• NästanSvensson

Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?

Jag är en kvinna strax över 30.

Gift, tre barn, hus strax utanför en medelstor stad, äger två bilar.

Jag och min man har medelinkomster, lån på huset och lite kvar på ena bilen.

Vi lever gott, vältrar oss inte i lyx, men kan köpa det vi behöver. Vi semestrar mycket inom Sverige på olika nöjesparker för barnen, men åker ibland utomlands också.

Det jag på senare år börjat reagera på är att vissa folk runt omkring oss i liknande situation ALDRIG verkar ha pengar. När vi var i tjugoårsåldern var det inte så konstigt när många studerade eller kanske var arbetslösa. Nu är alla i vår umgängeskrets mellan 30-40 år och de allra flesta lever som oss med två heltidsjobb, hus och barn.

Vankas det bröllop så är det alltid någon eller några som inte har pengar att lägga ut för möhippan/svensexan.

Föreslår jag en vistelse på tex spa bland mina tjejkompisar så är det alltid någon som inte har råd.

Frågar vi en annan familj om de vill följa med till Kolmården, Liseberg eller liknande så är det för dyrt.

Vi ska ut och äta med jobbet, men någon är pank(?) och kan inte följa med.

Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar. Detta gäller såklart inte alla i umgängeskretsen, men det verkar ändå vanligt.

Hur kommer det sig att vissa människor aldrig har några kronor över?

• Svar på tråden Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?
  • Anonym (Prioriterat)
    Anonym (Fantom) skrev 2016-03-11 11:18:16 följande:

Det är ju bra att spara. Till och med viktigt.

Men. Det låter faktiskt dom att ni "sparar bort livet". Att det blivit en fixering och rädsla att tappa kontrollen, att aldrig tillåta sig att vara spontan. Har ni något missbruksproblem bakom er?

Om man kan är det helt klart smartast att njuta hela vägen. Att inte pausa livet.

Vi sparar inte bort någonting :) Tvärt om slösar vi på saker som vi vill slösa på. 5 hästar i tävlingskondition är inte billigt. Det är inte heller billigt med båt och hålla 30 h mark. Någon annan skulle kanske prioritera att lägga dom pengarna på utemat 5 gånger i veckan istället. För en annan som inte delar våra intressen så är våra prioriteringar helt åt skogen

Vi äter på resturang/går på spa ibland. Men då är det med sällskap som vi valt och en resturang/spa som vi verkligen vill besöka.

Ett sparande blir också väldigt nödvändigt när man har många djur och stort hus. Hur gör man annars när en häst blir sjuk samtidigt som man måste renovera badrummet? Att betala saker kontant gör också att månadskostnader hålls låga och vi slipper betala räntor.

Jag förstår inte hur du drar paralleller till missbruk pga våra prioriteringar?

Vi njuter massvis av vårt liv, det kan jag lova dig ;) Är njutning för dig enbart kopplat till att prioritera kolmårdenbesök och lunch med kolleger?
  • NästanSvensson

Jag har nog aldrig skyllt på att jag inte har råd. Om vi inte vill följa med på något så säger vi helt enkelt att det inte är vår grej.

Om någon frågar om jag ska med på lunch och jag har matlåda med mig så säger jag bara helt enkelt att jag har matlåda med mig.

Men grejen är att det alltså inte bara handlar om att vi frågar om någon ska följa med på något.

Ett exempel. Förra veckan fikade jag med en ganska nära vän. Hon frågade om vi hade planer på vad vi ska göra i sommar. Barnen har tjatat om Legoland så vi har pratat om att vi eventuellt ska åka dit. Då säger hon att hennes barn velat åka till Legoland i flera år. Jag frågar om de ska dit, men det ska de inte för det är så dyrt att de inte har råd.

De tjänar ändå mer än oss, bor likvärdigt.

Jag tycker väl också att det finns roligare saker än att gå på Liseberg, Legoland och vattenparker. Men barnen älskar det så då planerar vi in åtminstone nån sak för barnen varje sommar.

Ett annat exempel är för något år sen när jag blev medbjuden på möhippa för en kompis. När vi planerade ville en av hennes närmsta vänner att vi skulle grilla korv i skogen för att det skulle bli billigare än lunch ute. Inget skulle få kosta pengar på den möhippan.

Det hade väl inte varit så konstigt om den blivande bruden var en friluftsmänniska, men så var det inte.

Jag tyckte att det var rent utsagt pinsamt.

• Anonym (Fantom)
    Anonym (Prioriterat) skrev 2016-03-11 11:28:41 följande:

Vi sparar inte bort någonting :) Tvärt om slösar vi på saker som vi vill slösa på. 5 hästar i tävlingskondition är inte billigt. Det är inte heller billigt med båt och hålla 30 h mark. Någon annan skulle kanske prioritera att lägga dom pengarna på utemat 5 gånger i veckan istället. För en annan som inte delar våra intressen så är våra prioriteringar helt åt skogen

Vi äter på resturang/går på spa ibland. Men då är det med sällskap som vi valt och en resturang/spa som vi verkligen vill besöka.

Ett sparande blir också väldigt nödvändigt när man har många djur och stort hus. Hur gör man annars när en häst blir sjuk samtidigt som man måste renovera badrummet? Att betala saker kontant gör också att månadskostnader hålls låga och vi slipper betala räntor.

Vi njuter massvis av vårt liv, det kan jag lova dig ;) Är njutning för dig enbart kopplat till att prioritera kolmårdenbesök och lunch med kolleger?

Jag gör också sällan de sakerna du beskriver. På ditt förra inlägg uppfattade jag det så att du väljer bort middagar för att du inte tillåter dig att ta ur de 15000, inte för att du inte vill. Med det här inlägget förstår jag bättre och det låter inte sjukt :)

Före detta missbruk, och även pågående, har stor betydelse vad det gäller sådana här beteenden (som jag tyckte du verkade ha).
  • Anonym (G)
    NästanSvensson skrev 2016-03-11 11:51:32 följande:

Jag har nog aldrig skyllt på att jag inte har råd. Om vi inte vill följa med på något så säger vi helt enkelt att det inte är vår grej.

Om någon frågar om jag ska med på lunch och jag har matlåda med mig så säger jag bara helt enkelt att jag har matlåda med mig.

Men grejen är att det alltså inte bara handlar om att vi frågar om någon ska följa med på något.

Ett exempel. Förra veckan fikade jag med en ganska nära vän. Hon frågade om vi hade planer på vad vi ska göra i sommar. Barnen har tjatat om Legoland så vi har pratat om att vi eventuellt ska åka dit. Då säger hon att hennes barn velat åka till Legoland i flera år. Jag frågar om de ska dit, men det ska de inte för det är så dyrt att de inte har råd.

Jag tycker väl också att det finns roligare saker än att gå på Liseberg, Legoland och vattenparker. Men barnen älskar det så då planerar vi in åtminstone nån sak för barnen varje sommar.

Ett annat exempel är för något år sen när jag blev medbjuden på möhippa för en kompis. När vi planerade ville en av hennes närmsta vänner att vi skulle grilla korv i skogen för att det skulle bli billigare än lunch ute. Inget skulle få kosta pengar på den möhippan.

Det hade väl inte varit så konstigt om den blivande bruden var en friluftsmänniska, men så var det inte.

Haha. Ja pinsamt. Vad tyckte bruden om korvmöhippan?
  • NästanSvensson
    Anonym (G) skrev 2016-03-11 13:24:14 följande:

Haha. Ja pinsamt. Vad tyckte bruden om korvmöhippan?

Som tur var lyckades jag och några andra få med ett par saker till så det blev inte bara att grilla korv utan även grillat hemma hos en av deltagarna på kvällen och en billig aktivitet på dagen

Tror summan landade på 100 kr per person plus aktiviteten (som de som inte hade råd valde bort för egen del)

Men jag tror att hon var lite besviken, men det sa hon ju såklart inte.
  • gbgumman
    Anonym (Prioriterat) skrev 2016-03-11 11:28:41 följande:

Du svarar så bra och rätt. Tummen upp!
  • M1rella
    NästanSvensson skrev 2016-03-11 11:06:46 följande:

Jag har självklart funderat på om det kan vara så att man skyller på att man inte har råd, men jag tror inte det. Nu var just spa bara ett av många förslag. Det är inte så att jag tjatar om att vi ska åka på spa jämt

De gör ju inget annat med någon annan heller utan tjatar om hur roligt det hade varit att göra det och det....

Då är det nog helt enkelt så att de inte har ekonomi. Kanske har stora skulder etc och faktiskt inte har råd men en ex spahelg eller Liseberg.

Även om de har samma inkomster som er så kan de my ket väl ha mer utgifter.
  • M1rella

Att de tjänar mer än er och inte har råd med Legoland innebär att de har fl större utgifter än er.

Oftast är det så att ju bättre inkomst man få ju större utgifter får man.

Men jag förstår inte varför du bryr dig? Det är bara att acceptera att alla har inte råd. Om du nu så gärna vill åka på spa med tjejkompisarna så får du nog räkna med att bjuda den som inte har råd.

Vad är det som är pinsamt med att förslå en aktivitet som är gratis på en möhippa? Grilla i skogen kan vara hur mysigt och trevligtsom helst även om man egentligen inte är en friluftsmänniska.
  • Anonym (det)

Dom kan ju ha fler utgifter även om ni tjänar samma. Jag har ofta inte råd att göra sånt där roligt, blir kanske 1 lunch ute med vänner i månaden, spa m.m är bara att glömma, försöker se till att åka på nått roligt med barnen 1-2 per år i alla fall som inte kostar allt för mycket. Åh ja folk kanske undrar varför vi inte har råd. Jag har inget stort sparande jag kan skryta med heller. Men jag har lån att betala, lån som jag tog för att hjälpa min pappa att undvika personlig konkurs efter att min mamma dog. Jag och min man försörjer också hela hans familj som bor i ett annat land. Så på dom två sakerna försvinner mycket pengar varje månad. Sen åker vi ner till hans familj ca 4-5 veckor per år också.
  • gbgumman

Kan hålla med många här i tråden. Alla prioriterar olika. Vi hade nog också avstått från förslag att åka till Kålmården om det hade skett under perioden strax innan vi åkte till Florida och gick på Disney world. Det är inte så att jag sitter och föreslår folk att följa med dit eller förundras varför de inte åker dit. Jag är säker på att många ungar vill dit. Nu bygger vi vårt drömhus för 7,5 miljon. Även om vår ekonomiska plan är mycket bra så håller vi ändå in på mycket små saker just nu. Just nu är vårt hus det som får kosta och det kommer gå ut över utflykter med barnen. Kan låta konstigt men jag hade faktist ursäkten jag har inte råd när några vänner fråga om jag skulle med på teater. Tror inte de dömer mig för det. De är förstående.

Svar på tråden Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?