Tom Araya skrev 2016-10-29 23:39:51 följande:
Du vet att kina-mat så som vi känner den på de flesta asiatiska restauranger kommer från USA?!
KillBill skrev 2016-10-29 18:45:40 följande:
Jag är definitivt inte begränsad av att det lever samer, judar, tornedalingar, finnar, tyskar, araber och muslimer i Sverige så jag förstår inte det problem som du målar upp. Känner du dig begränsad?
Om det kommer människor med religion eller kultur som innehåller en taskig kvinnosyn (som också går att hitta inom kristna fundamentalistiska grupper) så bör den bekämpas av samhället och så sker också idag (ofta genom skola och socialtjänst samt kvinnojourer).
Förstår du inte på riktigt eller driver du med mig?
Du borde veta att det finns massor av kulturer i världen som inte lämnar lika mycket av val till individen, där det finns press från familjen, släkten, vänner, religiösa ledare och samfund, myndigheter och staten att redan från födseln efterleva en viss kultur som är långt mer begränsande än vår, särskilt för kvinnor.
Det du säger dig kunna acceptera är efter dina, svenska värderingar, inte de som råder i andra delar av världen. Förstår du inte då att det egentligen är monokultur du förespråkar och inte mångkultur?
Iransk kultur är inte längre iransk (i meningen samhällskultur) om iranier lämnar sina samhällsvärderingar hemma och bara på ett rent individuellt plan bevarar en del av sitt kulturella arv. Hela den kollektiva delen som är oerhört viktiga i klansamhällen och till viss del även i teokratiska samhällen försvinner i ett sådant fall.
Den delen av kulturen som levs på ett helt och hållet privat och individuellt plan är bara en liten del av en hel kultur och är inte den viktiga sett ur ett politiskt perspektiv, utan där är det den delen som levs ut gentemot andra människor som är av betydelse.
Du får det att låta som att det går en kulturell gräns vid hur stor frihet enskilda familjemedlemmar får av sin familj, släkt, vänner, religiösa ledare och samfund men så är det inte.
Det svenska samhället är jämställt och demokratiskt och vi har religionsfrihet men även i det svenska samhället så finns det människor vars frihet begränsas.
Jag tänker på människor som lever i olika mer eller mindre konservativa eller fundamentalistiska församlingar; Livets ord, Jehovas Vittne, Pingströrelsen, Filadelfia, Læstadianerna, Plymouth osv. Detta är församlingar som har en helt annan syn på sex före äktenskapet, homosexualitet, abort osv. Att växa upp som ung man eller kvinna i någon av dessa församlingar kan vara mycket tufft om du inte delar församlingens tro och kan innebära att barnets frihet beskärs.
Det finns också barn som lever i utsatta familjer med föräldrar som brister i sitt föräldraskap vilket också kan leda till begränsningar i barnets frihet. Det finns således barn i Sverige som inte har den frihet som du och jag skulle önska och så skulle det ha sett ut även om Sverige aldrig skulle ha haft någon invandring.
För att komma till rätta med att det finns barn som inte får den frihet som de förtjänar eller för att förhindra hedersvåld (som inte är vanligt i de församlingar som jag nämnt ovan men som kommit till Sverige via vissa kristna och muslimska familjer) så bör vi i Sverige jobba med att förändra attityder till frihet, attityder till sexualitet osv. exempelvis genom information och skolundervisning men också genom lagstiftning. Vi kan ta exemplet med barnaga som var tillåtet i Sverige fram till 1979 eller att våldtäkter inom äktenskapet förbjöds 1965 (innan dess så var det inte olagligt att våldta sin hustru i Sverige).
I Sverige har vi 5 nationella minoriteter; judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar med egna kulturer, högtider och språk. Dessa minoriteter har bl.a. rätt att få kommunicera med myndigheter på sina egna språk. Dessa nationella minoriteter har olika sedvänjor religion, högtider osv. I tillägg så har vi invandrare från olika delar av värden som också har egna kulturer. Jag tycker att detta är bra och något som berikar och utvecklar det svenska samhället.
Om det svenska samhället jobbar för att ändra attityder på samma sätt som när samhället jobbade för att få föräldrar att sluta slå sina barn så innebär inte det att de olika kulturer som lever i Sverige försvinner eller formas till en enda kultur utan att de utvecklas.
Menar du att det är förenligt med monokultur att ett land såsom Sverige har flera grupper av människor med olika kulturer med egna traditioner, högtider och språk? I så fall förstår jag inte på vilket sätt monokultur skiljer sig från mångkultur. Förklara gärna.
PS. om man söker sig utanför turiststråken så går det i de flesta amerikanska storstäder att hitta genuin kinesisk mat från någon av de olika kinesiska köken.