Vad är bra med mångkultur?
Jag som ateist har svårt att förstå att många trossamfund (framförallt muslimska) i Sverige kräver att kvinnorna ska skyla sitt hår men som du säker vet så pågår detta även inom vissa lutherska, katolska och ortodoxa församlingar.
I svenska kyrkans bibel, i Nya testamentet kan man läsa att "en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad. Det är samma sak som om hon hade rakat av sig håret, för om en kvinna uppträder barhuvad kan hon lika gärna ha håret avklippt. Men när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad" (1 Kor 11:4-6)
För ca 100 år sedan var det kutym att svenska kvinnor bar huvudduk när man besökte en kyrka och utanför Uppsala ligger en Laestadiansk församling som ännu idag påbjuder att kvinnan skyler sitt hår i kyrkan. Vidare är kvinnorna i denna församling förbjudna att använda smycken eller smink. Manskläder såsom jeans är också förbjudna för en kvinna att bära. Det finns flera Laestadianska församlingar i norra Sverige. Vi har också ett par hundra nunnor i Sverige (luterska, katolska ortodoxa) där kvinnorna likt många muslimska kvinnor går klädda i hijabliknande klädsel.
Den hederskultur som du pratar om är självklart helt oacceptabelt men förekommer inom flera religioner och kulturer. Ta exempelvis den mycket tragiska historien med Fadime. Hon blev mördad av sin kristna familj. Det finns också exempel på svensk hederskultur. En ungdom i Jehovas vittnen som inte lever i enlighet med församlingens påbud kan bli utesluten ur församlingen och avvisad från gemenskapen och i vissa fall även från familjen. Det finns många homosexuella i Sverige som vittnar om oförståelse och avståndstagande när de har berättat om sin sexuella läggning. Även detta är exempel på hederskultur.
Som jag har skrivit tidigare så anser jag att samhället ska jobba med opinionsbildning men också med att erbjuda samhällsstöd (genom socialtjänst, skolkurator etc.) för de som är drabbade av hederskultur eller som hindras i att göra egna val (exempelvis klä sig som de vill) men detta gäller såväl kristna som muslimska församlingar.