• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • finee
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-17 16:15:47 följande:

Sprutdag 7: VUL och blodprov idag. Hade fina blåsor på varje äggstock (mellan 10-15 mm). läkaren räknade inte så noga men själv såg jag åtminstone 5 stycken på ena och 7 på andra så jag hoppas det finns lite fina ägg att skörda på fredag då äggplocket ska göras. Tar Ovitrelle imorgon kväll. Ska bli skönt när plocket är över så man slipper stressa över det, men å andra sidan går man ju in i en ny fas då där jag kommer va orolig för antalet ägg, befruktas något, får jag något tillbaka etc. Ja det här med IVF känns som en ständig oro för det mesta...

Grattis till många fina blåsor, det bådar gott

Känner PRECIS samma som dig med att få plocket gjort samtidigt som man bävar inför nästa fas med alla besked att oroa sig för. Hur många ägg, om något blir befruktat etc. Tänker mig att slutet av ruvningen är olidlig. Tyckte att dagarna innan bim var värst även då man försökte på vanliga sättet. Tur vi har varandra här inne så man får lite pepp och förståelse.
  • finee
    malre skrev 2016-05-17 17:40:33 följande:

Min blödning upphörde och idag två dagar innan TD fick jag ett fint pluss! Jag är gravid kan inte fatta det!!!!!

Håller tummarn för flera pluss i gruppen

Styrkekramar till alla

GRATTIS malre!!!!! Helt fantastiskt! Trådens först plus, helt underbart

Hur länge hade du blödning innan den upphörde? Var det mycket eller mer som spottnings? Ännu en gång grattis!
  • finee
    Marre22 skrev 2016-05-17 21:30:50 följande:

Min tredje Menopur är nu tagen och sedan i eftermiddag (då jag tagit två) så spänner det och drar rejält i magen.

Och eftersom det är första gången så vet man ju inte om det kommer accelerera eller hur det blir?

Det känns helt klart att det händer något där inne, hoppas att det är något som växer där inne...

Jag började också känna av i äggstockarna på tredje sprutdagen. Det slutade dock på sprutdag 6 när menopurdosen halverades. Tyckte nästan det kändes tryggare när jag kände av äggstockarna, som ett kvitto på att något händer.
  • KaosArt
    Marre22 skrev 2016-05-17 21:30:50 följande:

Min tredje Menopur är nu tagen och sedan i eftermiddag (då jag tagit två) så spänner det och drar rejält i magen.

Och eftersom det är första gången så vet man ju inte om det kommer accelerera eller hur det blir?

Det känns helt klart att det händer något där inne, hoppas att det är något som växer där inne...

Känner du så så tror jag garanterat att något växer :) tror inte du behöver vara orolig för att det inte gör det.

Sedan får du ju kvitto på det på ul, det är ju skönt! Jag kände ju inte så mycket så det var skönt att se att jag hade en del blåsor på vul. :)
  • KaosArt
    finee skrev 2016-05-17 21:40:33 följande:

Skönt att du känner dig lugn! Hahaha, ja, jag ska tänka på dig imorgon när jag ligger där och plockas Jag är dig hack i häl Känns skönt för min del att vara klar med sprutorna. Hur går det för dig med dina överstimuleringssprutor? <3

Det går okej, har gått gyfgsat bra och inte gjort så jätte ont. Men idag gjorde det det, så blev lite ledsen. Funderar på att ringa och kolla om de inte kan ta ett nytt blodprov för att se om värdena sjunkit. Så kanske jag kan sluta. Men vill ju inte heller utsätta mig för något farlig och sluta fast jag behöver dem. Men ska nog kolla upp det iaf. Är så uppgiven kring sprutor nu.

Kännde precis lite från magen nu, vill inbilla mig att lillen fäster in, att det är det jag känner. För det är ju typ nu den ska göra det. Men ja, kan ju vara vad som helst egentligen. :)

Verkligen stort lycka till imorgon!!! Hoppas allt går som det ska! <3 <3
  • stajlish
    S1981 skrev 2016-05-17 14:58:30 följande:

Ringde kliniken nyss och fick veta att endast 1 ägg befruktats normalt hittills. Håller såklart tummarna för de enda ägget och att det ska dela sig fint tills på torsdag. Men samtidigt har jag redan börjat ställa in mig på att köra igång med ny behandling så fort det går.. Suck. Undrar mest om det kommer att räknas som ett av de tre försöken vi har på oss om ägget inte går att återföra?

Håller tummarna för detta ägg nu <3
    Jadu, de va en bra fråga..hoppas inte det räknas isåfall!
  • stajlish
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-17 16:15:47 följande:

Sprutdag 7: VUL och blodprov idag. Hade fina blåsor på varje äggstock (mellan 10-15 mm). läkaren räknade inte så noga men själv såg jag åtminstone 5 stycken på ena och 7 på andra så jag hoppas det finns lite fina ägg att skörda på fredag då äggplocket ska göras. Tar Ovitrelle imorgon kväll. Ska bli skönt när plocket är över så man slipper stressa över det, men å andra sidan går man ju in i en ny fas då där jag kommer va orolig för antalet ägg, befruktas något, får jag något tillbaka etc. Ja det här med IVF känns som en ständig oro för det mesta...

Låter bra! :) Ja, det är skönt att ha plocket gjort.. men som du säger.. det är ständig oro o väntan på nåt..hela tiden! Tror man kommer ha det ända tills man är i mål dessvärre! Men som sagt, det kommer va värt det <3
    Lycka till på ditt ÄP!
  • stajlish
    malre skrev 2016-05-17 17:40:33 följande:

Min blödning upphörde och idag två dagar innan TD fick jag ett fint pluss! Jag är gravid kan inte fatta det!!!!!

Håller tummarn för flera pluss i gruppen

Styrkekramar till alla

STORT GRATTIS!!! Åh va kul! <3
  • stajlish
    KaosArt skrev 2016-05-17 19:04:42 följande:
    Nä man slits mellan hopp och förtvivlan. Men ja som du säger så kommer allt vara så värt det! <3

Haft lite minimensvärk idag, vill intala mig själv att det är embryot som fäster in. Och att det är det som känns. Men såklart kan det ju betyda vad som. Hehe.
    Det får vi hoppas att det är! Håller alla tummar och tår för det :)
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj