• omentimme

Fiasko till möhippa

Jag ska försöka fatta mig kort. Jag blev kidnappad häromdagen och hade verkligen sett fram emot min hippa. Hade undanbett tre saker som verkligen gör mig obekväm och ger mig äkta ångest:

höjder, strippor/naket, och förnedring. Jag tycker inte sådant är kul och höjder kan få mig att svimma. 

Mina tre tärnor höll i planeringen och ärligt talat har det bara varit kaos från början då de kommit till mig så fort de ansett att något betett sig dåligt, istället för att ta de med varandra. Till slut fick jag ryta till att jag inte ville ha med detta att göra, att jag ville ha det som en överraskning, trots mitt ordentliga kontrollbehov. Allt det här handlar om två av mina bästa vänner, som ska vara mina tärnor. Den tredje gjorde så gott hon kunde men blev nedröstad. Mina två vänner har tidigare inte umgåtts frekvent, men nu är det som att de är oskiljaktiga och jag blir så ledsen. 

Jag upplever inte att jag betett mig dåligt på något sätt innan möhippan, jag har varit väldigt förstående och glad kring allt, men håll fast vid mina tre punkter; höjder, strippor/naket och förnedring. Gör vad helst vi annars vill! Jag hade fått önska och "fantisera" om vad jag ville göra och hade då sagt; bara jag får umgås med er, men spa hade varit mysigt och få träffa mina vänner liksom. Tilläggas ska är också att jag inte dricker sprit, för det funkar inte, och jag tycker att det är äckligt. Nu till själva händesleförloppet.

De kidnappade mig på jobbet och började med att tvinga i mig ett glas vodka... Inget att blanda med, fick skölja ner med vin. Jag kände att jag inte vlle vara en party pooper som inte gick med på vad de sa för jag var säker på att de ändå inte hade gått över gränsen med mina tre punkter. 

När vi kommer till platsen där möhippan ska hållas, 8 timmar senare, är jag odrägligt full. Jag försökte säga ifrån, några av mina vänner försökte säga ifrån för min skull, men det fanns ingen mercy alls. Då hade jag hunnit med några till glas vodka, och väldigt mycket vin. 
    In kommer en naken man. Helt, främmande naken. Vi ska tydligen måla av honom, och fine, lite kroki har jag ju inte dött av. Men det spårade ju ur därefter. Mina tärnor hade planerat att han - helt naken - skulle utföra aktiviteter med mig. Vi skulle smälla fem ballonger mellan oss, alltså trycka oss mot varandra, vi skulle gå skottkärra runt i vardagsrummet, skulle hålla om varandra och hoppa runt i vardagsrummet, skulle stå i sexpositioner och de andra skulle måla av oss och sedan skulle jag måla honom med fingerfärg. Då hetsade mina två bästa kompisar mig att måla hans snopp. Det vägrade jag, jag rör inte andra mäns könsorgan. Han hade dessutom börjat få erektion och jag ville i ärlighetens namn bara dö. När min fästman fick reda på det gick han i taket, och säga vad en vill om det, men jag hade heller inte blivit så glad om han vart tvungen att måla fingerfärg på en naken brud på sin svensexa. Jag försökte som sagt hålla minen och hade jag inte varit så full så hade jag aldrig gått med på det och crashat allt redan innan det hade börjat. Vaknade dagen efter och hade vita, suspekta fläckar på mina byxor och det kändes bara ännu värre. De snackade bara om hur mycket han måste älskat att få visa upp sig, att han säkert varit inne på toaletten och onanerat under tiden osv. 

Dag två, jag fick göra en jätterolig sånginspelning och var så glad, men de söp mig under bordet, och jag kunde inte vara med på finalen; festa med kändisar på en jättenice klubb där de hade fixat VIP, fyrverkerier och allt för mig. Kunde inte vara med för jag hann bli bakis innan det var dags att gå (14 timmar efter att de hade börjat tvinga i mig vodka igen). Förstod att inte alla kunde skippa detta då det redan var fixat och betalt för, men mina två bästa vänner gick alltså ut. Bad inte om ursäkt för att de hällt i mig vodka och 55% shottar under dagen. Är inte så mycket för att festa, men då jag efter fick höra att det var en "HEEEELT MAGISK KVÄLL, DU SKULLE VART MED, SÅ HIMLA DRÖMMIG, KAN DU FATTA, BÄSTA KVÄLLEEEEN!", så kändes det väldigt jobbigt och jag kände mig väldigt väldigt... åsidosatt och nedprioriterad, att jag skulle få höra att jag missat festen of their lives liksom, att jag inte var där. Jag bad att få åka hem tidigare då de flesta trillat in vid klockan 5-6 på morgonen och jag vaknade vid 8-9, efter att ha sagt ifrån kring det här med att det var "den bästa kvällen", för jag tyckte det kändes så tråkigt att få det uppkört i ansiktet. Då var det jag som var elak för att "jag inte vill att mina vänner ska få vara glada", "jag vill inte att mina vänner ska få ha kul." Och jag fick absolut inte åka hem tidigare, för vi skulle ju äta myslunch. Slutade med att de sov till 14 och därefter inte kunde fungera för att de var arga på mig, jag var irriterad på dem och jag drog iväg med en annan kompis och hittade på nåt, för att de var så fruktansvärt bakis och trötta. 

Min slutsats är att möhippan var ett event för dem, inte för mig. Det gick ut på att förnedra mig, att jag skulle göra och säga roliga saker pga att jag var så full, att jag skulle bära runt en sexdocka på stan. Ingenstans fanns tanken att det kanske var roligare för mig att minnas min möhippa. Nu minns jag inte mycket mer än det allra värsta, och att jag missade halva hippan för att jag hann bli bakis innan det var dags att festa. Vet inte alls vad jag ska göra med allt det här, bröllopet är nästa vecka men jag har bara gråtit konstant i två dagar. Vill inte ha dem där, min sambo vill inte ha dem där. Vet inte vad vi ska göra. 

• Svar på tråden Fiasko till möhippa
  • cupcakemom

Är väl ofta urtypen av möhippa/svensexa fyll och förnedra brud/brudgum fattar inte varför det ska vara så himla roligt.... Jag hade vägrat men jag är å andra sidan inte konflikträdd....

Men ..... Du hade kunnat låta bli alkoholen ingen tvingade dig att dricka du hade kunnat skylla på penicillin, intag av värktabletter, graviditet eller vad som helst om du inte vågade sägs nej jag vill inte... Men ändå oerhört respektlöst av sk vänner att göra dessa saker... Och varför ska man anses tråkig bara för att man inte super... Blir så jäkla störd på det

Ett mass sms/mejl/messenger där du skriver hur du känner.. Som någon tipsade om ovan är ingen dum idé... Tar dom illa upp och blir sura så är det två saker som bevisar att dom faktiskt inte är några vänner som är värda att behålla...

• huskur

Javisst, du är inte alls bra på att sätta gränser. Men personer som UTNYTTJAR det för att själva ha roligt är inte vän med dig. Och eftersom man får förmoda att de träffat dig många gånger förut kände de säkert till detta. 

• Anonym (sara)

Jag tycker absolut att du måste prata med dem, fråga dom hur dom resonerade fram denna möhippan när du så tydligt sagt vad du inte önskat.. Skiter dom i dig totalt så är det ju inga vänner att spara på. Men prata med dom och få dom att förklara sig så är det sen lättare att gå vidare med nästa steg som kanske är att avbjuda dom bröllopsinbjudan och då lär det ju inte bli fortsatt vänskap heller. Lycka till

• Anonym (A4)

Äkta och riktiga vänner planerar en möhippa som de vet att den blivande bruden kommer att gilla. De försöker heller inte supa ner henne eller utsätta henne för saker som de vet inte är hennes stil eller som hon direkt ogillar. 

Och har man svårt att säga nej ska det inte utnyttjas av vännerna. Här verkar de nästan haft roligt på din bekostnad (typ, vi ska minsann få henne att släppa loss ordentligt, hon som alltid är sån kontrollmänniska och präktig annars). Jag tycker det är vansinnigt dålig stil och förstår att du känner dig ledsen och besviken. 

• Anonym (Cissi)

Nu var det några år sedan men jag fick också en msrdrömshippa. Det började med att jag fick dricka öl och sprit där mina "kompisar" haft i ett kraftigt urindrivande medel. Du kan själv gissa vad som hände mig. Dagen efter klippte jag med dem direkt. Ingen av dem var välkomna till bröllopet längre och har inte pratat med någon av dem sedan dess.

Respektlöshet ska man inte behöva vare sig stå ut med eller tolerera.

• Anonym (Fy)

Alltså, jag har aldrig förstått grejen med att klä ut bruden, hälla i henne sprit och sedan förnedra. Jag hade inte heller velat kladda på en okänd man, och det är definitivt jävligt respektlöst mot din blivande.

Jag gillade förslaget om massutskick på messenger om dina känslor till vännerna. Är lättare att få ut känslorna utan att bli avbruten på det sättet. Förstår om du inte vill ha med vännerna på bröllopet, och det behöver du inte. Porta dom med en förklaring. Gärna nu så hinner dom, om dom är goda vänner, att gottgöra detta.

Hade jag varit din vän hade jag definitivt tagit ut dig på en möhippa som inte innehåller sprit och nakna folk.

• EnAnonumius
    omentimme skrev 2016-07-25 13:08:30 följande:
    Vet inte alls vad jag ska göra med allt det här, bröllopet är nästa vecka men jag har bara gråtit konstant i två dagar. Vill inte ha dem där, min sambo vill inte ha dem där. Vet inte vad vi ska göra. 

Jag har läst hela inlägget. Men du har liksom svaret på din egna fråga här.

Hade det hänt mig att mina vänner betet sig som egoistiska respektlösa svin emot mig, på min möhippan så hade jag ringt upp dem och sagt att de kan dra åt helvete, och att de kan glömma mig som vän, då de har visat sina rätta färger och jag har inte lusta att ha vänner som är egoistiska respektlösa svin från i dag och i framtiden och inte som brudtärnor heller.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (L)

Vad är det för kändisar som festen var med?

• blairw
    Anonym (Madde) skrev 2016-07-25 13:56:35 följande:
    Jo men vissa gränser måste man själv sätta. Du hade kunnat ta miniklunkar av vodkan men låtsats att du tog stora. Du hade kunnat sagt ifrån när du blev full att nu pallar jag faktiskt inte mer sprit. Jag förstår att det kändes svårt att göra det i det ögonblicket, men samtidigt är det bara du som vet dina egna gränser vad gäller alkohol. 
    Anonym (Madde) skrev 2016-07-25 13:59:45 följande:
    Jag håller helt med dig i sak. Om det handlade om att du själv skulle vara naken skulle jag förstå bättre. Men en naken man? Yummy. :) Men nu utgår jag från mig själv, och du har helt rätt.
    Med så pass nära vänner ska man inte behöva sätta sådana gränser själv. Man ska inte behöva låtsas ta stora klunkar vodka. Som någon som själv har svårt att säga nej för jag vill inte göra folk besvikna, så förstår jag att TS var i en jobbig sits där hennes bästa vänner planerat en stor möhippa åt henne samt poängterat att detta kostar de mycket pengar. Jag har har full förståelse att det var jobbigt och svårt att säga ifrån. Sen kan man diskutera fram och tillbaka hur mycket det egentligen var deras fel iom att de inte hällde i henne alkohol med våld, men faktum kvarstår att endast riktiga skitkompisar skulle bete sig på det sättet och försöka pressa en nära vän till att dricka mer.
    TS hade uttryckligen sagt att hon inte vill ha något naket/strippa och förnedring på sin möhippa, så även om du tycker det skulle vara yummy med en naken man så är ju inte TS av samma åsikt. 

Fy tusan TS, låter som en riktigt sugig möhippa. Och fyfan för sådana vänner. Förstår dig helt med dina punkter, vill heller inte själv ha förnedring och nakenhet på min möhippa. Din historia gör mig nervös för mina framtida möhippa (kommer inte bli än på några år dock), då jag kan tänka mig att minst en av mina vänner kommer ha svårt att ta min vilja på allvar...

Förstår att det kan kännas extra jobbigt att ta upp detta med de då de har börjat umgås mycket som du skrev (tänker att de säkerligen kommer prata illa om dig när du tar upp det, beter man sig såhär står nog inte det under en). Men samtidigt är det nog nödvändigt. Som andra skrivit så har du god anledning att be de att inte komma på bröllopet. Förklara att du är besviken att de inte kunde respektera dina få önskemål, att du känner dig förnedrad av speciellt vad som hände första kvällen och att det även är något både du och dina man tycker känns extremt olustigt. Tryck verkligen på med hur du ville att detta skulle vara en mysig helg, men nu känner ångest, äckel och ledsen över hur det blev. 
    Kanske även som någon annan föreslog, gör detta så snart som möjligt. Idag rentav.
  • Anonym (Ja...)

Jag tycker du ska fokusera på det som var roligt, sånginspelningen och glömma resten.

Såååå farligt är det väl inte med en naken man eller att bli full en kväll?

Förstår din besvikelse, men det som faktiskt hände är inte så farligt. Du hade andra förväntningar dock och därav mår du dåligt och är ledsen. Släpp det och se fram emot bröllopet istället!

Svar på tråden Fiasko till möhippa