• Anonym (Illa till mods)

Köra bil efter tre glas vin?

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

• Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • Anonym (B)

En vanlig promilleräknare på nätet -  här räknat på ett glas 17 cl

Jag är kvinna
    Din vikt:
    65
    kg.

Intag:
    Öl
    Mängd dryck i cl:
    volymprocent:
    5
    %
    Vin
    Mängd dryck i cl:
    17
    volymprocent:
    12
    %
    Sprit
    Mängd dryck i cl:
    volymprocent:
    40
    %

Resultat:
    Du har cirka
    0.4
    promille i kroppen, och bör vänta minst
    3
    timmar innan du kör bil igen.
  • Anonym (fcts)

Serveringsstorleken är vad som är intressant i sammanhanget, inte hur stor andel av vissa glas du fyller. Serveringsstorleken på restaurang och pubar varierar och hur mycket de serverar på just det ställe TS och väninnan var vet ingen av oss men 12-15 cl beroende på vin är som sagt vanligt. Och på "finare" ställen är i synnerhet rödvinsglasen ofta ganska stora och fylls sedan till det bredaste stället ungefär för bästa smakupplevelsen och aromutvecklingen.

Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 23:32:48 följande:

Jag pratar inte serveringsstorlek, jag pratar fulla vinglas.

Dessutom ser man sällan folk dricka halvtomma glas vin. Beställ ett glas på krogen så får du se. Det glaset är mer fullt än tomt.

• Anonym (B)
    Ålder

30
    år
    Kön

Längd

175
    cm
    Vikt

65
    kg
    Tid

Tid som förflutit : 3

Alkoholmängd

Dryck och Mängd

Du har druckit 500 ml vin, 12.5 %

Total alkoholmängd: 49.38 gram

Resultat

Alkoholmängd kvar i kroppen

28.38
    g
    Alkoholmängd i blodet

0.628
    promille
    Du är nykter om

5
    timmar
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (B) skrev 2016-08-29 00:13:47 följande:

Ålder

30

år

Kön

Längd

175

cm

Vikt

65

kg

Tid

Alkoholmängd

Dryck och Mängd

Resultat

28.38

g

Alkoholmängd i blodet

0.628

promille

Du är nykter om

5

timmar

• Anonym (Hmmm)

Såna där beräkningar är jättebra om man inte har en alkomätare och vill vara säker.

Men jag har personligen testat alla möjliga konstellationer och man kan dra bort MINST halva tiden.

Vänninanhade med största sannolikhet blåst 0 om hon blivit stoppad!

• Anonym (Hmmm)
    Anonym (Mjo) skrev 2016-08-28 23:51:26 följande:

Men jag skrev ju NÄSTAN. Jag får i en vinare i fyra vinglas, lätt. Sen att man inte serverar så på finrestaurang är en annan sak. Nör jag och ett gäng tjejer sitter hemma och dricker vin innan utgång, fyller man vinglaset så att det är ett par, tre cm upp till kanten. Det är fyra såna glas på en vinare. Varje gång. :D

Men jösses..... Skulle jag fylla mina vinglas med 3 cm kvar till kanten så blir det nog inte ens 2 glas på en flaska....ha ha ha

Du fattar att glas är olika stora?
  • Anonym (lasse)

Aida Hadzialic höll på lördagen en extrainsatt pressträff. Hon berättade att hon i torsdags kväll skulle ta sig till Malmö efter en konsert med Noel Gallagher's High Flying Birds i Köpenhamn. Hon hade tagit två glas vin tidigare under kvällen – men valde ändå att ta bilen. – Jag gjorde mitt livs största misstag, säger hon. Klockan 23.51 stoppades hon i en poliskontroll på Lernacken vid Öresundsbron i Malmö. – Hon blev rutinmässigt stoppad när alla bilar stoppades från Köpenhamn till Malmö vid polisens gränskontroll. Hon legitimerade sig med körkort, säger Ulrika Olsson, inre befäl vid polisen i Malmö. Blåste två gånger Enligt polisens anmälan blåste Aida Hadzialic positivt två gånger. Först i ett sållningsinstrument som visar om det finns alkohol i blodet och sedan i ett bevisinstrument som ger exakt promillehalt. Blodprov tas endast om man vägrar blåsa, misstänks för drograttfylleri, när bevisinstrument inte finns tillgängligt eller om alkoholutandningsprovet av någon orsak inte blir godkänt. – Hon fick göra ett andra utandningsprov som visade att hon hade 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar 0,2 promille i blodet. Efteråt hölls ett kort förhör på plats, säger Ulrika Olsson.
    4 timmar efter hon drack

• Anonym (B)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-29 00:21:23 följande:
    Såna där beräkningar är jättebra om man inte har en alkomätare och vill vara säker. Men jag har personligen testat alla möjliga konstellationer och man kan dra bort MINST halva tiden. Vänninanhade med största sannolikhet blåst 0 om hon blivit stoppad!

Du har högre tolerans och förbränning än genomsnittet. Hur mycket dricker du och väger du? Man eller kvinna?
  • Anonym (fcts)

Det är en betydande skillnad mellan om man å ena sidan druckit en halv liter vin och om man å andra sidan under en tre timmar lång period under fått i sig en halv liter vin.

Anonym (B) skrev 2016-08-29 00:13:47 följande:

Ålder

30

år

Kön

Längd

175

cm

Vikt

65

kg

Tid

Alkoholmängd

Dryck och Mängd

Resultat

28.38

g

Alkoholmängd i blodet

0.628

promille

Du är nykter om

5

timmar

• Aikido
    Anonym (lasse) skrev 2016-08-29 00:34:28 följande:
    Aida Hadzialic höll på lördagen en extrainsatt pressträff. Hon berättade att hon i torsdags kväll skulle ta sig till Malmö efter en konsert med Noel Gallagher's High Flying Birds i Köpenhamn. Hon hade tagit två glas vin tidigare under kvällen ? men valde ändå att ta bilen. ? Jag gjorde mitt livs största misstag, säger hon. Klockan 23.51 stoppades hon i en poliskontroll på Lernacken vid Öresundsbron i Malmö. ? Hon blev rutinmässigt stoppad när alla bilar stoppades från Köpenhamn till Malmö vid polisens gränskontroll. Hon legitimerade sig med körkort, säger Ulrika Olsson, inre befäl vid polisen i Malmö. Blåste två gånger Enligt polisens anmälan blåste Aida Hadzialic positivt två gånger. Först i ett sållningsinstrument som visar om det finns alkohol i blodet och sedan i ett bevisinstrument som ger exakt promillehalt. Blodprov tas endast om man vägrar blåsa, misstänks för drograttfylleri, när bevisinstrument inte finns tillgängligt eller om alkoholutandningsprovet av någon orsak inte blir godkänt. ? Hon fick göra ett andra utandningsprov som visade att hon hade 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar 0,2 promille i blodet. Efteråt hölls ett kort förhör på plats, säger Ulrika Olsson.
    4 timmar efter hon drack
    Men Aida är ju en sådan där patologisk hamster. Hon sparade väl vinet för länge i kindpåsarna och så gick det som det gick.
Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?