Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Vad är bra med mångkultur?

Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:25:43 följande:
    Vad är det vi inte ska acceptera i mångkultur, menar du, att folk som bryter mot lagen ska beivras ser jag inte som en kulturell fråga.
    Och jag vill inte ens se att vi använder oss av den typen av påståenden i argumenteringen, sån´t skit kan de främlingfientliga och andra extremister få hålla på med.
    Så du borde hålla dig ifrån den typen av argument, det underblåser bara de kulturella motsättningar som finns.

Ett brott är ett brott, oavsett av vem eller i vilket syfte det begås, och beivrar vi dessa som kommer dom med tiden att minska även i de kulturer du kritiserar.
    Att dom skulle försvinna helt, det tror jag inte på, vi har ju inte ens lyckats så bra med att avskaffa dom i vår egen kultur.
    Så där har du ännu en anledning att inte se det som kulturella företeelser, gör du det, ja då måste du ju även i rättvisans namn, även göra det med vår kultur.
    Naturligtvis talar jag inte bara om vad som vi har lagstiftning mot.
    En kultur som inte tillåter individen att själv välja religiös tro, hur de ska klä sig, vilka de ska umgås med, vem de ska gifta sig med, hur de ska leva sitt liv är inte en kultur jag accepterar och det finns inget positivt i att låta en sådan kultur gro i vårt land. De som vill leva i en sådan kultur får göra det någon annanstans i världen, det finns inga som helst skäl till att acceptera det här.

Förövrigt så ger din argumentation i tråden ett stöd för att lagar ändras och anpassas efter andra kulturer.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:30:10 följande:
    Jag menar ingenting, jag konstaterar bara fakta, och jag håller f.ö med dig om att de djupt troeende är värsta sorten, men vi kan ju knappast förbjuda dom att argumentera för sin sak, inte om det sker inom lagens råmärken.
    Med påprackning avser jag i huvudsak då man i princip inte lämnar något val.

Mångkultur innebär acceptans även för kultur som begränsar individens fria val, det är därför jag argumenterar mot mångkultur.

Vi skulle kunna lagstifta en hel del mot religiös indoktrinering och religiösas inkräktande på andras religionsfrihet om bara viljan fanns.
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:34:39 följande:
    Barnsligt, du vet mycket väl att det finns avarter och kriminella inom alla kulturer, men det har inget med att göra med att allt tillskott av alla kulturer är possitivt.
    Är jag barnslig för att jag påpekar hur inkonsekvent du är med tillskott av främmande kultur? Ditt påstående visar snarare på din nivå av debattering.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 13:01:10 följande:
    Men herrgeud, det har jag ju sagt är fel ett flertal ggr, alla ska givetvis ha rättt i att utforma sina egna liv, så försök åtminstone att läsa vad jag skriver.
    Och det är snarare så att du inte vill att folk ska forma sina egna liv, utan du vill dom ska leva som du gör.
    Nåt som är minst lika illa, som att tvinga på någon sin religiösa övertygelse.

Sluta upp med att lyssna på de högljudda idioter till extremister, som alltid tycks få tolkningsföreträde, och gräv själv djupare.
    Sanningen hittar du inte på (a)sociala medier eller hos politiker, den hittar du bara om du beger dig ut i verkligheten, eller hos andra som har deltagit i den.
    Men vad är då dina argument för mångkultur när vår svenska kultur är en av de mest fria i världen vad det gäller att utforma sitt eget liv?
    Vad finns då för skäl till att låta mindre fria kulturer frodas i vårt land?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-12 16:05:13 följande:
    Du får det att låta som att Sverige har haft en invandring för att skapa mångkultur och så är det inte. Sveriges invandring är och har varit reglerad. Sverige tar i huvudsak emot flyktingar som söker asyl pga exv. förföljelse, tortyr flykt från krig osv.

Sveriges tar emot flyktingar pga humanism och medmänsklighet.
    Då missförstår du mig. Jag menar i allra högsta grad att invandring/flyktingmottagning kan existera även med monokulturalism, det ställer lite högre krav på anpassning hos den invandrade bara.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 13:01:10 följande:
    Men herrgeud, det har jag ju sagt är fel ett flertal ggr, alla ska givetvis ha rättt i att utforma sina egna liv, så försök åtminstone att läsa vad jag skriver.
    Och det är snarare så att du inte vill att folk ska forma sina egna liv, utan du vill dom ska leva som du gör.
    Nåt som är minst lika illa, som att tvinga på någon sin religiösa övertygelse.

Sluta upp med att lyssna på de högljudda idioter till extremister, som alltid tycks få tolkningsföreträde, och gräv själv djupare.
    Sanningen hittar du inte på (a)sociala medier eller hos politiker, den hittar du bara om du beger dig ut i verkligheten, eller hos andra som har deltagit i den.
    Du har upprepade gånger i den här tråden försvarat motsatsen.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:51:44 följande:
    Du vill inte ta till dig fakta om hur situationen faktiskt är i dessa länder, du bara går på med dina egna åsikter och vägrar ta till dig de fakta som gör det omöjligt att förändra.
    Förstår du verkligen inte att vi först måste se till att det finns möjligheter för dessa flickor att välja, inan vi krävar nåt annat?
    Du tycker att låta folk fortsätta leva efter frihetskränkande kultur är en bra väg till att uppnå detta?
    Sen har du fel i att inte viljan finns hos många, inte hos alla, men hos väldigt många, så du bör skaffa dig kunskap om hur folk verkligen tänker och vad deras önskningar är.
    Har du några belägg för att det inte är många som inte kan eller vill anpassa sig efter svensk kultur eller definierar du bara "många" annorlunda än K Kalle, mig och många andra?
    Många behöver inte vara majoritet, det vet du va!?
    När du väl inser att det du bl.a räknar upp, långt ifrån är nån folkvilja, utan många ggr ett måste för att överleva.
    Vi ska inte ha en kultur i Sverige där det är ett måste att leva efter den för att överleva. Varför försvarar du det?
    Jag har svårt att förstå varifrån du fått din märkliga info, då det dagligen sänds program och dokumentärer om dom här problemen, och där man hela tiden talar om vikten att ge möjligheter till skolgång och försörjning, så att man slipper sälja sina barn till vidriga arbetsgivare och slavarbete, ge dom möjligheter att slippa ge bort sina flickor till giftermål.
    Det här finns tillgängligt hos de flesta nyhetskanaler och nya program droppar in hela tiden.
    Hjälper det mot kultur som inte ger individen frihet eller kan det snarare vara så att kulturen är bidragande orsak?

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 12:25:43 följande:
    Vad är det vi inte ska acceptera i mångkultur, menar du, att folk som bryter mot lagen ska beivras ser jag inte som en kulturell fråga.
    Är man fostrad i en kultur med lagar och värderingar som avviker från våra så kan brott mot svensk lag vara en kulturell fråga.
    Bland religiösa finns även tanken om att lyda Gud mer än att lyda människan.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2016-10-12 16:54:00 följande:
    Vem vill leva i ett samhälle där det inte är tillåtet att ha sin egen kultur? Ska staten bestämma vilken kultur som ska tillåtas?
    Du menar att det Svenska samhället med en av de mest fria och tillåtande kulturerna i världen på ett individuellt plan skulle påverkas positivt i detta av att infoga mer begränsande kulturer? Detta får du förklara närmare hur du tänker.
  • Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 17:31:40 följande:
    Allt har jag redan besvarat, och jag väljer till skillnad från dig, att följa humanismen och FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna.
    Och det gör jag daglige i form av praktiskt arbete, även om jag just nu har fått lite "ledigt", och har tid att skriva här.
    Ja, du har svarat och jag fortsätter att ställa frågor hur du tänker för det är inte rimligt någonstans och det är fullt av motsägelsfulla delar i det du skriver.
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 17:31:40 följande:
    Och det gör jag daglige i form av praktiskt arbete, även om jag just nu har fått lite "ledigt", och har tid att skriva här.

Och varför tror du jag har av stöd i det jag säger från mina uppdragsgivare, du tror väl ändå inte jag skulle få några uppdrag om jag hade/gjorde fel och gav dom problem?
    Jobb för en myndighet? Det är väl inte konstigt om du får uppdrag då eftersom det är den politiska inriktningen. Det säger inte ett skit om det är rätt eller fel.

• Tom Araya
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 17:25:46 följande:
    Allt det där har jag redan svarat på ett flertal ggr, d.v.s att alla fritt ska få välja hur dom vill forma sina liv.
    Och jag håller därmed inte med om, att de som av fri vilja inte vill leva som i vår kultur ska lämna landet.

Jag trodde faktiskt inte att du motsätter dig FN:s konvention om de mänskliga rättigheterna, men där hade jag alltså fel.
    Jämför svensk kultur med kulturer från länder många emigrerar till Sverige från, vilken/vilka kulturer följer bäst de mänskliga rättigheterna?
    Kan du säga någon punkt där svensk kultur bryter mot MR?
    Världsmedborgare skrev 2016-10-12 17:25:46 följande:
    Våra lagar ger f.ö inget stöd för det du tar upp, utan är straffbart i svensk lagstifning, tvång är alltid straffbart, det måste du väl ändå veta?
    Våra lagar kan inte reglera allt, folk måste också dela de värderingarna. Du har upprepade gånger försvarat helt andra värderingar.

Svar på tråden Vad är bra med mångkultur?