon så har ni rätt till er egen vilja. Det privilegiet försvinner inte bara för att man blir förälder. Och om man visar barnet detta på ett respektfullt sätt redan från tidig ålder, ja, då tror jag att en del strider kan undvikas.
  • Fåttnog
    RakelO skrev 2016-09-05 17:12:26 följande:

    Konsekvensen av att inte gå ur bilen är att bli lyft ur bilen, tänker jag. Sedan verkar der vara ett rutinstyrt barn och då kan det vara bra att hålla på rutinerna vid t ex tandborstningen. ( Vatten först, tandkräm sen...) Om ni upplever att det alltid ska vara tvärtom mot vad ni gör så kan det vara en tydlig signal om att hon behöver lite mer att säga till om. Kan ni hitta fler områden där hon kan få ta ansvar, vid t ex dukning eller så? Då väljer hon ju också snygga glas åt alla;) Mitt tips är att lovebomba och göra roliga saker så ni skrattar mer än bråkar ihop! Lycka till! Det kan hjälpa bra att jämföra med hur en vuxen skulle uppleva det: Tog du det blåa porslinet? Jag tänkte att vi skulle dukat med mormors servis idag! Hur bemöter vi det ? Knappast med funderingar på konsekvenser!


    Ja du har fan rätt. Är trebarn farsa och på mina två äldsta gör jag inget annat än tjatar och bråkar. I morgon ska jag lovebomba dem. Kommer att känna fan så mycket bättre än vad jag känner idag.
  • Amanda84
    Marel skrev 2016-09-05 06:52:55 följande:

    Tack för alla synpunkter hittills.


    Om han hade vägrat plocka upp vad skulle du gjort då?
    Han vägrade faktiskt att plocka upp först, och han var skitsur. Jag tog hans hand och så plockade vi upp tillsammans (med min hand runt hans hand). Inte plockade vi upp allt så, förstås, men några nävar, innan han självmant plockade en näve själv, och sedan två till. När han han sedan tröttnade så sade jag att jag hjälper honom med resten (annars hade han plockat pärlor halva kvällen)
  • Amanda84
    Fåttnog skrev 2016-09-05 11:40:03 följande:
    Jag förstår ditt tankesätt. Men att låta barnet plocka upp pärlor mot sin vilja är väl ett straff för att barnet hällde ut dem? Sedan frågeställningen om vad man ska göra som förälder om barnet inte vill gå ut ur bilen. Låta barnet sitta i en jättevarm bil för det blir väl konsekvensen av att inte gå ut ut bilen en sommardag med ditt tankesätt?

    Nej, att plocka upp pärlor som man har hällt ut, är inget straff. Hade jag sagt till mitt barn att det inte får titta på tv för att det häller ut pärlor på golvet, så är det indragna tevetittandet ett straff. En konsekvens ser oftast inte olika ut för ett barn och en vuxen, utan är många gånger samma. Om JAG häller ut pärlor på golvet, så får jag plocka upp dem. Man använder sig av konsekvenser för att lära sig rätt och fel. Hur menar du att man annars skulle ha gjort med pärlorna? Låtit dem ligga kvar? Visserligen, så kan man ju göra och då är konsekvensen att de dammsugas upp nästa gång man dammsuger, men jag vill helst undvika att köpa nya pärlor och jag vill undvika att mitt barn blir ledset för att pärlorna försvinner in i dammsugaren.


    Går inte barnet ut ut bilen, så lyfter man ut barnet ur bilen. Svårare än så är det helt enkelt inte, men givetvis måste man ge barnet valmöjligheter först, så att de vet vad som är konsekvensen av ett handlande: Antingen kliver du ut ur bilen själv, eller så måste jag lyfta ut dig ur bilen.


    Jag måste dock poängtera att eftersom ett barn kanske inte tänker på konsekvenser så måste man som vuxen vara tydlig med vad som är konsekvensen av ett handlande och alltid ligga steget före. Ibland kan man inte det, men eftersom en konsekvens inte är ett straff så behöver inte heller konsekvensen bli särskilt jobbig. Om min son spiller ut mjölk på bordet så torkar jag med en trasa och han torkar med en trasa. Det har han aldrig upplevt som jobbigt, men det är trots det en konsekvens. Spilld mjölk måste torkas upp, annars förblir det blött på bordet.


    Vid avsaknad av konsekvenser skapar man curlade barn som inte kan ta egna initiativ till att lösa något. Då blir det som en del 5-åringar på mitt jobb som sitter och tittar på hur den spillda mjölken rinner längs bordet och ner i knät på dem, utan att de gör en ansats till att flytta på sig för att undvika att få mjölk på sina byxor, utan väntar på att en vuxen skall lösa situationen åt dem. Jag anar att de får det ganska jobbigt i skolan sedan.

  • frökenelisabeth
    Amanda84 skrev 2016-09-07 21:20:25 följande:

    Nej, att plocka upp pärlor som man har hällt ut, är inget straff. Hade jag sagt till mitt barn att det inte får titta på tv för att det häller ut pärlor på golvet, så är det indragna tevetittandet ett straff. En konsekvens ser oftast inte olika ut för ett barn och en vuxen, utan är många gånger samma. Om JAG häller ut pärlor på golvet, så får jag plocka upp dem. Man använder sig av konsekvenser för att lära sig rätt och fel. Hur menar du att man annars skulle ha gjort med pärlorna? Låtit dem ligga kvar? Visserligen, så kan man ju göra och då är konsekvensen att de dammsugas upp nästa gång man dammsuger, men jag vill helst undvika att köpa nya pärlor och jag vill undvika att mitt barn blir ledset för att pärlorna försvinner in i dammsugaren.


    Går inte barnet ut ut bilen, så lyfter man ut barnet ur bilen. Svårare än så är det helt enkelt inte, men givetvis måste man ge barnet valmöjligheter först, så att de vet vad som är konsekvensen av ett handlande: Antingen kliver du ut ur bilen själv, eller så måste jag lyfta ut dig ur bilen.


    Jag måste dock poängtera att eftersom ett barn kanske inte tänker på konsekvenser så måste man som vuxen vara tydlig med vad som är konsekvensen av ett handlande och alltid ligga steget före. Ibland kan man inte det, men eftersom en konsekvens inte är ett straff så behöver inte heller konsekvensen bli särskilt jobbig. Om min son spiller ut mjölk på bordet så torkar jag med en trasa och han torkar med en trasa. Det har han aldrig upplevt som jobbigt, men det är trots det en konsekvens. Spilld mjölk måste torkas upp, annars förblir det blött på bordet.


    Vid avsaknad av konsekvenser skapar man curlade barn som inte kan ta egna initiativ till att lösa något. Då blir det som en del 5-åringar på mitt jobb som sitter och tittar på hur den spillda mjölken rinner längs bordet och ner i knät på dem, utan att de gör en ansats till att flytta på sig för att undvika att få mjölk på sina byxor, utan väntar på att en vuxen skall lösa situationen åt dem. Jag anar att de får det ganska jobbigt i skolan sedan.


    En konsekvens är något som händer av sig självt, utan att en vuxen griper in. T ex att om man häller ut mjölken så blir man blöt. Eller att om man slår lillasyster så blir hon ledsen. Om man häller ut alla sina pärlor så ligger de på golvet och man riskerar att trampa på dem. 
  • Phillippa

    Hej

    Jag ser att tråden är gammal men jag undrar hur det har gått för ts? Vi har samma problem med vår 3,5 åring och det är inte helt enkelt att veta vad man ska göra i olika situationer.

    Ett exempel är vid maten. Han äter väldigt dåligt och får humördippar med ilskeutbrott när han är hungrig. Hur ska jag då hantera honom när han vid matbordet står upp på stolen eller springer fram och tillbaka från bordet? Att plocka bort maten när alla andra är färdiga hade kanske funkat på ett barn som normalt äter men här blir det bara värre. Han vill ju ändå inte äta.

    Jag tvingar honom aldrig att äta men vill ha matro för oss andra. Jag vill också kunna bjuda hem folk på middag eller ha med honom när vi är bortbjudna. Det är inget kul att ha med ett barn som står och hoppar på stolen. Förslag på detta?

  • Tom Araya
    Marel skrev 2016-09-04 20:40:42 följande:

    Hej!

    Vi har problem med vår dotter, hon har egentligen ända sedan hon var spädbarn haft en mycket stark vilja. Då handlade det om att bli buren och gungad hela tiden annars började hon skrika. Nu kan det handla om vilken färg glaset har, att mamma ska lyfta ur bilen, att inte gå på toa eller bada när vi vill etc. Allt är egentligen strider som man skulle kunna tänka sig försöka undvika och låta henne bestämma men livet skulle i så fall bli fruktansvärt ansträngande. Dessutom, varför ska en 3,5 åring få köra så med en hela tiden? Hon måste också lära sig att man ibland måste ge sig, vara flexibel och att ibland göra saker man inte vill.

    Så innan någon skriver om att just välja sina strider så skulle jag i stället vilja fråga vilka konsekvenser ni anser man skall använda då barnet inte gör som man ber om?

    Vi har skrivit ner några saker vi "jobbar" efter:

    -Försöka förebygga problem genom att vara ett steg före (t.ex. mamma tar ur) eller att inte ta strider (vill hon ha en annan tröja så låt henne få det)

    -Hålla oss lugna och använda en vänlig, "avväpnande" ton

    -Bekräfta hennes känslor "jag förstår att du hade velat att mamma tog ut dig ur bilen, nu blev det ej som du tänkt och du blev ledsen för det, det är helt ok att känna så men..."

    -Uppmuntra till åsikt: "det är bra att du säger vad du vill, ibland kan mamma och pappa ångra sig men nu bestämmer pappa/mamma att vi gör på detta sättet, nästa gång kanske vi gör på ditt sätt"

    -Vädja: "du vet att mamma/pappa aldrig ändrar sig när vi bestämt oss, om du inte (kommer nu) kommer mamma/pappa bli arg och du bli ledsen, snälla gör inte så"

    -Ge en sista chans: vägrar hon ändå, var tydlig och mycket kortfattad med att hon får max en chans till, annars händer något tråkigt (ibland kan man säga vad som kommer inträffa men vi vill undvika att hota).

    -Konsekvens

    Det handlar alltså absolut inte bara om bestraffning men vi måste ha något när inget annat biter. Vi har låtit henne gå till sitt rum men det bryr hon sig inte om längre. Vi har slängt leksaker vilket tog och tar "bra" men det skickar fel signaler (vi vill ju att hon ska vara rädd om sina saker) och det blir dyrt i längden. Konsekvenserna måste vara omedelbara, vi kan inte dra in tv tittande eller liknande eftersom det blir för avlägset. Ibland kan det vara något på gång, något vi har pratat om att göra som man då kan ställa in men ofta har vi inte det (och man vill ju inte bara sitta inne). Så vad ska vi ge för konsekvenser?


    Jag har fetmarkerat och strukit under det av dina förslag jag tror på.

    Straff/konsekvenser - Nej, varför då, för att barnet visar egen vilja? När ni nekar till att uppfylla hennes vilja så blir det automatiskt en direkt och naturlig konsekvens och något utöver det tycker jag inte man ska ta till.

    Prova att undvika svar med ordet nej. Förklara istället varför hon inte kan få sin vilja uppfylld nu.
    Exempel:
    -Dottern - "Jag vill bada."
    -Du - "Jag lagar mat nu, du får bada efter maten."
    Istället för att du bara säger nej.

    En annan sak jag tror på är att lära barn att ta ansvar över sin vilja. Självklart måste du anpassa ditt eget agerande i varje fall utefter mognadsgrad. En 3,5-åring klarar ju inte lika mycket som en 6-åring kan.
    Exempel:
    Dottern - "Jag vill måla" (med vattenfärg typ).
    Du - "Javisst, men du får plocka fram grejerna själv, kladda inte ner och du plockar undan efter dig själv."
    Här lär du dottern att hon får sin vilja igenom genom eget ansvar.
    En fortsättning på detta (efter mognad) kan vara att ge tillåtelse beroende på hur hon skötte sig senast hon gjorde det hon vill göra nu. Säg ifrån om hon struntade i att ta rätt efter sig när hon gjorde detta förra gången. Samma om det visade sig att hon inte klarade det hon ville göra, exempelvis att något gick sönder eller att hon gjorde sig illa.


     


     

  • Tom Araya
    frökenelisabeth skrev 2016-09-08 11:59:30 följande:
    En konsekvens är något som händer av sig självt, utan att en vuxen griper in. T ex att om man häller ut mjölken så blir man blöt. Eller att om man slår lillasyster så blir hon ledsen. Om man häller ut alla sina pärlor så ligger de på golvet och man riskerar att trampa på dem. 
    Nej, det är inte hela betydelsen av ordet. Om ett straff finns som påföljd för en handling som bryter mot lagar och regler hör även det till konsekvenser av den handlingen.
  • Alexi
    Phillippa skrev 2017-04-30 00:04:50 följande:
    Hej Jag ser att tråden är gammal men jag undrar hur det har gått för ts? Vi har samma problem med vår 3,5 åring och det är inte helt enkelt att veta vad man ska göra i olika situationer. Ett exempel är vid maten. Han äter väldigt dåligt och får humördippar med ilskeutbrott när han är hungrig. Hur ska jag då hantera honom när han vid matbordet står upp på stolen eller springer fram och tillbaka från bordet? Att plocka bort maten när alla andra är färdiga hade kanske funkat på ett barn som normalt äter men här blir det bara värre. Han vill ju ändå inte äta. Jag tvingar honom aldrig att äta men vill ha matro för oss andra. Jag vill också kunna bjuda hem folk på middag eller ha med honom när vi är bortbjudna. Det är inget kul att
    ha med ett barn som står och hoppar på stolen. Förslag på detta?
    Kanske se till att barnet äter i förväg, eller åtminstone så mycket att humördipparna inte kommer? Typ erbjuda grönsaksstavar mm medan ni lagar maten?

    Vissa åldrar innebär tyvärr en begränsad matro, acceptera det, förebygg så mycket det går och håll ut.
  • Meriall

    Beröm henne när hon inte krånglar och säg att hon är duktig. Belöning för rätt beteende funkar mkt bättre än bestraffning enligt barnpsykologi (för vuxna också faktiskt).

    "Vad duktig du var som lät pappa lyfta ut bilen! Nu blev pappa jätteglad" och ge en kram. Om det är ngt som ofta blir konflikt fast inte just då

  • Axe

    Tänk om din man slängde dina saker för att ni inte var överens... Helt sjukt ju!

  • Tom Araya
    Meriall skrev 2017-04-30 16:07:07 följande:

    Beröm henne när hon inte krånglar och säg att hon är duktig. Belöning för rätt beteende funkar mkt bättre än bestraffning enligt barnpsykologi (för vuxna också faktiskt).

    "Vad duktig du var som lät pappa lyfta ut bilen! Nu blev pappa jätteglad" och ge en kram. Om det är ngt som ofta blir konflikt fast inte just då


    Beröm är bra, men jag tycker inte att enbart beröm funkar eftersom beröm bara har sin plats när barnen gör något bra. Det måste också finnas ett sätt att agera på när barnen gör något dåligt eller struntar i att göra något de ska göra.
  • Phillippa
    Axe skrev 2017-04-30 20:29:51 följande:

    Tänk om din man slängde dina saker för att ni inte var överens... Helt sjukt ju!


    Jag slänger min mans strumpor när han låter dem ligga och drälla här och där ;).
Svar på tråden Konsekvenser till 3,5 åring