Inlägg från: Påven Johanna |Visa alla inlägg
  • Påven Johanna

Fiasko till möhippa

Fjantigt att som vuxen inte klara av att avböja alkohol.

• Påven Johanna
    molly50 skrev 2016-07-26 12:58:28 följande:
    Om något är fjantigt så är det väl att som vuxen bete sig så som TS sk vänner gjorde.
    Ja, det var också larvigt, faktiskt helt i linje med att inte ta en vuxens största privilegium i akt och själv bestämma vad man vill dricka och inte och vilka snoppar man vill titta på - och eventuellt måla - och inte. 

Jag undrar hur tydlig ts egentligen varit med sina önskemål från början. Ja, jag vet att det står att hon undanbett sig höga höjder, naket och förnedring men det är inte utan att jag ställer mig tvekande till hur klart hon förmått förmedla detta i och med att hon inte ens kan säga nej till att dricka sprit hon inte vill ha. Kanske trodde de likaledes barnsliga väninnorna att hon inte menade så mycket med sina villkor/önskemål heller. Dessutom var ju ts med på dag 2 trots att dag 1 innehöll både sprit och naken karl. Kanske var besvikelsen trots allt inte så stor som den senare, innan trådstarten, blev. 
  • Påven Johanna
    molly50 skrev 2016-07-26 16:40:23 följande:
    Det vet vi visserligen inte. Det är sant.
    Men oavsett vilket så säger TS att hennes vänner visste vad hon inte ville bli utsatt för på sin möhippa. Men de respekterade ändå inte det.
    Och att supa någon under bordet så de inte minns något är inte ok oavsett.
    Att TS inte var med dag 2 var ju för att hon var så bakfull.
    Man kan inte supa någon under bordet som inte själv vill dricka sprit. Och ts var med dag 2, hon missade däremot vad hon kallar finalen av dagen för att hon själv druckit för mycket. Det är det som är min poäng. 

Med mindre än att ts var fastbunden och fick vodkan i sig genom tratt så blev hon inte tvingad. Det är oerhört larvigt att påstå något sådant. Hon blev erbjuden sprit och valde att dricka den.
  • Påven Johanna
    Anonym (kijhghj) skrev 2016-07-27 13:40:25 följande:
    För vissa ÄR det svårt att säga nej när någon trugar på det vis som jag uppfattar att TS kompisar gjorde. Kompisar skulle jag inte vilja säga att de är, idioter som bör bli uteslutna från vänskapskretsen och bröllopet är vad de är enligt mig.

Efter att TS tagit de första glasen för att inte vara en party pooper så var det troligen än mer svårt att säga nej och efter några till så var hon redan full. Har du ingen empati eller förståelse alls? Jag hade lätt kunnat säga nej och vägrat dricka i den situationen och sagt min ärliga mening om den som försökte få i mig något.
    Men å andra sidan vet mina vänner det och de är vänner på riktigt och skulle aldrig hitta på något så jävla elakt som det som TS blev utsatt för.
    Nej, jag är en empatilös jävel som inte har förståelse för att det tydligen kan vara omöjligt att själv bestämma om, vad och hur mycket man vill dricka. För mig är grupptryck ett fenomen som, om det ska förstås, hör hemma i unga tonår och inte i vuxenlivet. Utöver det så var väl ts mer av en festförstörare (party pooper för dig som till dels förefaller vara engelskspråkig) genom att ta de där glasen, bli mycket berusad, bakis och därmed inte ens kunna närvara vid "finalen" än vad hon skulle varit om hon tagit sig rätten att bestämma över sitt eget intag. 

Jag begriper inte över huvud taget att man kan vilja vara en så ryggradslös person. 
  • Påven Johanna
    molly50 skrev 2016-07-26 23:17:48 följande:
    Ja,det är i och för sig sant.
    Hon har ju själv valet att låta bli att dricka om hon inte vill.
    Men står man under press från sina vänner så förstår jag om det känns lite svårare att säga nej.
    Jag har ingen förståelse alls för det faktiskt. Vad mer kan ni som förstår detta låta er pressas till av vänner? Beskriv gärna, jag har nämligen aldrig som vuxen kommit i kontakt med något liknande. 
  • Påven Johanna
    Tecum skrev 2016-07-27 15:41:19 följande:
    Du utgår hela tiden från dig själv och förutsätter att alla ska vara och reagera ungefär som du, annars är det något fel på dem. Det är ett fyrkantigt och självcentrerat sätt att se på människor som jag inte riktigt hade väntat av dig.

Sen tycker jag att du missat poängen. Jag håller med om att TS borde ha sagt nej till spriten på ett tidigt stadium. Intrycket är att hon dels är ganska förtjust i sprit, dels inte förstod hur hög procent det var. Plus att hon verkar vara ganska ung (mtp umgänget och supandet) och inte har det självförtroende som du och jag har. 

Men det intressanta med tråden är ju vännernas agerande! TS hade tydligt sagt vad hon inte ville ha med på möhippan, ändå ordnar de just sådana aktiviteter. Det är respektlöst på en nivå som får fler än mig att misstänka att det var mobbning snarare än oförstånd. Du skrev att TS borde agerat vuxet, men vännerna då? Dessutom borde de märkt att TS höll på att bli dyngrak och hållit undan alkohol för henne. Hon var ju huvudpersonen och rimligtvis borde riktiga vänner vilja ge henne ett fint minne inför bröllopet. Tack vare henne fick de andra ett skäl att festa  men de verkar ha samma inställning till alkohol som unga tonårskillar, fullast vinner...
    Det intrycket har inte jag fått. Mest beroende på att ts själv skriver att så inte är fallet.

"Tilläggas ska är också att jag inte dricker sprit, för det funkar inte, och jag tycker att det är äckligt."

Om hon är ung eller inte framgår så vitt jag vet inte av hennes inlägg (uppenbarligen är hon åtminstone gammal nog för att gifta sig). Men om hon skulle vara ung så är det ju inte desto mindre viktigt att både förstå och att lära sig att agera på ett vuxet sätt eftersom det är en sak som ingen annan kommer att göra åt dig. Vännerna verkar inte ha farit illa av möhippan, men ts själv är besviken och av den besvikelsen är det ju inte fel att dra några livsnyttiga lärdomar som till exempel vikten av att kunna säga nej (och mena det). 

Jag har aldrig skrivit annat än att också vännerna var barnsliga, men sådana människor kan ju ts komma att möta många gånger i livet och kanske även finna sig vara eller bli vän med. Således ännu viktigare att sätta gränser för sitt eget beteende och agerande eftersom det inte går att göra särskilt mycket åt andras.

Off topic: Jag får ofta kommentarer som "Det hade jag inte väntat mig av dig" på det här forumet. Ibland av totalt anonyma nick och ibland av skribenter vars nick jag någon enstaka gång känner igen. Låt mig vara tydlig: jag skriver inte här för att tillfredsställa någon annan, jag skriver här för att jag uppskattar att diskutera och för att uttrycka mina åsikter om diverse saker. Om det sedan inte passar ihop med förväntningar andra av underliga anledningar har på mig och mina inlägg bryr jag mig inte alls om. 
Svar på tråden Fiasko till möhippa