• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • malre

Härligt!!!

Marre22 skrev 2016-05-23 14:03:26 följande:

Äggplock på fredag!

Tänk att vi kom till att få åka på äggplock i allafall!

• provi87
    Kärleksbarn00 skrev 2016-05-23 12:05:43 följande:

[quote=76650329][quote-nick]KaosArt skrev 2016-05-23 09:29:31 följande:[/quote-nick]Hej Välkommen :)

Tror inte det är så stor risk att ägglossar för tidigt :) jag hade äl flytningar under stora delar av spruttiden så tror inte dom är tecken på äl under en sån här process.

Ja det Är otroligt påfrestande med allt. Jag har testdag på lördag men bim imorgon. Fy jag har sån ångest.

Vad är orsaken till att ni inte kan bli gravida på egen hand? Vilken klinik går ni hos?[/

Detta blir mitt tredje äggplock. Sen har jag gjort ett ET och ett FET men inget av det tog sig. Så håller tummarna denna gång. I början var det manlig faktor som påverkade, då min sambo hade får få rörliga spermier. Nu har hans värde höjts och vi blev i vintras förklarade som oförklarligt barnlösa.

Jag har tidigare fått in ägg som har varit odlade i två dygn. Hoppas nästan att jag får en 5 dagars denna gång då det är stötte chans att de hinner se hur kvaliteten på ägget faktiskt är. Eller? Vad har ni för erfarenheter?

Detta är vårt 5:E år som vi försöker utöka familjen. Vi båda är i övrig friska och 30år.

Hej!

Nyfiken på om ni gjorde nåt speciellt för att din killes värden skulle höjas? Vi är några stycken med samma problem i denna tråden :)
  • KaosArt
    Marre22 skrev 2016-05-23 14:03:26 följande:

Äggplock på fredag!

Tänk att vi kom till att få åka på äggplock i allafall!

Kul! Grattis till en datum! :):) spänd vecka nu då!

Fick du ändra dosen något nu de sista dagarna med sprutor eller kör ni på samma?
  • KaosArt
    Kärleksbarn00 skrev 2016-05-23 12:05:43 följande:

Detta blir mitt tredje äggplock. Sen har jag gjort ett ET och ett FET men inget av det tog sig. Så håller tummarna denna gång. I början var det manlig faktor som påverkade, då min sambo hade får få rörliga spermier. Nu har hans värde höjts och vi blev i vintras förklarade som oförklarligt barnlösa.

Jag har tidigare fått in ägg som har varit odlade i två dygn. Hoppas nästan att jag får en 5 dagars denna gång då det är stötte chans att de hinner se hur kvaliteten på ägget faktiskt är. Eller? Vad har ni för erfarenheter?

Detta är vårt 5:E år som vi försöker utöka familjen. Vi båda är i övrig friska och 30år.

Okej, har ni gjort något försök sedan din sambos värden blivit bra?

Jag vet inte hur det är med kvalité på embryona sett till dagar av odling. Men ja det känns ju som att de kan se kvalitén på embryot mer om de odlar fler dagar, men många som blir gravida med tredagars eller tvådagars med så. :)
  • Kärleksbarn00
    KaosArt skrev 2016-05-23 14:39:16 följande:

Fick du ändra dosen något nu de sista dagarna med sprutor eller kör ni på samma?
    Vi gjorde inget speciellt. Efter ett uppehåll från hela IVF karusellen i 3 år, visade hans prover plötsligt normalt. De sa att det kunde vara så, att vissa cykler av spermier är sämre medan vissa är bättre. Så har tyvärr inget mirakelråd :(
  • Kärleksbarn00
    KaosArt skrev 2016-05-23 14:43:46 följande:
    Okej, har ni gjort något försök sedan din sambos värden blivit bra?

Jag vet inte hur det är med kvalité på embryona sett till dagar av odling. Men ja det känns ju som att de kan se kvalitén på embryot mer om de odlar fler dagar, men många som blir gravida med tredagars eller tvådagars med så. :)
    Nä, detta blir första försöket efter hans bättrande värden. Dock känns det inte som att det kommer göra någon skillnad då vi som sagt lyckats befrukta äggen genom ICSI de tidigare försöken. Spännande att se i morgon hur många ägg man får ut. 
  • Kärleksbarn00

KaosArt: 28år Oförklarligt barnlös sedan 2 år, IVF 1, kort protikoll, sprutstart 27/4, ÄP 10/5, ET 13/5 (dag 3), TD 28/5  

Finee: 28år. Oförklarligt barnlös, IVF1 kort protokoll sprutstart menopur 150ie 6/5. Sänkt dos till 75ie efter blodprov. ÄP 18/5, ET 23/5, TD 5/6

Provi87: 30 år, barnlös pga dåliga spermier, försökt i två år, IVF1 med ICSI, sprutstart 21/4, ÄP 2/5, ET 4/5, TD 19/5 

Harvester: ett barn fött 2013. 37 år, oförklarlig sekundär barnlöshet. Har sprayat med Synarela lite drygt 14 dgr och ska börja med Menopur imorgon, UL för koll äggblåsor 20/4  

Stajlish: 31 år, IVF 2 med ICSI pga manlig faktor. Försökt i 5,5 år. Blev gravid efter IVF 1 när vi gjorde FET i januari, fick dock missfall i v.10 :(  

Långa protokollet på SU. Spraystart 3/5 och prel. sprutstart 18/5. Prel. ÄP v.22 

Malre: oförklarligt barnlös, IVF 2 start vecka 16, korta protokollet. ÄP 3/5, ET8/5, TD 19/5  

Marre22: 33 år IVF 1 pga upprepade missfall. IVF Falun. Sprutstart mitten maj  

Daisy80: 36 år, IVF1, oförklarligt barnlös. Korta protokollet. Sprutstart 24/4. ÄP 3/5. ET 6/5. TD 22/5  

FruA78: 38 år, försökt 2,5 år oförklarligt barnlös. 2 missfall i vecka 10 & 8. Korta programmet sprutstart 24/4. 1 IVF har gjort 3 inseminationer innan  

Grodan26: IVF1, sprutstart 9/5. Har endometrios. Ett missfall bakom mig. Kort protokoll. ÄP 20/5, ET med tvådagars embryo 22/5, testdag 6/6

Halfmoon: Snart 29 år. Azoospermi. 4 IUI med donatorsperma, 2 missfall v.9 och v.6. IVF1 med ICSI och PESA/TESA, kort protokoll med sprutstart 2/5. ÄP 12/5. 

Emmahedblom: 24 år,försökt tre år utan resultat, oförklarligt barnlös, IVF1 start v18-19, kort protokoll  

Kvinna84: 3 försöket med ivf pga dåliga simmare. Nu har sambon genomgått behandling så hoppas på bättre förutsättningar denna gång  

S1981: 34år försökt tre år med ett X i aug 2015, bortopererad äggledare. Långt protokoll, sprutstart 5/5. UL 11/5, ÄP 16/5, ET 19/5, TD 3/6  

Närärdetvårtur: 33 år. Försökt i 1,5 år utan resultat, oförklarligt barnlös. IVF1 sprutstart 11/5, UL 17/5.  

Sanlu87: 28 år. Försökt i 1,5 år, IVF pga uteblivna ägglossningar. Sprutstart 6/5, UL 11/5 (IVF1).  

FruHolmli: 38 år. Har barn, IVF pga steriliserad. Kort protokoll. i Falun.  
    Sprutstart 3/5. ET 20/5, testdag 4/6

Kärleksbarn00: 3:e försöket. Försökt i 5år. Sprutstart: 14/5, VUL: 19/5, ÄP: 24/5

• Marre22
    KaosArt skrev 2016-05-23 14:39:16 följande:

Ja, det känns skönt att bara få bli välkomnad till äggplock, att ha nått de målet.

Samma dos (max) måndag och tisdag, och sedan Orgalutranet och Ovitrelle på onsdag.

Så ingen Menopur samma dag som Ovitrelle.

Sprutfri torsdag och sedan äggplock på morgonen på fredag!

Gaaaah, galet nervöst!

Det blir 10 sprutdagar för mig...
  • Närärdetvårtur

Besviken och uppgiven

Nu är jag ruvare och jag trodde det skulle innebära lite glädje i denna IVF-resa. Men nä, känner mig bara uppgiven och har gråten i halsen. Tycker inte besöket på kliniken för återföringen alls förde något gott med sig, även om jag nu har ett litet embryo i mig.

Allt gick bra som så med återföringen, det gjorde inte ont alls och allt gick väldigt snabbt. Av mina 8 plockade ägg var 4 stycken omogna och gick inte att använda. Av de resterande 4 så blev 3 befruktade och ett fick jag tillbaka idag och de övriga två ska odlas vidare. Dock fick jag informationen att sannolikheten att dessa två skulle klara sig till frysning var mycket liten Och det jag fick tillbaka, ett 3 dagars embryo, hade 12 celler. Läkaren sa att det var de bästa av de tre, dock hade det utvecklats lite fort. Normalt för ett 3 dagars embryo är 8 celler. Hon kunde inte säga om detta skulle påverka något negativt men jag känner själv att det inte känns bra när jag vet att det inte är det normala. Tänker att det kanske är detta som gör att vi är ofrivilligt barnlösa, inget fel har ju hittats på oss än så länge å då är det klart att när jag får det här beskedet så tänker jag ju direkt att det är det som kanske är vårt problem?! Har läst nånstans att alltför snabb celldelning inte är bra..Nån som vet mer?

Jaja måste försöka tänka positivt, dom hade ju aldrig satt tillbaka embryot om dom inte hade trott på det. Måste försöka koppla bort de negativa känslorna och försöka njuta av tiden som ruvare...Även om jag bävar för kommande veckor och ett eventuellt misslyckande....

• Emmahedblom

ÄP är det värsta jag har varit med om, fyfan!! Fick iaf ut 6 ägg, får se på torsdag hur många som blev befruktade. Sen totalfrys.

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj