• Sparklycake

Berätta i vecka 21-22 för sent?

Hej! Jag är gravid nu i vecka 12, och är fortfarande provanställd fram tills siste september på mitt jobb. Jag vill inte berätta förrän två veckor innan min provanställning går ut (sista chansen för företaget att säga upp mig utan anledning). Att säga det innan den går ut går bort då jag vet med 99% säkerhet att de hade sparkat mig och anställt en ny.

Jag kommer vara i vecka 22 (21 +3) isåfall när jag berättar. Är det alldeles för sent eller är det okej?

Sen vet jag ju inte hur stor jag kommer vara vid det laget men hoppas på att det går att dölja fram tills dess.

• Svar på tråden Berätta i vecka 21-22 för sent?
  • Anonym (Teamis)
    Emmabo skrev 2016-07-08 21:43:46 följande:
    Men TS skriver ju att om hon berättar för arbetsgivaren så kommer dom garanterat (till 99%) avsluta provanställningen. Vad tror du skillnaden är från arbetstagarens sida? Ts arbetar väl för att tjäna pengar och få lön, inte för att bedriva välgörenhet gentemot arbetsgivaren. Enligt lag behöver hon inte berätta förrens två månader innan och det bör hon inte göra heller om hon inte får jobba kvar pga av det! Struntsumma om arbetsgivaren tycker det bli krångligt att fixa en vikarie istället för att sparka TS, det måste dom göra. 
    Jag berättade hur vi gör inom mitt företag, jag är personalansvarig och rekryterare.
    Du får tycka vad du vill om saken.

• Anonym (Adam)

Teamis

Det du talar om kallas för diskriminering. Vilket företag arbetar du på?

Lagen säger att du måste informera arbetsgivaren senast 2 mån innan man går på föräldraledighet. Då är man i v 32, så nej, v 22 är inte för sent. Som chef förstår man kvinnor som inte berättar för tidigt, det kan ju ligga missfallsrädsla bakom t ex. Det är inte ovanligt att vänta tills v 22. Det enda som talar emot är magen som kan vara svår att dölja då.

• Anonym (Teamis)
    Anonym (Adam) skrev 2016-07-08 22:08:01 följande:

Teamis

Lagen säger att du måste informera arbetsgivaren senast 2 mån innan man går på föräldraledighet. Då är man i v 32, så nej, v 22 är inte för sent. Som chef förstår man kvinnor som inte berättar för tidigt, det kan ju ligga missfallsrädsla bakom t ex. Det är inte ovanligt att vänta tills v 22. Det enda som talar emot är magen som kan vara svår att dölja då.

Du tror väl ändå inte att jag skulle berätta vilket företag jag arbetar hos?
    Det är inte olagligt att anställa äldre personer, det är tvärtom oftast väldigt lyckat. På många sätt.
  • Let it Rain
    Anonym (Teamis) skrev 2016-07-08 21:01:02 följande:

Jag tycker att du ska vara ärlig mot din arbetsgivare och säga till i tid.
    Att vänta ut dem så som du planerar kommer troligen att göra att din arbetsgivare mister sitt förtroende för dig.

Sådana som du är en stor anledning att jag inte anställer unga kvinnor.

Definiera "unga kvinnor" i detta sammanhang. :)
  • Let it Rain
    Anonym (Adam) skrev 2016-07-08 22:08:01 följande:

Teamis

Det är så individuellt när magen syns. Jag är själv i v 22 och har ingen mage alls ännu. Men vissa blir ju stora direkt.
  • Emmask

Att vänta ut dem så som du planerar kommer troligen att göra att din arbetsgivare mister sitt förtroende för dig.

Om folk som du inte diskriminerade unga kvinnor i fertil ålder skulle de inte ha någon anledning att undanhålla sådan information.
  • Anonym (Teamis)
    Let it Rain skrev 2016-07-08 23:24:33 följande:
    Definiera "unga kvinnor" i detta sammanhang. :)
    Anställer människor runt 45+ .
    Med barn i (minst) tonåren.
  • Miaairam

Unga män blir också föräldrar...
  • Sparklycake

Du antar att jag är ung vilket kanske stämmer, jag är 25. Jag har väldigt hög arbetsmoral och har jobbat som en myra sedan jag var 18. Har alltid ställt upp, aldrig sjukat mig i onödan, hoppat in när folk är sjuka. Alla jag jobbat för har varit sjukt nöjda med mig. Har aldrig fått ett piss tillbaka i tack, men men.

Detta är så det funkar i min bransch, en bransch där många är unga och man lätt blir utnyttjad. Jag är inte dum, kan inte berätta i tid för att vara snäll och godtrogen när jag vet vad som kommer hända. Ska jag få sparken och försöka hitta ett nytt jobb nu? Säkert jättemånga som vill anställa någon som redan är gravid! Jag skiter fullständigt i hur svårt det är att få in någon, vilket det inte ens är på två månader. Det är ju längre än vad gemene man har i uppsägning.

men fortsätt Du anställa 45-åringar, du gör vad du tycker är bäst.
  • Anonym (Teamis)
    Miaairam skrev 2016-07-09 00:27:38 följande:
    Unga män blir också föräldrar...
    Hoppsan, jag har inte varit tydlig nog.
    Jag anställer ingen under ca 45, varken män eller kvinnor.
    Inte heller folk med småbarn.
Svar på tråden Berätta i vecka 21-22 för sent?