• KaosArt

IVF-start slutet på april/början på maj

Hej! 

Jag och min sambo ska starta våra första IVF någon gång under vecka 17, (mensen är beräknad runt onsdagen om den kommer som den brukar) kommer då att starta med kort protokoll. Kommer att börja med Menopur dag 2 och sedan lägga till Orgalutran på dag 7, vet såklart inte alls hur länge jag kommer att få hålla på med sprutor eftersom det är min förta IVF.

Vi har inte fått någon riktig förklaring på varför vi inte lyckas bli gravida på egen hand, (har försökt i snart två år) men på senaste ultraljudet såg läkaren vätska i höger äggledare och när jag spolade äggledarna så hade jag dålig genomfart. Så det kan vara något som påverkat, men som sagt ingen konkret anledning.

Vi gör våra behandling i Falun, någon fler som gör/ska göra det?

Vi ska även vara med i en forskningsstudie som undersöker sambandet mellan NK-celler (som har med immunförsvaret att göra) och barnlöshet. Någon fler som ska vara med i den studien?

Är det någon fler som ska starta IVF runt samma tid som vill följas åt? =)

• Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj
  • Kvinna84a

Är det någon som känner igen eller har hört att man får äl sekret av lutinus eller progesteron? Ruvdag 4 och blev lite förvånad :)

• Marre22
    Kvinna84a skrev 2016-05-15 21:21:42 följande:

Är det någon som känner igen eller har hört att man får äl sekret av lutinus eller progesteron? Ruvdag 4 och blev lite förvånad :)

Lutinus har gett mig rätt rejält med flytningar!
  • Marre22

Nu är min första spruta Menopur tagen!

Och som ny i gemet så var det en stor stund. Jag hade varit orolig helt i onödan, sticket kändes knappt och det sved lite av själva vätskan.

Nu är vi igång och jag hoppas jag slipper huvudvärk - jag är nämligen extremt känslig för hormoner och drabbas ofta av hormonell huvudvärk.

Jag har nu mailat min distansläkare och hoppas att jag imorgon får veta vad nästa steg blir.

Har bara fått ordination för 4 sprutdagar.

• finee

Härligt Marre22 att du är igång Jag är precis klar med menopuren. Tog sista sprutan nyss. Imorgon blir det ovitrellen

• finee
    Harvester skrev 2016-05-15 22:59:57 följande:

Vad är det som benämns ruvning? ET till implantation?

Tror det pågår längre. Från ET till bim/positivt test eller till blödning.
  • provi87
    Kvinna84a skrev 2016-05-15 21:21:42 följande:

Jag har fått det, på RD 8, 10 och 11 iallafall. Men kanske fler dagar eftersom det kommer ut väldiga mängder gegga av lutinus som jag inte studerat :) Men också förvånad! I nån blogg läste jag sen att det är ett bra tecken, men det verkar inte helt vedertaget. 
  • Närärdetvårtur

Första sprutan Orgalutran igår, gick väl ok men tycker det var stor skilland från Bemfola-sprutan. Och det var ju avsevärt mycket med vätska att spruta in oxå! Sved och stack i huden i säkert 30 minuter efteråt. Så nä, den sprutan kan jag helst va utan men det är bara att bita i det sura äpplet och tänka på att allt är värt det i slutändan om det genererar ett guldägg.

Annars så måste jag säga att jag har mått väldigt bra sedan sprutstart, inte känt så mycket alls. I går (sprutdag 5) började ägglossningsflytningarna komma och jag börjar känna mig lite spänd och uppsvälld. Men inte alls så farligt, kan köra på precis som vanligt - har dragit ner på träningen lite mest för att jag känner efter för mycket och är lite nervös att det ska va dåligt på något sätt men igår var jag upp på hästryggen och körde ett dressyrpass utan problem. Har ju bara kommit knappt halvvägs i sprutandet så mycket kan ju hända fram tills äggplock men håller tummarna att jag får fortsätta att må bra. Ska på UL imorrn och är lite spänd inför det, hoppas att det finns några fina äggblåsor som utvecklas som dom ska så att ett äggplock kan genomföras i början på nästa vecka!

• KaosArt
    Marre22 skrev 2016-05-15 21:56:16 följande:

Nu är min första spruta Menopur tagen!

Och som ny i gemet så var det en stor stund. Jag hade varit orolig helt i onödan, sticket kändes knappt och det sved lite av själva vätskan.

Nu är vi igång och jag hoppas jag slipper huvudvärk - jag är nämligen extremt känslig för hormoner och drabbas ofta av hormonell huvudvärk.

Jag har nu mailat min distansläkare och hoppas att jag imorgon får veta vad nästa steg blir.

Har bara fått ordination för 4 sprutdagar.

Härligt att du är igång! :) så skönt att det gick bra med sprutan, hoppas det fortsätter så!

Jobbigt med huvudvärk, förstår verkligen att du vill slippa det! Kanske du får tid för vul eller blodprov imorgon då! : D
  • KaosArt
    Närärdetvårtur skrev 2016-05-16 09:17:10 följande:

Första sprutan Orgalutran igår, gick väl ok men tycker det var stor skilland från Bemfola-sprutan. Och det var ju avsevärt mycket med vätska att spruta in oxå! Sved och stack i huden i säkert 30 minuter efteråt. Så nä, den sprutan kan jag helst va utan men det är bara att bita i det sura äpplet och tänka på att allt är värt det i slutändan om det genererar ett guldägg.

Annars så måste jag säga att jag har mått väldigt bra sedan sprutstart, inte känt så mycket alls. I går (sprutdag 5) började ägglossningsflytningarna komma och jag börjar känna mig lite spänd och uppsvälld. Men inte alls så farligt, kan köra på precis som vanligt - har dragit ner på träningen lite mest för att jag känner efter för mycket och är lite nervös att det ska va dåligt på något sätt men igår var jag upp på hästryggen och körde ett dressyrpass utan problem. Har ju bara kommit knappt halvvägs i sprutandet så mycket kan ju hända fram tills äggplock men håller tummarna att jag får fortsätta att må bra. Ska på UL imorrn och är lite spänd inför det, hoppas att det finns några fina äggblåsor som utvecklas som dom ska så att ett äggplock kan genomföras i början på nästa vecka!

Ja Orgalutranen vad jobbig med stickningar och sveda efter. Men för mig var den ändå bättre än menopur :)

Jag kände inte heller så mycket, men fick ändå ut fint med ägg. Spännande för dig med ul imorgon! Ser säkert jätte fint ut! :)
Svar på tråden IVF-start slutet på april/början på maj