Inlägg från: Sparklycake |Visa alla inlägg
  • Sparklycake

Berätta i vecka 21-22 för sent?

Hej! Jag är gravid nu i vecka 12, och är fortfarande provanställd fram tills siste september på mitt jobb. Jag vill inte berätta förrän två veckor innan min provanställning går ut (sista chansen för företaget att säga upp mig utan anledning). Att säga det innan den går ut går bort då jag vet med 99% säkerhet att de hade sparkat mig och anställt en ny.

Jag kommer vara i vecka 22 (21 +3) isåfall när jag berättar. Är det alldeles för sent eller är det okej?

Sen vet jag ju inte hur stor jag kommer vara vid det laget men hoppas på att det går att dölja fram tills dess.

• Svar på tråden Berätta i vecka 21-22 för sent?
  • Sparklycake
    Solsken1 skrev 2016-07-08 20:16:20 följande:

Arbetsgivaren har rätt att säga upp dig ända tills sista dagen på provanställningen.

Inte enligt mitt kontrakt samt kollektivavtal. Där står det att om provanställningen ej sägs upp två veckor innan det löper ut går det automatiskt över till en tillsvidareanställning. Så har det varit på alla ställen jag jobbat. Men det skiljer väl från bransch till bransch.
  • Sparklycake
    8airam8 skrev 2016-07-08 19:53:56 följande:

Såvitt jag vet så måste man inte beröra någonting alls förrän den där tidsfristen kommer som du måste ta hänsyn till när du söker ledighet sedan. Om de sparkar dig så anmäl till DO.

Ja så har jag också förstått det men alla verkar berätta i typ vecka 17 så blev lite orolig.. Sen är det svårt att veta när jag kommer vara ledig, det är första barnet så är inte så insatt i allt haha, är ganska förvirrad. Men antar att vecka 22 är mer än två månader innan jag ska vara ledig.

Ja visst kan man anmäla men det är svårt att bevisa gällande provanställningar då de kan sägas upp utan saklig grund. De kan ju bara hitta på att de "inte kände för att fortsätta anställningen".

Tack för svar!
  • Sparklycake
    Anonym (Teamis) skrev 2016-07-08 21:01:02 följande:

Jag tycker att du ska vara ärlig mot din arbetsgivare och säga till i tid.

Att vänta ut dem så som du planerar kommer troligen att göra att din arbetsgivare mister sitt förtroende för dig.

Sådana som du är en stor anledning att jag inte anställer unga kvinnor.

Du antar att jag är ung vilket kanske stämmer, jag är 25. Jag har väldigt hög arbetsmoral och har jobbat som en myra sedan jag var 18. Har alltid ställt upp, aldrig sjukat mig i onödan, hoppat in när folk är sjuka. Alla jag jobbat för har varit sjukt nöjda med mig. Har aldrig fått ett piss tillbaka i tack, men men.

Detta är så det funkar i min bransch, en bransch där många är unga och man lätt blir utnyttjad. Jag är inte dum, kan inte berätta i tid för att vara snäll och godtrogen när jag vet vad som kommer hända. Ska jag få sparken och försöka hitta ett nytt jobb nu? Säkert jättemånga som vill anställa någon som redan är gravid! Jag skiter fullständigt i hur svårt det är att få in någon, vilket det inte ens är på två månader. Det är ju längre än vad gemene man har i uppsägning.

men fortsätt Du anställa 45-åringar, du gör vad du tycker är bäst.
  • Sparklycake
    Solsken1 skrev 2016-07-09 07:53:40 följande:
    Det är egentligen bara en informationsplikt men de har fortfarande rätt att säga upp till sista dagen, enda skillnaden blir att man har längre uppsägningstid. Just den texten tolkar de flesta felaktigt, precis som jag själv ända tills jag blev uppsagd sista dagen. Har pratat om det här både med facket och privata vänner som arbetar med arbetsrätt.
    Jag blev osäker efter att du skrev det här men har pratat med mitt fack samt kollat upp i LAS (paragraf 31) och det är faktiskt så att om de inte säger något senast 14 dagar innan så har de missat sin chans och då räknas det som för sent att säga upp en provanställd.
Svar på tråden Berätta i vecka 21-22 för sent?