• Anonym (Illa till mods)

Köra bil efter tre glas vin?

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

• Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • klyban
    Anonym (joni) skrev 2016-08-31 22:26:32 följande:
    Ideella föreningen motormännen säljer just nu  den senaste modellen av den jag har till bra pris, jag har modell 3800

mshop.motormannen.se/sv/artiklar/drager-alcot...

se det som en mycket billig livförsäkring inte en försäkring att behålla
    körkortet

Kalibrering som är ett måste en gång per år kostar 200 kr

Berättar de om eventuella de utfört någon kalibrering?
    Att dom då ändrat nått.

• Anonym (B)
    Anonym (joni) skrev 2016-08-31 22:09:07 följande:
    räknar på 5 gram i timmen men förbränner i normal faller 6 gram
    3 glas 12% vin á 17cl  (0,5 liter och ungefär 4 standardenheter vin) är knappt  44 g alkohol   - www.internetmedicin.se/page.aspx

"En normalstor vuxen man som dricker 3-4 burkar starköl eller 4-6 glas vin (12 cl, 12 %) uppnår en ungefärlig blodkoncentration på 1 g/L som motsvarar 1 promille. En vuxen kvinna uppnår samma promillehalt efter intag av cirka 3 burkar starköl eller 3-5 glas vin (12 cl). 1 promille motsvarar 27 mmol/L etanol i blod. "

På 3 timmar skulle du förbränt 15 gram och ha 39 gram kvar i kroppen. Motsvarar det mindre än 0,2 promille i blodet?

Jag tror du förbränner betydligt mer än 5 gram/timme. Annars verkar det inte stämma med det du fått i dig..
  • klyban
    Anonym (B) skrev 2016-08-31 22:33:18 följande:
    3 glas 12% vin á 17cl  (0,5 liter och ungefär 4 standardenheter vin) är knappt  44 g alkohol   - www.internetmedicin.se/page.aspx

"En normalstor vuxen man som dricker 3-4 burkar starköl eller 4-6 glas vin (12 cl, 12 %) uppnår en ungefärlig blodkoncentration på 1 g/L som motsvarar 1 promille. En vuxen kvinna uppnår samma promillehalt efter intag av cirka 3 burkar starköl eller 3-5 glas vin (12 cl). 1 promille motsvarar 27 mmol/L etanol i blod. "

På 3 timmar skulle du förbränt 15 gram och ha 39 gram kvar i kroppen. Motsvarar det mindre än 0,2 promille i blodet?

Jag tror du förbränner betydligt mer än 5 gram/timme. Annars verkar det inte stämma med det du fått i dig..

Det jag direkt tänker på, och det är hur det går till att ta upp 100% av alkoholen man dricker.
    Man andas ut och kissar ut och svettas ut en del.

• Anonym (joni)
    klyban skrev 2016-08-31 22:33:08 följande:

Berättar de om eventuella de utfört någon kalibrering?
    Att dom då ändrat nått.

NEJ
    Dom tar betalt. Du fårpapper på utförd kalibrering.
  • klyban
    Anonym (joni) skrev 2016-08-31 22:44:19 följande:
    NEJ
    Dom tar betalt. Du fårpapper på utförd kalibrering.

Det hade definitivt varit intressant om justeringar blir gjorda.
    Men i sak, så räcker ju att den är utförd och de berättar för dig att din apparat är korrekt så klart.

• infochristina
    klyban skrev 2016-08-31 22:40:38 följande:

Det jag direkt tänker på, och det är hur det går till att ta upp 100% av alkoholen man dricker.
    Man andas ut och kissar ut och svettas ut en del.

Nä man varken kissar eller svettas ur alkohol. Den tas omedelbart upp i tunntarmen
    Man kan inte:
    - Svettas ur alkoholen
    - Kräka upp alkoholen (alkoholen sitter inte
    i maten eller lagras i magsäcken)
    - Kissa ut alkoholen
    - Äta fet mat och mjölk
    Men man kan må bättre av de
  • Anonym (joni)
    Anonym (B) skrev 2016-08-31 22:33:18 följande:

försök att få in 17 cl vin i ett glas ?  17 cl är mer än ett glas på krogen eller i
    mina glas hemma. jag har aldrig påstått att jag skulle köra bil efter 3 timmar och
    3 glas vin a 17 cl.

Räkna så här: 1 glas vin 10-12 gram alkohol
    1 timme = 5-6 gram kvar i kroppen ca. 0.2 - 0.3 promlle
    1.5 timmar 2-3gram kvar ca. 0.1- 0.15 promille

Jag förbränner mer än fem gram i timmen under vissa förutsättningar
    men räknar aldrig med det i kalkylen.

• infochristina
    Anonym (joni) skrev 2016-08-31 22:59:27 följande:
    försök att få in 17 cl vin i ett glas ?  17 cl är mer än ett glas på krogen eller i
    mina glas hemma. jag har aldrig påstått att jag skulle köra bil efter 3 timmar och
    3 glas vin a 17 cl.

Räkna så här: 1 glas vin 10-12 gram alkohol
    1 timme = 5-6 gram kvar i kroppen ca. 0.2 - 0.3 promlle
    1.5 timmar 2-3gram kvar ca. 0.1- 0.15 promille

Jag förbränner mer än fem gram i timmen under vissa förutsättningar
    men räknar aldrig med det i kalkylen.

Sä kan man inte räkna , Du ska förbränna 40 gram på 3 timmar
  • klyban
    infochristina skrev 2016-08-31 22:58:00 följande:
    Nä man varken kissar eller svettas ur alkohol. Den tas omedelbart upp i tunntarmen
    ?
    Man kan inte:
    - Svettas ur alkoholen
    - Kräka upp alkoholen (alkoholen sitter inte
    i maten eller lagras i magsäcken)
    - Kissa ut alkoholen
    - Äta fet mat och mjölk
    ?
    Men man kan må bättre av de

LoL, det är ju NTF-propaganda.

Om nu inte alkoholen tex är i svett, varför säger då SKL/RME att man kan göra alkoholanalys på svett och urin tex?
    Inte kräka upp alkohol då den inte kan sitta i maten eller lagras
    Självklart kommer viss mat suga upp mindre andelar alkohol.

Och vem kommer kommer jag lite på här?
    NTF som är befriad från källa, eller SKL som källa?
    Det är rätt givet detta, eller hur?

• infochristina
    klyban skrev 2016-08-31 23:18:06 följande:

LoL, det är ju NTF-propaganda.

Om nu inte alkoholen tex är i svett, varför säger då SKL/RME att man kan göra alkoholanalys på svett och urin tex?
    Inte kräka upp alkohol då den inte kan sitta i maten eller lagras
    Självklart kommer viss mat suga upp mindre andelar alkohol.

Och vem kommer kommer jag lite på här?
    NTF som är befriad från källa, eller SKL som källa?
    Det är rätt givet detta, eller hur?

Länka din SKL källa
Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?