• NästanSvensson

Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?

Jag är en kvinna strax över 30.

Gift, tre barn, hus strax utanför en medelstor stad, äger två bilar.

Jag och min man har medelinkomster, lån på huset och lite kvar på ena bilen.

Vi lever gott, vältrar oss inte i lyx, men kan köpa det vi behöver. Vi semestrar mycket inom Sverige på olika nöjesparker för barnen, men åker ibland utomlands också.

Det jag på senare år börjat reagera på är att vissa folk runt omkring oss i liknande situation ALDRIG verkar ha pengar. När vi var i tjugoårsåldern var det inte så konstigt när många studerade eller kanske var arbetslösa. Nu är alla i vår umgängeskrets mellan 30-40 år och de allra flesta lever som oss med två heltidsjobb, hus och barn.

Vankas det bröllop så är det alltid någon eller några som inte har pengar att lägga ut för möhippan/svensexan.

Föreslår jag en vistelse på tex spa bland mina tjejkompisar så är det alltid någon som inte har råd.

Frågar vi en annan familj om de vill följa med till Kolmården, Liseberg eller liknande så är det för dyrt.

Vi ska ut och äta med jobbet, men någon är pank(?) och kan inte följa med.

Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar. Detta gäller såklart inte alla i umgängeskretsen, men det verkar ändå vanligt.

Hur kommer det sig att vissa människor aldrig har några kronor över?

• Svar på tråden Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?
  • Anonym (Äpplen o Päron)
    Anonym (antingen) skrev 2022-05-13 09:37:31 följande:
    Fasta dels så vet man inte allt om alla - det kanske inte syns utåt för andra vad ens pengar går åt till och förutsättningarna kan vara oerhört olika trots att det ser likvärdigt ut på ytan. 

Att utnyttja andra är aldrig okej, men det är ju inte heller vad TS beskriver. Utan TS vill att vänner hänger med på kostsamma saker och ifrågasätter varför dessa vänner inte har råd eller vill prioritera samma saker som TS vill. 

För min egen del lägger jag hellre rejält med pengar på mat och sånt än åker runt till olika affärer för att spara några hundralappar. Tiden är också viktig i det avseendet, och det tar inte 40 min extra i veckan för alla, det beror ju helt på hur mkt affärer man har omkring sig etc. Sen kanske jag spar in på annat som du gärna lägger en extra peng på. Inget är rätt eller fel där, det är olika prioriteringar. 

Och precis som ditt nick antyder så jämför du äpplen och päron. 
    Som jag skrev var det ett exempel...
    Dom jag hänvisade till och flera andra som vi känner tänker lika medans några av oss tänker på vårt vis.
    Alla har lika långt till alla affärer. JAG tycker inte att 72 000kr /år är några hundralappar men det får ju stå för dig.
    För övrigt låter du som dom som alltid gnäller att dom inte har pengar men sen inte orkar göra något åt det själva.
  • Anonym (antingen)
    Anonym (Äpplen o Päron) skrev 2022-05-13 14:10:58 följande:
    Som jag skrev var det ett exempel...
    Dom jag hänvisade till och flera andra som vi känner tänker lika medans några av oss tänker på vårt vis.
    Alla har lika långt till alla affärer. JAG tycker inte att 72 000kr /år är några hundralappar men det får ju stå för dig.
    För övrigt låter du som dom som alltid gnäller att dom inte har pengar men sen inte orkar göra något åt det själva.
    Nej, om det blir den extraordinära summan så är det klart att det är skillnad. Men jag tror att det är få som kommer att halvera sina kostnader på bara att åka till några olika affärer och utnyttja lite extrapriser. Men så kanske det var just för den familjen. Och såklart har du fler i din närhet som kan verifiera din tes, så brukar det ju vara. 

Så jag låter som dem som gnäller om att jag inte har pengar? På vilket sätt gnäller jag menar du? Jag har pengar över till det jag prioriterar och vill. Det kanske inte är samma saker som du prioriterar och vill, men det behöver det ju inte vara heller. Du låter som någon som drar snabba slutsatser utifrån väldigt lite information. 
  • Kvarna
    NästanSvensson skrev 2016-03-11 10:26:09 följande:
    Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?

Jag är en kvinna strax över 30.

Gift, tre barn, hus strax utanför en medelstor stad, äger två bilar.

Jag och min man har medelinkomster, lån på huset och lite kvar på ena bilen.

Vi lever gott, vältrar oss inte i lyx, men kan köpa det vi behöver. Vi semestrar mycket inom Sverige på olika nöjesparker för barnen, men åker ibland utomlands också.

Det jag på senare år börjat reagera på är att vissa folk runt omkring oss i liknande situation ALDRIG verkar ha pengar. När vi var i tjugoårsåldern var det inte så konstigt när många studerade eller kanske var arbetslösa. Nu är alla i vår umgängeskrets mellan 30-40 år och de allra flesta lever som oss med två heltidsjobb, hus och barn.

Vankas det bröllop så är det alltid någon eller några som inte har pengar att lägga ut för möhippan/svensexan.

Föreslår jag en vistelse på tex spa bland mina tjejkompisar så är det alltid någon som inte har råd.

Frågar vi en annan familj om de vill följa med till Kolmården, Liseberg eller liknande så är det för dyrt.

Vi ska ut och äta med jobbet, men någon är pank(?) och kan inte följa med.

Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar. Detta gäller såklart inte alla i umgängeskretsen, men det verkar ändå vanligt.

Hur kommer det sig att vissa människor aldrig har några kronor över?

Känner igen det där, så fort det vankas resor, äventyr, ut och äta så är det alltid någon eller några som inte får ihop det.

Tror det finns flera anledningar.

1. Dom vill inte.

2. Dom skulle vilja men tycker inte det är värt priset.

3. Dom har verkligen inga pengar över.

Frågan är ju varför folk inte har pengar, till synes borde ju olika par i ett medelklassområde med ungefärligt inkomstspann ha ungefärligt lika mycket pengar. Så är det onekligen inte p.g.a. att dom tar olika beslut. 

Vet ett par som tjänar ganska bra och har säkert 25 000 kr över när bil, hus, internetleverantör, el och andra hyfsat standardiserade räkningar som de flesta har.  Men paret får alltid slita med ekonomin. Anledningen är att dom är pigga på att köpa saker på avbetalning, har tagit flera blancolån genom åren för att bygga en ny uteplats, göra vid kök, badrum e.t.c.

Är inte emot lån och förstår att köpa en ny värmepump, renovera köket e.t.c. kan vara en tuff kostnad att ta men par som sätter det i system att ta allt från soffan, handla kläder på nätet till att bygga en ny uteplats bildar en ond spiral. Där saker som borde vara lätt att spara ihop till nu blir en extra kostnad.

Har inte insyn i deras ekonomi men skulle gissa på att av dessa runt 25 000 kr så går säkert 12 000-15 000 bort i diverse avbetalningar på lån samt extra utgifter.

1200 kr för TV:n, 2 300 för blancolån 1, 1800 för blancolån 2, säng 2 500 kr/mån o.s.v.

Som sagt har inte insyn i deras ekonomi och därmed inte exakta belopp eller till exakt vad som är på avbetalning och inte men vet att dom har en jävla massa.

På ytan så ser deras ekonomi välmående ut men av dessa ca:25 000 kr så har de kanske "bara" 10-12 000 kr över och då ska det täcka mat, ungarnas aktiviteter, oväntade utgifter och allt annat som hör månaden till.

Går priset upp på el, bränsle och räntan stiger så pressas ekonomin ytterligare.

Att spara blir då kanske inget alternativ, att hosta upp engångskostnader som Spa, nöjesparker e.t.c. blir då tufft.

Grejen är att jag tror många lever så här egentligen. Med tanke på hur ofta låneförmedlare ringer eller skickar ut brev samt att nästan alla branscher erbjuder avbetalning så måste det vara vanligt.   
  • Anonym (Glesbygd)
    Anonym (Äpplen o Päron) skrev 2022-05-12 12:20:24 följande:

Som jag uppfattade TS så var det jämförbara vänner... 
    Inte någon som har går/dyra djur eller andra dyra hobbys. Då hade nog TS inte skrivit att det var vänner med samma förutsättningar..

Det jag reagerar på när det är vänner som aldrig har råd så ligger mycket i tänket runt konsumtion. 
    Man orkar bara åka till närmsta matbutiken och handla det man ska, inte extrapris eller kort datum. Man tänker inte säsong eller bunkrar.
    Brorsans tjej gnällde jämt och sa " ni är så rika, ni kan betala"
    Efter ett tag tröttnade jag och sa att jag inte vill höra det mer utan hon kan minsann ha det lika dant, när hon hävdade motsatsen bad jag henne jämföra kontoutdrag i 5 månader med mig. Det som var den stora skillnaden var just att vi tänkte mer på dom små summorna. Deras hushållskonto var 6000kr
    högre 2v o 2b har vi bägge ungefär samma åldrar deras var 12 000kr vårat var 6000kr i månaden. Om man väljer att alltid köpa toapapper, kaffe konserver på extrapris, mat på kort datum och åka runt i olika affärer så gör det massor. 
    72 000kr på ett år. Hon lovade att alldrig kommentera igen men sa också att hon inte pallade att åka till 4 affärer 1g/vecka ( vilket tar mig 40 min extra i veckan).

Åka runt? Ica och Coop på byn. Nästa ligger 4 mil bort. 
    De övriga som Willys, Hemköp ligger 7 eller 12 mil bort.
    Självklart handlar jag allt i en av samhällets två butiker. 
  • Anonym (prioriteringar)

Är det så konstigt att man måste göra prioriteringar? Åker vi till Legoland har vi inte råd att åka till Farmor (som bor utomlands = flygresa + hyrbil mm). Eller så gör vi bägge men måste ta av pengarna som vi sparar för att kunna fixa stammarna i huset.

• Anonym (Smålänningen)

Det handlar om prioriteringar.

Personligen har jag alltid prioriterat min trygghet och spar. Spa och möhippor har jag aldrig velat lägga ut mer än en tusenlapp på. 

Så det behöver inte vara att dina kompisar har ?slut på pengar?, de kanske bara prioriterade att spara 15000kr den månaden medan du gick på spa.

• me33

Saker o ting har blivit mycket dyrare, inte bara en eller två saker. 

Helt orimligt att se att folks löner ska klara hålla ikapp med inflationen, priset på drivmedel och matvaror.

Fler människor kommer förklaras bankrupta i framtiden i Sverige det är säkert.

• sextiotalist
    me33 skrev 2022-05-20 15:09:01 följande:

Saker o ting har blivit mycket dyrare, inte bara en eller två saker. 

Helt orimligt att se att folks löner ska klara hålla ikapp med inflationen, priset på drivmedel och matvaror.

Fler människor kommer förklaras bankrupta i framtiden i Sverige det är säkert.

Troligen i hela västvärlden, det händer samma sak i resten av västeuropa nu. Många länder har blivit påverkade av det som händer i Östra Europa och innan hade vi pandemin som lade sordin på flera branscher. 
    Men det är inte första gången i historien, vi har haft flera lågkonjukturer som vi har rest oss från.
  • Dekadensen

Det handlar garanterat om prioriteringar.
    Många människor sparar på börsen för framtiden.
    Vi lägger nog i snitt 10k I månaden på börsen.

• Anonym (Gullefjun)
    Anonym (Smålänningen) skrev 2022-05-20 09:24:13 följande:

Det handlar om prioriteringar.

Personligen har jag alltid prioriterat min trygghet och spar. Spa och möhippor har jag aldrig velat lägga ut mer än en tusenlapp på. 

Så det behöver inte vara att dina kompisar har ?slut på pengar?, de kanske bara prioriterade att spara 15000kr den månaden medan du gick på spa.

Fast oftast är det nog inte så.

Jag vet kanske två personer av ett hundratal vänner och bekanta som är genuint sparsamma/investerande så att de avstår från aktiviteter av den anledningen.

I övrigt om man inte har några pengar så har man antingen en för låg lön och vill inte byta jobb, har sjukdom/nedsatt arbetsförmåga, eller så är det självförvållat.
Svar på tråden Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?