• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Hallå alla!

Är det någon som funderat på att vaccinera sig och sin sambo mot kikhosta? Eller någon som haft uppe det med sin bm? Här är det mycket snack om det och att vi gravida då skulle överföra ett visst skydd till bebisen vid förlossning. Är dessutom syskon och övriga familj vaccinerade nyligen är det ingen hemma som plockar hem smittan. Vaccinet klingar av med åren och vi som är runt 30 har inget skydd alls.

Vi kommer göra detta under veckan så länge inte min bm direkt avråder.

• ems86
    Kroa skrev 2016-10-16 15:33:38 följande:

Har någon av er fått jätteröda kinder utan anledning? Läpparna har svullnat en aning och "ömsar skinn" eller hur man nu ska förklara, haha! Jag kan få så någon gång när jag har hög feber och förkyld, men jag känner mig bra i kroppen annars, tillochmed piggare än vanligt, så jag tror inte jag börjar bli sjuk.

Kanske har med gravhormonerna att göra, men jag har inte hört något om det innan?

Jag är förresten 23 år nu och kommer från skarabörg! :)

Det kanske är den där gravid-glowen jag alltid väntat på? :D
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-16 17:01:59 följande:

Isåfall hoppas jag den försvinner snart, ser ut som en svullen tomat, haha!!

Hahaha! Usch stackare.. jag tycker magen har gjort någon form av extrem-utveckling senaste dagarna. Börjar nästan tycka det ser groteskt ut. Visst var det du som fått bristningar bara pang bom jättesent i graviditeten?
  • ems86
    frkvilljunu skrev 2016-10-16 21:37:29 följande:

När vaccineras man "normalt" mot kikhosta?

Nu har/är vi förkylda om vart annat alla hemma känns som det bara går runt runt.Dottern med trolig körtelfeber så har funderat väldigt mycket på smittor när bebis kommer. Sambons son är 2.5 och är ju ofta dagisförkyld.tänker mycket på Rs virus som jag egentligen inte riktigt vet vad det är.

Bebisarna vaccineras vid 3 mån första gången. Pratade med min bm idag som verkade tycka jag var lite löjlig och galen. Hon tyckte inte det var något att stressa över så nu är jag ännu mer stressad över om jag ska vaccinera mig - haha!

Här hemma har vi också massa förkylningarna och dagisvirus om vartannat. På så sätt ingen rolig tid att föda barn i men man får nog bara ställa in sig på att göra det man kan för att undvika smittor utan att bli för dramatisk (vilket jag vet att jag kommer bli ändå).

Rs är ett förkylningsvirus som de allra flesta har haft efter något år på förskola. Inget roligt för ett spädbarn då det kan påverka andningen.
  • ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-17 13:21:34 följande:

Kikhosta hos vuxna är såklart jobbigt som all hosta, särskilt eftersom den sitter i så länge. Men barnen är ju skyddade av sitt vaccin och man kommer ju ändå ha svårt att sova de första 2 åren efter bebis ; ) ... så nope, jag vaccinerar mig inte. Däremot så tänker jag vaccinera min nyfödda för vattkoppor.

Ja fast det är ju utan skydd fram till 3 mån. Vi som vuxna kan ju plocka med det hem, ovaccinerade barn på förskolan som man träffar vid hämtning lämning varje dag. Mer det jag tänker på, spädbarn under tre män!
  • ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-17 18:30:11 följande:

Ja, dom små är ju helt ovaccinerade första månaderna så mycket läskigt kan hända. Men vad är statistiken på kikhosta? Typ 200 pers om året? Man ska förvisso aldrig säga aldrig men känns som sannolikheten att drabbas är otroligt liten.. Du ska såklart göra vad som känns rätt för er.

Nej men du har ju helt rätt. Precis vad min bm sa! Jag är lite överdriven med det här med virus och smittor. Blivit bättre sen jag blev mamma och misstänker att det blir ännu bättre efter tvåan! Man får lixom det i paketet med barn ju :)
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-17 14:52:56 följande:

Idag känner jag mig lite ledsen och uppgiven faktiskt..

Var hos bm som började med att fråga hur jag mådde "som vanligt, men jag har ganska mycket förvärkar. Var inne hos fl förra veckan" och hon svarade bara "jaha, ja så kan de ju va." och så var det färdigpratat där. 

Sen berättade jag om att han hade vänt sig till tvärläge under tiden vi var på fl och sen flyttat sig ner  huvudläge igen direkt efteråt och att de på fl sagt att han var väldigt rörlig trots att han tidigare varit fixerad enligt bm. Till det svarade min bm bara att man inte gör något åt det utan man får lita på naturens kraft eftersom det är naturens gång att barnet ska lägga sig med huvudet neråt inför förlossningen. När jag sa att jag var orolig över att förlossningen skulle starta när han låg i tvärläge eftersom jag absolut inte ville göra kejsarsnitt så sa hon att har man tur så hinner de vända tillbaka honom om man åker in snabbt vid första värkarna annars har man ju inget annat val än att göra kejsarsnitt, så återigen skulle jag bara "lita på naturens kraft". 

Vid undersökningen av magen så låg han vääääldigt långt ner och var fixerad igen enligt min bm, så hon ville inte riktigt tro på att han legat i tvärläge veckan innan trots att ultraljud bekräftade det och när jag sa att jag kände hans hicka på höger sida över naveln istället för under naveln sa hon bara att de va lätt att inbilla sig sånt.. 

Tillslut gav jag bara upp. Hon frågade om de var något mer vi hade att fråga och då sa min sambo att han undrade om de var okej att jag svullnade upp så mycket eftersom jag klagat igår och idag på att mina händer, fötter och läppar svullnat upp så att de gör ont, hon svarade "Jaaaaaaadå, ingen fara. Sånt kommer och går, helt normalt."

Vi bara gav upp efter det, orkade inte ens prata med henne mer.. Allt är aaaaalltid så himla normalt, aaaaallt!

Det känns inte ens värt att byta barnmorska såhär sent, men samtidigt vet jag inte heller vad jag ska behöva göra för att få någon tröst eller hjälp när jag väl vill ha det..

Usch va tråkigt!!! Byt bm om du känner för det. Verkligen! Det är ändå en månad kvar. Du ska inte känna dig tystad utan de ska lyssna på din oro!
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-18 09:46:20 följande:

Smärtan stegrade en aning så att det började bli jobbigt att koncentrera sig men fortfarande oregelbundet.. tillslut somnade jag, har vaknat några gånger under natten och haft ont men det brukar jag ju göra eftersom jag måste kissa. Precis gått upp nu, haft några värkar som gjort ont men fortfarande väldigt oregelbundet.

Hade så gärna velat veta om det faktiskt var på gång eller om det bara är falskt alarm! Jag menar, är det på gång så kanske man kan prova att få fart på det - köpa hallonbladste, sexa, massera bröstvårtor, promenera (det är väl de som jag hört ska hjälpa mest, sen om de funkar vet jag ju inte dock) men samtidigt vill jag inte prova om det bara är falskt alarm eftersom han fortfarande är prematur..

nu har jag precis tagit citodon mot huvudvärken, och idag är foglossningen hemsk! Vet inte om jag sovit dumt, gör fruktansvärt ont i höfterna.. Så nu försvinner väl antagligen den mesta smärtan från värkarna ändå!

Just det.. citodonen måste ju påverka hur väl du känner smärtan av sd. Hur tänker du kring det?
  • ems86

Precis hemkommen från bm! Samma sf mått som för två veckor sedan. Känns det ok tycker ni? Bm inte alls oroad men jag tycker det känns lite märkligt?

• ems86
    Kroa skrev 2016-10-18 19:01:01 följande:

Huvudvärken hann bli lite värre än vanligt eftersom det dröjde för många timmar innan jag kunde ta min andra dos av citodon. Brukar vanligtvis ta den vid 1, men eftersom tabletterna var slut och min läkare inte hade skrivit receptet förrän vid halv 4 så kunde jag inte ta dosen förrän vid 4 denna gången.

Nu har det alltså gått 3 timmar sen jag tog tabletterna och även fast det blivit lite bättre så har jag fortfarande kvar en fruktansvärd huvudvärk än, och i vanliga fall brukar huvudvärken i princip försvinna helt efter en halvtimme.

Jag har fortfarande sd lite då och då, men inte direkt smärtsamma. bebisen sparkar och bökar hejvilt i magen. Urinprov och blodtrycket var bra när jag kollade igår hos bm, så borde inte behöva oroa mig för havandeskapsförgiftning heller?

Kan huvudvärken bero på att det helt enkelt gick för lång tid innan jag tog andra dosen, eller borde jag ringa förlossningen? Vet inte om det kan betyda att något är fel?

Oj.. jag är så dålig på huvudvärk! Är extremt förskonad från det och min erfarenhet ligger på en alvedon vart fjärde år typ. Däremot är jag helt för att alltid ringa två gånger för mycket än en för lite. Ring in och hör vad de säger!! Du har ju massa symptom på att kroppen börjar förbereda sig för förlossning så varför skulle inte detta kunna vara en del? När är det de vill att du trappar ner citodonet?
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?