BF Februari 2017
Vet du om att jag tänkte på förra graviditeten idag? Jag vägde mer när den startade och idag flög tanken förbi att det känns som kroppen kämpar för att komma upp i den vikten jag startade på sist, haha ;) Men kanske att det ligger något litet i det ändå, iaf att kroppen vet vad den ska göra som du sa :)
Jag har aldrig tänkt tanken på att säga nej till att väga, gjorde ett tafatt försök då för 8 år sedan men fick vackert kliva upp på vågen.. Något jag iofs var tacksam för sen när bland annat skenande vikt var ett av tecknen på min havandeskapsförgiftning, därför är jag lite delad men kliver snällt upp på vågen när de ber mig.. Men jag förstår inte alls vikthetsen och att det applåderas för att vikten står still. Det viktigaste är väl ändå att man är stark och orkar föda barn i slutändan? :)
+2,9 kg hittills, varit upp högre en sväng men det försvann igen så var troligtvis pga stress
.Kroppen hamstrar lite energi också, hormonerna optimerar lagringen sas. Och iom att du varit gravid förut vet den precis hur den ska göra.
Med sonen gick jag upp massor, men stod i stort sett still sista månaden när "alla" säger att man borde öka mest.
Jag vill inte gå upp mycket så jag redan är överviktig, men jag vägrar stressa över det. Jag blir även illamående efter måltider ännu (v.14) och kan inte förmå mig att äta en hel del saker. Just nu tänker jag vara nöjd så länge jag lyckas hålla mig borta från godis annat än lördagar, och då liten påse. Jag avskyr att inte kunna äta grovt rågbröd, istället klara jag bara vitt bröd just nu, typ pågenlimpa, och det är ju verkligen det sämsta med tanke på vikten
På det stora hela tycker jag att det är så enormt mycket vikthets på gravida, både i media och på MVC. Visst ska man kolla vad man äter, men vissa kroppar lagrar bättre än andra. Jag har läst så många artiklar där man "hyllar" överviktiga som stått stilla i vikt under graviditeten (dvs i praktiken gått ner i vikt) och jag blir så illa berörd. Det är ju en sak att må dåligt och inte kunna äta, men just denna hets som gör att visst inte vågar äta...
Jag minns min systers sista graviditet. Hon hade gått upp mycket med sin 2:a och var livrädd för en upprepning. Hon var smal innan och gick bara upp 4 kilo och fick så mycket beröm. Men hon vågade inte dricka annat än vatten. Hon vågade inte ens äta en enda pepparkaka vid jul. Hon åt väldigt lite och sa själv att hon var hungrig hela tiden men vågade inte äta mer än små portioner mat. Hon hade då ätit helt normalt med 2:an.
Jag vill absolut inte att någon tar illa upp, jag är bara så irriterad på att MVC vägrar erkänna att alla människor, och alla graviditeter, fungerar olika i det avseendet.