Konsekvenser till 3,5 åring
Marel skrev 2016-09-05 06:52:55 följande:
Tack för alla synpunkter hittills.
Om han hade vägrat plocka upp vad skulle du gjort då?
Jag är synskadad och min son fick lära sig det från tidig ålder. Plockas inte saker upp så blir de trampade på eller slukade av dammsugaren. Vi har aldrig någonsin haft en strid om upplockning eftersom han vet vad som händer om han inte plockar undan. Det har absolut inte varit frågan om ett straff, utan om en naturlig konsekvens. Och min son är ett av de mest viljestarka barn jag känner.
Jag tycker inte att man, som många vuxna ofta gör, ska göra något för att befästa vem det är som bestämmer. Man får kompromissa och vara respektfull även mot barn, för det är det livet handlar om även som vuxen. Om ni låter saker och ting komma naturligt så tror jag inte att er dotter tror att hon kan köra med er. Prata och förklara. Varför kan ni inte lyfta henne ur bilen? Vill ni inte just då, det är ok. Har ni ont i ryggen, det är ok. Har ni massa kassar? Ge henne en anledning till varför ni inte vill eller kan göra som hon vill just när det händer. För precis som hon så har ni rätt till er egen vilja. Det privilegiet försvinner inte bara för att man blir förälder. Och om man visar barnet detta på ett respektfullt sätt redan från tidig ålder, ja, då tror jag att en del strider kan undvikas.