Vad är bra med mångkultur?
FDFMGA skrev 2016-10-09 14:11:31 följande:
Vi ser så olika på invandring eller kanske snarare på integration att det är lite lustigt i och med att vi bägge förmodligen anser att vi är bärare av de värderingar som har präglat vårt samhälle, de som du tror kommer att försvagas av invandring medan jag snarare anser att intoleransen i form att flyktingmotstånd är ett långt större hot mot det demokratiska samhälle vi känner.FDFMGA skrev 2016-10-09 14:11:31 följande:
Varför skulle inte flyktingar integreras? Det är givet att det generellt tar längre tid för en person som kommer från en kultur som skiljer sig mycket från det svenska samhället att integreras än om flyktingarna kom från Norge, men nu kommer det inte några norska flyktingar och för övrigt så kommer det inte så många flyktingar överhuvudtaget längre.1. Varför skulle de göra det om de inte behöver, det är ju enklare att fortsätta i invanda spår och det är ju accepterat i ett mångkulturalistiskt samhälle?!
2. Till vilken kultur ska de intergreras till?
3. Det finns goda exempel på där invandrade istället för att närma sig den svenska kulturen tar avstånd från den och tillämpar sitt hemlands kultur mer konservativt här i Sverige än vad de gjort i sitt hemland.
Vi har nu under tre år tagit emot över 100 000 flyktingar och andra invandrare och det var heller inte låga tal före det. I år har fram t.o.m. september 20 000 personer beviljats uppehållstillstånd och 2000 nya asylsökande kommer varje vecka.
FDFMGA skrev 2016-10-09 14:11:31 följande:
Jag växte upp i en stad med mycket arbetskraftsinvandring. Det var enklare då. På min första arbetsplats fanns det gott om invandrare från Finland, Italien och Jugoslavien. Många av dessa pratade ganska usel svenska men de hade jobb och deras barn betraktade åtminstone jag som lika svenska som mig själv. Det är möjligt att det för vissa subkulturer kommer att ta ytterligare en generation innan jag skulle betrakta dem som helt svenska och vissa kommer aldrig att göra det eftersom de anser att hudfärgen är avgörande för om man är svensk eller inte. Du har väl läst om SD-svansens kommentarer angående Shekarabi efter att han debatterat med Åkesson.Ja, jag ser framåt. Jag menar att du och många med dig har fel fokus. Att ni likställer invandring med de värsta exemplen man kan läsa om i pressen eller i sociala forum på nätet. Du har aldrig funderat på varför Ullenhag blev så hånad när han i stället pekade på alla invandrare som går till jobbet och bidrar till att Sverige fortsätter att fungera. Min uppfattning är att det ena inte utesluter det andra, att man kan se till invandringens positiva effekter utan att för den skull blunda för det negativa.
Min förklaring till varför invandrare integreras i ett mångkulturellt samhälle bygger på att det finns en begreppsförvirring avseende vad man avser med mångkultur. I ett fullständigt kulturrelativistiskt samhälle skulle kanske integration vara en oerhört långsam process, men Sverige är vare sig en mångkultur eller särskilt präglat av kulturrelativism - i Sverige är den svenska kulturen överordnad alla subkulturer.
Dessutom finns det en tydlig trend att inslagen av kulturrelativism i den överordnade svenska kulturen blir allt färre.