Misstänker adhd på min son. Hjälp!
Nmc101215 skrev 2016-05-12 06:16:09 följande:
Enligt bvc är det intr ovanligt att pojkar är sen med talet men han är mer som en 2 åring än 4 åring. Han äter med händerna, sällan han använder bestick. Vi tjatar här hemma men det går liksom inte. Han "grisar" när han äter så man kan tro att en bebis suttit där. Och får byta om på han efter varje måltid i princip. Han kan inte äta ordentligt och har noll bordsskick. Vi kan ju jämföra lite mer vår 6 åring även om man egentligen inte ska. Hon har alltid haft bra bordsskick. Visst kan man spilla som barn och sådär men att kladda med maten som han gör, inte okej. Han har svårt att sitta still vid matbordet med.Han är med på sanningen, kan sitta still när man läser böcker. Svårt att ligga still vid nattning osv. Är som han inte kommer ner i varv och ska röra någon kroppsdel jämt för att inte somna. Han leker med andra barn men inte roll lekar. Han kan sitta och bygga med tex lego länge.
Min son är också 4 år (snart 5 iofs) och han älskar såna typer av lekar då de springer runt med svärd och låtsas att de är i rymden eller dylikt. Det är också väldigt vilda lekar oftast, och han är sällan stilla. Likaså slåss han ofta med sin äldre bror. Så vissa delar av det du beskriver TS kan absolut vara normalt också, eller bara en fråga om omognad. Det bästa är ju om ni får en professionell bedömning om något verkligen är fel eller inte.
Det är ju lätt också att jämföra sina barn med varandra (det gör jag med). Men kom ihåg att det kan vara stor skillnad i mognad mellan pojkar och flickor i samma ålder (eftersom ni hade en flicka sedan tidigare). Mina vänner har flickor medan jag har pojkar och mina barn har absolut varit senare än tjejerna med det mesta tycker jag.