Inlägg från: Ettanvändarnamningenannanhar |Visa alla inlägg
  • Ettanvändarnamningenannanhar

BF Februari 2017

Vet du om att jag tänkte på förra graviditeten idag? Jag vägde mer när den startade och idag flög tanken förbi att det känns som kroppen kämpar för att komma upp i den vikten jag startade på sist, haha ;) Men kanske att det ligger något litet i det ändå, iaf att kroppen vet vad den ska göra som du sa :)

Jag har aldrig tänkt tanken på att säga nej till att väga, gjorde ett tafatt försök då för 8 år sedan men fick vackert kliva upp på vågen.. Något jag iofs var tacksam för sen när bland annat skenande vikt var ett av tecknen på min havandeskapsförgiftning, därför är jag lite delad men kliver snällt upp på vågen när de ber mig.. Men jag förstår inte alls vikthetsen och att det applåderas för att vikten står still. Det viktigaste är väl ändå att man är stark och orkar föda barn i slutändan? :)

stor grön drake skrev 2016-08-19 17:34:27 följande:

+2,9 kg hittills, varit upp högre en sväng men det försvann igen så var troligtvis pga stress

.Kroppen hamstrar lite energi också, hormonerna optimerar lagringen sas. Och iom att du varit gravid förut vet den precis hur den ska göra.

Med sonen gick jag upp massor, men stod i stort sett still sista månaden när "alla" säger att man borde öka mest.

Jag vill inte gå upp mycket så jag redan är överviktig, men jag vägrar stressa över det. Jag blir även illamående efter måltider ännu (v.14) och kan inte förmå mig att äta en hel del saker. Just nu tänker jag vara nöjd så länge jag lyckas hålla mig borta från godis annat än lördagar, och då liten påse. Jag avskyr att inte kunna äta grovt rågbröd, istället klara jag bara vitt bröd just nu, typ pågenlimpa, och det är ju verkligen det sämsta med tanke på vikten

På det stora hela tycker jag att det är så enormt mycket vikthets på gravida, både i media och på MVC. Visst ska man kolla vad man äter, men vissa kroppar lagrar bättre än andra. Jag har läst så många artiklar där man "hyllar" överviktiga som stått stilla i vikt under graviditeten (dvs i praktiken gått ner i vikt) och jag blir så illa berörd. Det är ju en sak att må dåligt och inte kunna äta, men just denna hets som gör att visst inte vågar äta...

Jag minns min systers sista graviditet. Hon hade gått upp mycket med sin 2:a och var livrädd för en upprepning. Hon var smal innan och gick bara upp 4 kilo och fick så mycket beröm. Men hon vågade inte dricka annat än vatten. Hon vågade inte ens äta en enda pepparkaka vid jul. Hon åt väldigt lite och sa själv att hon var hungrig hela tiden men vågade inte äta mer än små portioner mat. Hon hade då ätit helt normalt med 2:an.

Jag vill absolut inte att någon tar illa upp, jag är bara så irriterad på att MVC vägrar erkänna att alla människor, och alla graviditeter, fungerar olika i det avseendet.

Jättebra att hon kunde väga sig och att de tittade! I mitt fall är det tvärtom, de tittar inte när man väger sig vilket är oerhört skönt! Sen är jag ju "löjligt ärlig" och ger exakta siffran ändå, men det är iaf ingen som står över axeln på mig, haha ;)

Jag har ingen ätstörning i bagaget men efter att jag lyckades gå ner mer än 15 kg (med hjälp av envishet och styrketräning) så känns det jobbigt att gå upp, även om jag vet varför <3

stor grön drake skrev 2016-08-20 03:49:08 följande:

Det är sant det du säger om havandeskapsförgiftning. Man kan även väga sig men meddela MVC att man övervakar vikten på egen hand. Jag vet även att en av mina vänner (med gammal ätstörning i bagaget) vägde sig hos MVC men inte tittade, utan det fick BM göra, och så antecknades det bara i deras papper. De hade dealen att MVC skulle säga till om de såg anledning till oro. Hon vet än i denna dag inte hur mycket eller lite hon gick upp och det var rätt för henne.

Igår tyckte jag att det kittlades betydligt närmare naveln än vad det gjort tidigare och tänkte att det var nervryckningar men nu i morse är magen verkligen jättestor! Och när den drog ihop sig lite så känner jag hur det verkligen har växt där inne! Wow! Jag behöver nog ta en liten sväng i affärer idag och se om jag hittar ett par mammabyxor som jag kan ha på jobbet snart ;) Hemma blir det mest mjukisbyxor och de funkar ju hela vägen, haha ;)

Hittade inte ett enda par jeans jag gillade i de affärer jag gick i! På HM fanns bara superskinny och det är inte riktigt vad jag vill ha på jobbet. Åkte hem och beställde på nätet istället, på Bonprix fanns en hel del modeller att välja på så nu hoppas jag bara att de jag beställde sitter bra :)

Nej gu men det var väl ingen som tog det som anmärkande hoppas jag! Iaf inte jag ;) Tycker också att det är intressant och jag jämför mig inte :)

Vilken tur att jag inte köpte på hm! Jag har köpt med hög mage på mammabyxorna, viker ner dem tillsvidare och tänker att jag kan göra det efter graviditeten också :)

Jag känner inte aktiviteten i magen alls lika mycket längre. Gör mig lite lätt nojig kan jag säga, men jag har sett den sparka till mig rejält utan att jag kände något för den sparkade inåt, så jag försöker lugna mig att den nog ligger med benen inåt nu ;) Jag tycker fortfarande det är så himla svårt att känna skillnad på rörelser och magbubbel, haha ;)

Svansjön skrev 2016-08-21 00:22:57 följande:

Åh ville inte anmärka på hur mycket/lite ni gått upp ner. Var mest intresserad för att mäta mig själv hur jag ligger till. Är själv minus nu och hade gärna gått upp några kilo i stället. Men många ligger minus som jag eller några pluskilon så jag ska väl inte oroa mig. Trodde man skulle gått upp mycket mer hittills. Men självklart är alla graviditeter och kroppar olika. En del samlar massa vätska medan andra ligger med huvudet i toan hela graviditeten, så det är ju svårt att säga vad som är normalt.

Idag har "bumlingen" levt rövare i magen. Fått några riktiga sparkar. Känns supermysigt, men jag vet med sonen att sista 10 veckorna önskade jag att han skulle sluta sparka. Fick så ont i revbenen. Om den nu håller sånt liv redan undrar jag hur det kommer sluta :D

Har köpt mammajeans på hm men inte alls nöjd med dom, tycker de är så låga och hasar ner, kanske är så innan magen kommer rejält. Hittade massa fina byxor på Zalando, funderar på att köpa ett par utan mudd och bara resår i midjan, perfekt efter förlossningen tänker jag.

Äsch det är lugnt ;)

Vi har rul den 13/9 och bf 3/2. Känns som ett sent rul, man hinner ju längta sig blå! Haha ;)

Jag tänker fortsätta vänta lite till men snart måste mammabyxor på och då är det nog kört ;)

pärlsnäcka skrev 2016-08-21 22:08:20 följande:

Hej

Ursäkta för sent svar..

Ja precis, inne på vecka 17! Ja vad fort magen växte de här dagarna!

Vi har RUL 1 september och Bf 1 februari.

Mår förvånandsvärt bra måste jag säga, skönt!

Jag tänkte också vänta med att berätta för kollegorna efter RUL men det var en evighet tills dess och det var jobbigt att dölja magen och bäta på hemligheten så vi valde att gå ut med det till dem vi träffar.. ångrar inte det! En sten släppte och vi fick många glada reaktioner, kramar från kollegor jag knappt hunnit lära känna. Fantastiskt!

För mig är det först nu i v17 som det har börjat komma en kula som jag inte kan dra in ;) Andra barnet men jag har fått höra att min livmoder är lite bakåtlutad så jag tror det är därför det dröjt lite ;)

Applerose skrev 2016-08-22 09:30:07 följande:

Hej alla!

Som ny med allt detta som har med graviditeten att göra så har jag mycket funderingar ;)

Jag är i v. 13+4 nu och tänkte höra med er när det börjat synas en liten kula för er? Vet att det är väldigt individuellt men ändå roligt att veta :)

Ha en fin måndag!

Haha nej jag är mest spänd för att se så allt är bra! Könet kommer vi få veta via nipt om vi vill och det vill vi ;)

pärlsnäcka skrev 2016-08-22 22:11:18 följande:

Vi har redan sett fostret 2 gånger så vi väntar lugnt till 1 september. Ska inte kolla könet heller. Är det det du väntar spänt på?hehe

Oja! Jag drömmer så knäppt ibland att jag börjar fundera på mitt psykiska välmående, haha ;)

Goochigoo skrev 2016-08-24 07:40:36 följande:

Någon annan som drömmer galet? Har så knäppa och jobbiga drömmar nästan varje natt. Vaknar mitt i natten och kan inte somna om. (I dröm: ) Min man är otrogen, vi festar och det händer våldsamma saker bland vänner eller så blir han stångad av älgar. Andra familjemedlemmar behöver bla räddas runtom i världen eller andra konstiga saker..

Kommer ihåg att jag drömde mycket under första grav också men inte att det var så jobbigt att jag inte klarade av att somna om. Ligger vaken 1-2 timmar varje natt nu. Mår fortfarande illa också, 13+6 idag.

Svar på tråden BF Februari 2017