• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • stajlish
    provi87 skrev 2016-05-16 15:57:25 följande:
    Jag går också på SU och ingen nämnde nåt blodprov.. de gjorde bara VUL under min sprutperiod, två gånger dock. Kanske har med olika mediciner att göra. OM jag gör nåt mer IVF så ska jag fråga för detta verkar jättekonstigt.. 
    Va? jaha.. trodde iaf en o samma klinik körde samma.. fast som du skriver, kan ju bero på mediciner osv.. o kanske om man gör kort eller långt protokoll såklart.. det spelar nog in. Men ändå?! Verkar märkligt.. jag fick åka o göra två UL innan ÄP pga dosen som var lite låg..som tur är har jag fått högre från början denna gången så det händer lite, förstår att dom är rädda för att riskera överstimulering såklart.. o första gången är väl lite av en "testgång" när man lär känna hur kroppen svarar på all behandling. Så hoppas på ännu "bättre" resultat denna gång :)
  • stajlish
    provi87 skrev 2016-05-16 16:01:16 följande:

stjalish: <3 skönt att du är igång med sputorna snart! Vad fint du skrivit, håller med om varje ord. Känns så skönt att ha denna tråden när det inte finns någon att prata med. Jag längtar med efter att få se ett plus härinne, tycker det är dags nu, det är väl två tror jag som det inte gått vägen för här nu så det är verkligen dags :D 

<3 <3 <3 Ja, just de där att "prata" med människor som går igenom mer eller mindre samma sak, även om det såklart är individuellt allting hur man känner osv.. men just förståelsen.. den är grym! :) Ja, det är verkligen dags! Det är vi alla värda! 
  • S1981

Va roligt att det börjar gå framåt för många av oss här inne! Idag hade jag äggplocket och alla saker jag läst om att de gör jätteont mm stämde inte på mig! De var en ganska smärtfri historia iallafall under själva plocket. Har dock ont "mensvärksliknande" mest bak mot rumpan till nu efteråt? Men fick ut 6 ägg och makens spermaprov såg toppen ut så är försiktigt hoppfull, även om jag inte vägar slappna av. Beräknat återförande blir på torsdag.

• KaosArt
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-16 09:40:29 följande:

Tack KaosArt! Hur mår du nu? Känner du av nåt av ruvningen?

Jag är lite orolig inför äggplock, hur var ditt? Är helt inställd på att det inte kommer bli det roligaste man gjort...hur mådde du under/efteråt? Kan man jobba dagen efter?

Nu mår jag bra! Känner mig lugn och hyfsat bra fysisk nu för första gånger på några veckor, så skönt! Men känner inte av ruvningen hitills, har inte fått någon biverkning av lutinus än heller. Antar att det är vanligt att inte känna av något så hör tidigt så jag försöker hålla mig lugn :)

Vill inte skrämma upp dig men mitt äggplock var verkligen inte kul, jag hade jätte ont. Men bara under själva pocket, efter gick det över fort. Det var själv bedövningen som gjorde ont för mig. Men sedan har ju många här inne haft jätte bra upplevelser av sina äggplock, så det är nog vanligare att der går bra än att det går som för mig. Det kommer gå bra för dig! Jag var hemma dagen efter, för jag behövde också vila psykiskt. Men vissa får lite ont i magen, vilket inte är så konstigt när man blivit stucken. Så du kanske ska planera att vara hemma för säkerhetens skull.
  • KaosArt
    Sanlu87 skrev 2016-05-16 11:37:52 följande:

Äggplock avklarat. Gick bra, det kändes lite men inte så farligt.

Fick dock bara 5 ägg.. Så nu är ju oron väldigt stor att inget ska bli befruktat och se bra ut. :(

Det är bra resultat tycker jag, jag fick 6 och har ett i magen nu och fick veta att två gick till frysen. Så håll hoppet uppe! Viktigare att de är av bra kvalité än att får många. :)

Håller mina tummar för sina fem till på onsdag ! :)
  • KaosArt
    Marre22 skrev 2016-05-16 12:23:34 följande:

Nu har jag fått samtal från distanskliniken.

Blodprov och VUL på torsdag och så samma procedur på måndag, blodprov och VUL.

Lät mycket med två blodprov, men så kanske det är?!

Okej härligt med en plan! Jag tog också två blodprov så de är nog vanligt :)
  • KaosArt
    S1981 skrev 2016-05-16 18:16:56 följande:

Va roligt att det börjar gå framåt för många av oss här inne! Idag hade jag äggplocket och alla saker jag läst om att de gör jätteont mm stämde inte på mig! De var en ganska smärtfri historia iallafall under själva plocket. Har dock ont "mensvärksliknande" mest bak mot rumpan till nu efteråt? Men fick ut 6 ägg och makens spermaprov såg toppen ut så är försiktigt hoppfull, även om jag inte vägar slappna av. Beräknat återförande blir på torsdag.

Skönt att det gick bra för dig! De flesta här inne har det ju gått bra för på äggplocket så de är nog vanligast att det går bra! :)

Har lite glömt min dåliga upplevelse, den har blivit överskugga av ruvningen nu ;)

Du kanske har lite bakåtlutad livmoder, så sitter den längre bak. Jag har det, man kan även få mer mensvärk bak mot ryggen då.

Låter som ni har bra förutsättningar i alla fall, håller tummarna för er!
  • KaosArt

Gud vad jag spammar nu känner jag, men det har hänt så mycket här under dagen! :)

Ringde till kliniken idag och frågade hur det hade gått för min ägg under helgen.

De odlade ju vidare fyra stycken, och två tog sig till frysen! Wee, känns skönt!

Så de fryste dem idag, så två 6 dagars har vi på lager nu.

Känns så bra att ha en backup, om detta inte går vägen nu. Så slipper jag gå igenom hela svängen på en gång.

Stajlish - fint du skriver :) <3 och härligt att du snart får komma igång med sprutor snart, nästa steg lixom. Håller också med om att vi skulle behöva lite plus här inne! :)

• S1981
    KaosArt skrev 2016-05-16 18:47:35 följande:

Gud vad jag spammar nu känner jag, men det har hänt så mycket här under dagen! :)

Ringde till kliniken idag och frågade hur det hade gått för min ägg under helgen.

De odlade ju vidare fyra stycken, och två tog sig till frysen! Wee, känns skönt!

Så de fryste dem idag, så två 6 dagars har vi på lager nu.

Känns så bra att ha en backup, om detta inte går vägen nu. Så slipper jag gå igenom hela svängen på en gång.

Stajlish - fint du skriver :) <3 och härligt att du snart får komma igång med sprutor snart, nästa steg lixom. Håller också med om att vi skulle behöva lite plus här inne! :)

Åh va roligt att två ägg tog sig till frysen! Skönt med backup! Grattis :)
  • finee

Stajlish - välkommen tillbaka! Händer mkt här i tråden och är nästan helt omöjligt att hålla sig helt ajour Kul att det är sprutdags snart.

S1981 - grattis till genomfört äggplock och vad bra att det inte gjorde ont. Skönt att ha det avklarat. Börjar bli nervös för mitt ÄP på onsdag :/

Fruholmli - LYCKA TILL på ÄP imorgon! Förstår att du är nervös, det börjar jag också bli inför mitt på onsdag. Vi ligger väldigt lika i tid Närärdetvårtur - lycka till på ditt äggplock också!

Kaosart - vilket bra utfall med två blastisar till frysen. Hoppas att jag också får till frysen, och att det ens blir en ET nu framöver här. Skulle vara så skönt att slippa göra om hela stimuleringen.

Nu ska jag ladda upp för sista sprutan - Ovitrellen Har kollat igenom iallafall tre instruktionsvideos på youtube, så nu känner jag mig laddad

Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj