• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Här var planen sista pluggdag idag men vi är så dåliga här hemma, typ influensa, att jag fick kasta in handduken. Nä alltså tjejer detta är inte tiden för att pressa oss utan för att ladda upp. Både mental och fysisk energi. En extra kanelbulle till oss idag! Och sen lite fotmassage från männen. Ok? Sista rycket nu. Sen är vi väldigt låsta en period.

Någon annan med kids som agerar ut just nu? Min tvååring har helt klart insett att något är påväg att hända och är så mammig att jag knappt kan lämna honom en sekund..

• ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-28 10:47:53 följande:

krya på er, det sista man vill ska hända nu i slutspurten är ju att bli sjuk. Hoppas ni mår bättre kvickt. Låter som en bra idé med extra ompyssling av våra karlar. ; )

Din tvååring känner nog definitivt att ngt är på g.. Du får vara beredd på lite bakåtsteg med honom, att han kommer agera yngre än han är och kanske vilja ha mer bekräftelse än vanligt. (Vilket man ju ger sin 2 åring typ hela tiden ändå)

Det skiljer 16 mån mellan mina grabbar och när tvåan kom hade jag ständigt dåligt samvete om jag inte kunde ta varje ledig sekund med ettan när tvåan sov. Mitt tips till dig är att HA INTE DET! Tänk på att du måste vila mellan varven också. Lättare sagt än gjort.

Åh tack snälla för både tips och krya-rop! Idag är sonen på förskolan och jag vilar!! Underbart!!

Precis det du säger är man ju så orolig för. Det ständiga dåliga samvetet. Sen man fick sitt första har ju allt fokus legat där, utan minsta konkurrens. Jag försöker tänka att det är ett fantastiskt bra sätt att förbereda dem för livet. Det ser ju ut så! Man får vänta på sin tur och hitta tryggheten i att mamma och pappa alltid finns där även om vi inte i den SEKUNDEN svarar upp till behovet.

16 månader är tight, men gud va häftigt att ha ett syskon så tätt! Bra jobbat av dig! Vad blir det nu mellan mini i mage och syskonen?
  • ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-28 11:30:53 följande:

Det kändes helt rätt att skaffa syskonen så tätt, det var tufft i perioder men jag är glad för det idag (Ettan var väldigt lätthanterlig som bebis, tvåan var helt omöjlig). Barnen är väldigt olika men har trots det stor glädje och nytta av varandra och jag ser otroliga fördelar och vinster med att växa upp med syskon, oslagbara tom.

Barnen är 7 och 9 år idag och lillasyster i magen var väldigt oplanerad. ; )

Åh det skiljer 9 år på mig och min storasyster! Fatta vilket back-up system lillasyster kommer ha. Det har jag fortfarande så mycket glädje av att ha någon som alltid backar upp mig på ett vuxet sätt - om du förstår vad jag menar? Har alltid varit väldigt "bortskämd" med fokus från mina föräldrar men samtidigt fått lära mig syskon-biten med att vänta. Det får man nog oavsett åldersskillnad :)
  • ems86
    Björckan skrev 2016-10-29 08:54:58 följande:

Det slog mig häromdagen att det kanske skulle vara en bra idé att packa bb-väskan! Bara för att första gick över behöver ju inte automatiskt betyda att den här gör det!! Men, nu är problemet... vad ska jag ha i bb-väskan? Jag har helt förträngt vad jag pysslade med på BB sist. Borde man ha med en bok? Hur mycket kläder till mig/bebisen? Necessär är ju givet. Men vad mer? Nu inser jag dessutom att det känns som om jag frågat detta tidigare? ÅH gud. Jag börjar bli dement också?! Är det en vanlig graviditetskrämpa måntro?

För övrigt försökte vi oss på lite sex igår... har inte legat på hur många veckor som helst nu. Det gick inte alls. Mage ivägen, fogarna smärtade, stel som en pinne och en bebis som fick panikryck i magen och sparkade åt alla håll samtidigt, AJ! Nåja, vi får väl testa igen om... åh gud...det kommer ju ta hur lång tid som helst... Hur kan bebisar veta att man behöver lite vuxen intimitet?? Redan innan de är födda?

Haha gud va härligt skrivet.. sitter här med riktigt onda förvärkar och tycker så så så synd om mig själv, behövde få le lite :)

Jag har inte packat så mycket grejer alls. Fyra timmar gäller på bb i Malmö. 24 för mig med diabetes men det är ändå så kort tid tänker jag. Minns från förra gången att det är sköna mjuka underkläder och byxor som gäller. Däremot kommer jag denna gång packa lite smink och en snyggare (alltså snyggare än en urtvättad crossfit t-shirt från 2010..) tröja. Vill känna mig stark när vi går därifrån. Just det, schampo och balsam. Så skönt att fräscha upp sig ordentligt. Glöm inte laddare till tele!
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-29 12:41:53 följande:

Åååååh vad jag vill få ut det här barnet nuuuuu! Jag är så trött på att ha ont hela tiden, jag vill bara kunna få vara lite människa igen och få träffa vår lilla ninja!

Vad tror ni? Finns det något knep som kan få fart på det hela? Ja, förutom sex då ;)

Han kommer ju när han kommer ändå, men man kan ju alltid hoppas att något kanske kan hjälpa!

I feel you! Shit va trött man är på detta nu!! Alltså jag är rädd för att det inte finns något att göra... tror du de skulle kunna ge dig en hinnsvepning? Tycker du haft en så pass kämpig graviditet att det borde vara legitimt..

Du.. de här rinniga flytningarna du skrev om. Jag har precis samma. Får byta trosor flera gånger om dagen om jag inte har trosskydd. Ibland känns det garanterat som det är vatten som rinner, precis som sist. Hur känner du att du är så säker på att det inte är vatten..?

Jag känner mig högst osäker på alla känslor nu. Kom ju aldrig såhär långt sist. Känns som hennes huvud är påväg ut stundtals. Som en fixering gånger 20 typ. Är det huvudet som sjunker ytterligare kanske? Nåväl.. lär bli varse om hon helt plötsligt trillar ut..
  • ems86
    frkvilljunu skrev 2016-10-30 13:46:23 följande:

Jag har säkert pakat alldeles för mycket kläder i b bväskan speciellt till bebisen.för troligen blir ju inte vistelsen så lång på bb om allt går bra och skulle den bli längre kommer ju sambon med största sannolikhet åka hem någon gång i mellan. Blöjor har vi med packat vilket jag egentligen tror man får här.samma med våtservetter och ammningsinlägg. Men men better safe than sorry...vill oxå som ni var inne på tidigare känna mig "fin" efteråt men vet inte riktigt vad jag ska kunna ha för byxor mer än mjukisbyxor typ.

Jag tyckte det var jobbigt att ha mammajeans efter min första vet kag.hade ju inte så mycket annat som gick på

Ja alltså jag tänker typ mina mammajeans och en lite fräschare tröja. 'Men mest bara den grejen att borsta igenom nytvättat hår och lite concealer kommer göra underverk typ.

Tycker det är lurigt med kläder till the little one. Vilka storlekar lixom. Sist hade vi med enligt rekommendationer "något i 50 och något i 56" men fick snabbt komplettera med 44 eftersom han kom tidigt. Har några favorit kläder som jag hoppas hon kommer kunna ha i 50 :)
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-31 09:26:40 följande:

i lördagsnatt fick jag jätteont i ländryggen. Jag har ju foglossning så jag är van vid lite ont, men det här känns inte som foglossningen och det gör mycket ondare än det brukar. I vanliga fall brukar det lindras om jag ligger ner i olika positioner, använder värme eller massage, kännas bättre i perioder och framförallt bli bättre efter att jag tagit citodon. Det här gör bara ont, ont och ont helaaaa tiden och smärtan blir bara värre.

Sammandragningar och förvärkar har jag varje dag då och då, men inget som gör jätteont eller som ändrats så mycket.

Pratade med Mvc men deras läkare var ledig denna veckan, och de hade ju ingen tid innan fredag heller. Hon visste inte heller vad smärtan berodde på och kunde inte hjälpa mig. Så jag ringde faktiskt förlossningen och frågade. Jag sa att jag ville veta om det kan bero på att förlossningen startat eftersom jag isåfall behöver trappa ner på citodonen, samt att jag ville veta vad jag kunde göra för att lindra det, men hon sa bara "det är säkert bara foglossningen som spökar. Hör av dig när du har mer regelbundna sammandragningar istället."

Så nu sitter jag här och har jätteont, och vet inte vad jag ska göra åt det eller ens om jag ska fortsätta äta citodon som vanligt eller försöka trappa ner även om jag har ont.. :(

Usch neej va trist att de inte kan erbjuda dig en tid tidigare!! Kan du inte få komma in till förlossningen för koll? Säg att något rinner också! Jag var inne nu på morgonen för att kolla om det var vatten som rann och lite hur mina förvärkar funkar. Hade tul så de fixade en tid i samband med det. Helt stängd och inte vatten tydligen. Jävla sätt. Vill få igång detta nu!! Orimligt att ha såhär ont utan att något påverkas.. Känner du igen detta från tidigare?
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-31 10:08:08 följande:

Vad skönt att ändå att vattnet inte sipprar, det är ju ett orosmoment, samtidigt som jag förstår att det är väldigt oskönt att det fortfarande är helt stängt! Förstår vad du menar, känns sjukt jobbigt att ha ont "i onödan" liksom!!

Jag minns att jag hade ont i ryggen dagarna innan förra förlossningen, men jag minns inte hur det var så det hjälper inte heller tyvärr. Kommer inte alls ihåg om vart jag hade ont, hur ont jag hade eller hur det kändes.. men de ville inte ens ha in mig på kontroll för de sa att det var foglossning och att jag inte ska ha konstant ont om det är på g, utan det måste komma "i värkar" om förlossningen ska starta. Måste antagligen hitta på något för att få komma in.. känns kasst!!

Men om du ringer in och säger att du har ont och förvärkar och att något rinner sedan någon vecka tillbaka måste de ju ta in dig? De kan ju omöjligt avgöra om det är vatten eller flytningar via telefon. Och helt ärligt kan ju du inte heller veta hundra? Du behöver ju således inte känna att du hittar på något. Klart du ska bli uppkollad!
  • ems86
    Rosen1990 skrev 2016-11-01 17:17:24 följande:

Jag ringde min BM efter för hon jobbar även på förlossningen i Malmö och hon har aldrig hört något sånt förr. Man ska få välja de som känns rätt men det fick jag inte. Jag hoppas oxå han ligger kvar, skulle han vända tillbaka så antingen vänder dom honom igen och sätter igång mig direkt eller så får jag snitt. Vill bara detta ska vara över nu. Har så mkt nerver i benen ljumskarna och skinkorna som krampar och kommer i kläm så fort jag rör mig och det gör så ont så jag knappt vet var jag ska bli av, känns som jag både ska spy och kissa på mig samtidigt som jag blir yr av smärtan.

Fy va trist...alltså det är tungt och drygt nu ändå! var går du hos bm?
  • ems86
    Björckan skrev 2016-11-02 06:15:13 följande:

Här kommer mera gnäll: Efter att jag nu varit förkyld (rejält!) i en vecka så bestämde sig slemhinnorna i näsan för att slutligen ge upp. Näsblod klockan 6 på morgonen är precis vad man vill ha... Nu sitter jag här med bomull i näsan, ett stort behov av att snyta mig p.g.a kroppens fantastiska övertro till slem, och hosta från helvetet. hurra för mig! 6 dagar kvar till snittet. Hoppas för guds skull att det här går över innan dess!

Hoppas att ni alla får en bra dag!

Åh jag tänkte på det i går! Går också igenom världens jäkla förkylning/flunsa som bara vägrar ge med sig!

Får man genomföra snittet om man är sjuk?

Oavsett. På 6 dagar hinner kroppen återhämta sig fint. Då vi tävlar mycket här hemma (crossfit - okej jag tävlar inte så mycket just nu men ändå) har vi fått lite bra tips just kring förkylningar och återhämtning. Tänk på detta: kroppen behöver MER energi för att bli frisk än en vanlig dag. Många processer igång som behöver extra för att orka göra dig frisk. Ät och drick bra grejer som gör dig nöjd! Jag har lagt till ett glass mellanmål sen jag blev sjuk, extra energi och det gör mig glad med lite glass
  • ems86
    Björckan skrev 2016-11-02 09:54:55 följande:

Det enda jag hört är det diffusa "om det sätter igång innan så kommer du direkt till sjukhuset". Ja, alltså, det hade jag faktiskt redan räknat ut. hahaha. MIn BM påpekade också att det ju inte är så bråttom även om vattnet går, sålänge jag inte har värkar samtidigt. Nej, det kanske det inte är, men om vattnet går så tänker jag nog ändå ringa sjuktaxi direkt....Ja det måste man ju få...ett snitt går ju inte riktigt att senarelägga som någon annan operation gör...

Jag är nu inne på dag nummer 8 med den här förkylningen :( Har nu testat att: vila bort den, ignorera bort den, gnälla bort den...utan resultat. Ska lägga mer krut på att äta bort den... Bara trist när man inte är hungrig :/

Åh jag vet! Alltså all typ av hunger och sug är borta. Vila, vätska och energi in. Känner inte jättemycket för att inte kunna andas under förlossningen pga övertäppt näsa. Så detta får våra kroppar lösa nu! Tröstshopping kändes bra en stund tyckte jag!
  • ems86

I natt kom vår ärta ut som en pil! Känns fullständigt overkligt och jag är oerhört tacksam över att efter min första förlossning haft en mindre mardrömsupplevelse denna gång fått uppleva en riktigt bra variant! Tack för allt pepp ni bidragit med sista tiden! Nu ska det gosas för hela slanten.

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?