Inlägg från: Ettanvändarnamningenannanhar |Visa alla inlägg
  • Ettanvändarnamningenannanhar

BF Februari 2017

Då mindes jag rätt att vi är lika långt gångna :) Jag blir extremt trött om jag slarvar med maten men annars är jag nog rätt pigg. Eller pigg och pigg, jag sover skitkonstigt på nätterna och kan (som nu) plötsligt bara vakna och inte somna om. Hoppas det ger sig snart!

Ja precis, sänk kraven och ta bara det som känns som måsten. Och ta hjälp! Idag fick min 8-åring dammsuga här hemma (jag hade massa sammandragningar igår och behövde vila men det var också tvunget att städa, så jag förstår dig!). Det blev ju inte som när man gör det själv men helt godkänt ;)

pärlsnäcka skrev 2016-09-10 23:18:48 följande:

Det är ju saker som måste bli gjort. Annars blir jag stressad över att bara titta på det. Betar jag inte av sakerna kommer jag kanske behöva vara hemma i flera veckor och det vill jag inte.

Hursomhelst, förstår att jag får sänka mina krav och släppa kontrollen! Jobbar på det. Hehe

Jag är i vecka 20 imorgon. 19 + 6 idag.

Våra barn är 7 och 8 (inte gemensamma) och vi berättade i v12. Vet inte om vi hade någon tanke mer än att vi ville de skulle veta innan resten av världen fick börja veta ;) Går det illa så får man ta det då.. Vill ni berätta så gör det :)

ellbennet skrev 2016-09-07 21:46:21 följande:

Är i v.15 + 4 med andra barnet med BF 24e just nu. Ultraljudet kan ju ändra på det. Vår son är 3,5år och född 3e mars så hoppas lite de inte får dela födelsedag ;)

Har varit lite kluven över när vi ska berätta för honom. Han pratar om att han vill att jag ska ha en bebis i magen och magen syns ju så lockad är man! Känns däremot bäst att vänta om allt ser bra ut på ultraljudet i slutet av september.

När berättade ni/ska ni berätta för syskon? Hur tänker ni kring det? :)

Jag har bf 3 februari än så länge, får se vad RUL säger ;) Tror jag kommer bli flyttad lite bakåt men det verkar vara så för de flesta ;)

Sammandragningarna.. Hmm.. Jag skulle vilja beskriva dem som om du kramar vattnet ur en tvättsvamp, kan man säga så? Haha ;) Livmodern drar ihop sig och blir helt hård om du känner på magen, men det gör inte ont utan är mest obehagligt. Jag tror det var ligamenten du kände av, jag känner det ibland när jag reser mig fort, och mest på högersidan..

pärlsnäcka skrev 2016-09-11 08:40:05 följande:

Tack! Försöker tänka så. Ja vad kul. Jag har bf 4 feb.

Kan du beskriva sammandragningarna?

Fick nämligen plötsligt så ont på jobbet häromdagen. Det högg till långt ner så att jag fick stå stilla. Lång smärta. Inte till och från. Sedan släppte det.

Jag förstår dig verkligen! Vilken tur att allt var bra!

AennilKs skrev 2016-09-11 16:35:39 följande:

Var på gynakut pga smärtor och blödningar men allt såg ok ut och de uppskattade att jag var ungefär i vecka 15. Kan pusta ut nu, var riktigt skakig igår minst sagt hehe :(

Välkommen! Oj vilken flytt, om än till ett fint datum ;) Kändes det inte lite snopet att "bli snuvad" på 2 veckor? ;)

Jeska91 skrev 2016-09-11 16:14:17 följande:

Hej! Hoppar in jag med nu när jag vet när jag är beräknad. var tidigare beräknad 27:e januari men var säker på att bli flyttat till februari. Och mycket riktigt, så blev det. Dock hade jag inte förväntat mig att bli flyttad 18(!!!) dagar. Så på självaste allahjärtansdag är vår pojke beräknad att komma.

Känns jätteroligt då vi har en flicka sedan innan. Hon är lite mer än 4 nu.

Haha ja det gäller att se det positivt för det är nu inte mycket man kan göra åt saken ;) Och kanske du blir framflyttad igen på nästa ul? ;)

Jeska91 skrev 2016-09-11 22:57:28 följande:

Det kändes väldigt snopet. Det blev ju nästan 3 veckor till och med. Jag skulle gått in i halvtid idag egentligen men nu är det bara att börja om att räkna ner.. ???? Jag får se det positivt, vi får ett extra ultraljud istället. ????

Oj det där låter inte kul alls! Hoppas verkligen du mår bättre snart och framförallt att inte lilla livet i magen tagit skada! Jag skulle kunna stå ut med att må pyton hela graviditeten bara bebisen är frisk och pigg.. Tänker på dig!

Wasserdroppen skrev 2016-09-12 09:31:05 följande:

Skriver här efter ett tags uppehåll från tråden. Jag tog också prover pga extrem trötthet. Orkar liksom ta mig till jobbet på morgonen och är någorlunda fungerande (om än väldigt trött) fram till elva. Där tar det liksom stopp. Jag bara sitter ner. Orkar inte gå till kopieringsrummet. Orkar inte luta mig fram för att ta tag i musen. Orkar nada. Bara sitter där i min stol och försöker att samla energi nog att ta ett beslut att faktiskt luta mig fram så jag kan göra något vettigt. Ofta kommer oroade kollegor in och frågar om jag inte ska gå hem. Men det kan jag ju inte heller göra varje dag vid elva. Så jag sitter där och kämpar. Har nu sjukskrivit mig fem dagar och just nu känns det okej. Men sover uppåt 14 h varje dygn. Känns inte normalt trots graviditet.

Proverna som jag tog visade låga thyroidea-värden. Jag läste någon skräckartikel om att det kan påverka fostrets hjärna. Men har bara pratat med en bm än så läkaren ska ringa mig idag. Hoppas på att tröttheten går över med behandling.

Jag håller tummarna!

Wasserdroppen skrev 2016-09-12 09:43:15 följande:

Tack vad gulligt sagt. Vi får se vad läkaren säger idag. Har inte en aning om när han/hon ringer så går på helspänn.

Jag tänker också så, visst är det jobbigt att vara trött och utmattad men tanken på att bebisen ska ha farit illa är outhärdlig.

Jag är också i riskgrupp eftersom jag har diabetes i släkten, men jag har bara fått extra glykosbelastning, ingen har nämnt något om dietist.. Undra om det är olika i olika landsting, det hade varit intressant att höra vad de säger ;)

stor grön drake skrev 2016-09-12 10:52:34 följande:

Idag ska jag till dietist... Detta för att jag är i högriskgrupp för graviditetsdiabetes. Både spännande och läskigt att träffa henne, aldrig träffat dietist förut.

Man har ju olika kroppstyper med olika förutsättningar. Jag bygger lätt muskler och därför ligger jag lite högt om man bara tittar på BMI, det kan vara så missvisande! Har en kollega som är gravt överviktig enl BMI men han består enbart av muskler och inte ett gram fett.. Men visst, det är kanske en måttstock men den säger ju inget egentligt om hur kroppen mår.

stor grön drake skrev 2016-09-12 14:22:47 följande:

Jag har jättehögt BMI, det är därför. De ville eg skicka mig till dietskötetska men jag har träffat henne många gånger och det ger mig inget. Hon ärcfast i sina råd och ser inte individen. Det första dietisten gjorde var att fråga varför jag tror jag är överviktig och jag sa att en läkare sa för många år sedan något som jag tror stämmer " jag har en kropp som är optimerad för fettlagring och livet på stenåldern, därför håller kroppen även hårt i varje gram fett den skapat"

Hon nickade och sa att så är det (jag har PCO och det hör ihop så det har hon sett i journalerna) och att det genetiska lotteriet är orättvist. Men man kan ju göra sitt bästa för det. Och jag håller med. Min vikt har ju gått i taket pga nattarbete varannan vecka, med total utmattning som följd, så jag hoppas på en positiv ändring av arbetssituation och hälsa när jag ska tillbaka på jobb om några veckor.

Svar på tråden BF Februari 2017