Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Vad är bra med mångkultur?

Farfallos skrev 2016-10-31 17:03:30 följande:
    Men snälla... Ska du också falla in i skaran av folk som spelar dummare än de är?

Precis som jag sa tidigare så kan du hitta exempel på att nästan allt har hänt i vår historia, men du kan väl återkomma i frågan när du hittar exempel från modern tid då en allmänhet bestående av ursvenskar gång på gång på gång har attackerat räddningspersonal med stenar.
    Vad sägs om Göteborgskravallerna? Men du kanske menar att det var kravaller som arrangerats av människor aven annan kultur än den svenska?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Magdalena03 skrev 2016-10-31 17:36:04 följande:
    Det är klart att det finns svenskar som uppför sig illa.

Men generellt uppför vi oss väldigt väl.

Drack nyss kaffe med en indisk kollega.

Hans bild av oss svenskar är att vi är så vänliga, generösa, hjälpsamma, ordentliga och välorganiserade. Han älskar att allt är så välorganiserat här. Han vill inte tillbaks till Indien.

Varför tror du att så många vill flytta hit?
    Pratar vi om arbetskraftsinvandringen så vill många till Sverige eftersom vi har ett antal internationella och framgångsrika företag.

Pratar vi om flyktingar som söker asyl så vill många till Sverige eftersom Sverige är känt för att vara framgångsrikt, demokratiskt och jämställt och eftersom Sverige under många år har haft en generös migrationspolitik och att svenskar är kända för att vara positivt inställda till människor som flyr från krig och förföljelse.
  • KillBill
    Magdalena03 skrev 2016-10-31 18:21:55 följande:
    Precis, vi svenskar är framgångsrika, jämställda , generösa och snälla.
    Ja? Är det någon som påstår motsatsen? Du hittar framgångsrika, jämställda, generösa och snälla människor i alla kulturer.
  • KillBill
    Magdalena03 skrev 2016-10-31 18:21:55 följande:
    Precis, vi svenskar är framgångsrika, jämställda , generösa och snälla.
    Jag kanske missförstår dig, du kanske är inne på att svenskarna återigen borde "öppna sina hjärtan" i linje med den svenska kulturen eller vad menar du egentligen?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-31 19:05:23 följande:
    Är det verkligen av födsel/genetiskt arv och inte av kultur/fostran?
    Menar du att det är något i den svenska kulturen som gör att svenska skolpojkar tar för sig mer på gymnastiken och inte släpper fram tjejerna?
  • KillBill
    Magdalena03 skrev 2016-10-31 19:14:17 följande:
    Tror du de Afghanska killarna är bättre på att släppa fram tjejerna?
    Nej jag tror att afganska skolpojkar är ungefär som svenska skolpojkar.
  • KillBill
    Magdalena03 skrev 2016-10-31 19:24:57 följande:
    De har i princip aldrig fått se en flicka innan de kom till Sverige, i alla fall inte mycket av henne.

I Afghanistan har en kvinna inga rättigheter alls.

Men Aghanska skolpojkar har samma syn på flickor och behandlar dem på samma sätt som svenska skolpojkar?

Tror du verkligen på detta?

Jag har två flickor i grundskolan som har afganska pojkar i sina klasser. Det är ingen skillnad på dessa pojkar jämfört med övriga pojkar i klassen. Jag förstår helt inte vad afganska pojkar har att göra med diskussionen om att många svenska skolor i decennier har haft uppdelas undervisning i gymnastik.

• KillBill
    Farfallos skrev 2016-10-31 16:19:06 följande:
    Men allvarligt talat...
    Och du menar att det INTE är kulturella skillnader som ligger bakom att invandrare kastar sten på räddningspersonal (på ett sätt vi aldrig har sett Svenskar göra tidigare)?

...och sedan undrar jag om du skämtar? Missade först (i min strävan att vara saklig) det övergripande, men skrev det i den text du citerade. Jag tar det igen. I Sverige har vi under de senaste 150 åren haft en tydlig idé om att sträva efter jämställdhet. Hade vägen varit rak och omedelbar så hade det gått fortare, så vägen har varit kantad av bakslag och eftersläpningar, men (KillBill läs följande femtioelva gånger och svara på frågan utan att spela dum igen) - Hur anser du att vi ska hantera det faktum att många av dem som tagit sin tillflykt till Sverige tar med sig en kultur som starkt och aktivt motarbetar den jämställdhetskultur som vi sedan länge har, och som bär med sig en stark misstro inför staten och andra kulturer och som till skrämmande stora delar anser att koranen står över Svensk lag?

Men jag antar att du inte anser att frågans grundförutsättningar stämmer då du inte ser vad som faktiskt händer i friskolor, förorter, akutintagen på sjukhusen och badhus osv osv. På otroligt många punkter behöver vi inte tycka något, utan det finns mätbara fakta att luta sig emot.

Sedan kan jag hålla med om att SD's IQ-befriade svans kan skrämma, men det är en annan fråga och en annan tråd.

Det är rätt intressant att lyfta blicken.  I exempelvis England finns det fortfarande många flick- respektive pojkskolor (på samma sätt som det gjorde i Sverige en bit in på 60-talet). Många engelska badhus har separata tider för kvinnor och män. Englands könssegregerade skolor och bad tider beror INTE på krav från muslimer eller andra religiösa samfund utan på grund av att många engelsmän vill ha det på det viset. Det bor ca 20 000 engelsmän i Sverige och jag antar att du inte oroar dig för den kulturella påverkan som dessa engelsmän kan ha på oss svenskar? 

På det anrika Liljeholmsbadet i Stockholm har badbassängen reserverats för damer på måndagar och för herrar på fredagar och så har det varit sedan -30 talet. Jag antar att du inte oroar dig för den kulturella påverkan som bl.a. svenska pensionärer i 90-årsåldern kan ha på det svenska samhället bara för att de gillar att bada könsseparerat?

Jag har faktiskt svårt att förstå varför separata bad tider för kvinnor och män 1-2 timmar per vecka är så känsligt för många i vårt samhälle. Om det leder till att kvinnor och män som annars skulle stanna hemma kommer ut och träffar andra människor och eller om separata bad tider leder till att fler människor lär sig att simma så för det något gott med sig. Separata bad tider leder inte att samhället skakas i sina grundvalar, det har ju bl.a. Liljeholmsbadet visat.

• KillBill
    Farfallos skrev 2016-11-01 06:22:39 följande:
    OK, jag gör ett nytt försök att nå fram med min fråga eftersom du inte berör det som var kärnan - förändringens riktning (som är oberoende av enstaka exempel på gamla kvarlevor, och som inte på något sätt strävar efter att sprida sig i samhället).

I Sverige har vi under de senaste 150 åren haft en tydlig idé om att sträva efter jämställdhet. Hade vägen varit rak och omedelbar så hade det gått fortare, så vägen har varit kantad av bakslag och eftersläpningar, men (KillBill läs följande femtioelva gånger och svara på frågan utan att spela dum igen) - Hur anser du att vi ska hantera det faktum att många av dem som tagit sin tillflykt till Sverige tar med sig en kultur som starkt och aktivt motarbetar den jämställdhetskultur som vi sedan länge har?
    De flyktingar som kommer till Sverige kommer att inte att förändra den jämställdhet som råder i Sverige.

Kvinnor och mäns lika rätt är reglerad i lag och exempelvis föräldraförsäkringen är uppbyggd så att föräldrarna ska dela på tiden med barnen när de är små. Sverige är också ett av de länder i världen som är bäst på integration.

Därför tror jag de invandrare som kommer till Sverige kommer att anpassa sig till den jämlikhet som råder (på samma sätt som det svenska samhället har utvecklats i en mer jämställd inriktning).
  • KillBill
    Farfallos skrev 2016-11-01 08:11:20 följande:
    Tack för att du till slut gav ett relevant svar på min fråga!

...men jag är tveksam till vad du påstår och tror. Jämställdhet finns ju på så många områden, och det är inte bara lagar som kan påverkas. Jag tror (precis som du förmodar jag) inte att lagar omedelbart kommer att förändras i motsatt riktning, men verkligheten kan ju göra det ändå. Och lagen kanske behöver ändras för att motverka en "verklig" förändring (som i lag är tillåten), och då kan man ju befara att starka krafter motarbetar en lagändring.

Och i verkligheten kan vi se trender som t.ex att det dyker upp muslimska friskolor som bedriver en starkt könssegregerad verksamhet. Vi har även sett hur vanliga skolor påverkas då krav från muslimska elever och föräldrar trycker på för en mer könssegregerad undervisning. Jag vet att vi har haft det tidigare och kan förstå att det i vissa fall kan göra gott för flickor, men nu sker en förändring pga främmande kulturers traditioner eller trosuppfattning. Just detta är ju skrämmande när man samtidigt på många skolor har tagit bort traditionella kristna inslag vid avslutningarna. Det är inget jag sörjer i sak (eftersom religion bara är trams), men som sagt var - i relation till att vi samtidigt anpassar den Svenska skolan till islam så är det katastrofalt.

Sedan vill jag göra dig uppmärksam på att du påstår och tycker en hel del som är väldigt dåligt underbyggt. Jag har i mitt citat av dig gjort tre understrykningar, och jag kommer behandla dem i den ordning de kommer i texten.

1 - Bevis för det påståendet tack! För ju fler invandrare vi har fått desto fler Svenska flickor (om än med annan härkomst) blir bortförda och får genomgå både könsstympning och tvångsgifte, så här har du direkt fel.

2 - ...och trots att det finns en lag som gör det möjligt att dela lika så gör vi inte det.

3 - Arbetslösheten bland invandrare i Sverige är högre än i många andra länder. Det kan visserligen ha sin orsak i att vi har tagit emot fler flyktingar per capita än något annat land i väst, men att påstå att vi skulle vara ett av de länder som är bäst på integration är jag tveksam till. 

4 - Det kan du ju tro. Många gör självklart också det, men uppenbart är det många som inte gör det, utan som aktivt väljer eller startar könssegregerande skolor, kräver avskaffande av Svenska kulturella yttringar vid skolavslutningen och mer könsuppdelad undervisning.

Jag ställer mig undrande till varför du och en del andra förhåller sig så starkt naiva och neurotiskt politiskt korrekta till främmande kulturers påverkan på oss? Är det av någon slags missriktad hänsyn och rädsla för rasismens utbredning som ni blundar för fakta? Er trovärdighet är ju dessutom så hejdlöst låg då ni oreserverat välkomnar påverkan från andra kulturer samtidigt som ingen förnekar de vidrigheter som dessa kulturer står för i mellan östern. I mina ögon är det bara naivt och korkat att förringa den kräftgång som jämställdheten (framför allt i den Svenska skolan) har påbörjat. ...så varför? Jag befarar att SD bara vinner mer sympatier om vi försöker sopa problemen under mattan.
    Har inte tid att svara just nu men jag har en fråga. Kan du ge exempel på starkt könssegregerad verksamhet i muslimska friskolor?
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?