• ems86

Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?

Björckan skrev 2016-09-03 07:13:10 följande:

Jag har än så länge gått upp 13 kg (har passerat både 70-strecket och nu 80-strecket :/ men det är ju ändå 10 veckor kvar! Däremot hade jag ca 5 kg för mycket när jag började så att säga så det bidrar väl till att kännas värre än vad det är. Är jätterädd för vad vågen ska visa nästa gång och är framförallt livrädd att jag inte kommer gå ner i vikt. (Mer än det logiska bebins vikt plus moderkaka och vatten). Jag ska snittas och då ska man ju ta det så lugnt med träning och så i början så det bidrar väl till viktångesten. :/

Jag tänker att du måste vara snäll mot dig själv och försöka fokusera på att må bra nu. Din tid för träning och liknande kommer! Det ska göras på rätt sätt bara i rätt tid. Är helt säker på att du kommer gå ner de kilon igen om det är det du önskar. Kan du göra något nu träningsmässigt? Jag har haft bra perioder då jag kunnat vara aktiv men just nu är sammandragningarna så påtagliga att jag vågar inte (prematur födsel tidigare). Däremot försöker jag jobba med bålövningar just för att kroppen ska orka hitta tillbaka senare. I övrigt tycker jag inte 13kg i vecka 30 låter särskillt mycket!
  • ems86
    frkvilljunu skrev 2016-09-03 10:01:39 följande:

Vi ligger nog väldigt lika i vikt då! Både från start och nu. Börja nästan gråta sist hos bm när jag vägde mig och insåg hur mycket det var och hur lång tid det är kvar. Funderar på om man kan få slippa våga sig nästa gång för och skjuta ångesten framför sig lite...

Men ja!! Bra ide! Skit i vågen! Känns så jävla omodernt att titta på de där siffrorna. Jag har en undervikt från början och givetvis kommer jag gå upp procentuellt mera. Kroppen vet vad den behöver! Sen finns det hälsoaspekter så klart. Jag behöver hålla koll på blodsocker och pga diabetes men ingen brydde sig om att kolla min vikt de första 25 veckorna.....
  • ems86
    Björckan skrev 2016-09-05 08:36:47 följande:

Ja hos min BM är det så att jag går in till en sköterska först för blodprov urinprov och så vägning. Då får jag ställa mig på vågen och berätta för henne vad jag väger så skriver hon det på en lapp som jag sedan tar med till BM. Så även om jag säger att jag inte vill veta/se så kommer det stå på lappen och jag kommer inte kunna låta bli att titta :(Just nu kan jag inte göra så mycket träningsmässigt. Mina sidoligament har gjort ont nästan hela graviditeten när jag går antingen för fort eller för långt. Så ibland har jag profylax-andats när jag korsat övergångsställen etc. för att jag ska kunna gå lite fortare. Jag får även onda sammandragningar när jag går för fort. Och nu har även foglossningen infunnit sig. (fick ta smärtstillande för att ens komma till jobbet imorse.) Jag hatar det här, jag blir snart hysterisk!

Jag kan inte heller skära ner på kakor och sådant, för det äter jag inte... Åh, just nu är ingen bra period. Jag vill snabbspola till november :(

Usch vännen. Förstår att det känns drygt minst sagt! Jag hoppas någonstans du kan vila i den situationen du är i nu. Allt annat får komma sedan!

Försök få till sånt som du mår bra av. Boka en tid hos frissan? Egentid och lite ompyssling. Eller vad du nu skulle må lite bra av :) det förtjänar du och din kropp
  • ems86

Den här viktdisskusionen är så så svår. Vi har alla så olika utgångslägen och bilder av vad som är okej. Som ung hade jag en svår anorexi som förstörde fler år av mitt liv. Att inte tillåta sig något fika eller godsaker för mig hade varit en riktig downer. Jag tror att det är helheten som räknas. Äta bra och näringsrikt så klarar kroppen av det söta också.

Ett stort känt svenskt idrottslag anlitade en näringsfysiolog som plockade bort ketchup ur atleternas diet, för mycket socker och tomma kalorier. Det slutade med att flera av atleterna blev deppiga och presterade sämre. Samma sak för min man som är elitatlet. Får han inte det onyttiga också presterar han sämre.

Jaja. Ett sidospår men en intressant tanke.

• ems86
    Björckan skrev 2016-09-05 13:46:23 följande:

Jätteintressant tycker jag! Hur viktigt det är att få "unna sig" saker ibland. Jag har i perioder ätit LCHF, men aldrig strikt. För jag tappar bara motivationen om jag _inte får_ äta vissa saker som jag gillar.

och på tal om gott: Har ni andra några cravings? För min del är det rätt lugnt just nu men jag har varit så sjukt sugen på mjölk...

Haha mjölk! Det har jag nog inte hört förr. Njae jag är inne i en period nu då jag känner mig konstant mätt och hungrig på samma gång. Osugen på allt! Började dock med grapefrukt och smörgåsrån med smör.
  • ems86
    frkvilljunu skrev 2016-09-08 20:53:44 följande:

I morse skulle jag gjort glukosbelastningen.Fick hur bra som helst att dricka.direkt efter ville bm att jag skulle lämna urin. Efter fasta sen igår och att jag kissat precis innan så var det omöjligt men när jag satt där inne och försökte så kände jag bara hur det vände i magen och panikillamående som inte gick och stoppa. Så kräktes hejdlöst. Så för åker sig det testet.

Fick ny tid om 2 veckor men känner total panik över att behöva göra om det och ev må så dåligt igen..

Usch fy förstår precis den känslan. Fick du citron till? Annars köp med en sån liten med koncentrat. Sen försök få till urinprov innan så du får sitta still, kanske till och med ligga ner. De två timmarna vill man ju helst bara sova bort!

Jag har graviditetsdiabetes för andra gången och har totalt gjort 6 belastningar. Det är inte roligt men kan man ta vara på vilan brukar det gå lättare!! Är det rutin eller tillhör du en riskgrupp?
  • ems86
    frkvilljunu skrev 2016-09-08 20:53:44 följande:

I morse skulle jag gjort glukosbelastningen.Fick hur bra som helst att dricka.direkt efter ville bm att jag skulle lämna urin. Efter fasta sen igår och att jag kissat precis innan så var det omöjligt men när jag satt där inne och försökte så kände jag bara hur det vände i magen och panikillamående som inte gick och stoppa. Så kräktes hejdlöst. Så för åker sig det testet.

Fick ny tid om 2 veckor men känner total panik över att behöva göra om det och ev må så dåligt igen..

Usch fy förstår precis den känslan. Fick du citron till? Annars köp med en sån liten med koncentrat. Sen försök få till urinprov innan så du får sitta still, kanske till och med ligga ner. De två timmarna vill man ju helst bara sova bort!

Jag har graviditetsdiabetes för andra gången och har totalt gjort 6 belastningar. Det är inte roligt men kan man ta vara på vilan brukar det gå lättare!! Är det rutin eller tillhör du en riskgrupp?
  • ems86
    frkvilljunu skrev 2016-09-09 07:10:42 följande:

I region Skåne är det rutin numera som jag förstått det. Det är ju för en bra sak så vill ju göra det men samtidigt känns det lite "onödigt" att behöva må så dåligt om inga andra tecken finns bara för att det är rutin liksom....

Hur gick du reda på att du hade det och när? Och vad gör du för behandling åt det?

Bor i Malmö så omfattas av samma rutin. De upptäckte det med sonen i vecka 30. Denna gång redan vecka 10. Jag klarar mig med kostbehandling än så länge! Drygt att sticka sig 7 gånger om dagen men ett litet pris för att hålla koll på läget :)
  • ems86

Här är en till med sammandragningar. Åkte in idag då bebisen knappt rört sig på 1,5 dygn. Allt var toppen med henne men de tyckte mina sd var allt för kraftiga. Här har man gått och trott att man är duktig för "sammandragningar ska man ha -speciellt som omföderska".. Nej blir läkarbesök i slutet av veckan och ev sjukskrivning här också. Så himla ledsamt känns det då jag är mitt uppe i studier. Och samtidigt så himla skönt att någon sätter ner foten lite för precis som ni andra skriver tar ju barn och relation en hel del energi också..

Elisa77. Under tiden jag låg med ctg hade jag runt 10 st. Skulle tippa på generellt runt 3-10/h beroende på vad jag gör.

• ems86

Ni som har barn sen tidigare i kläng-ålder. Hur mycket tror ni de kan sparka/sitta/knuffa på magen utan att det är någon fara? Man läser ju att bebisen är superskyddad där inne men inte minst för mamma är det ju sjukt obekvämt. Svårt att förklara för min tvååring, han är väldigt intensiv och på lixom.

Och hur var det? Någon mer som pluggar?

Svar på tråden Tredje trimestern börjar nu!! Ska vi följas åt sista biten?