• Marel

    Konsekvenser till 3,5 åring

    Hej!

    Vi har problem med vår dotter, hon har egentligen ända sedan hon var spädbarn haft en mycket stark vilja. Då handlade det om att bli buren och gungad hela tiden annars började hon skrika. Nu kan det handla om vilken färg glaset har, att mamma ska lyfta ur bilen, att inte gå på toa eller bada när vi vill etc. Allt är egentligen strider som man skulle kunna tänka sig försöka undvika och låta henne bestämma men livet skulle i så fall bli fruktansvärt ansträngande. Dessutom, varför ska en 3,5 åring få köra så med en hela tiden? Hon måste också lära sig att man ibland måste ge sig, vara flexibel och att ibland göra saker man inte vill.

    Så innan någon skriver om att just välja sina strider så skulle jag i stället vilja fråga vilka konsekvenser ni anser man skall använda då barnet inte gör som man ber om?

    Vi har skrivit ner några saker vi "jobbar" efter:

    -Försöka förebygga problem genom att vara ett steg före (t.ex. mamma tar ur) eller att inte ta strider (vill hon ha en annan tröja så låt henne få det)

    -Hålla oss lugna och använda en vänlig, "avväpnande" ton

    -Bekräfta hennes känslor "jag förstår att du hade velat att mamma tog ut dig ur bilen, nu blev det ej som du tänkt och du blev ledsen för det, det är helt ok att känna så men..."

    -Uppmuntra till åsikt: "det är bra att du säger vad du vill, ibland kan mamma och pappa ångra sig men nu bestämmer pappa/mamma att vi gör på detta sättet, nästa gång kanske vi gör på ditt sätt"

    -Vädja: "du vet att mamma/pappa aldrig ändrar sig när vi bestämt oss, om du inte (kommer nu) kommer mamma/pappa bli arg och du bli ledsen, snälla gör inte så"

    -Ge en sista chans: vägrar hon ändå, var tydlig och mycket kortfattad med att hon får max en chans till, annars händer något tråkigt (ibland kan man säga vad som kommer inträffa men vi vill undvika att hota).

    -Konsekvens

    Det handlar alltså absolut inte bara om bestraffning men vi måste ha något när inget annat biter. Vi har låtit henne gå till sitt rum men det bryr hon sig inte om längre. Vi har slängt leksaker vilket tog och tar "bra" men det skickar fel signaler (vi vill ju att hon ska vara rädd om sina saker) och det blir dyrt i längden. Konsekvenserna måste vara omedelbara, vi kan inte dra in tv tittande eller liknande eftersom det blir för avlägset. Ibland kan det vara något på gång, något vi har pratat om att göra som man då kan ställa in men ofta har vi inte det (och man vill ju inte bara sitta inne). Så vad ska vi ge för konsekvenser?

  • Svar på tråden Konsekvenser till 3,5 åring
  • Marel

    Ska tillägga det också att vi självklart inte vill ge konsekvenser när hon ger sig. Konsekvenserna skall vara då hon inte ger sig. Och det finns två situationer. Ger hon sig inte med tandborsten så kan jag borsta hennes tänder mot hennes vilja, då behövs inte heller någon konsekvens. Men om hon t.ex. slänger ut något på golvet och vägrar plocka upp, ja då jag ju inte tvinga henne med våld. Då vill vi ha någon konsekvens att ta till ifall hon ändå inte gör det. Beslutar hon sig för att efter diskussion plocka upp, ja då har hon lytt och då behövs ingen konsekvens.

  • Marel
    Lena skrev 2016-09-05 09:01:35 följande:

    Papperslapp: säg hon få be omen viss storlek i förväg. Vill hon inte ha denna får hon hämta ny själv.

    Tandkräm: säg vi kan göra så nästa gång och hon får säga till i förväg nästa gång.


    Jag förstår din tanke, den är god och fungerar säkert jättebra med de flesta barn. Vi har dock diskuterat problemen med förskolan eftersom hon sticker ut från mängden. Jag tror inte hon är extrem men hon skiljer sig från mängden.
    Problemet är att vi inte kan förutspå alla situationer. Tänk dig själv om du skulle försöka göra det med din man. "Är det ok om jag flyttar din väska hit?", "Är det ok om jag sätter in din tallrik i diskmaskinen?", "Är det ok om jag häller upp mjölk i ditt glas eller vill du göra det själv?". Hon måste kunna leva ett liv där folk i henne omgivning tar initiativ och ifall det inte blir som hon tänkt sig i alla situationer så måste hon vara så flexibel att det går bra ändå.
    Nu menar jag inte att hon ALLTID krånglar, men det dyker upp nya situationer VARJE dag. Vi kan inte ha listor på alla situationer om dykt upp, och sedan stå och slå i den varje gång vi gör någonting som har med henne att göra.
    Vi kan alltså inte förutspå allting, inte ha långa listor, inte alltid tillfråga henne. Så vad ska vi göra?
    Det är inte heller så att hon aldrig får bestämma. Ibland frågar vi henne då vi vet att det är en situation som ofta leder till problem, eller också väljer vi den lösning som oftast brukar vara mest problemfri. Ibland har hon någon åsikt och då kan vi ändra oss. T.ex. om vi tar ner ett glas och hon säger "nej jag vill ha det glaset", men om vi tagit fram ett glas och redan hällt upp, då får hon inte byta. Och snälla säg nu inte att vi alltid ska fråga vilket glas hon vill ha för det var bara ett exempel.
  • Lena

    Du förstod inte vad jag menade. När hon klagar säg att hon får säga till i förväg nästa gång om hon vill ha det på ett särskilt sätt.

  • Alexi

    Vi har precis ett sådant barn. Han är nu 5,5 år och det är klart bättre men fortfarande bättre och sämre i perioder. När det är en tuffare period för honom blir det också mer konflikter. Om allt!

    Senast i morse, jag säger att jag gör gröt nu (för att förbereda honom på det och ge honom möjlighet att säga att han vill ha något annat eller att han vill göra gröten vilket han vill ibland), han säger ok, men kommer sen ut i köket precis när jag blandat ihop och rört, och då säger han att han ville göra gröten och blir vansinnig. Och vill då att jag ska hälla ut gröten och vi ska göra från början. Det gör jag så klart inte. Det är en strid jag verkligen tar, att jag häller inte ut mat för att han hade velat göra det själv eller på annat sätt.

    Men i övrigt väljer vi våra strider noggrant. Annars blir det sjukt mycket konflikter. Så om han hade velat ha en större bit papper hade jag gett det. Vill han ha en annan tröja får han välja det osv.

    Vi var på kommunens familjerådgivning för ett år sedan, för att få lite input till hur vi ska bete oss och bemöta honom, just för att vi vissa perioder (som förra hösten) varit så enormt jobbigt med alla skrik, bråk och konflikter. Största problemet för oss är att han är så utåtagerande när han blir arg, vill välta saker, kasta saker, slåss, gallskrika. Och sådana reaktioner triggar verkligen det sämsta hos mig och min man. Då skriker vi till slut tillbaka för att det är så jobbigt med hans gallskrik eller att han ska välta omkull alla systerns leksaker för att han blir arg över att strumpan är fel. Typ. 

  • Fåttnog
    Amanda84 skrev 2016-09-04 21:25:20 följande:

    Lägg ner det där med straff. Det leder ingen vart. En konsekvens handlar inte om att gå till sitt rum eller att få leksaker slängda. En konsekvens är en konsekvens:  det vill säga orsak och verkan.

    Här är exempel på konsekvenser som min 2,5-årige son har upplevt den senaste veckan:

    - Han satte sig på marken och vägrade gå. Konsekvensen blev att han fick åka vagn.

    - Han satte sig på marken och vägrade att gå. Vi hade ingen vagn med. Bolibompa skulle börja tio minuter senare. Jag sade att om han inte följer med så missar han bolibompa. Han vägrade följa med och missade följaktligen Bolibompa, vilket gjorde honom jätteledsen, men var liksom ingenting jag kunde göra något åt.

    - Han har börjat slicka på glaset till porten varenda gång vi går ut. Inga tillsägelser har funkat och bär man honom förbi porten så springer han tillbaka till porten och slickar på fönstret i alla fall, samtidigt som han skrattar hysteriskt. För att få stopp på det beteendet så hejdade jag honom precis när han skulle slicka på fönstret och sade: "Om du ska slicka på fönstret så kan vi inte gå ut igenom porten utan då måste vi åka upp till lägenheten och hämta en trasa och torka bort spottet." Eftersom han vet att jag håller det jag säger, så hejdade han sig själv och lät bli att slicka på glaset eftersom han hellre ville gå till lekplatsen än att ta hissen upp till lägenheten och hämta en trasa att torka med.

    - Han hällde ut alla pärlor på golvet trots tillsägelse om att inte göra det. Konsekvensen blev att han fick plocka upp dem, fast han egentligen inte ville.

    - Han kastade en leksaksbil i golvet. Konsekvensen blev att den gick sönder.

    Hänger du med? Konsekvenser är helt enkelt naturliga konsekvenser av ett handlande. Att slänga leksaker för att barnet inte vill gå hem från lekplatsen är ingen konsekvens. Det är ett straff och det är jäkligt elakt och förvirrande att utsätta ett barn för det. Av straff lär man sig ingenting.


    Jag förstår ditt tankesätt. Men att låta barnet plocka upp pärlor mot sin vilja är väl ett straff för att barnet hällde ut dem? Sedan frågeställningen om vad man ska göra som förälder om barnet inte vill gå ut ur bilen. Låta barnet sitta i en jättevarm bil för det blir väl konsekvensen av att inte gå ut ut bilen en sommardag med ditt tankesätt?

    Att ge barnet ett straff och en konsekvens beroende av situation och ålder på barnet är nog inte fel. Ibland brukar jag bara avleda barnet och få det att tänka på annat.
  • Fru Ve

    TS det låter som ett väldigt viljestarkt barn! Min yngsta son är lite likadan faktiskt. Kan ni komma runt en del konflikter genom att hon får göra själv? Tex tandborsten eller detta med papperet? Eller om hon ska ha ett glas - lyft upp henne så hon själv får välja. Min son vill gärna göra precis allt själv och mycket kan han också (dock är han 5 år så lite äldre ).

  • Fru Ve

    Fördelen med dessa väldigt bestämda barn är ju att de vill och kan lära sig väldigt tidigt att vara självständiga. Jag har ett äldre barn som inte alls varit lika och han har också varit senare med det mesta. Lillebror behöver inte ens hjälp på toa sedan innan 5 års ålder eftersom han minsann kunde torka bajs själv. Och han klarar det verkligen bra också, han blir väldigt förnärmad om någon frågar om han vill ha hjälp. Likaså med mycket annat som han klarar utmärkt själv. Så man får se det positiva också.

  • Alexi
    Fru Ve skrev 2016-09-05 11:54:52 följande:
    Fördelen med dessa väldigt bestämda barn är ju att de vill och kan lära sig väldigt tidigt att vara självständiga. Jag har ett äldre barn som inte alls varit lika och han har också varit senare med det mesta. Lillebror behöver inte ens hjälp på toa sedan innan 5 års ålder eftersom han minsann kunde torka bajs själv. Och han klarar det verkligen bra också, han blir väldigt förnärmad om någon frågar om han vill ha hjälp. Likaså med mycket annat som han klarar utmärkt själv. Så man får se det positiva också.
    Haha, precis samma här. Den envise femåringen gör mycket mera själv än den lite latare sjuåringen.
  • RakelO

    Konsekvensen av att inte gå ur bilen är att bli lyft ur bilen, tänker jag. Sedan verkar der vara ett rutinstyrt barn och då kan det vara bra att hålla på rutinerna vid t ex tandborstningen. ( Vatten först, tandkräm sen...) Om ni upplever att det alltid ska vara tvärtom mot vad ni gör så kan det vara en tydlig signal om att hon behöver lite mer att säga till om. Kan ni hitta fler områden där hon kan få ta ansvar, vid t ex dukning eller så? Då väljer hon ju också snygga glas åt alla;) Mitt tips är att lovebomba och göra roliga saker så ni skrattar mer än bråkar ihop! Lycka till! Det kan hjälpa bra att jämföra med hur en vuxen skulle uppleva det: Tog du det blåa porslinet? Jag tänkte att vi skulle dukat med mormors servis idag! Hur bemöter vi det ? Knappast med funderingar på konsekvenser!

  • frökenelisabeth

    Jag tror att det bästa, även med viljestarka barn, är att välja sina strider och bara lugnt förklara samband mellan handlingar och naturliga konsekvenser. Det senare kanske inte "hjälper" på så vis att man direkt får mindre konflikter, men tids nog så tror jag barnen har mer nytta av att man försökt få dem att förstå situationen, snarare än att "straffa" bort ett visst beteende. 

    Det kommer ju en dag då viljestyrkan kommer att vara en stor fördel, men när man är 3,5 så känns det nog ofta mest som en belastning för föräldrarna. Hang in there, säger jag, försök (som ni verkar göra!) att behålla lugnet och hitta en balans mellan att gå henne till mötes utan att ge för mycket avkall på era egna behov. 

    T ex hade jag inte gjort nån grej av varken snytpapper eller tandkräm, för det spelar ingen roll, det är lite materiellt svinn men inte så mycket mer. Vem som ska bära, eller huruvida pärlor ska plockas upp hade jag nog tagit mer strider om, för då går det ut över mina behov också. Jag kanske inte orkar bära, och jag tycker definitivt inte om att gå och trampa i pärlor. Förstår du hur jag tänker? Jag brukar alltså försöka fokusera på hur barnets vilja påverkar mig (eller andra), snarare än att vem det är som bestämmer. 

Svar på tråden Konsekvenser till 3,5 åring