Inlägg från: Mammaresan |Visa alla inlägg
  • Mammaresan

Bim Juli 2016

Jag hänger gärna med här också! Solig BIM är den 20/7 om jag nu räknar med en lite längre cykel på 30 dagar. Jag är just nu inne på dag 2 av min mens, så väntar mest på att den ska sakta gå mot sitt slut. Flört Vi börjar försöka för en liten trea, vi har två barn födda 2011 respektive 2014 sedan innan. Glad

mammaresan.se - Om mammalivet och vägen till en 3:a
  • Mammaresan
    DevilsDaughter skrev 2016-06-25 00:55:23 följande:
    Deni: Jag tror inte alls på det där.. Att man inte passar ihop så bra genetiskt för att göra barn tror jag inte har alls med hur man är som par. Det tär på förhållandet, men det är pga det man går igenom, inte att man inte passar ihop. Vi försökte över ett år med första barnet och man blir knäpp tillslut. Sen bara tog det sig. Barn två tog 6 månader, barn 3 tog 8 månader och fjärde barnet blev till på första försöket. Så ibland tar det bara tid och ibland inte..

Konstig grej.. Min cykel är alltid 25-29 dagar lång och jag har alltid 10 dagar mellan ägglossning och mens. Känner oftast tydligt av när jag har ägglossning. Har varannan kort och varannan lång cykel, hade 26 dagar sist, så borde ha 28 denna gång om den följer mönstret.
    Idag på dag 14 hade jag mensvärk, stickningar och öm livmoder. Har inte testat något med ÄLstickor. Dock inga ÄLflytningar öht.. Inga flytningar alls typ? Brukar ha tydliga flytningar vid ÄL. Hade inte heller så ont som jag brukar ha vid ÄL, men var ändå väldigt tydligt. Grejen är att jag ALDRIG har haft två korta cyklar i rad någonsin. Jag har alltid varannan, alltså typ 25 nästa 29, 26 nästa 28. 25-26 räknar jag som kort och 28-29 som lång. 27 dagar har jag aldrig.
    Vad tror ni, kan jag ha ägglossning idag? Någon som varit med om att er kropp ändrar på något som den aldrig gjort förr? Jag har aldrig i hela mitt liv haft en cykel kortare än 25 dagar.
    Jag hade en helknäpp cykel nu senast, med symtom och tecken lite var stans som jag aldrig hade haft tidigare (sen första mensen när jag var 12 år). Och gravid var jag aldrig heller så ja uppenbarligen så kan det ändra om sig någon cykel så där plötsligt. Tänker att det kanske beror på en del av den mentala processen man genomgår nu när man börjar försöka? Och säkerligen också så kommer kroppen ur balans någon månad. Har du ÄL-känningar ha sex för säkerhets skull! Det kan ju vara på G nu i dagarna! Solig
  • Mammaresan
    Kynisen skrev 2016-06-25 01:58:22 följande:
    Blir knäpp... Fick typ mens i förrgår (bim-8) om denna cykel är lika lång som förra 36dagar, men typ bim-1 om den följer 28dagars... typ brunaktiga och lite mörkrött. Sen igår ingenting och sen i dag rött, så då trodde jag det skulle dra igång... Men nix har vara vart pytte lite under dagen. Fattar mig inte på min kropp riktigt... Aja bara å vänta å se va som händer... Mår bara så illa så var tvungen att göra nåt, svårt att somna.
    Hoppas ni alla haft en trevlig midsommar!!!
    Jag skulle avvaktat lite huruvida det verkligen är mens. Om det börjar blöda till mer så är det ju mest troligt mens men eftersom det är så långt in på din faktiska BIM kan det lika gärna vara en Nidblödning (när ägget fäster i livmoderväggen). Brukar dina cykler ligga på 36 dagar i vanliga fall eller var det bara tillfälligt just den cykeln som passerade?
  • Mammaresan
    Kynisen skrev 2016-06-25 09:44:12 följande:
    Vet inte hur mina cykler är då jag är inne på den andra efter uttaget av spiral, den första var 36 och denna här ja det vet jag ju tydligen inte.. Haha men under spiral åren har mensen kommit väldigt sällan har aldrig räknat bara vart glad att typ sällan ha å blöda lite. Men efter utag så första mensen blödde jag kraftigt i nästan 7 dagar och andra ännu kraftigare men typ 5 dagar, innan spiral och dom perioder i livet utan p-piller eller p-stav så blöder jag mycket och 5-7 dagar så det känns som normalt, dock har jag nog mest haft kring 28dagar.
    Ja det är bara att vänta, inte en droppe på hela natten :)
    Men nidblödning skall ju vara jätte ovanligt och en klar ljusröd färg, men det kan ju bara vart nån mellanblödning typ.
    Som sagt som du sa bara vänta en vecka till har det inte kommit igång nån mens så e det bara att testa. Men en blir ju helt knäpp på hur kroppen beter sig, innan förra mensen var jag sååå skengravid att jag var 100% säker på att jag var gravid. Haha dumma kropp!! :)

Ush fy då, är jättejobbigt med skengraviditet! Skrikandes Hade själv massor av symtom innan BIM och jag var helt 100 på att jag var gravid men det var jag ju inte. Har nog inte hunnit lära känna och läsa av kroppen riktigt än. Har ju inte varit så uppmärksam förrän det var dags att försöka få till en bebis igen! Tungan ute Det kanske underlättar lite i denna cykel att jag vet hur en knasig cykel kan se ut och att jag därför har landat lite i tanken igen "det kan te sig hur som helst, man kan aldrig veta". Hahaha. Flört Det är en bra plats att ligga på tycker jag för då överanalyserar jag inte vilket jag gjorde något otroligt den cykeln som precis passerade. Nu hoppas jag verkligen verkligen att det bosätter sig en liten bebis i magen denna cykel men är inställd på att det lika gärna inte alls behöver bli så. Även om jag såklart kommer känna mig ledsen och nere om så blir fallet. Jag tror de flesta påverkas av att få ett negativt test eller mensen när man försöker att bli gravid.

Att vänta är verkligen en utmaning, själv testade jag sönder mig innan BIM den cykel som passerade. Något jag absolut avråder från, mådde inte alls bra av det! Men det är ju så så så svårt att bara vänta och se precis som du säger! Speciellt när kroppen beter sig annorlunda och på ett sätt man inte är van vid. I och med att du nyligen tagit ut spiralen låter det ju inte allt för konstigt att kroppen inte hunnit ställa om sig än men förstår att det måste vara frustrerande oavsett!

• Mammaresan
    November83 skrev 2016-06-26 12:27:46 följande:
    Hej alla! Hoppar in här, fick tyvärr mitt andra missfall i tisdags så nu är det på det igen! Redan negativt graviditetstest så nu får vi hoppas på bf Mars 2017! Bim blir 19/7 så får vi se! Tänker inte vara så nitisk, göka å va glad :)
    Håller tummarna för er som är vid äl redan att det tar sig!
    Jobbigt med missfall och att du haft det även tidigare.. Hjärta Vi har i alla falla BIM jättenära varandra. Vad roligt! Solig Här är BIM 20/7 så det är bara att vänta tills kroppen närmar sig ägglossning.
  • Mammaresan
    November83 skrev 2016-06-26 12:57:32 följande:
    Hej! Tack, ja det tär på psyket å man blir ledsen å rädd där är något fel på en.... Men har pratat med flera å insett det inte är så ovanligt tyvärr å bara på det igen.
    Åh vad kul med bim så nära varandra! Spännande å se hur kroppen reagerar, förra missfallet fick jag en menscykel emellan så vore lite kul å se om vi lyckas direkt denna gång.... Håller tummarna för er alla som närmar sig testdags snart!

Ja missfall är ju vanligare än vad många tror och det pratas inte så mycket om det. Hade själv ett tidigt missfall innan vårt andra barn blev till. Missfallet tärde jättemycket så väntade två cykler innan jag ville försöka igen. Hoppas att inte behöva gå igenom det igen och hoppas även detsamma för dig!

Har du barn sedan innan? Glad Det här skulle bli vårt tredje barn, har två barn som fyller 5 och 2 år om några månader. Solig

• Mammaresan
    November83 skrev 2016-06-26 16:06:30 följande:
    Nej, mitt å sambons första barn. Har alltid sagt jag aldrig skulle ha barn men sen träffade jag den stora kärleken å han fick mig å inse att jag vill visst ;)
    Jag trodde inte det skulle tära så mycket men det gör det.... Hoppas innerligt att det blir tredje gången gillt :)
    Mysigt! Hoppas ni snart får uppleva den fantastiska resan av en graviditet, förlossning och en nyfödd bebis då! Solig
    Kynisen skrev 2016-06-26 18:08:30 följande:
    Jag testade oxå som en tok när jag var 100 på att jag va gravid... Ingen bra ide men en blir ju så otålig.
    Nu kom mensen igång ordentligt i går kväll så nu är det tredje cykel och tredje försöket, kör på med munkpeppar och äl-stickor och hoppas på att det blir en liten denna gång. Ser bara gravida överallt och en blir så ledsen varför det inte funkar för oss. Bästa vännerna väntar med bf i oktober och va här under midsommar, är ju så otroligt glad för deras skull samt avis på bulan som växer. Vi vill oxå!! :)
    Men nu hoppas vi att vi får plus denna gång eller hur!?
    Ja cykeln är det bara att inse att den är muppig :) så vi får sexa på och försöka pricka in ändå ;P
    Hehe, härlig inställning ändå! Skrattande Skönt att du kan ha det. Jag jobbar med gravida plus att jag ser gravida överallt också. Haha! På jobbet tänker jag inte på det på samma sätt dock, där skiljer jag åt på saker och ting. När man ser folk på stan eller sin omgivning då kommer tankarna upp. Just nu är jag i ett stadie där jag bara kan titta och njuta över andras upplevelse. Men kan tänka mig att det blir svårare ju längre tid som går!
    Pumpalens skrev 2016-06-26 20:05:21 följande:
    Hej hej, tänkte jag hoppar in här. Hade bestämt mig att inte hoppa in i någon grupp men så fort känslan kommer vill man kunna ventilera.

Vi har försökt i över två år att få barn, gick en utredning i mars och lyckades bli gravida men upptäckte missfall i vecka tio.

Jag har bim på fredag, upptäckt att jag fått massa finnar i pannan, växt värk i magen, börjat kissa på natten, starkt illa mående efter maten. På midsommar fick jag springa till toaletten, för att klöka, men ingen spya kom.

Hoppas jag inte inbilar mig massa nu, vill så gärna ha ett plus igen!
    Vilken tuff resa ni har haft och är på. Hoppas verkligen att alla dina symtom är en liten bebis i magen som stannar hela vägen! Hjärta När har du BIM?

• Mammaresan
    10oktober skrev 2016-06-27 09:57:48 följande:
    Hej allihopa! Hoppar in här också :) Har precis fått negativt från första försöket (fick mens igår) så nu laddar vi för försök nummer 2! Mitt och min mans första barn. Förstår inte hur jag ska lyckas vänta först två veckor till ÄL och sedan två veckor till BIM. Evigheter ju!

Välkommen! Solig Jag tycker tiden fram till ägglossningen är ganska skön just nu. Jag kollar varje dag om jag närmar mig ägglossningen och det är sjukt kul att verkligen lägga tid på att bara lära känna kroppen igen. Det var ett tag sedan sist. Flört Kör ju på att kolla sekretet (Billingsmetoden, Naturlig familjeplanering) så vet ju exakt när det är ägglossning, när jag är fertil, ofertil osv. Ganska kul! Tungan ute

Sedan går ju tiden segt om man bara tänker på att bli gravid. Hitta på mycket roliga saker eller sysselsätta tankarna på annat som känns viktigt för än kan vara en bra idé. Tror tiden fram till BIM är den segaste, framförallt sista veckan! Då brukar ju även PMS symtom komma fram och jäklas om man nu inte är gravid vill säga. Det är en av de bästa årstiderna på året just nu så man kan även passa på att njuta av det så länge! Skrattande

• Mammaresan
    Anonym (Alexandra) skrev 2016-06-27 21:33:00 följande:
    Jag tycker tiden runt ägglossning är den absolut värsta! Blir stressad och kan knappt koncentrera mig på jobb eller något alls, förutom att få till det... När ägglossningen väl är över och jag vet att det finns chans att det tagit sig, då känner jag mig lugn och förhoppningsfull. När mensen kommer blir jag väldigt deppig och nedstämd. Men att inte få till det vid ägglossning, det är det värsta och mest frustrerande! Som tur är händer det inte så ofta, men i och med att vi jobbar skift, så har vi inte alltid tillfälle.

Jag känner nog inte så mycket press när det kommer till att just ha sex men vi ses ju dagligen och väldigt mycket nu under sommaren jag och partnern så det underlättar. Men kvällarna har vi i princip alltid för oss själva när barnen somnat om vi inte planerar annat. Sedan kanske man inte alltid är sugen på sex men sex kan ju vara både en lång eller kort akt beroende på vad man känner för just den dagen. Flört

Men det är intressant hur olika det är! När det börjar närma sig ÄL känner jag att "jag bara är", det enda jag kan göra är att hålla koll och ha sex. Medan mellan ÄL och BIM då måste jag vänta... bara vänta och kan inte göra någonting alls. Väntan och tålamod är inte riktigt min grej, hahaha! Och jag har ändå två barn, men tålamodet med barnen är en helt annan grej. En graviditet och huruvida den är existerande kan jag övertänka några hundra gånger om tills BIM. Tungan ute

• Mammaresan

När jag läser här om alla olik symtom både runt ägglossning, precis efter och precis innan mens kan jag tänka tillbaka hur det brukar vara för mig runt den tiden. Jag kan faktiskt komma fram till att det har känts väldigt olika från cykel till cykel och det är ändå ganska intressant observation när jag tänker på det! Då har vi inte försökt bli gravida och jag har inte reflekterat över det alls vid tidpunkten men så här när jag tittar tillbaka och ser på det i sin helhet kan jag se mer "klart".

Jag har haft allt från ägglossningar med jätte tydliga känningar till inte ett enda tecken av stickningar/dragningar/kramper. Jag har haft perioder mellan ÄL och BIM med jääätte ömma bröstvårtor och de flesta andra inte alls ömma. Det är ganska intressant och jag undrar vad det är som gör att man har olika symtom vid olika cykler? Vad är det som triggar igång att det blir så olika från cykel till cykel? Det är ju mer intressant kan jag tycka att observera cykler då man inte tänkt så mycket som man ofta gör när man försöker bli gravid. Det är verkligen jätte olika och jag antar att det inte finns några tydliga tecken på en graviditet innan BIM förrän ett plus dyker upp på stickan. Tungan ute Bara tankar som dök upp. Flört

Svar på tråden Bim Juli 2016