• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Här gick slemproppen igår kväll, eller en del av den. Har idag fortsatt komma under hela kvällen. I övrigt inga känningar. Sd kommer och går på samma sätt som innan. Vet att det kan dröja länge och att slemproppen är ett dåligt mått men det blev väldigt verkligt och lite läskigt snabbt :)

Hur ser er erfarenhet ut kring den där proppen? Sist gick min i delar under två dagar sen började vattnet sippra...

• ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-19 06:26:36 följande:

Åh, det är ju jättespännande! Min slempropp gick samma dag vill jag minnas med första barnet. Stod i en bikbok-affär på Götgatan i Sthlm och fick trycka ner papper i trosan och vagga bredbent hemåt. Sen kom värkarna några timmar efter det. Med tvåan minns jag ingen slempropp så tydligt, där vaknade jag av att det knäppte till rejält i underlivet sen forsade vattnet ut. :)

Vilken vecka och dag är du i nu? Om min förlossning drar igång innan 38+0 måste jag åka till en annan stad, vilket jag såklart inte vill. Hoppas du bor bättre till än jag! Håll oss uppdaterade!

Åh wow va spännande, att det kan vara så olika hur det sätter igång! Det där knäppet och vattnet som går känns ju så definitivt. Hur snabbt inpå det kom värkarna?

Här fortsätter slemproppen att trilla ut. Bit för bit hela tiden typ. I övrigt allt som vanligt förutom ett rysligt humör och så sjukt nära tårarna hela tiden. Bröt ihop nyss när sonen stack till förskolan... alltså va?
  • ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-19 09:37:04 följande:

Haha, knäppt hur dessa hormoner påverkar oss på än det ena än det andra sättet. :)

Just nu ligger jag faktiskt på BB och får järndropp, hörde precis en nykläckt bebis skrika. Jösses!! Snart är vi där!

Jag hade haft halvonda värkar hela natten innan vattnet gick vid 05-ish. Dom onda värkarna kom väl vid 08 typ, vi blev inlagda direkt när vi kom in på morgonen. Han föddes kl 21 den dagen, v. 38+2 om jag minns rätt.

Åh just det! Hur snabbt kommer du märka effekt av järndroppet? Hoppas du får en riktig kick av detta som skjutsar dig fram genom sista veckorna!

Alltså hormonerna ska vi inte ens börja gräva i. Nu har jag gråtit ut i soffan en stund och är redo att ta tag i jobb :)

Livet alltså!
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-19 19:24:52 följande:

Elisa: skönt med järndroppet! Hur känns det? Mår du bättre? Håller tummarna!!

Ems: kul att det händer något ändå, då får man en gnutta hopp om att det faktiskt inte är så himla långt kvar trots allt! Min slempropp lossnade i omgångar i 1-2 veckor med första barnet, dock aldrig med blod. Så för mig var det inget tecken på att förlossningen skulle starta direkt, men ett tecken på att man börjar närma sig!! :)

Frkvilljunu: vi tror vi har bestämt oss för att vår pojk ska få namnet Liam :) det lutar åt det iallafall! Har du bestämt namn?

Jag ringde faktiskt fl igår och kollade med de vad de tyckte om min huvudvärk och de sa att jag skulle kontakta Mvc idag för att kolla blodtryck osv för att utesluta havandeskapsförgiftning. Så idag var jag hos Mvc för en ny undersökning och det såg bra ut så behöver inte oroa mig för det iallafall :)

Idag fick vi däremot träffa en ny barnmorska och det var sån skillnad i bemötande och hjälp att vi bestämde oss för att vi ska byta, även om det faktiskt inte är så lång tid kvar. Jag har ju berättat tidigare att jag inte vart helt nöjd med min bm, men idag fick jag faktiskt nog. Barnmorskan jag träffade idag frågade hur mitt järnvärde var eftersom det kunde ligga bakom att huvudvärken blivit värre annars och jag sa; jag vet inte vad de legat på innan, men jag tog ett blodprov för tre veckor sen och hon skulle höra av sig om det inte var bra.

Barnmorskan gick då in i min journal för att dubbelkolla och sa att mitt järnvärde är för lågt och att jag behöver äta järntabletter, och eftersom det gått tre veckor sen jag fick det dåliga resultatet utan att jag ätit några tabletter så är järnvärdet antagligen ännu sämre nu.

Min barnmorska har alltså vetat om att jag haft dåligt järnvärde i tre veckor utan att ringa mig eller ens nämna något om det på mötet i måndags.

När jag berättade för barnmorskan jag träffade idag om hur mycket tabletter jag äter och hur dåligt jag mår så sa hon att jag kunde få träffa spec-Mvc där jag kan få prata med de om att få en igångsättning på BF om det inte startat tidigare så att jag åtminstone slipper gå över tiden - mycket mer hjälp än jag fått under hela graviditeten bara idag, så imorgon ska vi ringa in och byta barnmorska!

Fan va bra ni är!!! Nu kommer du få en positiv boost sista veckorna (dagarna/timmarna) från ny bm som verkar proffsig istället för negativ ifrån den gamla. Bättre sent än aldrig och bra med en boost inför förlossningen :)
  • ems86
    Elisa77 skrev 2016-10-21 13:08:31 följande:

Igår var vi på konferens med jobbat, när alla andra ökade takten vid 22:00 gick jag upp på rummet och la mig, med en övernatten-ansiktsmask och många sköna timmars sömn framför mig (vi får bortse från alla toabesök och sidvändningar...) och det var rätt stor skillnad vid frukostbordet imorse.. hehehe.

Jag har en fundering, behöver man verkligen vinterkläder som i tjock dunoverall till första tiden? Jag har en fleeceoverall från PoP och en dun-åkpåse, sen är det  vind och vattenskydd spänt över liggdelen på vagnen. Samt att jag bäddar med ett fårskinn i botten. Jag vill minnas att jag haft tjocka vinterkläder till mina andra barn, men då har dom varit några månader gamla till vintern och gärna suttit i vagnen och därför varit mer utsatta för kylan.. 

Hur tänker ni kring tjocka vinterkläder?

Tänker precis som du. Fårskinn, ullfillt, bomullsfilt, pops vindfleece och locket på vagnen :)

Tänker främst ha två filtar för att kunna reglera om man går ut och in. Sen bor vi i Malmö där det är rått och blåsigt snarare än väldigt många minusgrader. Vill skruttan sen hellre hänga i sele än i vagn kanske vi får komplettera med ull underställ. Vad tror du om det?
  • ems86
    frkvilljunu skrev 2016-10-22 11:50:15 följande:

Idag är jag på samma dag i graviditeten som när mina värkar började när dottern kom (34+6).helt galet.risken/chansen att det upprepar sig är väl minimal men svindlande tanke att det faktiskt kan hända närsom helst egentligen eller lika väl om 7 veckor...

Åh där var jag för exakt en vecka sen idag!! Känns som man går lite på övertid nu, känner mig lurad haha! Så svårt att veta vad man ska ställa sig in på?
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-25 10:21:32 följande:

Ja, jag vill ju föda utan epidural men när man väl är där vet man ju inte ändå.

Jag känner detsamma faktiskt. Vid varje känning jag får nu pratar jag bort den och skyller på att det beror på något helt annat och att allt är falskt alarm. Får hålla tummarna för att det gör ont som fanken när det väl sätter igång så man verkligen fattar!

Varför känner du att du vill föda utan eda? Jag hann inte med någon smärtlindring alls sist och känner mig fullständigt lost kring hur jag ska tänka. Hjälp :)
  • ems86

Ja nu känns det som det är flera av oss som kan åka in och föda när som helst :)

Jag har mycket mensvärk och allmänt obehag i underlivet. Då menar jag inne i underlivet. Känns ibland som hon håller på att borra igenom en hand typ.

Annars är vår stora grej just nu att storebror varit så risig hela helgen. 5 nätter med super ledsen öroninflamerad tvååring som bara vill ligga hos mig och sparka på magen. Idag tillbaka på förskolan men jag är helt slut!! Dels oroad över att själv bli sjuk, att mannen blir sjuk och inte får följa med till förlossningen men också att sonen ska vara risig och ledsen när vi åker in. Han är riktigt mammig och jag så svag för honom..

Det går ju så mycket sjukdom just nu. Egebtligen skulle man kanske hålla syskon hemma men de (iallafall vår) behöver ju sina vänner och rutiner. Och vi behöver jobba klart!

• ems86
    Kroa skrev 2016-10-25 11:38:37 följande:

Jag födde med epidural förra fl, även fast jag egentligen ville föda utan men orkade inte mer. Då ville jag föda utan för att jag hört att det var lättare utan. Att man känner av krystvärkarna osv mer och man får det lättare att föda barnet istället för att riskera att inte känna något och få problem att veta när man ska krysta osv.

Dock blev det ju med epidural ändå och den tog bort väldigt mycket smärta under värkarna, vilket iofs var skönt. Svårt att veta om det var en svårare förlossning, har ju inget att jämföra med än ;) men efteråt fick jag problem med urinblåsan. Epiduralen tog bort såpass mycket känsel för mig att jag inte kände av när jag behövde kissa och jag kunde inte kissa själv förrän dagen efter. De fick tömma mig sammanlagt 3 gånger efter förlossningen med hjälp av kateter (vilket var mindre skönt eftersom jag redan hade ganska ont i underlivet kan man säga, haha) så den biten vill jag gärna slippa igen!

Ah okej då förstår jag! Det där är så svårt!! Upplevelserna är ju så individuella. Är öppen för epidural denna gång. Ingen smärtlindring alls var inte för mig.. hehe..
  • ems86
    Kroa skrev 2016-10-25 12:14:20 följande:

Jag vet ju inte hur det känns utan så jag kanske ångrar mig, sen vet man ju aldrig vad man väl vill när man tillslut är där. Om man någonsin kommer dit känns det som nu ;)

Åh, jobbigt med alla sjukdomar förresten! Dottern har också vart sjuk men är äntligen frisk. Hon fick först öroninflammation med nässelutslag osv, fick tillslut pencillin i några dagar. Var frisk i några dagar och sen kom öroninflammationen tillbaka, fick en längre kur med pencillin och hade besvär under mer än halva kuren. När väl öroninflammationen släppt fick hon en superförkylning istället så hon var sjuk nästan konstant i en månad.. :( nu har hon faktiskt vart frisk i en hel vecka iaf, peppar peppar!!

Åh stackars dottern.. då har ni också haft dåliga nätter? Öroninflammationer är hemska. De är så trötta och vill bara sova men man riktigt ser hur ont det gör att ligga ner. Har suttit med sonen sovandes flera timmar senaste nätterna. Hyfsat obekvämt!
Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?