NästanSvensson skrev 2016-03-11 10:26:09 följande:
Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?
Jag är en kvinna strax över 30.
Gift, tre barn, hus strax utanför en medelstor stad, äger två bilar.
Jag och min man har medelinkomster, lån på huset och lite kvar på ena bilen.
Vi lever gott, vältrar oss inte i lyx, men kan köpa det vi behöver. Vi semestrar mycket inom Sverige på olika nöjesparker för barnen, men åker ibland utomlands också.
Det jag på senare år börjat reagera på är att vissa folk runt omkring oss i liknande situation ALDRIG verkar ha pengar. När vi var i tjugoårsåldern var det inte så konstigt när många studerade eller kanske var arbetslösa. Nu är alla i vår umgängeskrets mellan 30-40 år och de allra flesta lever som oss med två heltidsjobb, hus och barn.
Vankas det bröllop så är det alltid någon eller några som inte har pengar att lägga ut för möhippan/svensexan.
Föreslår jag en vistelse på tex spa bland mina tjejkompisar så är det alltid någon som inte har råd.
Frågar vi en annan familj om de vill följa med till Kolmården, Liseberg eller liknande så är det för dyrt.
Vi ska ut och äta med jobbet, men någon är pank(?) och kan inte följa med.
Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar. Detta gäller såklart inte alla i umgängeskretsen, men det verkar ändå vanligt.
Hur kommer det sig att vissa människor aldrig har några kronor över?
Känner igen det där, så fort det vankas resor, äventyr, ut och äta så är det alltid någon eller några som inte får ihop det.
Tror det finns flera anledningar.
1. Dom vill inte.
2. Dom skulle vilja men tycker inte det är värt priset.
3. Dom har verkligen inga pengar över.
Frågan är ju varför folk inte har pengar, till synes borde ju olika par i ett medelklassområde med ungefärligt inkomstspann ha ungefärligt lika mycket pengar. Så är det onekligen inte p.g.a. att dom tar olika beslut.
Vet ett par som tjänar ganska bra och har säkert 25 000 kr över när bil, hus, internetleverantör, el och andra hyfsat standardiserade räkningar som de flesta har. Men paret får alltid slita med ekonomin. Anledningen är att dom är pigga på att köpa saker på avbetalning, har tagit flera blancolån genom åren för att bygga en ny uteplats, göra vid kök, badrum e.t.c.
Är inte emot lån och förstår att köpa en ny värmepump, renovera köket e.t.c. kan vara en tuff kostnad att ta men par som sätter det i system att ta allt från soffan, handla kläder på nätet till att bygga en ny uteplats bildar en ond spiral. Där saker som borde vara lätt att spara ihop till nu blir en extra kostnad.
Har inte insyn i deras ekonomi men skulle gissa på att av dessa runt 25 000 kr så går säkert 12 000-15 000 bort i diverse avbetalningar på lån samt extra utgifter.
1200 kr för TV:n, 2 300 för blancolån 1, 1800 för blancolån 2, säng 2 500 kr/mån o.s.v.
Som sagt har inte insyn i deras ekonomi och därmed inte exakta belopp eller till exakt vad som är på avbetalning och inte men vet att dom har en jävla massa.
På ytan så ser deras ekonomi välmående ut men av dessa ca:25 000 kr så har de kanske "bara" 10-12 000 kr över och då ska det täcka mat, ungarnas aktiviteter, oväntade utgifter och allt annat som hör månaden till.
Går priset upp på el, bränsle och räntan stiger så pressas ekonomin ytterligare.
Att spara blir då kanske inget alternativ, att hosta upp engångskostnader som Spa, nöjesparker e.t.c. blir då tufft.
Grejen är att jag tror många lever så här egentligen. Med tanke på hur ofta låneförmedlare ringer eller skickar ut brev samt att nästan alla branscher erbjuder avbetalning så måste det vara vanligt.