• NästanSvensson

Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?

Jag är en kvinna strax över 30.

Gift, tre barn, hus strax utanför en medelstor stad, äger två bilar.

Jag och min man har medelinkomster, lån på huset och lite kvar på ena bilen.

Vi lever gott, vältrar oss inte i lyx, men kan köpa det vi behöver. Vi semestrar mycket inom Sverige på olika nöjesparker för barnen, men åker ibland utomlands också.

Det jag på senare år börjat reagera på är att vissa folk runt omkring oss i liknande situation ALDRIG verkar ha pengar. När vi var i tjugoårsåldern var det inte så konstigt när många studerade eller kanske var arbetslösa. Nu är alla i vår umgängeskrets mellan 30-40 år och de allra flesta lever som oss med två heltidsjobb, hus och barn.

Vankas det bröllop så är det alltid någon eller några som inte har pengar att lägga ut för möhippan/svensexan.

Föreslår jag en vistelse på tex spa bland mina tjejkompisar så är det alltid någon som inte har råd.

Frågar vi en annan familj om de vill följa med till Kolmården, Liseberg eller liknande så är det för dyrt.

Vi ska ut och äta med jobbet, men någon är pank(?) och kan inte följa med.

Dessa människor är inte arbetslösa eller sjukskrivna, men har likförbannat alltid dåligt med pengar. Detta gäller såklart inte alla i umgängeskretsen, men det verkar ändå vanligt.

Hur kommer det sig att vissa människor aldrig har några kronor över?

• Svar på tråden Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?
  • ElaineBenes

Har inte läst några svar, men spontant tänker jag att de säger att de inte har råd för att de inte vill lägga pengar på just det. Inte för att det är tomt på kontot.

Det ryms helt enkelt inte i deras budget, de kanske har en annan resa inplanerad och väljer att pengarna ska gå dit. 
    Likaså möhippa, de tycker kanske inte att det är värt att lägga så mycket pengar på det. 
    Även om jag har råd att köpa ett par byxor för 4000 gör jag inte det, för jag tycker inte att det är värt det. 

• me33
    Dekadensen skrev 2022-05-21 07:30:13 följande:

Det handlar garanterat om prioriteringar.
    Många människor sparar på börsen för framtiden.
    Vi lägger nog i snitt 10k I månaden på börsen.

heheh "vi"

Det är nog inte mer än 5% av sv. befolkningen som klarar det för en längre tid.
  • Anonym (Varför inte bara vara ärlig?)

Inte så mycket en kommentar till TS men till er som säger att ni inte har råd fast det egentligen, som ni själva skriver handlar om prioriteringar. Varför är ni inte bara ärliga? jag kan förstå att man säger att man inte har råd om man lever på en sjukersättning som min bästa vän men när man kontantköper en lägenhet för en miljon utomlands och samtidigt säger att man inte har råd att ta bilen 30 mil då är det lite som ett hån mot den första personen (också exempel från min närhet)?.men väldigt intressanta kommentarer ändå. Har pratat vid ett flertal tillfällen med min man om detta fenomen och kommentarerna här bekräftar bara hur det ser ut i verkligheten även om det är högst ovetenskapligt. För egen del uppskattar jag ärlighet. Säg hellre nej tack, jag vill inte följa med för att jag inte tycker det är värt att betala det priset eller vill prioritera annat. Men säg inte att ni inte har råd om ni bygger ett hus för 7,5 miljoner eller köper en bil för 150 000 kr. Det blir lite löjligt i sammanhanget. 

• Anonym (Gullefjun)
    Anonym (Varför inte bara vara ärlig?) skrev 2022-05-23 20:05:29 följande:

Inte så mycket en kommentar till TS men till er som säger att ni inte har råd fast det egentligen, som ni själva skriver handlar om prioriteringar. Varför är ni inte bara ärliga? jag kan förstå att man säger att man inte har råd om man lever på en sjukersättning som min bästa vän men när man kontantköper en lägenhet för en miljon utomlands och samtidigt säger att man inte har råd att ta bilen 30 mil då är det lite som ett hån mot den första personen (också exempel från min närhet)?.men väldigt intressanta kommentarer ändå. Har pratat vid ett flertal tillfällen med min man om detta fenomen och kommentarerna här bekräftar bara hur det ser ut i verkligheten även om det är högst ovetenskapligt. För egen del uppskattar jag ärlighet. Säg hellre nej tack, jag vill inte följa med för att jag inte tycker det är värt att betala det priset eller vill prioritera annat. Men säg inte att ni inte har råd om ni bygger ett hus för 7,5 miljoner eller köper en bil för 150 000 kr. Det blir lite löjligt i sammanhanget. 

Ja det är ju rätt märkligt att det är så kort väg att köra för oss till vissa vänner men så lång väg att köra för dom om de ska hit...Drömmer
  • Anonym (Kvinna)

Undrar jag med. Jag har en vän som beklagar sig över sin ekonomi . De är 2 vuxna båda arbetar ena 75 andra 100% inga barn äger huset. De har ca 40 000  ut ihop ( han är inte blyg med att prata om deras ekonomi )  De blev fullständigt panik när han bytte jobb mitt i en mån fick en halv lön , Inget sparat. De har aldrig något över han går runt i sina gamla kläder jämt. 

Jag har 4 barn ensam och klara mig ändå oftast tills nästa lön och har 10 000 mindre än dom.  Vad gör folk,?  In hans fall är de lån, blanco med hög ränta. 

• Anonym (Man)

Känns som att detta mer utvecklas till någon slags skryttråd.

Oavsett så tror jag det handlar om prioriteringar. Men det spelar även stor roll vad du har med dig in i bohaget. Som bekant kostar det att vara fattig, om du däremot har ett kapital så kan du pressa ned dina utgifter till minimum. Det kan göra enormt stor skillnad i månadsbudgeten och följaktligen får man då mer pengar över till annat.

• Anonym (Gullefjun)
    Anonym (Kvinna) skrev 2022-05-26 20:07:11 följande:

Undrar jag med. Jag har en vän som beklagar sig över sin ekonomi . De är 2 vuxna båda arbetar ena 75 andra 100% inga barn äger huset. De har ca 40 000  ut ihop ( han är inte blyg med att prata om deras ekonomi )  De blev fullständigt panik när han bytte jobb mitt i en mån fick en halv lön , Inget sparat. De har aldrig något över han går runt i sina gamla kläder jämt. 

Jag har 4 barn ensam och klara mig ändå oftast tills nästa lön och har 10 000 mindre än dom.  Vad gör folk,?  In hans fall är de lån, blanco med hög ränta. 

Det låter inte särskilt vuxet att inte klara en halv månad utan lön när man har jobb.

Blancolån är inget jag hade talat högt om, det vore lite som att gå runt med en skylt med "idiot" i pannan, om man inte är under 25 år och har blivit uppfostrad  av socialt belastade föräldrar.
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Gullefjun) skrev 2022-05-27 09:58:12 följande:
    Det låter inte särskilt vuxet att inte klara en halv månad utan lön när man har jobb.

Blancolån är inget jag hade talat högt om, det vore lite som att gå runt med en skylt med "idiot" i pannan, om man inte är under 25 år och har blivit uppfostrad  av socialt belastade föräldrar.
     Nej han berättade att de knappt går runt när de båda har normal lön. Så de är ganska belånade med höga räntor.   
  • Anonym (Gullefjun)
    Anonym (Man) skrev 2022-05-26 20:18:27 följande:

Känns som att detta mer utvecklas till någon slags skryttråd.

Oavsett så tror jag det handlar om prioriteringar. Men det spelar även stor roll vad du har med dig in i bohaget. Som bekant kostar det att vara fattig, om du däremot har ett kapital så kan du pressa ned dina utgifter till minimum. Det kan göra enormt stor skillnad i månadsbudgeten och följaktligen får man då mer pengar över till annat.

Men vissa inrättar ju sina fasta utgifter så att de inte kan spara, och klagar sen på det. 

Jag hade också haft usel ekonomi om jag trodde att alla måste ha både en enorm och nyrenoverad bostad, sommarstuga utomlands, egen häst, två nya bilar som leasas, bara märkeskläder osv osv.

Man får välja, och prioritera olika saker i viss ordning så går det bättre.
  • Anonym (Mimmi)

Jag är en av dem som inte lägger pengar på t ex möhippor eller spa med kompisar. Anledningen är att jag inte vill slösa pengar på det. Det ger mig absolut ingenting, tvärtom.

Mina pengar går till sparande och resor, något sällsynt restaurangbesök sommartid. That´s it.

Skillnaden är bara att jag inte skyller på att jag inte har råd, utan jag säger att jag prioriterar annat.

Svar på tråden Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?