Inlägg från: Mammaresan |Visa alla inlägg
  • Mammaresan

Bim Juli 2016

lindgrenmaria91 skrev 2016-06-27 23:16:51 följande:
    Trodde jag hade ägglossning förra tisdagen, men börjar nog tro att den var tor-lör någon gång istället. Vi låg rätt mycket, så nu är det bara denna eviga väntan på om det tagit sig eller inte. Man vågar ju inte hoppas på för mycket :)
    När har du BIM? Solig
    10oktober skrev 2016-06-27 22:48:45 följande:
    Tack! Och tack för peppen, haha! Det är fortfarande så nytt det här så jag tror att jag kommer lugna mig med tiden. Om inte annat så måste jag ju vänta i hela nio månader sen så två veckor ska jag väl klara ;) sen har jag semester nu medan mannen jobbar så då finns det ju gott om tid att tänka för mycket. Men håller mig sysselsatt med husrenoveringar och hundarna så gott det går :)

Jag kör också på "naturliga metoden" (visste inte ens att den hade ett namn). Inga äl-tester eller så utan bara hederligt bra sex runt ÄL :)

Ja, jag minns första gången det var dags. Jag gick som på nålar och kunde tänka på nååågot annat. Hahaha! Flört Skönt att du har lite att stå i med och kan lägga tankarna på. Kul att du och kör "naturliga metoden" som du kallar den. Solig

mammaresan.se - Om mammalivet och vägen till en 3:a
  • Mammaresan
    Milie skrev 2016-06-28 08:29:43 följande:
    Någon mer som ammar? Jag trodde att bara mensen kom igång så skulle inte amningen påverka, men det gör den. Det är ju helt 100% vetenskapligt konstaterat att hormoner som frisätts vid amning motverkar LH men efter en viss tid och när mensen ändå kommer igång så ska det ju fungera ändå. Det som sker för mig är att ägglossningen kommer mycket senare, men mensen förskjuts inte. Lutealfasen blir alltså bara några dagar = omöjligt för ägget att hinna fästa.

Just nu håller jag tummarna att enbart kvälls-/nattamning ska gå bra. Att avsluta amningen som hon älskar för att jag vill ha ett syskon känns inte okej.

Jag ammar yngsta barnet fortfarande. Hur gammal är ditt barn och hur många menscykler har du haft sedan mensen kom tillbaka? Det är otroligt olika om man påverkas och ha svårare att bli gravid om man ammar eller inte. Jag har blivit gravid när jag ammat och då ammade jag flera gånger per dygn och dygnet runt (när lillasyster blev till i magen) så om det påverkar hormonerna till så pass stor del att ägglossning uteblir är väldigt individuellt från kvinna till kvinna. Jag vet både dem som slutat amma helt för att kunna blir gravida, de som minskat amningen och de som helammat och blivit gravida.

Jag skulle själv inte avsluta amningen för att kunna bli gravid så förstår din känsla. För vissa känns det okej för vissa gör det inte det. Jag känner mig inte bekväm att avsluta amningen i förtid för att kunna få ett syskon. Blir det så blir det för att kroppen är redo och hunnit komma igång! Jag fick tillbaka min mens i augusti förra året då minsta var 1 år, det tog min kropp till våren att komma tillbaks i en för mig "normal" rytm där det vare sig var jättelånga menscykler eller väldigt korta med sena ägglossningar och väldigt korta lutealfaser som du nämner. Ammar gör jag i princip samma utsträckning så det är inte det som har påverkat förändringen och fått cyklerna mer i balans igen utan jag tror snarare det har skett med tiden.

lindgrenmaria91 skrev 2016-06-28 08:33:02 följande:
    6-8 juli, men eftersom min senaste "mens" var ett missfall så vet jag inte helt hundra. Men det är i alla fall dag 30-32 i cykeln, brukar ha runt 30 dagar i vanliga fall.
    När har du?

Min BIM är inte förrän 20 juli så det är ett tag kvar. Är i dag 8 i cykeln just nu så är på väg mot ägglossningstider. Flört

• Mammaresan
    corran skrev 2016-06-28 21:39:58 följande:
    äl + 4 (snart) och ilande hugg vid livmodern nu ikväll, kan ägget fästa redan tro eller är det alldeles för tidigt?

Ja..känner efter varje signal :P
    Hehe, inte omöjligt! Flört Håller tummarna!
  • Mammaresan
    columbus skrev 2016-06-29 12:32:30 följande:
    Hej tjejer! Var med i majtråden i och med första försöket men valde att pausa forumtråtar och ÄL-test nu andra försöket. Nu kan jag dock inte låta bli för jag blir sjukt förvirrad.

Jag har en cykel på 29 dagar med vanligtvis kort lutelfas, 11 dagar. BIM på måndag 5/6.

Förra månaden körde jag CB digitala ÄL-test som visade fullt utslag dag 19 i cykeln. Den här månaden hoppade jag som sagt tester men hade ÄL-flytning förra tisdagen och ÄL-smärtor förra onsdagen så jag antog att ÄL skedde därefter, vilket hade stämt med förra cykeln.

Idag trodde jag att jag var på ÄL +6/7 men kände av smärta i äggstockarnatt igen. Tog för skojs skull ett ÄL-test (sticka) alldeles nyss trots att jag precis kissade för två timmar sen och se på fan - tokfullt utslag! Extremt förvirrad. Vi har ju dragit ner frekvensen på sexandet och hade senast i söndags. Ska självklart köra ikväll också men min mens är ju beräknad till måndag redan?

Bör tilläggas att jag började med B6 den här cykeln i hopp om att förlänga lutealfasen någon dag. Är det möjligt att det har helt försenat ägglossningen? Gah!
    Ibland kan ägglossningen försenas, det är ju svårt att veta varför men det är absolut inte omöjligt. Som någon skriver så kan du ju också vara gravid och haft din ägglossning när du trodde. ÄL-testen reagerar ju på graviditet också då det är en av hormonerna som är fortsatt hög under en tidig graviditet. Däremot är det ingen idé att testa med graviditetstest om det bara är 6-7 dagar sedan ägglossning. Med andra ord hade jag allt haft sex ikväll för säkerhets skull och så hade jag tagit ett gravtest när du har BIM efter senaste menstruation också! Flört
  • Mammaresan
    DevilsDaughter skrev 2016-06-29 13:00:13 följande:
    Detta är eg vårt första riktiga försök, förra månaden bara "råkade" det bli ett.. Jag lovade mig själv att inte bli så inne i det och ta det lugnt å ta de som de kommer, Men varför är det så svårt? Jag tänker inte på annat och tiden bara sniglar sig fram och jag hatar tanken på att jobba. Jag är på ÄL+3 idag om jag nu hade ägglossning i söndags och det känns som att det var minst en vecka sedan jag hade ÄL.. Vi skulle eg inte börja försöka fören augusti så att vi tjuvstartade trodde jag skulle göra att jag fick lite mer tålamod.. 

Det är samma sak här. Vi skulle börja försöka på riktigt till hösten egentligen men så "råkade" det bli att vi hade sex förra cykeln och jag var sjukt skengravid och allt annat möjligt samtidigt innan BIM. Haha! Flört På ett sätt råkade vi ju ingenting då vi inte prickade alls men det satte igång tankarna att börja tidigare.

Förra cykeln var jag helt knäpp 1 vecka innan mens kändes det som så ja, det jag har lovat mig själv är att inte testa något förrän tidigast dag 26 i cykeln för testandet var en del av problemet som trissade upp mig. Därefter har jag lovat mig att inte testa förrän dag 28 om det är negativt på dag 26 och mensen inte dykt upp. Därefter är det självaste BIM om mensen fortfarande inte dykt upp (dag 30). Det viktigaste för mig är att just inte testa sönder för det stressade upp mig och fick mig att må väldigt dåligt helt i onödan. Att inte tänka på det efter ägglossningen har jag dock inga krav på för jag tror allt det blir svårt, precis som du upplever nu. Haha! När man väl är inställd på att försöka och vill ha ett barn så tror jag man blir ganska otålig. Tungan ute Jag har turen att jag inte passerat ÄL än, om 1 vecka är väl den förbi mest troligt så då sitter jag väl och biter på naglarna resten av tiden också. Hahaha!

• Mammaresan
    DevilsDaughter skrev 2016-06-29 13:42:28 följande:
    Mammaresan och Myline: Skönt att inte vara ensam om att känna såhär. Jag tycker verkligen att tiden efter ägglossningen är jätteseg.
    Så länge jag har mens är det ok för då vet man att nästa försök är långt borta och det är inget man kan analysera el så. Tiden för ägglossning är också ok för då kan man planera och ha sex vilket ju är kul ;) Sen händer det liksom ingenting, bara vänta. 
    Jag kommer ju att testa med ÄLtest i några dagar nu för att ha koll så att ÄL inte blir senare eftersom jag inte är helt hundra på att det var ÄL jag hade i söndags.
    Så jag funderar på att fortsätta att ÄLtesta till mensen kommer för att snappa upp ev graviditet.
    Men vill inte bli knäpp av alla test heller, vet ju att man lätt blir det. Men jag får mens på ÄL+10 och hade jag ÄL i söndags och ändå ska testa några dagar för att utesluta sen ÄL så blir det inte många dagar extra att testa. Kluven..

Ja, jag vet ju hur det är att bli knäpp med testande så... Men jag tror du får pröva dig fram och hitta vart det känns bra för dig. Vilken nivå av att testa som känns bra. Många väntar ju bara in mensen och testar inte förrän flera dagar efter BIM medan vissa testar redan en vecka innan BIM så ja, fundera lite hur du vill göra. Det jag vet är att när man väl börjat testa i en cykel är det däremot svårt att bryta det mönstret. Man är så inne i det. Glad

Men jag vet precis vad du menar med att just väntan mellan ÄL och BIM är jobbig då inget händer. Haha. Flört

• Mammaresan
    Fkvi skrev 2016-06-29 16:17:29 följande:
    ÄLtest nummer två. Blir nog inte tydligare än såhär idag. Ska jag tolka det som ägglossning på g? Vad tror ni? :) är så svårt att få på bild, tycker inte bilden ger rättvisa återigen.. Tydligare vänsterstreck irl.. Men osäker
    Ägglossning på G men skulle inte tolka det som att det är positivt riktigt än. :) Men om ni kan så ha sex oavsett tänker jag. Flört
    www.mammaresan.se - Om mammalivet och vägen till en 3:a
  • Mammaresan
    jennii89 skrev 2016-06-30 08:13:13 följande:
    Bim -1 och jag är gravid!!!!!!!! Tog sig på första försöket. jag kan inte fatta det!! Men är ju så tidigt än så vågar egentligen inte vara allt för glad :)
    Men åh så härligt jennii89! STORT grattis! SkrattandePlus{#emotions_dlg.flower} Tänkt inte så mycket utan glädjs över pluset istället, vad som än händer längre fram går ju inte att styra över ändå utan att passa på att vara glad när tillfälle ges är nog lika bra. Drömmer
    Skyrocket skrev 2016-06-30 08:58:26 följande:
    Har medvetet hållit mig undan från familjeliv ett tag. Blev så himla ledsen när mensen dök upp, trots att det var vårat första försök. Ser bebisar och gravida överallt.. har velat ha en trea länge men det är först nu som vi verkligen börjat försöka och då känns varje dag evighetslång. Vi har i alla fall ordnat ett större boende, från ca 74 kvm till 116 i höst. Känns skönt..

Stort grattis till alla plus! Så roligt att se er glädje och få följa vägen dit. :)

Kram till dig! Hjärta Hur länge har du velat skaffa en trea? Hur länge tog det att bli gravid med de andra barnen? Jag var själv jättedeppig när det visade sig att jag inte var gravid, riktigt tungt och tog nästan en vecka innan jag började inse på riktigt även om jag försökt se framåt hela tiden. Det är inte lätt! Börjar du närma dig ägglossningen nu? En ny möjlighet denna cykel!

Skönt att ni ska flytta till lite större boende till hösten också, då har du något att se fram emot och säkert en hel del att stå i med. Haha! Flört

• Mammaresan
    Skyrocket skrev 2016-06-30 10:28:37 följande:

Vi har pratat om en trea till och från sedan sonen kom för tre år sedan. Jag har dock varit (och är) sjuk så dels vet vi inte om det kommer att fungera alls och dels har jag inte fått försöka bli gravid förrän i februari i år tidigast (varpå vi valde att avvakta ett tag till för säkerhetens skull). Så det är inte så lång tid det handlar om egentligen..men det känns som en evighet. Dottern blev till på tredje försöket (misstänker dock att jag fick ett missfall månaden innan) och sonen blev till på första försöket men det är ju innan jag blev sjuk båda två så det spökar i huvudet.

Tack för peppen! Jag har inte hunnit läsa ikapp allt än, hur går det för dig? <3

Tankarna kan nog sätta mycket käppar i hjulen... jag försöker själv att inte låta just tankarna att ta över huruvida det kommer gå snabbt, långsamt eller inte alls... :/ Det är lättare sagt än gjort! För mig hjälper det delvis att läsa mer om ämnet att bli med barn, få mer kunskap. I början så var det jobbigare dock då jag fick veta mer kring allt som kunde gå/vara fel. Samtidigt får jag ju en djupare kunskap varför det kan ta längre tid när man vet exakt vad som händer Men ja...

Jag fick mens förra veckan så jag är på dag 10 idag i en ny menscyckel. BIM har jag lagt på dag 30 i menscykeln så den 20 juli blir BIM. Blir nog mest korrekt att räkna så men får se hur appen lägger om det utifrån när ägglossning sker och utifrån längden på mina cykler det senaste året. Blir nog ganska rätt att räkna på en lutealfas mellan 14-15 dagar efter ägglossning. Jag är i en fertil fas nu men ägglossningen sker nog i början av nästa vecka. Så det är bara att vänta, observera och ha sex emellanåt. ;) Det är ett tag kvar till BIM så försöker att ta en milstolpe i taget. Första milstolpen var en avslutad mens, därefter var det fertilt sekret, steget därpå är ägglossning. Sedan vet jag inte vad nästa steg är förutom BIM då... möjligen gravtest tidigast på dag 26 i cykeln. Vill inte testa lika tidigt som förra gången. Var hemskt påfrestande med alla negativa test! Efter det så tänker jag gravtest dag 28 och slutligen självaste BIM dagen om vare sig mens eller positivt test dykt upp då. Då har jag en nedräkning till något hela tiden vilket minskar ner väntan. :P
  • Mammaresan

Här är det dag 11 i menscykeln då och är just nu lite förvirrad över sekretet. Var ju lite trådaktigt innan vi hade sex på dag 9 i menscykeln men när jag kollat därefter har sekretet inte varit trådaktigt alls. Sekretet är ju glidit så fertilt ser det ändå ut men visar inga tecken på att vi börjar närma oss ägglossning tyvärr. Direkt efter sexet och på kvällen var ju sekret jätte utdragande men det lär ha varit utlösningen då den har sådana egenskaper. Tungan ute Japp, jag sitter här och fortsätter vänta helt enkelt på att sekretet ska bli "dagarna-innan-ägglossning" sekret här. Börjar bli otålig smått men det är ju bara 3-5 dagar så borde ägglossningen vara här! Hoppas på det åtminstone.

Svar på tråden Bim Juli 2016