• Anonym (Illa till mods)

Köra bil efter tre glas vin?

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

• Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • Anonym (nolltolerans)
    Jennie med ie skrev 2016-08-29 18:09:13 följande:

Det framgår så vitt jag kan se inte av TS inlägg att väninnan körde tre timmar efter intaget, bara att intaget pågick under tre timmar. Därav mina ytterligare frågor till TS.

Precis. Jag vet inte riktigt vad lasses problem är men trevligt att se att du fortsätter hålla god ton.
  • Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (???) skrev 2016-08-28 23:29:53 följande:
    Alla har inte lika stora vinglas som du... Det påminner mig faktiskt om grannen som "bara dricker 2 glas vin" men där varje glas rymmer 60 centiliter! :D

Sen verkar Ts ha missat att man kan beställa alkoholfritt vin även på krogen.
    Har helt vanliga glas. Jo men drack dom tillsammans borde hon väl veta om vännen beställt alkoholfritt.
  • infochristina

Gick in på systembolagets app promillekollen

ett glas vin kl18.36
    nästa glas 19.38
    sista glaset 20,20

Peak når hon ca 21.00 med 0,65 promille ca 2,5 timmar efter att hon började dricka
    Nykter att köra 0,2 promille ca 23,45 ca 5 timma efter att hon börjat dricka
    Helt nykter ca,01,15

Kvinna 70 kg

3 glas 12 %  15 cl i varje glas

• Anonym (nolltolerans)

Mellan 18.36 och 20.20 är det bara knappt två timmar

infochristina skrev 2016-08-29 18:47:12 följande:

Gick in på systembolagets app promillekollen

ett glas vin kl18.36

nästa glas 19.38

sista glaset 20,20

Peak når hon ca 21.00 med 0,65 promille ca 2,5 timmar efter att hon började dricka

Nykter att köra 0,2 promille ca 23,45 ca 5 timma efter att hon börjat dricka

Helt nykter ca,01,15

Kvinna 70 kg

3 glas 12 %  15 cl i varje glas

• Anonym (???)
    Anonym (Dagisfröken) skrev 2016-08-29 18:16:55 följande:

Har helt vanliga glas. Jo men drack dom tillsammans borde hon väl veta om vännen beställt alkoholfritt.

Nej. Jag har ingen koll på vad mina vänner.beställer för sort vid bardisken. Har någon det?
  • infochristina
    Anonym (nolltolerans) skrev 2016-08-29 18:50:12 följande:
    Mellan 18.36 och 20.20 är det bara knappt två timmar
    Man kan ju anta att hon inte stjälpte i sig sista glaset precis innan hon åkte utan beställde in det en stund innan
  • Anonym (fcts)

Man kan anta en massa. Men vad som står är att själva drickandet pågick i tre timmar.

infochristina skrev 2016-08-29 20:00:40 följande:

Man kan ju anta att hon inte stjälpte i sig sista glaset precis innan hon åkte utan beställde in det en stund innan

• infochristina

Ska man tro promillekollen är det omöligt att vara nykter efter 3 timmar oavsett hur och under vilka tider man drack vinet om det var ett vin på 12% och en mängd av 45 cl. Spelar ingen roll om man satte i sig alltihop när man kom eller väntade en stund.

8 % vin och 45 cl Finns en liten chans att klara sig om man har en förbränning över snittet

• klyban
    Anonym (???) skrev 2016-08-29 19:02:22 följande:
    Nej. Jag har ingen koll på vad mina vänner.beställer för sort vid bardisken. Har någon det?

Ne, samtidigt så kan man inte berätta att de är olagliga för bilkörning.

Det finns statistik, forskning i USA som är nått som är sjukt.
    Och det är att likheten till motsvarigheten till trafiksäkerhetsverket i USA.
    De säger att man är lika trolig att orsaka olycka som en nykter person, som en som rökt cannabis.

Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?