-
Men hur ska du kunna ge barnet rätt hjälp, om du inte känner till vilket funktionshinder det har?AnkiC skrev 2016-05-19 19:57:14 följande:Man bemöter olika på alla barn givetvis och man gör det som man ser behövs och som får det att funka. Det fungerar utmärkt utan diagnos i de allra flesta fall. Det är min erfarenhet grundad på egna barn och elever och de lyckas väldigt bra.
-
Precis. Jag har ju massor av fysiologiska diagnoser: Turners syndrom, psoriasis, diabetes med mera. Och då kan jag få hjälp med behandling. Och det är samma sak med min psykiatriska diagnos: Aspergers syndrom.
AnkiC: Hur tror du att jag skulle ha mått idag, om jag inte hade fått min AS-diagnos? Jag blir nog missförstådd ändå, men nu kan jag i alla fall ha ett namn på mina problem. -
Just det. Hur skulle vi kunna på rätt sätt utan diagnoser?
-
Åter igen, hur tror du att barnen ska få hjälp utan diagnos? Om det är nog svårt att få hjälp ändå? Och på vilket sätt skulle en diagnos vara negativt?
-
Jag har ingen erfarenhet av ADHD (jag har i stället Aspergers). Men du kan ju försöka säga till honom att det här är en mycket roligare förskola med snällare fröknar (även om det inte är helt sant, så är det ibland nödvändigt att dra till en halvlögn med småbarn). Du kan ju också säga att hans storasyster tyckte att det var så bra där, och att nu ska lillasyster också börja där till hösten.