• Anonym (Illa till mods)

Köra bil efter tre glas vin?

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

• Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • Anonym (lasse)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-29 00:21:23 följande:
    Såna där beräkningar är jättebra om man inte har en alkomätare och vill vara säker.

Men jag har personligen testat alla möjliga konstellationer och man kan dra bort MINST halva tiden.

Vänninanhade med största sannolikhet blåst 0 om hon blivit stoppad!
    Ja inte litar jag på alkolmätare efter att sett det hår testet

Sju av tretton alkoholmätare i Testfaktas test är inte tillförlitliga, och kan ge grönt ljus åt bilförare som egentligen är för fulla för att köra. Flera av mätarna släpper igenom även grovt rattfylleri, utan indikation på att föraren borde låta bilen stå

www.testfakta.se/tester/konsument/billig-alkom%C3%A4tare-missar-rattfyllan
  • Anonym (lasse)
    Aikido skrev 2016-08-29 00:53:04 följande:
    Men Aida är ju en sådan där patologisk hamster. Hon sparade väl vinet för länge i kindpåsarna och så gick det som det gick.
    Hon körde lagligt ända till hon kom till svenska gränsen. Danmark har 0,5
  • Aikido
    Anonym (lasse) skrev 2016-08-29 01:04:41 följande:
    Hon körde lagligt ända till hon kom till svenska gränsen. Danmark har 0,5
    Och detta har du kommit fram till hur då? Interpolation? Vad du fått reda på i artikeln är hennes uppmätta promillehalt vid en given tidpunkt i Sverige. Inte vad hon haft i Danmark tidigare under kvällen.
  • Anonym (???)
    klyban skrev 2016-08-29 00:09:04 följande:

Nä, inte för speciellt många, det är trots allt 3h

Men klara av köra bil lagligt kan bli ett problem vid ~14% och ~50cl vin.

Jag menar att om man dricker 3 glas 14 % och sen kör bil efter några timmar så har förståndet försvunnit. Inget annat.
  • Anonym (???)
    Tow2Mater skrev 2016-08-29 01:55:35 följande:

Vem sa att hon körde hem?

Som sagt, vem vet om hon drack alkoholfritt vin?
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (B) skrev 2016-08-29 00:35:55 följande:

Du har högre tolerans och förbränning än genomsnittet. Hur mycket dricker du och väger du? Man eller kvinna?

Jag är kvinna, 173 cm och väger 60 kg.

Men kvinnor förbränner fortare än män!

Jag dricker extremt sällan.
  • Anonym (Hmmm)
    Anonym (lasse) skrev 2016-08-29 01:01:55 följande:

Ja inte litar jag på alkolmätare efter att sett det hår testet

Sju av tretton alkoholmätare i Testfaktas test är inte tillförlitliga, och kan ge grönt ljus åt bilförare som egentligen är för fulla för att köra. Flera av mätarna släpper igenom även grovt rattfylleri, utan indikation på att föraren borde låta bilen stå

www.testfakta.se/tester/konsument/billig-alkom%C3%A4tare-missar-rattfyllan

Jag har en likadan som polisen använder, fullt pålitlig. Billigt skräp skulle jag inre heller lita på!
  • Anonym (Hmmm)
    Aikido skrev 2016-08-29 00:53:04 följande:

Men Aida är ju en sådan där patologisk hamster. Hon sparade väl vinet för länge i kindpåsarna och så gick det som det gick.

Nej men hon har druckit mer än hon sagt!
  • Anonym (Snålt)
    Anonym (Illa till mods) skrev 2016-08-28 17:41:35 följande:

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

Tycker helt klart hon gjorde fel. Varför tänja på gränserna, sämre körförmåga kommer gradvis med alkoholhalten. Man är inte 100% skärpt ner till lagliga gränsen och därefter en vingeldrulle. Min moraliska gräns är på en 3,5a om det är lång tid kvar tills jag ska köra, eller max 1/2 glas vin om det förhöjer maten. Ska jag ha något mer åker jag tåg eller taxi.

Vill inte sitta där en dag på polisstationen och tro att jag skulle klara mig, speciellt inte om jag råkar ha involverats i en incident med alkohol i blodet. Skulle skämmas ögonen ur mig. Snålhet att inte ta taxi efter att ha intagit alkohol.
Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?