Inlägg från: Mammaresan |Visa alla inlägg
  • Mammaresan

Bim Juli 2016

Det där är så intressant, hur olika människor plussar och att de allra flesta faktiskt inte plussar förrän dagarna runt BIM eller t.o.m. flera dagar efter de passerat BIM! Solig Häftigt att du väntade tvillingar happylife och ändå plussade efteråt, det behöver ju inte vara högre hormoner som gör att man plussar tidigare eller mår sämre som många säger även om det är fler i magen.

Många testar väldigt tidigt här inne och det är ju det som är så dumt med att testa tidigt om man nu blir besviken när det är negativt bara någon vecka efter ägglossningen. En vecka efter BIM har inte ägget ens fäst för vissa! I mina tidigare graviditeter har jag inte ens plussat på dag 26 i cykeln (ca 12 dagar efter ÄL) men har däremot fått tydliga plus på dag 28 i cykeln. Glad

Förra månaden var jag  väldigt skengravid och jag var så otålig och började testa där 8-9 dagar efter ägglossningen. Totalnegativa test, jättemycket stress över alla negativa test, massor av känningar och en mens som dök upp på dag 31 av menscykeln och alltså startade upp dag 1 för denna cykel jag är på nu. Jag mådde väldigt dåligt av just allt testandet, sedan är man ju så olika. Men om man mår dåligt av att testa och få negativt så tidigt i cykeln kanske det är bättre att spara testandet till 2-3 dagar innan BIM i alla fall? Då är det ju större chans att få ett plus och man slipper så lång tid av smärta med negativa test plus mensen upp på det...

Hoppet är ju det sista som lämnar en oftast och det är många gånger man hoppas trots negativa test, oroar sig eller stressar upp för de negativa testen och sedan blir ännu mer nerstämd när hoppet dör ut helt när mensen kommer. Jag har aldrig varit en person som testat bara någon vecka efter ÄL förutom förra månaden då och det var nog det värsta jag har gjort... När jag väl började testa kunde jag ju inte sluta heller. Jag är envis och ville verkligen att testen skulle ha fel... Tog mig lång tid att verkligen tro och inse att jag inte var gravid när mensen kom då jag även var otroligt skengravid. Känslan i kroppen gick liksom inte att ta miste men det var ju inte så i det fallet. Förmodligen var det snarare en kombination av många olika saker och framförallt stressen jag själv skapade kring testandet..

www.mammaresan.se - Om mammalivet och vägen till en 3:a
  • Mammaresan
    milja87 skrev 2016-07-04 12:14:13 följande:
    Idag är jag på äl+13 och bim är om 3 dagar enligt min p-dator.

Känner inte av några speciella symptom annat än svagt molande i svanken. Andra månader har jag haft alla sorters skengraviditets symptom..

Insåg också idag att min temp dippade på äl+8, från 36,73 dagen före till 36,19. På äl+9 var den på 36,82. Kanske detta indikerar att ett ägg har fäst? Har ni var med om det?

Jag gjorde ett grav test för en halvtimme sen som visade neg, det var ej morgonurin så jag sa till mig själv redan innan att det blir inget tillförlitligt svar. Hopplös man är!
    Spännande! Håller tummarna att det kanske är något den här gången! Skrattande Tycker det låter lovande med dippandet men är ingen expert på tempkoll. Flört Det är svårt att låta bli att testa, vad har du för test, hur känsliga är de?
  • Mammaresan

Här spänner det massor i äggstockarna/livmodern just nu. Som om någon kramar hårt om ungefär, en krampning är nog det bästa ordet! Dag 14 i menscykeln så borde vara ÄL här nu! Skrattande

• Mammaresan
    Skyrocket skrev 2016-07-04 15:17:37 följande:
    Hörni... Jag ska ju ha äl imorgon enligt appen. Idag har jag dock sjukt ont i magen, bak i ländryggen och i huvudet, känner mig oerhört lättirriterad, har svullen mage och mår allmänt konstigt. Har dessutom riktig sega, trådiga/slemmiga flytningar (förlåt för info ;)). Är det här vanligt vi äl? Kan inte minnas att jag mått så någonsin förut annat än dagarna precis innan mens..
    Det låter som du har peak day idag! En väldigt bra dag att ha sex på. Flört När man få sådant sekret tyder det på att ägglossningen är nära! Om det imorgon känns vattnigt och inte trådaktigt sekretet så har du med största sannolikhet ägglossning den dagen! Skrattande Man är ju som mest fertil 1-2 dagar innan ägglossning, inte alla som vet.
  • Mammaresan
    Skyrocket skrev 2016-07-05 00:13:06 följande:
    Så himla typiskt att maken var tvungen att lägga sig tidigt idag då :( men vi har fått till det nästan varje dag sedan mensen slutade och imorgon ska vi ligga -så det så. Tror du att det är kört för att vi missade idag? :(
    Tror jag absolut inte. Glad Hade ni sex igår också så finns det ju spermier kvar!
  • Mammaresan

Här är det dag 15 i menscykeln och idag har jag haft massa känningar både i rygg och äggstockar, vart allmänt påverkad av smärtan. Sekretet är lite lurigt har inte varit tydligt ägglossningssekret utan har varit mer vattnigt vilket det brukar vara vid dagen ägget släpper (men jag har haft det i två dagar nu). Jag har haft lite känningar i äggstockarna sedan i lördags men idag toppade nog allt. I och med att livmodertappen fortfarande känns öppen och mjuk antar jag inte att ägglossning redan har varit. Vi kör väl på sex ikväll igen så borde det finnas alerta spermier kvar ända till på fredag om inte annat vilket blir dag 18 i mencykeln. Då kommer ägglossningen definitivt passerat och så länge spermier funnits tillgängliga har vi gjort det vi kan! Solig

Känns väldigt konstigt att tänka på att i slutet på nästa vecka så är jag på dag 26 av cykeln (på lördagen den 16:nde) och kanske börjar testa som tidigast. Hjälp! Tiden mellan ÄL och BIM lär gå jättesakta när jag väl är där men nu när jag är vid ÄL tider känns det helknasigt med tanken att testa redan nästa helg. Haha! Skrattande Men nu har jag ju något jag koncentrerar och tänker på i och med ÄL och det är att ta reda på när ÄL sker (kolla sekret och tapp dagligen) och ha frekvent sex. Tungan ute Vi har haft sex varannan dag sedan dag 9 i cykeln och inte ska vi väl ta bort den trenden ikväll. Flört 

• Mammaresan

Så otroligt härligt att så många börjat plussa i tråden! STORT grattis till er! Blir så glad av att se clearblues gravidtest med texten "Gravid" också! Drömmer Jag håller även tummarna för er som testar just nu men som inte har fått era plus än. Hjärta

Devilsdaughter: Vi har haft sex varannan dag sen dagen efter jag registrerat sekret som varit fertilt (=där spermier kan överleva). Så vi har haft sex dag 9, dag 11, dag 13 och nu blir det även på dag 15. Vi hade egentligen inte schemalagt utan det har liksom blivit lite så och de dagarna jag har tänkt att det nog kan vara bra att ha sex idag eller tänkt att nu är ägglossningen snart här har vi haft sex. Med andra ord halvt spontant med ändå planerat med kort varsel, haha. Flört Varannan dag har känts som en ok mängd. Varje 2-3 dagar blir lagom för oss i alla fall, det känns för mycket med oftare än så, i alla fall för mig/oss. Tungan ute

• Mammaresan
    mixXi skrev 2016-07-06 21:43:11 följande:
    Rosenblad: Har han så bra koll på när du har äl? Kan ni (han) inte bara skippa allt funderande en månad och se om det då även släpper för honom? Min sambo har också svårt att prestera men jag berättar inte alltid för honom när äl är utan försöker bara förföra honom lämpliga dagar =p Funkar hittills iaf. Men blir ju inte sex varje dag kring äl utan max varannan dag.

Jag är dock superförvirrad nu. Har haft riktigt tydliga fertila flytningar i över en vecka nu. Stegring på äl-test fre, lör och sön. Minskning igen på äl-test mån och nästan helt blankt test tis. Men trots detta fortsatta fertila flytningar?
    Vad tror ni - kan man lita på äl-testen? Varför har jag isf fortsatta fertila flytningar? Kan man ha det???
    Kan du beskriva flytningarna? Hur ser de ut just nu? Glad
    mosterJenny skrev 2016-07-06 21:03:11 följande:
    Hej!

Jag är ny här på FL och har följt både juni- och julitråden. Jättespännande att läsa allas berättelser och få vara med i både sorg och lycka.

Jag och min kille har äntligen bestämt oss för att försöka bli gravida med vår första. Slutade med p-piller 23 maj, fick den konstgjorda mensen 26 maj och tror jag hade ÄL runt den 13-14 juni då jag hade trådaktiga flytningar. Min mens kom igång nu 1 juli, så utan att veta hur lång cykel jag har (ätit p-piller i ca 12 år) beräknar jag ha BIM 30 juli. Tänkte att jag gärna följs åt här och kanske kommer med lite funderingar under vägen.

Tänkte inte köra med ÄL-tester utan hoppas på att få tydliga tecken och "köra på varannan dag". 

Men min första fråga då: sker ÄL samma dygn som de trådaktiga flytningarna kommer eller precis efteråt?! Har inte riktigt förstått det där...

Grattis till alla plus, riktigt häftigt!
    ÄL brukar inte ske dagarna med det trådaktiga sekretet utan därefter. När de trådaktiga flytningarna är över och det blir riktigt vattninga flytningar plötsligt brukar det indikera på ägglossningsdag. Man är som mest fertil dagarna med det trådaktiga sekretet dock, så det är bäst att ha sex 1-2 dagar innan ägglossning (egentligen). Det man ska hålla koll på är att inte de trådaktiga sekretet kommer tillbaks igen (glasklart sekret som är otroligt utdragbart, många centimeter!), det betyder att ägglossningen ändå inte skett än. Glad Varannan dag låter väl annars som en god plan, då spelar det ingen större roll när ägglossningen sker egentligen! I alla fall inte om ni börjar när mensen är avslutad till slutet mot cykeln. Flört

• Mammaresan
    Anonym (Andrabarnet17) skrev 2016-07-06 21:49:31 följande:
    Någon här som tempar/ känner på tappen? Undrar hur tappen ska va på bim om man nu e gravid? För ja skulle haft mens idag, brukar vakna med massa blod men inget idag inte ens i flytningarna. Plus att tappen är stängd och tempen förhöjd med 0,3 grader. Vill inte hoppas och köpa test och bli besviken men har aldrig missat mens förutom vid graviditet! Vad tror ni?
    Tappen är lite klurig att kolla när det gäller att se om man är gravid, det är inte särskilt tillförlitligt. Det är för att tappen inte har ett bestämt mönster hur (och framförallt när) den intar en position den brukar ha genom graviditeten senare. Känner på tappen gör jag men jag tempar inte. Jag blev ganska lurad i förra cykeln då tappen var verkligen igensluten och ingen tillstymmelse till blod på morgonen (dag 31 i cykeln) men 4-5 timmar senare började det bli lite rosaktigt och tappen hade öppnat sig. För mig går det i vilket fall fort! Om jag går utifrån förra cykeln då. Men tappen beter ju sig inte likadant hos olika kvinnor och därför så brukar man ju säga att man ska kolla tappen ihop med sekretet för att få en indikation vart i cykeln man befinner sig. Och så ska man följa hur tappen brukar bete sig i sina egna cykler, det ger ju bäst tillförlitlighet egentligen. Då är det lättare att registrera avvikelser. Glad Men i allmänhet en hård, tillsluten tapp och när mensen snart kommer börja den öppna upp sig. Det kan ske dagar innan eller timmar innan. Inte så mycket att gå på kanske. Tungan ute
  • Mammaresan

Här känns det ganska konstaterat att ägglossningen i slutändan föll igår då! Med tanke på de extrema ägglossningskänningarna jag hade (brukar inte ha det), sekretets beteende och att tappen inte slutit sig igår. Idag är den sluten så det borde om inte annat sätta punkt för saker och ting. Haha. Flört Nu är jag på ÄL+1 med andra ord. Inte alls långt kvar eller så. Drömmer Jag har en första nedräkning till den 16 juli, vilket är dag 26 i menscykeln och ÄL+11. Det är då jag har, sen förra cykeln, bestämt att jag som tidigast "får" testa. Det känns bra med något datum att räkna ner till som inte är riktigt lika långt bort som BIM. Solig BIM är den 20 juli, räknat på en menscykel på 29 dagar. Vilket borde bli ganska rätt med tanke på när ägglossningen förmodligen infallit (som senast).

Happ, vad ska vi göra för att få tiden att fördriva tills dess då här i tråden? Antar att de är fler som har BIM om ca 2 veckor? Tungan ute Imorgon är vi lediga tillsammans hela familjen vilket är skönt och efterlängtat! Fredag jobbar partnern, lördag jobbar jag själv hela dagen och så är vi lediga tillsammans igen på söndag. Tror att de kommande dagarna kommer gå ganska fort i och med det. Sedan är det ju dem där 6 dagarna nästa vecka innan jag kan testa för första gången då. Det jag håller tummarna för är att jag inte mår allt för dåligt nästa vecka bara, speciellt inte om det är mensen som kommer komma! Mådde nått förfärligt innan mensen kom förra cykeln nämligen. Skrikandes Jag är bortskämd med att inte känna av så mycket... mer hormonell bara.. men det kan jag ju leva med.

Svar på tråden Bim Juli 2016