• Nmc101215

Misstänker adhd på min son. Hjälp!

Jag har de senaste 2 åren misstänkt att min son har adhd. Han fyller 4 år i augusti så får inte göra någon utredning förrän han fyllt 5 år. Jag har gjort internettester och läst på mycket om adhd och jag tycker han stämmer in på många punkter.

Saken är den att han har alltid varit super snäll och gullig emot sin 8 månaders lillasyster. Men nu börjar det ändras. Han gör illa henne emellanåt och skrattar. När hon ramlar och gör illa sig så skrattar han. När jag blir arg på han så skrattar han. Han tappar humöret snabbt och kan växla från glad till arg lätt och är extremt lättretlig. Han har en storasyster på 6 år också som retas och han blir verkligen jättearg och det går inte stoppa han från att slåss. Han ger sig liksom inte tills han får ge igen. Han lyssnar väldigt dåligt och har svårt att vänta på sin tur eller vänta ö.h.t. Han är väldigt energisk, kan inte leka själv utan vill för det mesta ha en vuxen med sig jämt. Ja, det är några få saker bara.

Vad tror ni? Behöver stöd och råd tills jag kan få påbörja en utredning. Vet intr var jag ska vända mig. Han är kärleksfull och go också, även om man sällan ser den sidan :p han kan dessutom inte prata bra alls. Vi väntar på tid hos logoped.

"Be your own kind of beautiful"
  • Svar på tråden Misstänker adhd på min son. Hjälp!
  • Nmc101215
    Nmc101215 skrev 2016-05-11 08:08:52 följande:

Jag har de senaste 2 åren misstänkt att min son har adhd. Han fyller 4 år i augusti så får inte göra någon utredning förrän han fyllt 5 år. Jag har gjort internettester och läst på mycket om adhd och jag tycker han stämmer in på många punkter.

Saken är den att han har alltid varit super snäll och gullig emot sin 8 månaders lillasyster. Men nu börjar det ändras. Han gör illa henne emellanåt och skrattar. När hon ramlar och gör illa sig så skrattar han. När jag blir arg på han så skrattar han. Han tappar humöret snabbt och kan växla från glad till arg lätt och är extremt lättretlig. Han har en storasyster på 6 år också som retas och han blir verkligen jättearg och det går inte stoppa han från att slåss. Han ger sig liksom inte tills han får ge igen. Han lyssnar väldigt dåligt och har svårt att vänta på sin tur eller vänta ö.h.t. Han är väldigt energisk, kan inte leka själv utan vill för det mesta ha en vuxen med sig jämt. Ja, det är några få saker bara.

Vad tror ni? Behöver stöd och råd tills jag kan få påbörja en utredning. Vet intr var jag ska vända mig. Han är kärleksfull och go också, även om man sällan ser den sidan :p han kan dessutom inte prata bra alls. Vi väntar på tid hos logoped.

Vi har ingen adhd i familjen men min halvbror har det och min brorson. Om det har betydelse.
  • Litet My

Hur fungerar han på förskolan? Säger de något där om att han utmärker sig från andra barn?

• Nmc101215
    Litet My skrev 2016-05-11 08:47:02 följande:

Hur fungerar han på förskolan? Säger de något där om att han utmärker sig från andra barn?

Jag frågade igår och hon sa "det vågar inte jag säga något om men han påminner om mitt barnbarn som har adhd" så tar det som att de ser drag. Förskolan han gick på innan,då han var ännu mer energisk, tyckte dom inte det men jag kände någonstans att de har fel. Visst finns det barn som är väldigt energisk osv men jag är på bristningsgränsen när det kommer till honom. Man skulle ändå få en annan förståelse om man visste att det var så än att han bara är i en trots.
  • Harmagedon

Men fyra år och inte pratar borde väl slå i alla larmklockor?!

Fråga dagisfröknarna om han leker med andra barn, sitter med på samling, äter med bestick. Hur han kommunicerar. De frågorna kan de svara bättre på än: är det något konstigt med mitt barn?

För är det problem med de sakerna ovan ska du kontakta BVC och be om en remiss till bup.

• Nmc101215
    Harmagedon skrev 2016-05-11 09:40:35 följande:

Men fyra år och inte pratar borde väl slå i alla larmklockor?!

Fråga dagisfröknarna om han leker med andra barn, sitter med på samling, äter med bestick. Hur han kommunicerar. De frågorna kan de svara bättre på än: är det något konstigt med mitt barn?

För är det problem med de sakerna ovan ska du kontakta BVC och be om en remiss till bup.

Enligt bvc är det intr ovanligt att pojkar är sen med talet men han är mer som en 2 åring än 4 åring. Han äter med händerna, sällan han använder bestick. Vi tjatar här hemma men det går liksom inte. Han "grisar" när han äter så man kan tro att en bebis suttit där. Och får byta om på han efter varje måltid i princip. Han kan inte äta ordentligt och har noll bordsskick. Vi kan ju jämföra lite mer vår 6 åring även om man egentligen inte ska. Hon har alltid haft bra bordsskick. Visst kan man spilla som barn och sådär men att kladda med maten som han gör, inte okej. Han har svårt att sitta still vid matbordet med.

Han är med på sanningen, kan sitta still när man läser böcker. Svårt att ligga still vid nattning osv. Är som han inte kommer ner i varv och ska röra någon kroppsdel jämt för att inte somna. Han leker med andra barn men inte roll lekar. Han kan sitta och bygga med tex lego länge.
  • Fru Ve
    Nmc101215 skrev 2016-05-12 06:16:09 följande:
    Enligt bvc är det intr ovanligt att pojkar är sen med talet men han är mer som en 2 åring än 4 åring. Han äter med händerna, sällan han använder bestick. Vi tjatar här hemma men det går liksom inte. Han "grisar" när han äter så man kan tro att en bebis suttit där. Och får byta om på han efter varje måltid i princip. Han kan inte äta ordentligt och har noll bordsskick. Vi kan ju jämföra lite mer vår 6 åring även om man egentligen inte ska. Hon har alltid haft bra bordsskick. Visst kan man spilla som barn och sådär men att kladda med maten som han gör, inte okej. Han har svårt att sitta still vid matbordet med.

Han är med på sanningen, kan sitta still när man läser böcker. Svårt att ligga still vid nattning osv. Är som han inte kommer ner i varv och ska röra någon kroppsdel jämt för att inte somna. Han leker med andra barn men inte roll lekar. Han kan sitta och bygga med tex lego länge.
    Men kan han inte alls leka rollekar typ klä ut sig och låtsas vara någon annan? Vad leker han då han leker med andra barn?

Min son är också 4 år (snart 5 iofs) och han älskar såna typer av lekar då de springer runt med svärd och låtsas att de är i rymden eller dylikt. Det är också väldigt vilda lekar oftast, och han är sällan stilla. Likaså slåss han ofta med sin äldre bror. Så vissa delar av det du beskriver TS kan absolut vara normalt också, eller bara en fråga om omognad. Det bästa är ju om ni får en professionell bedömning om något verkligen är fel eller inte.

Det är ju lätt också att jämföra sina barn med varandra (det gör jag med). Men kom ihåg att det kan vara stor skillnad i mognad mellan pojkar och flickor i samma ålder (eftersom ni hade en flicka sedan tidigare). Mina vänner har flickor medan jag har pojkar och mina barn har absolut varit senare än tjejerna med det mesta tycker jag.
  • Harmagedon

Att inte tala vid fyra faller utanför normen oavsett kön. Säger han ord?

Hur är det med påklädningen? Handtvätt? Borsta tänderna? Följa uppmaningar?

• jonsi

Inget av det du skriver tyder på någon som helst koppling med ADHD. Sluta diagnostisera ditt barn på internet. Slöseri med tid.

Här är det väl ändå uppenbart att det är talet som är problemet. Barn som inte kan tala ordentligt, blir inte förstådda. Barn som inte blir förstådda blir aggressiva och stökiga. Sen är det väl inte ovanligt att barn i 4-årsåldern i ren trots beter sig som mindre. Du behöver nog inte oroa dig. Men logoped är en bra start. 

• Nmc101215
    Fru Ve skrev 2016-05-12 07:22:10 följande:

Men kan han inte alls leka rollekar typ klä ut sig och låtsas vara någon annan? Vad leker han då han leker med andra barn?

Min son är också 4 år (snart 5 iofs) och han älskar såna typer av lekar då de springer runt med svärd och låtsas att de är i rymden eller dylikt. Det är också väldigt vilda lekar oftast, och han är sällan stilla. Likaså slåss han ofta med sin äldre bror. Så vissa delar av det du beskriver TS kan absolut vara normalt också, eller bara en fråga om omognad. Det bästa är ju om ni får en professionell bedömning om något verkligen är fel eller inte.

Det är ju lätt också att jämföra sina barn med varandra (det gör jag med). Men kom ihåg att det kan vara stor skillnad i mognad mellan pojkar och flickor i samma ålder (eftersom ni hade en flicka sedan tidigare). Mina vänner har flickor medan jag har pojkar och mina barn har absolut varit senare än tjejerna med det mesta tycker jag.

Nej han kan klä ut sig om storasyster gör det men han fattar nog inte att han ska låtsas vara prinsessa tex. Han har fått egna kläder också att klä ut sig i men vill inte. Ibland låtsas han vara en turtles pch ska slåss hela tiden. Han leker mamma, pappa, barn med storasyster men det är hon som styr och talar om vad han ska säga och göra. Ingenting han själv skulle välja att göra liksom.

Jag ser han sällan leka med andra barn hemma och då är dom ute men han kommer alltid in efter en stund eller så går han iväg och leker själv. Han tycker om att plocka maskar och sniglar. :p
  • Nmc101215
    Harmagedon skrev 2016-05-12 09:39:28 följande:

Att inte tala vid fyra faller utanför normen oavsett kön. Säger han ord?

Hur är det med påklädningen? Handtvätt? Borsta tänderna? Följa uppmaningar?

Ja fast han uttalar inte orden rätt. Han kan inte ens säga sina systrars namn felfritt. Mormor har jätte svårt att förstå honom. Han kan säga vissa saker men aldrig en hel mening felfritt. Eller ja, nyss sa han "noaie ja tappa ner dom dä" (Novalie jag tappade ner dom där) vi väntar på tid hos logoped.

Han kan klä på sig själv till viss del. Men tycker det är jobbigt och blir frustrerad så vi hjälper oftast till. Sätter han på kalsonger blir det oftast helt fel.

Han tvättar händerna både hemma och på dagis men hemma slutar det oftast med att han pumpat ur massa tvål och geggar med papper. Man måste övervaka han med precis allt. Han kan inte borsta tänderna sjölv. Eller kan och kan, han har svårt att styra tandborsten och ha den åt rätt håll. Följa uppmaningar är svårt. Och han vill oftast aldrig göra något man ber han om.
Svar på tråden Misstänker adhd på min son. Hjälp!