Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Vad är bra med mångkultur?

nattuv skrev 2016-10-16 21:33:34 följande:
    Så du tror att den kristna etiken och moralen är samstämmig med naturreligioner, Shinto, dyrkan av förfäder och alla andra religiösa (i en bred mening) trossystem som inte tillhör de abrahamitiska religionerna ?
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 18:23:11 följande:Fast jag måste erkänna att jag inte gillar skrivningen "västerländsk humanism", det borde ändras till humanism.
    Sannolikt handlar det om de tankar som växt fram i Europa. Det gammal skolväsendet där alla läste samma latinska klassiker och hade att förhålla sig till främst den katolska kyrkan (som i mångt och mycket påverkade människor även i de protestantiska områdena) var inte bara av ondo.
    Om du kokar ihop den kristna etiken så landar den i att du ska behandla andra som du själv vill bli behandlad (den gyllene regeln) och samma princip hittar du i de flesta andra religioner exempelvis islam, judendom, hinduismen, buddhismen osv.
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-10-16 21:33:34 följande:
    Så du tror att den kristna etiken och moralen är samstämmig med naturreligioner, Shinto, dyrkan av förfäder och alla andra religiösa (i en bred mening) trossystem som inte tillhör de abrahamitiska religionerna ?
    Världsmedborgare skrev 2016-10-16 18:23:11 följande:Fast jag måste erkänna att jag inte gillar skrivningen "västerländsk humanism", det borde ändras till humanism.
    Sannolikt handlar det om de tankar som växt fram i Europa. Det gammal skolväsendet där alla läste samma latinska klassiker och hade att förhålla sig till främst den katolska kyrkan (som i mångt och mycket påverkade människor även i de protestantiska områdena) var inte bara av ondo.
    En fråga, vad är din uppfattning om den svenska skolan? Vill du att undervisningen i högre grad än idag ska anpassas för människor från andra kulturer och andra religioner?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-17 00:50:35 följande:
    Tyvärr är det många som inte följer det i praktiken, alldeles för många.
    Ja exempelvis så finns en hel del svenskar som inte vill ge skydd åt människor på flykt.
  • KillBill
    Höger skrev 2016-10-17 06:52:44 följande:
    Nja, nog för att folk ärver tradition från föräldrarna men även skolan och samhället har en viktig roll. Det intressanta här är att det finns få länder i världen, om ens något där barnen tillbringar så lite tid med familjen utan de tillbringat en stor del av dagen inom barnomsorgen och skolväsendet. Att just samhället och skolan uppfostrar barnen är en del av den svenska modellen.

Det är en vanlig konflikt bland andra generationens invandrare och deras föräldrar huruvida de förstnämnda ska bli svenskar eller inte, med svenska åsikter och värderingar.
    Tycker du i likhet med många andra här i tråden att den svenska skolan begränsar mångkulturen i samhället och tycker du i så fall att det är bra eller dålig?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-17 02:37:47 följande:
    Du missar flera viktiga aspekter i detta. Genom stor invandring från andra kulturer och födslar i Sverige bland dessa så har de konservativa krafterna inom invandrade kulturer en ständig och stadig ökning som motsvarande hos den svenska befolkningen inte har.
    Världsmedborgare skrev 2016-10-15 08:34:27 följande:Det enda vi kan och bör göra, är att i alla lägen värna våra värderingar på ett klokt och medmänskligt sätt, och inte angripa andras religion eller kultur som om den vore homogen, där bara det dåliga förs fram.
    ...och det är precis det jag menar att man inte gör genom en mångkulturalistisk politik.
    Om du bara läser några av artiklarna och ser några av inslagen kan du bli upplyst om hur vissa (och det är inte få) inte alls visar något intresse av att omvärdera sina traditionella värderingar och synsätt efter invandring till Sverige.
    Kanske är det upplysning som avskräcker dig...

Inlägg #317.
    Hittills inte ett enda bemötande inlägg...

Varför är du så rädd för invandringen? Idag så är det framförallt svenskar i Sverigedemokraterna och KD som driver en konservativ familjepolitik. SD vill exempelvis begränsa kvinnans möjlighet till abort. Om du är rädd för de konservativa krafterna borde du rikta din rädsla mot SD.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-17 18:57:32 följande:

Religionsundervisning i Hässelbygårdsskolan:

När man under religionsundervisningen tittar i Bibeln kan muslimer ha med sig intyg hemifrån som är godkänt skäl att inte närvara under lektionen. Så fungekan du länka till klrar mångkulturen...

Använder man verkligen bibel i undervisningen?   När jag gick i skolan brukade vi inte läsa i bibeln, koranen eller toran. Kan du länka till källan för detta påstående?

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-17 20:48:08 följande:
    Mig veterligen finns inget offentligt uttalande kring detta utan det är vad jag får höra av elever på skolan.

Ja, vi använde i alla fall Bibeln som informationskälla när vi läste om kristendom i högstadiet och redan i lågstadiet läste vi ur nya testamentet.

Det du har hört om stämmer förmodligen inte. Enligt skollagen är det inte möjligt att få befrielse från exempelvis religionskunskap. Om en elev väljer att inte medverkar på religionsundervisningen så ska det bedömas som skolk.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-17 23:29:58 följande:
    Mmm...må så vara, men lagar efterfölj inte alltid och skolan är inget undantag.
    Tja, det finns säkert svenska ateister som uteblivit från religionsundervisning men detta liksom ditt exempel har inget med mångkultur att göra.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-17 23:36:47 följande:
    Håller med dig, detta är helt sjukt. Dock är det inte ursprungligen en svensk sekt, men det vet du säkert redan.
    Plymouthbröderna är ett kristet trossamfund som ursprungligen grundades på Irland. På vilket sätt menar du att ursprunget har betydelse?
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-18 00:51:58 följande:

Tänk att det ska till en invandrare och till på köpet muslim för att öppet våga uttrycka sig så klarsynt i dagens Sverige...

Skolan har inget ansvar att tillhandahålla bönerum

detgodasamhallet.com/2016/03/03/skolan-har-inget-ansvar-att-tillhandahalla-bonerum/
    Det är faktiskt så att Sveriges riksdag sedan länge har beslutat att den svenska skolan ska vara icke konfessionell. Det innebär att olika typer av religiösa element, exempelvis bönerum strider mot skollagen. Därför blir det lite larvigt när du försöker påskina att man i Sverige inte skulle kunna uttrycka sig klarsynt om att bönerum inte hör hemma i den svenska skolan, det är ju precis tvärt om.

Om du undersöker vilka förslag och önskemål som svenska skolelever lyfter fram (när jag gick i skolan fanns det elever som ville att skolan skulle tillhandahålla en "rökruta" inomhus) så är det förmodligen så att många hamnar i sopkorgen direkt.
Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?