• Anonym (Illa till mods)

Köra bil efter tre glas vin?

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

• Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • rocker

Nej man kör inte bil efter 3 glas vin. Har man bilen med sig så väljer man bort alkohol eller tar sig hem på annat sätt och lämnar kvar bilen.

• K med lilla E

Fattar inte heller, finns inte på kartan att man kör efter tre glas vin. Det behövs liksom inte app för det.

• klyban
    K med lilla E skrev 2016-08-30 16:30:00 följande:
    Fast jag är helt säker på att jag kan köra bil dagen därpå om jag kvällen innan druckit tre glas vin sörru. Behövs ingen app eller uträkning för det.

Och det var detta jag menar menar du.
    Och inte när man faktiskt är lagligt till att köra?

• klyban
    Anonym (keke) skrev 2016-08-30 16:37:45 följande:
    Med sunt förnuft behöver man ingen app eller göra någon beräkning. Efter tre glas vin kör man inte bil. Varför är det så svårt att ta in?

Men lagen säger ju att du får köra bil om du är under 0,2.
    Och dricker man dessa 3 glas och 17cl glas kl1800 ocjh åker hem vid 2400, så enligt dig ska man inte få göra detta.
    Men om klockan blir 0001? ok då? (och samma förutsättningar).
    Som är en ny dag, där ingen alkohol har intagit och ens värde i blodet är låg eller noll, dvs LAGLIGT.

• Anonym (keke)
    klyban skrev 2016-08-30 17:48:46 följande:

Och dricker man dessa 3 glas och 17cl glas kl1800 ocjh åker hem vid 2400, så enligt dig ska man inte få göra detta.

Som är en ny dag, där ingen alkohol har intagit och ens värde i blodet är låg eller noll, dvs LAGLIGT.

Varför ta risker? Ingen kan garantera att du är nykter.
  • K med lilla E
    Anonym (keke) skrev 2016-08-30 17:52:34 följande:

Nej precis och även om blodet är ok så kan man känna sig trött och däven både pga vinet och den sena timmen och bör avstå från att köra.
  • Anonym (Dagisfröken)
    Anonym (???) skrev 2016-08-30 14:15:08 följande:
    Själv tar jag ingen som helst notis om vad mina vänner köper men alla har vi olika intressen. Här har krogarna ingen bordsservering på kvällarna så man handlar i baren.
    Jo men så måste det ju vara. Om jag hör min väns beställning måste ju det vara mitt intresse; att veta vad mina vänner beställer. Det kan knappast förhålla sig på nått annat sätt.
  • klyban
    Anonym (keke) skrev 2016-08-30 17:52:34 följande:

Sant, men vissa säger man kör olagligt avsett.
    Jag tar inga risker, 3h max 2x17cl.
    Och ALDRIG är man olaglig som bilförare.

• Anonym (keke)
    klyban skrev 2016-08-30 20:26:25 följande:

Sant, men vissa säger man kör olagligt avsett.

Jag tar inga risker, 3h max 2x17cl.

Och ALDRIG är man olaglig som bilförare.

Fast allt handlar inte om vad lagen säger. Det finns något som heter omdöme också. Varför lägga dig på gränsen bara för att lagen medger en viss påverkan? Räcker det inte med bara ett glas? Bevisligen så blir vi negativt påverkade av alkohol, det är en berusningsdryck. Mitt omdöme säger mig att berusningsdrycker och bilkörning bör undvikas så långt som möjligt.
  • Anonym (keke)
    klyban skrev 2016-08-30 17:48:46 följande:

Jag har förresten inte sagt något om dagar, dagen efter, klockslag m m. Du blandar ihop mig med någon annan. Dessutom undrar jag om du inte drar saken ovan in absurdum.

Dina resonemang är f ö anledning till att ha lägre nivåer när man sätter just gränser (eftersom man inte har nolltolerans). Alltid är det någon som unnar sig så att de precis hamnar på just gränsen, bara för att den finns, tänker "jag tar nog ett glas till - håller mig ändå under 0,2" istället för att tänka "rusdrycker och bilkörning hör inte ihop, max ett glas eller inget för att vara på den säkra sidan".
Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?