• Anonym (Illa till mods)

Köra bil efter tre glas vin?

Jag var ute med en kompis förra helgen, och fick sedan höra att hon körde hem trots att hon hade druckit tre glas vin. Det är väl inte ok? Hon ljög dessutom och sade att hon hade ställt bilen. Jag tycker att det känns minst sagt olustigt. Hur tar jag upp det här med henne? 

• Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?
  • klyban
    Anonym (lasse) skrev 2016-08-29 00:34:28 följande:
    Aida Hadzialic höll på lördagen en extrainsatt pressträff. Hon berättade att hon i torsdags kväll skulle ta sig till Malmö efter en konsert med Noel Gallagher's High Flying Birds i Köpenhamn. Hon hade tagit två glas vin tidigare under kvällen ? men valde ändå att ta bilen. ? Jag gjorde mitt livs största misstag, säger hon. Klockan 23.51 stoppades hon i en poliskontroll på Lernacken vid Öresundsbron i Malmö. ? Hon blev rutinmässigt stoppad när alla bilar stoppades från Köpenhamn till Malmö vid polisens gränskontroll. Hon legitimerade sig med körkort, säger Ulrika Olsson, inre befäl vid polisen i Malmö. Blåste två gånger Enligt polisens anmälan blåste Aida Hadzialic positivt två gånger. Först i ett sållningsinstrument som visar om det finns alkohol i blodet och sedan i ett bevisinstrument som ger exakt promillehalt. Blodprov tas endast om man vägrar blåsa, misstänks för drograttfylleri, när bevisinstrument inte finns tillgängligt eller om alkoholutandningsprovet av någon orsak inte blir godkänt. ? Hon fick göra ett andra utandningsprov som visade att hon hade 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar 0,2 promille i blodet. Efteråt hölls ett kort förhör på plats, säger Ulrika Olsson.
    4 timmar efter hon drack

Det är ingen som tror på folk som kör bil och ertappas och att de pratar sanning i konsumtionen.
    Har det fastställts hur stora glas, innan dess även detta en sak att tänka på.

• klyban
    Anonym (B) skrev 2016-08-29 00:09:22 följande:
    En vanlig promilleräknare på nätet -  här räknat på ett glas 17 cl

Jag är kvinna
    Din vikt:
    65
    kg.

Intag:
    Öl
    Mängd dryck i cl:
    volymprocent:
    5
    %
    Vin
    Mängd dryck i cl:
    17
    volymprocent:
    12
    %
    Sprit
    Mängd dryck i cl:
    volymprocent:
    40
    %

Resultat:
    Du har cirka
    0.4
    promille i kroppen, och bör vänta minst
    3
    timmar innan du kör bil igen.

Du kan posta hur många såna här som du vill, alla vet att de är väl tilltagna(elelr tydligen inte alla) och inte tillförlitliga i frågan om ens en nogerlunda exakthet.
    Utan är konstruerad så att det inte råder någon som helst tvekan om att man uppnått det man försöker få reda på.

• Anonym (duff)
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-29 06:17:07 följande:

Jag har en likadan som polisen använder, fullt pålitlig. Billigt skräp skulle jag inre heller lita på!

Du har alltså en Evidenzer hemma? Kostar ca 100 000 har jag för mej och ska kalibreras årligen. Eller menar du skiter dom har i bilarna som inte ens är giltiga som teknisk bevisning?
  • Anonym (Hmmm)
    klyban skrev 2016-08-29 07:27:53 följande:

Du kan posta hur många såna här som du vill, alla vet att de är väl tilltagna(elelr tydligen inte alla) och inte tillförlitliga i frågan om ens en nogerlunda exakthet.

Utan är konstruerad så att det inte råder någon som helst tvekan om att man uppnått det man försöker få reda på.

Exakt så är det!
  • klyban
    Anonym (???) skrev 2016-08-29 01:54:48 följande:
    Jag menar att om man dricker 3 glas 14 % och sen kör bil efter några timmar så har förståndet försvunnit. Inget annat.

Efter TRE timmar, så finns möjligheten att klara av att köra lagligt.
    De det är en balansgång, men så länge man inte vet mängd så är det meningslöst att prata om det.
    Då det både kan handla om mer mängd och mindre, även när det intogs har givetvis en påverkan men svårare att räkna ut nått där.

• klyban
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-29 06:14:07 följande:
    Jag är kvinna, 173 cm och väger 60 kg.

Men kvinnor förbränner fortare än män!

Jag dricker extremt sällan.
    Sedan när?
  • klyban
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-29 06:18:03 följande:
    Nej men hon har druckit mer än hon sagt!
    Ja, de som kör bil och blir ertappande är patologiska lögnare.
  • Flash Gordon
    Anonym (Illa till mods) skrev 2016-08-28 17:41:35 följande:
    . Hur tar jag upp det här med henne? 
    Rakt upp och ned bara. Säg vad du tycker om det.

Fråga om hon körde hem efter krogen och varför i sådana fall.

Nä, ingen normalt tänkande människa tar bilen efter tre glas vin eftersom riskerna för alla inblandade är för stora.

Risken för olycka. Risken för körkortet. Risken för andra.

Det personer som tar lättsinnigt på detta med alkohol och bilkörning behöver är en konfrontation som kanske kan få denna att tänka till.

Herregud. Sitta och argumentera om det var 12 ml eller 15 ml i glaset. Sitta och räkna på om det tar tre timmar eller fyra att komma under en viss gräns.
  • Anonym (lasse)

Ni som tycker man kan köra bil efter 3 timmar efter 3 gkas vin skulle få era körkort indragna allihopa.

Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-29 06:14:07 följande:
    Jag är kvinna, 173 cm och väger 60 kg.

Men kvinnor förbränner fortare än män!

Jag dricker extremt sällan.
    Det är precis tvärtom, män förbränner fortare
    Anonym (Hmmm) skrev 2016-08-29 06:17:07 följande:
    Jag har en likadan som polisen använder, fullt pålitlig. Billigt skräp skulle jag inre heller lita på!
    Häftigt att ha en alkomätare hemma som kostar 70000 kr
    Infraröd mätning

Infraröd mätning finns i polisens bevisinstrument och är en dyr mätare som kostar runt 70 000 kr.

www.promilletestare.se/fakta-alkohol-promilletestare/

• Anonym (Hmmm)
    klyban skrev 2016-08-29 07:38:00 följande:

Sedan när?

Det är vad läkare i beroendevården och i 12 stegsbehandling berättat för mig! Ring och fråga, du kommer få samma svar'!
Svar på tråden Köra bil efter tre glas vin?