• Marel

    Konsekvenser till 3,5 åring

    Hej!

    Vi har problem med vår dotter, hon har egentligen ända sedan hon var spädbarn haft en mycket stark vilja. Då handlade det om att bli buren och gungad hela tiden annars började hon skrika. Nu kan det handla om vilken färg glaset har, att mamma ska lyfta ur bilen, att inte gå på toa eller bada när vi vill etc. Allt är egentligen strider som man skulle kunna tänka sig försöka undvika och låta henne bestämma men livet skulle i så fall bli fruktansvärt ansträngande. Dessutom, varför ska en 3,5 åring få köra så med en hela tiden? Hon måste också lära sig att man ibland måste ge sig, vara flexibel och att ibland göra saker man inte vill.

    Så innan någon skriver om att just välja sina strider så skulle jag i stället vilja fråga vilka konsekvenser ni anser man skall använda då barnet inte gör som man ber om?

    Vi har skrivit ner några saker vi "jobbar" efter:

    -Försöka förebygga problem genom att vara ett steg före (t.ex. mamma tar ur) eller att inte ta strider (vill hon ha en annan tröja så låt henne få det)

    -Hålla oss lugna och använda en vänlig, "avväpnande" ton

    -Bekräfta hennes känslor "jag förstår att du hade velat att mamma tog ut dig ur bilen, nu blev det ej som du tänkt och du blev ledsen för det, det är helt ok att känna så men..."

    -Uppmuntra till åsikt: "det är bra att du säger vad du vill, ibland kan mamma och pappa ångra sig men nu bestämmer pappa/mamma att vi gör på detta sättet, nästa gång kanske vi gör på ditt sätt"

    -Vädja: "du vet att mamma/pappa aldrig ändrar sig när vi bestämt oss, om du inte (kommer nu) kommer mamma/pappa bli arg och du bli ledsen, snälla gör inte så"

    -Ge en sista chans: vägrar hon ändå, var tydlig och mycket kortfattad med att hon får max en chans till, annars händer något tråkigt (ibland kan man säga vad som kommer inträffa men vi vill undvika att hota).

    -Konsekvens

    Det handlar alltså absolut inte bara om bestraffning men vi måste ha något när inget annat biter. Vi har låtit henne gå till sitt rum men det bryr hon sig inte om längre. Vi har slängt leksaker vilket tog och tar "bra" men det skickar fel signaler (vi vill ju att hon ska vara rädd om sina saker) och det blir dyrt i längden. Konsekvenserna måste vara omedelbara, vi kan inte dra in tv tittande eller liknande eftersom det blir för avlägset. Ibland kan det vara något på gång, något vi har pratat om att göra som man då kan ställa in men ofta har vi inte det (och man vill ju inte bara sitta inne). Så vad ska vi ge för konsekvenser?

  • Svar på tråden Konsekvenser till 3,5 åring
  • Anna74a

    Jag har en kille som just fyllt fyra som har en stark personlighet.
    Jag försöker att förbereda honom på saker så mycket som möjligt och komma överens innan, då brukar det fungera mycket bättre.
    Ex sist du var hos grannarna blev du arg när jag skulle komma och hämta dig efter en stund och du sa dumma saker åt mig.
    Om du vill gå dit den här gången så får du lova mig att du inte gör så igen.

  • lövet2

    Jag förstår inte riktigt frågeställningen. Du vill alltså straffa 3-åringen för att hon har egen vilja och egna åsikter? Varför?


    Antal foruminlägg: 65000 (4/9 2016)
  • Amanda84

    Lägg ner det där med straff. Det leder ingen vart. En konsekvens handlar inte om att gå till sitt rum eller att få leksaker slängda. En konsekvens är en konsekvens:  det vill säga orsak och verkan.


    Här är exempel på konsekvenser som min 2,5-årige son har upplevt den senaste veckan:


    - Han satte sig på marken och vägrade gå. Konsekvensen blev att han fick åka vagn.


    - Han satte sig på marken och vägrade att gå. Vi hade ingen vagn med. Bolibompa skulle börja tio minuter senare. Jag sade att om han inte följer med så missar han bolibompa. Han vägrade följa med och missade följaktligen Bolibompa, vilket gjorde honom jätteledsen, men var liksom ingenting jag kunde göra något åt.

    - Han har börjat slicka på glaset till porten varenda gång vi går ut. Inga tillsägelser har funkat och bär man honom förbi porten så springer han tillbaka till porten och slickar på fönstret i alla fall, samtidigt som han skrattar hysteriskt. För att få stopp på det beteendet så hejdade jag honom precis när han skulle slicka på fönstret och sade: "Om du ska slicka på fönstret så kan vi inte gå ut igenom porten utan då måste vi åka upp till lägenheten och hämta en trasa och torka bort spottet." Eftersom han vet att jag håller det jag säger, så hejdade han sig själv och lät bli att slicka på glaset eftersom han hellre ville gå till lekplatsen än att ta hissen upp till lägenheten och hämta en trasa att torka med.


    - Han hällde ut alla pärlor på golvet trots tillsägelse om att inte göra det. Konsekvensen blev att han fick plocka upp dem, fast han egentligen inte ville.


    - Han kastade en leksaksbil i golvet. Konsekvensen blev att den gick sönder.


    Hänger du med? Konsekvenser är helt enkelt naturliga konsekvenser av ett handlande. Att slänga leksaker för att barnet inte vill gå hem från lekplatsen är ingen konsekvens. Det är ett straff och det är jäkligt elakt och förvirrande att utsätta ett barn för det. Av straff lär man sig ingenting.

  • Marel

    Tack för alla synpunkter hittills.


    Amanda84 skrev 2016-09-04 21:25:20 följande:

    - Han hällde ut alla pärlor på golvet trots tillsägelse om att inte göra det. Konsekvensen blev att han fick plocka upp dem, fast han egentligen inte ville.


    Om han hade vägrat plocka upp vad skulle du gjort då?
  • Marel
    lövet2 skrev 2016-09-04 21:00:56 följande:

    Jag förstår inte riktigt frågeställningen. Du vill alltså straffa 3-åringen för att hon har egen vilja och egna åsikter? Varför?


    Jag utgår ifrån att du har läst allt, då vet du att det inte bara handlar om bestraffning utan att konsekvensen är sista utvägen. Vi vill inte att vårt barn växer upp till att bli en person som alltid ska ha sin vilja igenom annars blir hon arg och sur. Och kom inte och säg att det lär sig alla för det finns många vuxna som har svårt att samspela med andra pga att de har för stark vilja.

    Dock, för säkerhets skull, i min text har jag skrivit att vi uppmuntrar henne till att ha åsikter.
  • Marel

    Nu hamnade vi precis i en situation där hon behövde snyta sig och ville ha ett papper. Jag rev av en bit. Då blev hon arg för att hon inte fick ett helt papper. En struntsak, jag hade kunnat ge henne en ny bit. Men när det dyker upp sådana situationer hur ofta som helst så är det inte längre ok. Det blir oehört besvärligt för oss och hon lär sig att hon kan köra med folk och aldrig behöva ge sig.

    Så inga fler frågor/kommentarer/diskussioner om varför vi vill ge konsekvenser utan fler råd om hur vi ska hantera henne, med eller utan konsekvenser.

  • Lena

    Låt henne ta papper själv nästa gång. Låt bli att ta strider när det inte behövs. Hon är tre och hon kommer lära sig ändå.

  • RakelO

    Det låter som om ni fastnat i konflikter, som utifrån ser onödiga ut. Tänk dig in själv i situationen: Du vill snyta dig. Din man räcker dig en liten pappersbit. Du bet om ett större papper.... Han vägrar ge dig det då han tycker att du bestämmer för mycket. Det blir en pågående maktkamp. Kanske ni kan låta henne bestämma mer om det som bara rör henne? Angående konsekvenser så tänker jag att hon blir väl ledsen och arg de gånger hon inte kan få bestämma. Det är väl konsekvens nog. Inte behöver hon straffas för att hon blir arg över ert beslut? Jag menar alltså inte att hon ska få bestämma allt, men ni kanske inte heller behöver resonera jättemycket . Ibland är det nej! Då skriker en del barn. Det är ok. Men säg inte nej, när du lika gärna kan säga ja.

  • Marel
    RakelO skrev 2016-09-05 07:29:29 följande:

    Det låter som om ni fastnat i konflikter, som utifrån ser onödiga ut. Tänk dig in själv i situationen: Du vill snyta dig. Din man räcker dig en liten pappersbit. Du bet om ett större papper.... Han vägrar ge dig det då han tycker att du bestämmer för mycket. Det blir en pågående maktkamp. Kanske ni kan låta henne bestämma mer om det som bara rör henne? Angående konsekvenser så tänker jag att hon blir väl ledsen och arg de gånger hon inte kan få bestämma. Det är väl konsekvens nog. Inte behöver hon straffas för att hon blir arg över ert beslut? Jag menar alltså inte att hon ska få bestämma allt, men ni kanske inte heller behöver resonera jättemycket . Ibland är det nej! Då skriker en del barn. Det är ok. Men säg inte nej, när du lika gärna kan säga ja.


    Jag tror du ligger mycket nära sanningen. Det är ju mer strider hemma än vad det är när hon är med andra. Där existerar dock också problemen så det ligger inte bara i konflikten i sig.

    Just det med papperlappen, det var en lapp som vi använder när vi byter lillebrors blöjor. När jag rev av den blev den lika stor som de vi brukar snyta henne med. Lappen var alltså inte för liten. Hade hon bara sagt att hon velat ha en stor hade hon såklart fått det. Om jag hade gett sig en lapp som är lika stor som du brukar snyta dig med hade du inte sagt "nä jag vill ha en hel", du hade inte brytt dig om en sådan bagatell. Du hade inte "krånglat". När vi skulle borsta tänderna senare tog jag tandkräm och skulle sedan skölja tandborsten i vatten. Hon blev arg för att jag skulle tagit vatten först. Det tog tid innan jag fick henne att gå med på att borsta ändå. Det brukar inte vara ett problem men troligtvis hade mamma gjort på annat sätt igårkväll och därför ville hon göra på samma sätt nu. Jag/vi kan inte alltid veta vad hon tänker och därför alltid ligga steget före. Ska jag då skölja bort tandkrämen och börja om för att göra henne nöjd? Hoppas inte någon här svarar ja på den frågan.
  • Lena

    Papperslapp: säg hon få be omen viss storlek i förväg. Vill hon inte ha denna får hon hämta ny själv.

    Tandkräm: säg vi kan göra så nästa gång och hon får säga till i förväg nästa gång.

Svar på tråden Konsekvenser till 3,5 åring