Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Vad är bra med mångkultur?

Farfallos skrev 2016-11-14 06:26:43 följande:
    Hur ställer du dig då till den kultur som har koranen som ledstjärna och som säger att det är kvinnans ansvar att klä sig så att inte män blir upphetsade, och som för att upprätthålla familjens heder ska tvingas gifta sig med en partner utvald av familjen? Ska även de familjerna och fäderna få utöva sin kultur/religion mot sina döttrar?

Jag som ateist har svårt att förstå att många trossamfund (framförallt muslimska) i Sverige kräver att kvinnorna ska skyla sitt hår men som du säker vet så pågår detta även inom vissa lutherska, katolska och ortodoxa församlingar.

I svenska kyrkans bibel, i  Nya testamentet kan man läsa att "en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad. Det är samma sak som om hon hade rakat av sig håret, för om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad" (1 Kor 11:4-6)

För ca 100 år sedan var det kutym att svenska kvinnor bar huvudduk när man besökte en kyrka och utanför Uppsala ligger en Laestadiansk församling som ännu idag påbjuder att kvinnan skyler sitt hår i kyrkan. Vidare är kvinnorna i denna församling förbjudna att använda smycken eller smink. Manskläder såsom jeans är också förbjudna för en kvinna att bära. Det finns flera Laestadianska församlingar i norra Sverige. Vi har också ett par hundra nunnor i Sverige  (luterska, katolska ortodoxa) där kvinnorna likt många muslimska kvinnor går klädda i hijabliknande klädsel.

Den hederskultur som du pratar om är självklart helt oacceptabelt men förekommer inom flera religioner och kulturer.  Ta exempelvis den mycket tragiska historien med Fadime. Hon blev mördad av sin kristna familj. Det finns också exempel på svensk hederskultur. En ungdom i Jehovas vittnen som inte lever i enlighet med församlingens påbud kan bli utesluten ur församlingen och avvisad från gemenskapen och i vissa fall även från familjen. Det finns många homosexuella i Sverige som vittnar om oförståelse och avståndstagande när de har berättat om sin sexuella läggning. Även detta är exempel på hederskultur.

Som jag har skrivit tidigare så anser jag att samhället ska jobba med opinionsbildning men också med att erbjuda samhällsstöd (genom socialtjänst, skolkurator etc.) för de som är drabbade av hederskultur eller som hindras i att göra egna val (exempelvis klä sig som de vill) men detta gäller såväl kristna  som muslimska församlingar.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Farfallos skrev 2016-11-14 09:30:16 följande:
    Du försöker dribbla bort frågan eller så kanske du helt enkelt inte fattar. Jag tycker naturligtvis att det är lika illa med hederskultur oavsett varifrån den kommer. Förstår inte riktigt vart du vill komma med att peka på förekomsten av små sjuka spår av hederskultur i Sverige, för det vet vi ju alla att det finns sjuka människor som representerar någon form av avart av alla de slag. Men det jag syftade på var detta:
    preview.tinyurl.com/h85htpm
    Hederskulturen med sin grund i Mellanöstern är inte bara en liten avart i Sverige, utan är snarare ganska massiv. Det finns en hel hög av skolor där den frodas och reproduceras, och på totalen så är det kanske en tiondel av Sveriges befolkning som lever med denna kultur. Att tro att vi skulle kunna hantera denna enorma mängd via socialtjänsten eller skolkuratorn är ju antingen enormt naivt eller så IQ-befriat att det inte går att förklara på annat vis än med en juste järnrör.
    Jag har en syster som jobbar som skolsyster på en skola med många flyktingbarn och det det hon har berättat gör att jag anser att du har fel när du påstår att samhället inte kan göra något åt problem med exempelvis hederskultur.

Vad förvånande att du vill ta till järnrör när dina ord inte längre räcker till..
  • KillBill
    Farfallos skrev 2016-11-14 09:30:16 följande:
    Du försöker dribbla bort frågan eller så kanske du helt enkelt inte fattar. Jag tycker naturligtvis att det är lika illa med hederskultur oavsett varifrån den kommer. Förstår inte riktigt vart du vill komma med att peka på förekomsten av små sjuka spår av hederskultur i Sverige, för det vet vi ju alla att det finns sjuka människor som representerar någon form av avart av alla de slag. Men det jag syftade på var detta:
    preview.tinyurl.com/h85htpm
    Hederskulturen med sin grund i Mellanöstern är inte bara en liten avart i Sverige, utan är snarare ganska massiv. Det finns en hel hög av skolor där den frodas och reproduceras, och på totalen så är det kanske en tiondel av Sveriges befolkning som lever med denna kultur. Att tro att vi skulle kunna hantera denna enorma mängd via socialtjänsten eller skolkuratorn är ju antingen enormt naivt eller så IQ-befriat att det inte går att förklara på annat vis än med en juste järnrör.

När du pratar om små spår, sjuka människor och avarter så får du det att låta som att det här med hederskultur och att vara hårt hållen hemifrån väldigt sällan drabbar svenska barn men så är det inte. Det finns i Sverige  flera tiotusentals anhängare av sekter såsom Jehovas Vittnen, Livets ord etc. där barn kan vara mycket hårt hållna och som bor i familjer där föräldrarna betraktas som friska.

Jag tycker att artikeln som du länkar till är ett friskhetstecken den visar att det finns en debatt om saken i samhället och en vilja att jobba med problemen. 

Det finns en sak som jag menar har resulterat i att förvärra situationen  när det gäller integration i det svenska samhället och det är EBO-lagen som den borgerliga regeringen införde i början av 90-talet. EBO-lagen resulterade i att invandringen i huvudsak har koncentrerats till ett antal städer och områden i Sverige. Jag tror att integrationen hade gått snabbare om invandrare hade blivit mer jämt fördelade över Sverige och i högre grad till orter där det fanns jobb och bostäder.

• KillBill
    Farfallos skrev 2016-11-14 11:16:17 följande:
    Lite tragiskt att du inte fattar att vi inte kan nå varandra med järnrör via detta forum...

Svara bara på min fråga är du snäll. Tror du att Socialen och skolkuratorer ska kunna hantera den tysta mängden flickor som växer upp under hedersförtryck? ...och vad anser du att skolkuratorer ska göra åt alla de fäder och bröder som hotar sina döttrar med en det ena och en det andra?

Ja skolan och socialtjänsten agerar när de ser att barn far illa. Jag vet exempelvis att det händer att flyktingflickor blir omhändertagna om man misstänker att de utsetts för hedersvåld i hemmet.

I skolor med väldigt hög andel invandrarelever så kan det säkert vara svårt att hjälpa alla men jag tänker att situationen på sikt kan bli bättre nu när regeringen bestämt att flyktingar ska fördelas jämt i alla landets kommuner och kan man också komma bort från den segregation som det fria skolvalet har lett till där svenska elever väljer vissa skolor och invandrar barn andra så tror jag att det går att förbättra denna situation radikalt. 

• KillBill
    Farfallos skrev 2016-11-14 11:39:35 följande:
    Det gäller hederskultur

Eftersom vissa personer här har svårt med förståndet eller viljan att fatta vad jag frågar om så gör jag ett inlägg som jag kan referera till utan att behöva skriva samma sak om och om igen.

Bland "ursvenskar" finns det en liten andel sjuka män som kontrollerar och slår. Riktigt vad det har sin grund i är oklart eftersom detta beteende inte är socialt accepterat och inte får stöd av någon skola eller vida spridd attityd bland Svenska män, utan snarare motarbetas aktivt av alla (som jag känner till). Inte osannolikt har det sin grund i en kombination av svag självkänsla, psykisk instabilitet och fysisk styrka. Vissa anser att det hänger ihop med en våldsbejakande manskultur, men mot det talar det faktum att kvinnor slår sina män lika ofta som tvärt om i heterosexuella parrelationer.
    www.metro.se/nyheter/kvinnor-som-slar-man/EVHmjg!CYnvcimMyz2cI/

Undersökningen här tinyurl.com/h85htpm visar på ett massivt förtryck av en ganska stor grupp av Svenska flickor med utländsk bakgrund. Detta förtryck har enligt mig en betydande grund i följande:
    www.islamguiden.com/kladsel.shtml
    www.al-islam.org/principles-marriage-family-ethics-ayatullah-ibrahim-amini
    Förtrycket är omfattande, har kulturell/religiös bakgrund och befästs/reproduceras via både det Svenska skolsystemet och koranskolor. I dessa kretsar är hedersvåldet socialt accepterat, och inte sällan samarbetar flera släktingar i förtrycket mot en individ som inte vill rätta in sig i ledet.

Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern.

Nu lyfter du in våld i nära relationer i diskussionen. Har det verkligen med saken att göra? Jag vill också påpeka att hederskultur är vanligt bland kristna syrianer och kristna kurder och det är således inte bara ett muslimskt problem

• KillBill
    Farfallos skrev 2016-11-14 13:21:57 följande:
    Om du hade förmåga att förstå vad du läste så hade du förstått att jag gjorde det för att förekomma dem som menar att hedersförtryck/hedersvåld i första hand är ett manskulturellt problem och inte har med religion eller allmän kultur att göra.

...och åter igen - om du bara hade förmåga att förstå vad du läste så hade du förstått att länkarna om islam som jag postade var två tydliga och lätt funna exempel. Islam är en religion sprungen ur den "Mellanösternkultur" som finns där. Att det finns kristna med samma värderingar vet jag, och har jag aldrig förnekat. Om du inte ville eller kunde förstå den avslutande meningen "Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern." vet jag inte, men snälla ansträng dig!

Åter igen noterar jag att även du återkommande struntar att ta i den heta potatisen, utan väljer att trycka på saker jag inte har sagt och som vi inte är oense som. Hade varit kul om du kunde förstå det jag avslutade med:

"Min analys är att vi har två olika problemställningar - dels en som i huvudsak har sin grund i en dålig Svensk kultur där vissa människor fortfarande inte kan låta andra leva sina egna liv, och en annan som har sin grund i religion och kultur från i första hand Mellanöstern."

...och svara på frågan hur vi skall hantera det omfattande problemet med flickor som växer upp i hem där hederskultur från Mellanöstern gäller?

Jag tycker att det är du som så uppfångad av dina egna förslag att du inte kan ta till dig vad andra skriver.

Jag är övertygad om att flickor från mellanöstern som drabbats av hederskultur har mycket lättare att få hjälp i Sverige än i mellanöstern så om du verkligen värnar om dessa flickor så ska du vara glad för att de har fått komma hit. Sedan är jag övertygad om att de invandrare som har kommit hit från andra delar av världen kommer att påverkas av det demokratiska och jämställda svenska samhället vilket innebär att problem med exempelvis hederskultur kommer minska med tiden. 

• KillBill
    KillBill skrev 2016-11-14 13:50:40 följande:

Jag är övertygad om att flickor från mellanöstern som drabbats av hederskultur har mycket lättare att få hjälp i Sverige än i mellanöstern så om du verkligen värnar om dessa flickor så ska du vara glad för att de har fått komma hit. Sedan är jag övertygad om att de invandrare som har kommit hit från andra delar av världen kommer att påverkas av det demokratiska och jämställda svenska samhället vilket innebär att problem med exempelvis hederskultur kommer minska med tiden. 

Tom Araya skrev 2016-11-14 14:03:56 följande:
    Frågan är varför de ska få hjälp alls, om man nu vill ha mångkultur...
    Det är  som att stå upp för alla svenska barns rätt att göra egna val UTOM  för barn som fötts in i någon religiös sekt typ Jehovas vittnen, Laestadianer, Plymouthbröder eller Livets ord. 

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-11-14 14:00:36 följande:
    Försöker du förneka att skillnader finns utefter vilken kultur man är fostrad i?
    KillBill skrev 2016-11-14 00:15:40 följande:

Det centrala i diskussionen tycker jag är att varken några fundamentalistiska svenska församlingar (t.ex. Livets ord, Jehovas vittnen eller Laestadianerna) eller fundamentalistiska församlingar från andra religioner exempelvis ortodoxa eller muslimska ska påverka andra individers rätt till ett fritt val, rätt att välja sin religion eller kultur. Här bör samhället jobba med opinionsbildning men också med att erbjuda samhällsstöd (genom socialtjänst, skolkurator etc.) för de som är drabbade. 

När det gäller vissa frågor exempelvis jämställdhet så kan och bör bidragssystem och lagstiftning utformas för att samhället i en snabbare takt blir mer jämställt.

Du vill alltså motverka viss kultur. Hur motiverar du det ur ditt mångkulturalistiska perspektiv?Du vägrar erkänna att alla kulturer inte ser ut så och att den enda möjligheten till att komma i närheten av den friheten i Sverige är att låta svensk värderingskultur vara allena rådande.

Med din logik så antar jag att du anser att den svenska kulturen har motverkats och försvagats i takt med att det svenska samhället har blivit mer sekulariserat och jämlikt?

Hur ser du på att kvinnor för snart 100 år sedan , i samband med kyrkobesök, upphörde med att  dölja sitt hår med sjal? Innebar det en försvagning av den svenska kulturen?

Hur ser du på de feminister som i Sverige de senaste 100 åren kämpat för att samhället ska bli med jämlikt? Har dessa kvinnor motverkat och försvagat den svenska kulturen?

Hur ser du på att lagstiftaren för snart 50 år sedan kriminaliserade våldtäkt mellan äkta makar? Innebar denna kriminalisering en försvagning av den svenska kulturen?

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-11-14 15:43:28 följande:
    Varför ska man stå upp för barns rätt att göra egna val när alla kulturer inte ser ut så och man är för mångkultur?
    KillBill skrev 2016-11-14 15:16:01 följande:

Med din logik så antar jag att du anser att den svenska kulturen har motverkats och försvagats i takt med att det svenska samhället har blivit mer sekulariserat och jämlikt?

Hur ser du på att kvinnor för snart 100 år sedan , i samband med kyrkobesök, upphörde med att  dölja sitt hår med sjal? Innebar det en försvagning av den svenska kulturen?

Hur ser du på de feminister som i Sverige de senaste 100 åren kämpat för att samhället ska bli med jämlikt? Har dessa kvinnor motverkat och försvagat den svenska kulturen?

Hur ser du på att lagstiftaren för snart 50 år sedan kriminaliserade våldtäkt mellan äkta makar? Innebar denna kriminalisering en försvagning av den svenska kulturen?

Nej, den har utvecklats i den riktning vi under lång tid drivit den. Många andra kulturer har inte haft den utvecklingen.

Förstår du inte vad som ligger till grund för att vi haft den utvecklingen i Sverige till skillnad mot många andra länder?

Som humanist så står man upp för alla barn oavsett om barnets fötts av svenska religiösa fundamentalister eller religiösa fundamentalister från något annat land eller om barnet har det dåligt av någon annan anledning.

Du har en mycket märklig syn på kultur. Du verkar tro att kulturer (framförallt kulturer från andra länder) eroderas om de anammar universella rättigheter som jämlikhet, rätten att själv välja partner, sexualitet, osv. men så är det självklart inte.   

En kultur kan utvecklas men en kultur kan också stagnera och tom gå bakåt i sin utveckling. Tar man Sverige som exempel så är det tydligt att vi är på väg att stagnera i vår utveckling. Detta beror inte på invandringen utan i stället på att reaktionära och invandringskritiska krafter vinner mark i samhället och exempelvis vill begränsa kvinnans rätt till fri abort och öka kristendomens inflytande i samhället. Vill du värna om vår demokrati, vårt jämställda samhälle eller de mänskliga rättigheterna så är det inte invandringen som du ska frukta utan de reaktionära politiska partierna.

• KillBill
    KillBill skrev 2016-11-14 20:02:18 följande:

Som humanist så står man upp för alla barn oavsett om barnets fötts av svenska religiösa fundamentalister eller religiösa fundamentalister från något annat land eller om barnet har det dåligt av någon annan anledning.

Tom Araya skrev 2016-11-15 01:00:11 följande:
    Du vill alltså inskränka möjligheten att leva efter vissa kulturer?

Menar du att jag skulle inskränka någons möjlighet att utöva svensk kultur bara för att jag skulle hjälpa ett barn som for illa i ett hem där föräldrarna tillhör en svensk fundamentalistisk församling?
  • KillBill

Du har en mycket märklig syn på kultur. Du verkar tro att kulturer (framförallt kulturer från andra länder) eroderas om de anammar universella rättigheter som jämlikhet, rätten att själv välja partner, sexualitet, osv. men så är det självklart inte.   

Självklart gör de det, när det handlar om kultur i meningen värderingar.

Iransk kultur i enbart meningen mat, musik, högtider och sådant medan värderingarna man efterlever är av europeisk modell är ju inte iransk kultur utan någon slags mix eller hybrid.

·        Men det måste i så fall innebära att du anser att den svenska kulturen har eroderat i takt med att det svenska samhället har blivit mer jämställt eller när de svenska kvinnorna började bejaka sin egen sexualitet eller för den delen, på sextiotalet, då det blev förbjudet för en svensk man att våldta sin hustru? eller är det bara andra kulturer än den svenska som kan eroderas av att utvecklas och av att bli mer jämställt?

• KillBill
    .
    En kultur kan utvecklas men en kultur kan också stagnera och tom gå bakåt i sin utveckling. Tar man Sverige som exempel så är det tydligt att vi är på väg att stagnera i vår utveckling. Detta beror inte på invandringen utan i stället på att reaktionära och invandringskritiska krafter vinner mark i samhället och exempelvis vill begränsa kvinnans rätt till fri abort och öka kristendomens inflytande i samhället. Vill du värna om vår demokrati, vårt jämställda samhälle eller de mänskliga rättigheterna så är det inte invandringen som du ska frukta utan de reaktionära politiska partierna.
    Hur menar du att kulturkonservatism som kommer med invandring inte kan ha samma inverkan? Är det någon skillnad på exempelvis abortmotstånd från Sverigedemokrater, Kristdemokrater, Jehovas, konservativa kristna, katoliker, muslimer m.fl?

Det självklart mer allvarligt om reaktionära idéer bärs fram av våra folkvalda politiker än om det finns reaktionära åsikter bland enskilda individer i samhället eller bland enskilda församlingar.

Livets ord församlingen i Uppsala har i årtionden propagerat för kvinnans rätt till abort ska begränsas och jag tror inte att det har oroat speciellt många kvinnor. När däremot Sverigedemokraterna lyfte fram samma fråga i debatten så blev däremot många svenska kvinnor oroliga.

• KillBill
    Error skrev 2016-11-23 15:02:06 följande:

För det första framgår det iaf i din tråd att det du förknippar med mångkultur är b.l.a. hedersvåld, kvinnokränkning, homofobi, krig och terrorism. Just saying... Om vi nu inte ska diskutera de exakta definitionerna av kultur kanske vi inte behöver utgå från detta.

Motsatsen till mångkultur är att  varenda människa ska assimileras och jag tycker det är ganska konstigt hur man kan tycka att det är okej att förneka en människa sin tro, sina värderingar, traditioner etc. Det är som att få sin identitet stulen och påtvingad en annan. Och så är det faktiskt i många länder. Kurderna får inte använda sina traditionella namn eller ens prata sitt egna språk i Turkiet, människor förföljs och torteras för sin religiösa tro, flickor i Indien kastas ut av föräldrarna för att de är en ekonomisk börda, kvinnor får inte köra bil i Saudi eller ens gå utanför dörren utan en manlig släkting. Jag vet att väldigt få svenskar kan tänka sig hur det skulle va, eftersom ett av våra största problem är alla stackars kvinnor som inte får visa sina bröst på facebook. 

Det positiva med mångkultur är frihet och att förhoppningsvis de flesta inte kunnat tänka sig ett Sverige med endast infödda och försvenskade svenskar (Även om jag lär få hela fördomsmaffian efter mej för den). Mångkultur är också viktigt för att skapa förståelse mellan olika folkgrupper (alltså Förståelse, inte nödvändigtvis Medhåll). Det får man inte genom att gå på fördomar och sånt man läser, man måste mötas och inse att det finns individ bakom. Det är lite det jag kan tycka Sverige misslyckats med när man ser på invandrare i förorterna som inte lyckats komma in i samhället. 
    Detta vore givetvis mycket lättare om svenskar generellt inte var så snabba med att döma ut ett visst folk. T.e.x. om en snorunge som råkar ha svart hår går före dem i Ica-kön, är det tillräckligt för att döma ut alla muslimer? Hade det varit en svensk hade man knappast dömt ut alla kristna eller icke religiösa eller blonda pojkar bara för det. 
    Ibland kan jag bli väldigt trött på svenskens ständiga försiktighet ("Får jag låna en tia, du får den tillbaks imon kl. 09.00!")  och behov av anonymitet, på samma sätt som jag kan bli väldigt trött på somalien som pratar alldeles för högt och ungen som skriker på bussen.

Som ateist tycker jag givetvis inte vi ska ha några religiösa friskolor. Religion är intressant, men överreligiösa människor som säger God bless you hit och dit är läskigt och inget bra kan komma av att blanda in sin personliga religiösa tro (eller den man tvingats på) i utbildning och politik. Tycker även att vi redan betalar för mycket skatt till svenska kyrkan, så skär ner på den först och främst. 
    Och angående språket. Klart att man i första hand ska arbeta med att lära folk svenska, men utöver det är väl bara språk en tillgång? När jag gick i skolan kunde man välja mellan franska, spanska och tyska, säkert ännu fler nu. Idag serveras det endast ekologisk mat och det delas det ut surfplattor till 6-åringar i skolan, så tro fan vi har råd med ett språk till :D 

WORD!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-11-26 13:00:07 följande:
    "Vi" som folk och rättssamhälle har inte accepterat det. Du vet mycket väl att lagstiftning inte ser lika ut världen över och att det även finns kulturer där både offrets och gärningsmäns anhöriga samt även offer mer ogärna än i Sverige tar kontakt med polis utan löser det själva.

Exempel på hur lagstiftning kan skilja mot vår:
    Anmälde våldtäkt ? riskerar fängelse

En brittisk kvinna anmälde en gruppvåldtäkt i Dubai i Förenade arabemiraten. Nu har hon gripits misstänkt för sex utanför äktenskapet, rapporterar BBC.

www.svd.se/anmalde-valdtakt--riskerar-fangelse

Tack och lov har den engelska kvinnan nu friats och har nu återvänt till Storbritannien.

Det finns ytterligheter i alla kulturer, även inom den svenska. Det finns exempelvis svenskar som använder antidemokratiska metoder för att förändra samhället i den riktning de vill och exempelvis sprayar hakkors på moskéer eller försöker bränna ner flyktingförläggningar. Men det är väl inte egenskaper som du förknippar med den svenska kulturen? De allra flesta muslimer är inte fundamentalistiska i sin syn på islam och det är därför lika fel att beskriva den arabiska kulturen genom att lyfta fram extrema exempel som att beskriva den svenska kulturen genom att fokusera på fylla, ohämmad sex, självmord, hakkors och mordbränder.

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?