• Nmc101215

    Misstänker adhd på min son. Hjälp!

    Jag har de senaste 2 åren misstänkt att min son har adhd. Han fyller 4 år i augusti så får inte göra någon utredning förrän han fyllt 5 år. Jag har gjort internettester och läst på mycket om adhd och jag tycker han stämmer in på många punkter.

    Saken är den att han har alltid varit super snäll och gullig emot sin 8 månaders lillasyster. Men nu börjar det ändras. Han gör illa henne emellanåt och skrattar. När hon ramlar och gör illa sig så skrattar han. När jag blir arg på han så skrattar han. Han tappar humöret snabbt och kan växla från glad till arg lätt och är extremt lättretlig. Han har en storasyster på 6 år också som retas och han blir verkligen jättearg och det går inte stoppa han från att slåss. Han ger sig liksom inte tills han får ge igen. Han lyssnar väldigt dåligt och har svårt att vänta på sin tur eller vänta ö.h.t. Han är väldigt energisk, kan inte leka själv utan vill för det mesta ha en vuxen med sig jämt. Ja, det är några få saker bara.

    Vad tror ni? Behöver stöd och råd tills jag kan få påbörja en utredning. Vet intr var jag ska vända mig. Han är kärleksfull och go också, även om man sällan ser den sidan :p han kan dessutom inte prata bra alls. Vi väntar på tid hos logoped.


    "Be your own kind of beautiful"
  • Svar på tråden Misstänker adhd på min son. Hjälp!
  • AnkiC
    pyssel skrev 2016-05-20 02:26:44 följande:
    För att "se vad som behövs" kan behövas just att veta varför ett barn är frustrerat, oroligt, hyper, oändligt frågvist, rymmer, inte kan turtagning, är sent, inte pratar osv. Ett litet barn med adhd säger inte "jag behöver mer struktur fast med muntlig prompt + korta pauser under vår kommande utflykt annars får jag ett utbrott" och ett barn med autism säger inte "jag kommer få ett utbrott på utflykten om du inte visar en bild på vart vi ska innan, annars tror jag vi ska till en annan park jag varit i innan som jag älskar". Inte ens de /nästan/ vuxna jag jobbar med förmedlar tydligt sina behov - de håller på att lära sig att vara sina egna advokater. Vissa, inte.alla.

    Diagnoser ger givetvis en anvisning om hur man bör tänka och vad en professionell och erfaren person kan prova för bemötande och vilka frågor som bör ställas för att kunna "finjustera" sitt sätt gentemot en individ. Självklart upphör man inte att agera utifrån sina kunskaper (om just alternativa bakomliggande förklaringar) om barnet inte har en diagnos och vanligt förnuftsbaserat bemötande inte går hem. Behoven styr, men de bottnar inte alla i samma saker. Du kanske är en duktig praktiker och brukar lyckas i ditt bemötande, men ibland behöver man också kunna teoretisera kring sin praxis. Om ens kollega t.ex ska jobba med samma barn och envist "inte fattar varför barnet inte fattar det som alla andra gör".
    Alla hästar hemma
    Min erfarenhet är att man lär sig snabbt vilket slags insats just detta barnet behöver vid tex en utflykt. Man provar ju sig fram tills man hittar ett fungerande sätt. Det hinner man göra långt innan en utredning är klar. Dessutom fungerar inte alla barn med adhd på samma sätt ändå så bara för att man kallar barnets sammanlagda svårigheter för adhd får man inte ett färdigt recept. Man måste ändå gå in på de enskilda svårigheterna som barnet har iallafall och bygga upp ett individuellt bemötande. Vissa barn med adhd behöver bildstöd, vissa muntlig struktur osv. Jag anser ändå att diagnostisering är onödig i de flesta fall. Finns några undantag dock.
  • AnkiC
    Furienna skrev 2016-05-20 01:21:42 följande:
    Men hur ska du kunna ge barnet rätt hjälp, om du inte känner till vilket funktionshinder det har? 
    Man ser och märker barns svårigheter väldigt tydligt. En adhd-diagnos är ju bara en lista på ett visst antal svårigheter. En symtombaserad diagnos. Alla barn kan ha dessa svårigheter mer eller mindre. Alla får dock inte en diagnos trots att de har samma svårigheter. De har bara färre. Dessa barn behöver fortfarande samma hjälp som de barn som uppfyller kraven för en diagnos. Därför anser jag att det inte behövs något namn på det eftersom man ändå får prova sig fram vad som funkar för alla barn och det är väldigt individuellt. Diagnostiseringar kan även göra att man glömmer de barn som ändå har samma fast färre svårigheter. En diagnos ger inget recept. I min värld är alla människor olika istället och ser det som en positiv variation snarare än en uppdelning av barnen som placeras i olika fack.
  • MadHatter
    AnkiC skrev 2016-05-20 03:15:31 följande:

    Man ser och märker barns svårigheter väldigt tydligt. En adhd-diagnos är ju bara en lista på ett visst antal svårigheter. En symtombaserad diagnos. Alla barn kan ha dessa svårigheter mer eller mindre. Alla får dock inte en diagnos trots att de har samma svårigheter. De har bara färre. Dessa barn behöver fortfarande samma hjälp som de barn som uppfyller kraven för en diagnos. Därför anser jag att det inte behövs något namn på det eftersom man ändå får prova sig fram vad som funkar för alla barn och det är väldigt individuellt. Diagnostiseringar kan även göra att man glömmer de barn som ändå har samma fast färre svårigheter. En diagnos ger inget recept. I min värld är alla människor olika istället och ser det som en positiv variation snarare än en uppdelning av barnen som placeras i olika fack.


    Nu finns det väl ingen motsättning i att se positivt på mäniskors olikaheter och att ge personer rätt stöd efter funktionsnedsättning.

    Jag kan ge dig rätt i att själva diagnosen som sådan vare sig ger till eller från. Det viktiga är ju utredningen och att man kommar fram till orsakerna till personens svårigheter.

    Själva diagnossättandet handlar ju om att underlätta för att ge korrekt hjälp. Precis som man behöver en diabetesdiagnos för att få rätt hjälp med diabetesen även om man i teoretisk mening skulle kunna behandla diabetes utan diagnossättning. Sedan har man olika rätt till hjälp beroende på om man har en diagnos eller ej. Vad gäller NPF tex har man ju rätt till stöd från experter från haben med diagnos men ej utan.

    Du skriver att det viktiga är individens svårigheter, och just de får man en tydlig bild av genom en NPF-utredning. Genom att man har svårigheterna och styrkorna tydligt "listade" är det också lättare för hem och skola att ge rätt hjälp och för individen att förstå sig själv.

    Det är skilnad på hur man kan hantera och hjälpa ett barn som tex har svårt att glra sig iordning på morgonen pga av brister i automatisering och ett barn har samma svårigheter pga av skoltrötthet eller annat.
  • Asirna

    Visst kan han ha ADHD, men så mycket skadeglädje från en så liten och ung pojk för mig att fundera.

    Skadeglädje har inget med ADHD att göra, så jag undrar om han har råkat ut för något, något som ni kanske inte vet om? Eller om ni som föräldrar behandlar varandra illa på något sätt, som han kan ha snappat upp?

    Även ni inte får göra en undersökning än, tycker jag ändå att ni ska ta honom till en barn psykolog som kan ta reda på vart all skadeglädje kommer ifrån.

    För något stämmer inte riktigt av det jag har läst.

  • Furienna

    Precis. Jag har ju massor av fysiologiska diagnoser: Turners syndrom, psoriasis, diabetes med mera. Och då kan jag få hjälp med behandling. Och det är samma sak med min psykiatriska diagnos: Aspergers syndrom.

    AnkiC: Hur tror du att jag skulle ha mått idag, om jag inte hade fått min AS-diagnos? Jag blir nog missförstådd ändå, men nu kan jag i alla fall ha ett namn på mina problem. 

  • AnkiC
    Furienna skrev 2016-05-20 08:55:37 följande:

    Precis. Jag har ju massor av fysiologiska diagnoser: Turners syndrom, psoriasis, diabetes med mera. Och då kan jag få hjälp med behandling. Och det är samma sak med min psykiatriska diagnos: Aspergers syndrom.

    AnkiC: Hur tror du att jag skulle ha mått idag, om jag inte hade fått min AS-diagnos? Jag blir nog missförstådd ändå, men nu kan jag i alla fall ha ett namn på mina problem. 


    Jag anser inte att diagnoser alltid är av ondo. I en del fall är det nödvändigt såsom i ditt fall när det handlar om många olika. För många är det nog en hjälp att få en diagnos också.
  • pyssel
    AnkiC skrev 2016-05-20 03:02:20 följande:

    Min erfarenhet är att man lär sig snabbt vilket slags insats just detta barnet behöver vid tex en utflykt. Man provar ju sig fram tills man hittar ett fungerande sätt. Det hinner man göra långt innan en utredning är klar. Dessutom fungerar inte alla barn med adhd på samma sätt ändå så bara för att man kallar barnets sammanlagda svårigheter för adhd får man inte ett färdigt recept. Man måste ändå gå in på de enskilda svårigheterna som barnet har iallafall och bygga upp ett individuellt bemötande. Vissa barn med adhd behöver bildstöd, vissa muntlig struktur osv. Jag anser ändå att diagnostisering är onödig i de flesta fall. Finns några undantag dock.


    Det handlar fortfarande inte om dig utan barnet. Jag tycker du har för snäv fokus. Det är inte bara du runt eleven i skolan. Behov styr i skolan, inte diagnoser, det är jag mkt medveten om. Diagnoser erbjuder förklaringsmodeller och gör att du bättre kan ligga steget före med elever du inte känner. Inte minst erbjuder det förklaringar till kolleger, släkt mfl som envisas med att de minsann "vet vad barn behöver". Så att de slutar veta bäst.
    Alla hästar hemma
  • Harmagedon

    Någon skrev något om skadeglädje. Att ett så litet barn skrattar åt att någon gråter är antagligen inte skadeglädje utan en oförmåga att läsa känslor. Om man inte tar in att gråten signalerar att den andra är ledsen så kan man skratta åt hur rolig den andra set ut när den gråter.

  • AnkiC
    pyssel skrev 2016-05-20 11:39:32 följande:
    Det handlar fortfarande inte om dig utan barnet. Jag tycker du har för snäv fokus. Det är inte bara du runt eleven i skolan. Behov styr i skolan, inte diagnoser, det är jag mkt medveten om. Diagnoser erbjuder förklaringsmodeller och gör att du bättre kan ligga steget före med elever du inte känner. Inte minst erbjuder det förklaringar till kolleger, släkt mfl som envisas med att de minsann "vet vad barn behöver". Så att de slutar veta bäst.
    Alla hästar hemma
    Hm nej jag håller inte med. Jag vet inte vad ett barn behöver bara för att jag får veta hens diagnos. Jag måste alltid lära känna eleven först samt prata med vårdnadshavare om svårigheterna. Jag tycker också att man kan komma med förklaringsmodeller om svårigheter utan att utgå från en diagnos precis så som jag gör med alla de elever som inte uppfyller kravet för diagnos fast de har många av samma svårigheter som den diagnostiserade. Diagnosen talar ju bara om för oss hur många svårigheter barnet har, inte exakt vilka, hur de yttrar sig och vilken insats som fungerar för just det enskilda barnet.
  • pyssel
    AnkiC skrev 2016-05-20 14:21:27 följande:

    Hm nej jag håller inte med. Jag vet inte vad ett barn behöver bara för att jag får veta hens diagnos. Jag måste alltid lära känna eleven först samt prata med vårdnadshavare om svårigheterna. Jag tycker också att man kan komma med förklaringsmodeller om svårigheter utan att utgå från en diagnos precis så som jag gör med alla de elever som inte uppfyller kravet för diagnos fast de har många av samma svårigheter som den diagnostiserade. Diagnosen talar ju bara om för oss hur många svårigheter barnet har, inte exakt vilka, hur de yttrar sig och vilken insats som fungerar för just det enskilda barnet.


    Jag tror faktiskt att du missförstår - ingen menar att diagnoser är ett facit för bemötande utan en fingervisning för pedagogen om möjliga symtom och grunden till dessa, om vi nu talar skola. Och det utan att ens ha träffat eleven, vilket gör det möjligt att planera för resurser i form av kunskap och personaltäthet. Du förstår väl att kunskap om t.ex ett väldigt annorlunda sätt att tolka och bearbeta information hos ett barn utan diagnos men som utredd skulle hamna inom ASD, grundar sig på våra kunskaper om utredda barn och ASD? Det är ganska naturligt att "leta" i både sina praktiska erfarenheter och sin teoretiska kunskap om ADHD när man möter ett barn med ADHD-liknande symtom, diagnos eller ej. En person utan kunskap letar övervägande i sina erfarenheter och kunskaper om fostran. Det hjälper barn mer om det finns teoretiserad kunskap och ett visst mått av vetenskap kring beteendeproblem, än bara "människokännare", annars blir det väldigt personberoende.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Misstänker adhd på min son. Hjälp!