Inlägg från: Harmagedon |Visa alla inlägg
  • Harmagedon

Misstänker adhd på min son. Hjälp!

Men fyra år och inte pratar borde väl slå i alla larmklockor?!

Fråga dagisfröknarna om han leker med andra barn, sitter med på samling, äter med bestick. Hur han kommunicerar. De frågorna kan de svara bättre på än: är det något konstigt med mitt barn?

För är det problem med de sakerna ovan ska du kontakta BVC och be om en remiss till bup.

• Harmagedon

Att inte tala vid fyra faller utanför normen oavsett kön. Säger han ord?

Hur är det med påklädningen? Handtvätt? Borsta tänderna? Följa uppmaningar?

• Harmagedon
    Nmc101215 skrev 2016-05-14 12:11:48 följande:
    Ja fast han uttalar inte orden rätt. Han kan inte ens säga sina systrars namn felfritt. Mormor har jätte svårt att förstå honom. Han kan säga vissa saker men aldrig en hel mening felfritt. Eller ja, nyss sa han "noaie ja tappa ner dom dä" (Novalie jag tappade ner dom där) vi väntar på tid hos logoped.

Han kan klä på sig själv till viss del. Men tycker det är jobbigt och blir frustrerad så vi hjälper oftast till. Sätter han på kalsonger blir det oftast helt fel.

Han tvättar händerna både hemma och på dagis men hemma slutar det oftast med att han pumpat ur massa tvål och geggar med papper. Man måste övervaka han med precis allt. Han kan inte borsta tänderna sjölv. Eller kan och kan, han har svårt att styra tandborsten och ha den åt rätt håll. Följa uppmaningar är svårt. Och han vill oftast aldrig göra något man ber han om.
    "Be your own kind of beautiful"
    Ok, förstår att du har det kämpigt. De svårigheter du beskriver hos din son stämmer väldigt bra in på min dotter som är lika gammal och har autism.
    Uttalssvårigheter är inte en del av autismdiagnosen men det är väldigt vanligt att barn med autism har någon form av språkstörning.

Att han inte har åldersadekvata kompisrelationer ska vara tillräckligt för att man gör en utredning för npf. Vänd dig till BVC och beskriv hans svårigheter så utförligt du kan. Tänk på hur en vanlig dag ser ut från morgon till kväll. En "normal" fyraåring geggar med tvålen någon gång ibland men inte varje gång.
  • Harmagedon
    AnkiC skrev 2016-05-14 13:40:13 följande:

Ni behöver inte sätta en diagnos för att kunna hjälpa honom. Han behöver samma hjälp oavsett om han får en diagnos eller ej. Svårigheterna syns ju och ni behöver hjälpa och stötta för att utveckla dessa svårigheter som kan bero på utvecklingsförsening, omogenhet eller funktionsnedsättning. Vad det beror på är inte viktigt. Svårigheterna vet ni ju om. Börja nu.

Det kan vara väldig svårt att hjälpa ett barn om man inte vet vad som ligger bakom svårigheterna. Och även om man vet behöver man handledning och det kan man få om barnet får en diagnos. Är det autism så växer det inte bort utan barnet behöver stöd och anpassning i större grad än andra barn. För att orka med det i år in och år ut kan föräldrar behöva avlastning. Med tex en autismdiagnos kommer rättigheter att ansöka om sådant. För att skolan inte ska bli ett helvete för ett barn med autism så måste rätt anpassningar göras även där och då är tyvärr diagnos ett måste.
  • Harmagedon
    jonsi skrev 2016-05-18 17:30:22 följande:

Hur kan ni föreslå autism efter det som TS postat i tråden? Helt obegripligt. Använd ockhams rakblad. Ungen har talproblem och blir frustrerad. Det är den mest troliga orsaken till beteendet.

Använd Ockhams rakblad själv. Barnet har autism och har därför svårt med talet.

Men nej ingen av oss föreslår att barnet har autism efter som vi är väl medvetna om hur komplext det är att ställa en autismdiagnos. Däremot föreslår vi att ts ska vända sig till Bup och beskriva de många svårigheter barnet har och på så sätt få hjälp att hjälpa sin son på bästa sätt.

Autism kommer i många former och yttrar sig på många sätt men som förälder till ett barn med autism som träffar många andra föräldrar med autistiska barn så känner jag igen det ts beskriver från väldigt många. Det är de typiska svårigheterna för normalbegåvade barn i den åldern med autism.

Det finns väldigt mkt att göra som gör livet bättre för barnet och familjen så det skulle faktiskt kännas elakt att inte peka på det när jag ser det.
  • Harmagedon

Någon skrev något om skadeglädje. Att ett så litet barn skrattar åt att någon gråter är antagligen inte skadeglädje utan en oförmåga att läsa känslor. Om man inte tar in att gråten signalerar att den andra är ledsen så kan man skratta åt hur rolig den andra set ut när den gråter.

Svar på tråden Misstänker adhd på min son. Hjälp!