• omentimme

Fiasko till möhippa

Jag ska försöka fatta mig kort. Jag blev kidnappad häromdagen och hade verkligen sett fram emot min hippa. Hade undanbett tre saker som verkligen gör mig obekväm och ger mig äkta ångest:

höjder, strippor/naket, och förnedring. Jag tycker inte sådant är kul och höjder kan få mig att svimma. 

Mina tre tärnor höll i planeringen och ärligt talat har det bara varit kaos från början då de kommit till mig så fort de ansett att något betett sig dåligt, istället för att ta de med varandra. Till slut fick jag ryta till att jag inte ville ha med detta att göra, att jag ville ha det som en överraskning, trots mitt ordentliga kontrollbehov. Allt det här handlar om två av mina bästa vänner, som ska vara mina tärnor. Den tredje gjorde så gott hon kunde men blev nedröstad. Mina två vänner har tidigare inte umgåtts frekvent, men nu är det som att de är oskiljaktiga och jag blir så ledsen. 

Jag upplever inte att jag betett mig dåligt på något sätt innan möhippan, jag har varit väldigt förstående och glad kring allt, men håll fast vid mina tre punkter; höjder, strippor/naket och förnedring. Gör vad helst vi annars vill! Jag hade fått önska och "fantisera" om vad jag ville göra och hade då sagt; bara jag får umgås med er, men spa hade varit mysigt och få träffa mina vänner liksom. Tilläggas ska är också att jag inte dricker sprit, för det funkar inte, och jag tycker att det är äckligt. Nu till själva händesleförloppet.

De kidnappade mig på jobbet och började med att tvinga i mig ett glas vodka... Inget att blanda med, fick skölja ner med vin. Jag kände att jag inte vlle vara en party pooper som inte gick med på vad de sa för jag var säker på att de ändå inte hade gått över gränsen med mina tre punkter. 

När vi kommer till platsen där möhippan ska hållas, 8 timmar senare, är jag odrägligt full. Jag försökte säga ifrån, några av mina vänner försökte säga ifrån för min skull, men det fanns ingen mercy alls. Då hade jag hunnit med några till glas vodka, och väldigt mycket vin. 
    In kommer en naken man. Helt, främmande naken. Vi ska tydligen måla av honom, och fine, lite kroki har jag ju inte dött av. Men det spårade ju ur därefter. Mina tärnor hade planerat att han - helt naken - skulle utföra aktiviteter med mig. Vi skulle smälla fem ballonger mellan oss, alltså trycka oss mot varandra, vi skulle gå skottkärra runt i vardagsrummet, skulle hålla om varandra och hoppa runt i vardagsrummet, skulle stå i sexpositioner och de andra skulle måla av oss och sedan skulle jag måla honom med fingerfärg. Då hetsade mina två bästa kompisar mig att måla hans snopp. Det vägrade jag, jag rör inte andra mäns könsorgan. Han hade dessutom börjat få erektion och jag ville i ärlighetens namn bara dö. När min fästman fick reda på det gick han i taket, och säga vad en vill om det, men jag hade heller inte blivit så glad om han vart tvungen att måla fingerfärg på en naken brud på sin svensexa. Jag försökte som sagt hålla minen och hade jag inte varit så full så hade jag aldrig gått med på det och crashat allt redan innan det hade börjat. Vaknade dagen efter och hade vita, suspekta fläckar på mina byxor och det kändes bara ännu värre. De snackade bara om hur mycket han måste älskat att få visa upp sig, att han säkert varit inne på toaletten och onanerat under tiden osv. 

Dag två, jag fick göra en jätterolig sånginspelning och var så glad, men de söp mig under bordet, och jag kunde inte vara med på finalen; festa med kändisar på en jättenice klubb där de hade fixat VIP, fyrverkerier och allt för mig. Kunde inte vara med för jag hann bli bakis innan det var dags att gå (14 timmar efter att de hade börjat tvinga i mig vodka igen). Förstod att inte alla kunde skippa detta då det redan var fixat och betalt för, men mina två bästa vänner gick alltså ut. Bad inte om ursäkt för att de hällt i mig vodka och 55% shottar under dagen. Är inte så mycket för att festa, men då jag efter fick höra att det var en "HEEEELT MAGISK KVÄLL, DU SKULLE VART MED, SÅ HIMLA DRÖMMIG, KAN DU FATTA, BÄSTA KVÄLLEEEEN!", så kändes det väldigt jobbigt och jag kände mig väldigt väldigt... åsidosatt och nedprioriterad, att jag skulle få höra att jag missat festen of their lives liksom, att jag inte var där. Jag bad att få åka hem tidigare då de flesta trillat in vid klockan 5-6 på morgonen och jag vaknade vid 8-9, efter att ha sagt ifrån kring det här med att det var "den bästa kvällen", för jag tyckte det kändes så tråkigt att få det uppkört i ansiktet. Då var det jag som var elak för att "jag inte vill att mina vänner ska få vara glada", "jag vill inte att mina vänner ska få ha kul." Och jag fick absolut inte åka hem tidigare, för vi skulle ju äta myslunch. Slutade med att de sov till 14 och därefter inte kunde fungera för att de var arga på mig, jag var irriterad på dem och jag drog iväg med en annan kompis och hittade på nåt, för att de var så fruktansvärt bakis och trötta. 

Min slutsats är att möhippan var ett event för dem, inte för mig. Det gick ut på att förnedra mig, att jag skulle göra och säga roliga saker pga att jag var så full, att jag skulle bära runt en sexdocka på stan. Ingenstans fanns tanken att det kanske var roligare för mig att minnas min möhippa. Nu minns jag inte mycket mer än det allra värsta, och att jag missade halva hippan för att jag hann bli bakis innan det var dags att festa. Vet inte alls vad jag ska göra med allt det här, bröllopet är nästa vecka men jag har bara gråtit konstant i två dagar. Vill inte ha dem där, min sambo vill inte ha dem där. Vet inte vad vi ska göra. 

• Svar på tråden Fiasko till möhippa
  • Anonym (julia)

De vet att du är konflikträdd och har kontrollbehov och utnyttjade det för sitt eget nöjes skull. Riktigt omoget.

Sen, för din egen skull, tror jag att det skulle vara bra för dig att lära dig våga ryta ifrån i situationer du känner dig obekväm i. Jag var konflikträdd när jag var yngre men nu är jag inte rädd för att säga till på skarpen, både till vänner, familj och främlingar, och det är sååå skönt att slippa jobbiga situationer bara för att man är rädd för att "förstöra stämningen" Glad

Jag skulle definitivt ha strukit dessa "vänner" från inbjudan till bröllopet. Fast jag vet ju inte hur nära vänner ni är, hur väl ni känner varandra och så. Om de inte riktigt förstod att du menade allvar så kanske de inte inser hur dumt de betedde sig, de kanske trodde det skulle bli extra spännande, att du typ skulle få skrattanfall av den nakne mannen, tycka det var "förbjudet" på ett sexigt sätt, och tycka det egentligen bara var roligt att få släppa loss, om du förstår? Korkat av dem ändå, inte okej alls. Om de däremot står dig väldigt nära och vet exakt hur illa du mår av sprit och känner dig jätteobekväm med nakenhet så är de ju riktiga svin.
  • molly50
    Tecum skrev 2016-07-26 16:50:16 följande:
    Bra skrivet!
    Tack!
    Mattias och Hannah.
  • molly50
    Påven Johanna skrev 2016-07-26 17:55:31 följande:
    Man kan inte supa någon under bordet som inte själv vill dricka sprit. Och ts var med dag 2, hon missade däremot vad hon kallar finalen av dagen för att hon själv druckit för mycket. Det är det som är min poäng. 

Med mindre än att ts var fastbunden och fick vodkan i sig genom tratt så blev hon inte tvingad. Det är oerhört larvigt att påstå något sådant. Hon blev erbjuden sprit och valde att dricka den.
    Ja,det är i och för sig sant.
    Hon har ju själv valet att låta bli att dricka om hon inte vill.
    Men står man under press från sina vänner så förstår jag om det känns lite svårare att säga nej.
    Mattias och Hannah.
  • Anonym (a)

Förstår att du känner dig sviken av kompisar som inte alls respekterat dina uttalade önskemål, oavsett hur de menat. Däremot får du som vuxen människa inse att du har ansvar för vad du själv gör. Du valde att dricka spriten, oavsett om det var de som trugade. Du får nog jobba med att leva efter egna önskemål om de är viktiga för dig och inte andras. Det finns pushiga människor, ibland är de rentav närstående. Ibland kan man välja att göra avkall på egna önskemål (och stå för det!) men sådant som är viktigt för dig får du jobba på att säga nej till, för att landa i positioner som martyr, offerkofta och dörrmatta vill nog ingen, vare sig i förhållandet, bland kompisar eller på jobbet.

Att du inte känner för att skratta åt eländet förstår jag tydligt nog. Om du nu väljer att skaka på huvudet och sucka åt det, att bli grymt arg och skälla ut tjejerna eller säga upp bekantskapen väljer du själv. Men att sitta och gråta över det hela mer tycker jag faktiskt inte det är värt. Välj att glädja dig åt bröllopet i stället, när du avgjort om du vill ha med möhippetjejerna eller ej.

Möhippor är för övrigt grymt överreklamerade. Själv informerade jag om att jag inte skulle ha någon (så tråkig är jag att jag tycker de saknar funktion när man redan är sambo) och trevligt med kompisar har jag hellre vid andra tillfällen).

• Anonym (Men seriöst)

Hu, med såna vänner behöver man ju inga fiender! Det var ju i stort sett ett övergrepp! Att supa ner någon och sen mer eller mindre tvinga den att göra sådant hon inte vill, av sexuell karaktär... det är ju inte OK. Jag skulle aldrig någonsin tala med dem igen efter det.

• Anonym (kijhghj)
    Påven Johanna skrev 2016-07-26 17:55:31 följande:
    Man kan inte supa någon under bordet som inte själv vill dricka sprit. Och ts var med dag 2, hon missade däremot vad hon kallar finalen av dagen för att hon själv druckit för mycket. Det är det som är min poäng. 

Med mindre än att ts var fastbunden och fick vodkan i sig genom tratt så blev hon inte tvingad. Det är oerhört larvigt att påstå något sådant. Hon blev erbjuden sprit och valde att dricka den.
    För vissa ÄR det svårt att säga nej när någon trugar på det vis som jag uppfattar att TS kompisar gjorde. Kompisar skulle jag inte vilja säga att de är, idioter som bör bli uteslutna från vänskapskretsen och bröllopet är vad de är enligt mig.

Efter att TS tagit de första glasen för att inte vara en party pooper så var det troligen än mer svårt att säga nej och efter några till så var hon redan full. Har du ingen empati eller förståelse alls? Jag hade lätt kunnat säga nej och vägrat dricka i den situationen och sagt min ärliga mening om den som försökte få i mig något.
    Men å andra sidan vet mina vänner det och de är vänner på riktigt och skulle aldrig hitta på något så jävla elakt som det som TS blev utsatt för.

• Anonym (Man)

Jobbigt att det gick så där. Hoppas att du kan hantera det.

Min fru fick en ganska "hård" möhippa av arbetskamraterna. Hon var oskuld och ovan vid alkohol, men de fick henne överförfriskad och hade henne att klä sig utmanande och gå och bjuda ut kondomer och sexleksaker. Genast efter tyckte hon att det var pinsamt, men nu när hon är betydligt tuffare kan hon se tillbaks på det lite mera roat.

• Påven Johanna
    Anonym (kijhghj) skrev 2016-07-27 13:40:25 följande:
    För vissa ÄR det svårt att säga nej när någon trugar på det vis som jag uppfattar att TS kompisar gjorde. Kompisar skulle jag inte vilja säga att de är, idioter som bör bli uteslutna från vänskapskretsen och bröllopet är vad de är enligt mig.

Efter att TS tagit de första glasen för att inte vara en party pooper så var det troligen än mer svårt att säga nej och efter några till så var hon redan full. Har du ingen empati eller förståelse alls? Jag hade lätt kunnat säga nej och vägrat dricka i den situationen och sagt min ärliga mening om den som försökte få i mig något.
    Men å andra sidan vet mina vänner det och de är vänner på riktigt och skulle aldrig hitta på något så jävla elakt som det som TS blev utsatt för.
    Nej, jag är en empatilös jävel som inte har förståelse för att det tydligen kan vara omöjligt att själv bestämma om, vad och hur mycket man vill dricka. För mig är grupptryck ett fenomen som, om det ska förstås, hör hemma i unga tonår och inte i vuxenlivet. Utöver det så var väl ts mer av en festförstörare (party pooper för dig som till dels förefaller vara engelskspråkig) genom att ta de där glasen, bli mycket berusad, bakis och därmed inte ens kunna närvara vid "finalen" än vad hon skulle varit om hon tagit sig rätten att bestämma över sitt eget intag. 

Jag begriper inte över huvud taget att man kan vilja vara en så ryggradslös person. 
  • Påven Johanna
    molly50 skrev 2016-07-26 23:17:48 följande:
    Ja,det är i och för sig sant.
    Hon har ju själv valet att låta bli att dricka om hon inte vill.
    Men står man under press från sina vänner så förstår jag om det känns lite svårare att säga nej.
    Jag har ingen förståelse alls för det faktiskt. Vad mer kan ni som förstår detta låta er pressas till av vänner? Beskriv gärna, jag har nämligen aldrig som vuxen kommit i kontakt med något liknande. 
  • Tecum
    Påven Johanna skrev 2016-07-27 14:08:20 följande:
    Jag har ingen förståelse alls för det faktiskt. Vad mer kan ni som förstår detta låta er pressas till av vänner? Beskriv gärna, jag har nämligen aldrig som vuxen kommit i kontakt med något liknande. 
    Du utgår hela tiden från dig själv och förutsätter att alla ska vara och reagera ungefär som du, annars är det något fel på dem. Det är ett fyrkantigt och självcentrerat sätt att se på människor som jag inte riktigt hade väntat av dig.

Sen tycker jag att du missat poängen. Jag håller med om att TS borde ha sagt nej till spriten på ett tidigt stadium. Intrycket är att hon dels är ganska förtjust i sprit, dels inte förstod hur hög procent det var. Plus att hon verkar vara ganska ung (mtp umgänget och supandet) och inte har det självförtroende som du och jag har. 

Men det intressanta med tråden är ju vännernas agerande! TS hade tydligt sagt vad hon inte ville ha med på möhippan, ändå ordnar de just sådana aktiviteter. Det är respektlöst på en nivå som får fler än mig att misstänka att det var mobbning snarare än oförstånd. Du skrev att TS borde agerat vuxet, men vännerna då? Dessutom borde de märkt att TS höll på att bli dyngrak och hållit undan alkohol för henne. Hon var ju huvudpersonen och rimligtvis borde riktiga vänner vilja ge henne ett fint minne inför bröllopet. Tack vare henne fick de andra ett skäl att festa  men de verkar ha samma inställning till alkohol som unga tonårskillar, fullast vinner...
Svar på tråden Fiasko till möhippa