Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Vad är bra med mångkultur?

Tom Araya skrev 2016-10-18 09:07:13 följande:
    Det hade väl då varit enklare med ett svar som hänvisar till skollagen.
    Det hade väl varit ännu enklare om du hade låtit bli att posta inlägg om saker som inte stämmer.
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-10-18 19:59:46 följande:
    Jag anser att den svenska skolan skall vara auktoritär, uniform, faktabaserad och så långt det är möjligt konsekvensneutral. Det vill säga nej. Jag anser inte att skolan skall ta hänsyn till andra kulturer och religioner.
    Det låter som att du är ganska nöjd med den svenska skolan.
  • KillBill
    Dorian Ertymexx skrev 2016-10-19 14:04:40 följande:
    Kärnan i problemet heter "skolpeng". Det är ett satans otyg!

Ja skolpengen är roten till mycket av det onda.

Med skolpengssystemet får skolorna samma belopp för en högpresterande elev som en elev med särskilda behov (exempelvis dyslexi). Skolan får också lika hög skolpeng om skolan har lite eller många lärare. Det blir lukrativt för friskoleföretagen att etablera verksamhet  i områden med mindre sociala problem och med en högre andel högpresterande elever och att skapa skolkoncept som attraherar högpresterande och självgående elever.

De elever som stannar i den kommunala skolan har ofta ett större undervisningsbehov vilket leder till högre kostnader (behov av högre skolpeng). När kostnaderna/skolpengen ökar i den kommunala skolan får friskolorna med automatik en högre ersättning/skolpeng eftersom skolpengen alltid ska vara densamma i kommunala och fristående skolor.

I stället för att attackera vinster i välfärden så borde regeringen ge sig på ersättningssystemen så att det fanns en tydligare koppling mellan ersättningen och behoven/kostnaderna. En skola med fler elever i behov av mycket stöd /högre lärartäthet borde m.a.o. få en högre ersättning/skolpeng än en skola med högpresterande elever och låg lärartäthet. Med ett sådant system så skulle mycket av övervinsterna i friskolorna försvinna. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Kung Markatta skrev 2016-10-22 15:10:25 följande:

Folket har blivit mer negativa till mångkultur enligt senaste upplagan av mångfaldsbarometern. Det är inte minst bland kvinnor och högutbildade man ser en förändring:

www.hig.se/download/18.62385c32157b0d73e1d2578e/1476908317545/H%C3%B6gskolan+i+G%C3%A4vle_M%C3%A5ngfaldsbarometern+2016.pdf

tinyurl.com/ho4reod

Försämrade attityder till att ge utlandsfödda sociala och kulturella rättigheter

En majoritet tycker att nyanlända skall ha samma sociala rättigheter som personer födda i Sverige - men de positiva attityderna har minskat från 77 procent år 2014 till 55 procent i årets mätning.

Knappt hälften av respondenterna vill skapa förutsättningar för människor att bevara sina kulturella traditioner, och även här kan en tydlig minskning skönjas jämfört med 2014. Dessa försämra de attityder återfinns bland såväl kvinnor och män, som unga och gamla.

Allmänt mångfaldsindex sjunker och tangerar lägsta nivå

Fortfarande är 64 procent av befolkningen positiva till mångfald men andelen minskar med 10 procentenheter. Försämrade attityder till mångfald märks bland kvinnor och de i medelåldern.

Attityderna till mångfald i ett religionsperspektiv har försämrats

Kvinnorna har i ett religionsperspektiv nästan blivit lika negativa som män. Försämrade attityder har också skett bland akademiker som annars är de mest positiva. Nästan hälften av de boende i Sverige hävdar att alla religioner inte har samma värderingar och särskiljer då framförallt Islam.

Resultatet är fantastiskt sett till att Sverige precis har gått igenom den svåraste flyktingkatastrofen i historien vilket har resulterar i stora utmaningar på bostadsmarknaden och inom skolväsendet. Det har ju också, under en längre tid, pågått en hätsk debatt kring islamsk kultur och kring islamism så att en så stor majoritet av befolkningen är positiv till mångkultur visar tydligt att svenskar i allmänhet är mycket positiva till mångkultur. 

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-22 22:07:05 följande:

Mångkulturalisterna får gärna berätta vad för positivt de ser i detta...

www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/h%C3%A4r-st%C3%B6der-svenska-ungdomar-hedersv%C3%A5ld-helt-%C3%B6ppet-1.3669800

Det finns inget positivt med detta men frågan är varför du kopplar detta till mångkultur? Det finns idioter inom alla kulturer såväl inom den svenska kulturen som inom kulturer från andra länder.  

Jag har aldrig hört att någon har kopplat de som hyllade Anders Breiviks mord på 69 ungdomar till den svenska kulturen eller att någon har kopplat de sympatisörer till SD som önskar att en ung kvinna ka bli gängvåldtagen till den svenska kulturen. Har du det?

Men eftersom du nu är inne på detta spår så undrar jag vad du tycker är det positiva med att svenskar hyllar Breiviks massmord på ungdomar och vad som är det positiva med att svenskar önskar att kvinnor ska bli gängvåldtagna?

www.metro.se/nyheter/hyllade-breivik-sedan-knivhogg-de-en-invandrare-svart/EVHkiA!k00GlQPekXyB/

www.interasistmen.se/granskning/hotas-med-valdtakt-efter-lat-om-akesson-sd-politiker-instammer-hotet/

• KillBill
    nattuv skrev 2016-10-23 21:13:53 följande:
    Det kanske beror på att han inte var svensk. Dessutom används Brevik ofta till "skuld genom sammankoppling". Senast i inlägg #612. Att han inte använts för att direkt attackera svensk kultur lär nog mest bero på att även den mest korkade aktivist kan inse att en sådan sammankoppling även kommer att inbegripa aktivisten själv.
    Om du läser mitt inlägg en gång till så ser du att jag skriver om de svenskar som hyllade Breivik.

Mitt inlägg är dessutom riktat mot Tom som i ett tidigare inlägg försöker lägga skulden för vad några invandrare gör på invandrarna som grupp. Det Tom gör menar jag är lika dumt som den som kopplar hyllningar till Brevik (av svenska nationalister) till den svenska kulturen.
  • KillBill
    nattuv skrev 2016-10-23 22:01:19 följande:
    Jag har aldrig hört att någon har kopplad de som hyllar Stalins politik till svensk kultur trotts att det antagligen finns fler av den varan. Om Stalin däremot varit svensk så hade den kopplingen varit lättare att göra.
    KillBill skrev 2016-10-23 21:30:09 följande:Mitt inlägg är dessutom riktat mot Tom som i ett tidigare inlägg försöker lägga skulden för vad några invandrare gör på invandrarna som grupp. Det Tom gör menar jag är lika dumt som den som kopplar hyllningar till Brevik (av svenska nationalister) till den svenska kulturen.
    Och om du stöter på något som du tycker är dumt så måste du genast göra samma sak själv?
    Tagga ner, med min liknelse/med mina frågor ville jag belysa det befängda i att göra som Tom gjorde i sitt inlägg.
  • KillBill
    K Kalle skrev 2016-10-24 10:45:47 följande:
    Tyvärr gäller det inte "några" invandrare utan väldigt många. Det är inte en ensam galning som gör att kvinnorna i våra förorter inte vågar gå utan slöja och som gör att männen i områdena ständigt kontrollerar dem. Det är inte en ensam galning som kräver att flickor ska vara oskulder när de gifter sig, att de inte ens får prata med pojkar de inte är släkt med osv.

De senaste dagarna finns det ett stort antal svenskar som deltagit i ett drev mot en 15-årig kille som var med i ett TV4 inslag. Det är bara ett bevis på att vidrigheter finns inom alla kulturer alltså även den svenska.  

• KillBill
    K Kalle skrev 2016-10-24 10:41:33 följande:
    Du kanske inte vet att Breivik är norrman...

Hur som helst, det är en viss skillnad när attityder är väl utbredda i en kultur och till viss del hämtas från den religion som är dominerande i kulturen och en särling med en alldeles egen konstig världsbild.

Jag skriver följande: ?de som hyllade Anders Breivik?

www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/sd-topp-tar-breivik-i-forsvar-pa-hatsajt/

• KillBill
    Tom Araya skrev 2016-10-24 18:42:15 följande:
    Jag ser inget vidrigt i att ifrågasätta åldern på en skäggig högstadieelev.

Det sd (eller vissa inom sd) sysslar med i frågan håller jag dock med om är vidrigt, men jag ser inte det som en svensk kultur.

Visste du att det finns ett ord för att se mellan fingrarna för de negativa som utförs av människor med svenskt ursprung men att koppla allt negativt som utförs av någon med invandrarbakgrund till invandare som kollektiv (eller till mångkultur)?

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?