Inlägg från: Anonym (Prioriterat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Prioriterat)

Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?

Jag tror också att det handlar om hur dom prioriterar. Vi sparar 15000kr/månaden och har stort hus, hästar, dyra hobbys, inga skulder osv.

Om en kollega skulle vilja ha med mig på en lunch när jag har mat med mig så tackar jag nej. Jag vill inte lägga pengar på en lunchrestaurang med mina kolleger om jag inte känner för det. Då anser jag att jag inte har råd. För jag har inte "råd" med onödiga utgifter om jag vill fortsätta vårt sparande och livsstil.

Jag säger att jag är "pank" till mina vänner ibland när dom vill göra något som jag inte prioriterar. Då menar jag självklart inte pank i bemärkelsen " inga pengar". Utan istället menar jag pank som i att jag ex redan har slösat upp månadens " utemat-pengar" eller "skönhets-pengar". Men blir liksom inte rik på att inte hålla sin budget. Vill jag verkligen umgås med personen eller hitta på just den aktiviteten så finns ju pengarna. Men jag går inte på spa med väninnan om jag helgen innan har haft en weekend på en spaanläggning med maken. Det är slöseri med pengar. Då kanske jag säger " äsch jag är pank.. Jag och maken var iväg förra helgen."

Samma om en annan familj vill åka till ex Kolmården med oss. Tja.. Vi har inte råd i den bemärkelsen att vi inte vill lägga dom pengarna på just Kolmården.

Dessutom. Dom vänner som alltid har "råd" att unna sig är ofta dom som har ett läckande tak, inget sparande eller lån på sina hus/bilar/båtar/motorcyklar osv.

• Anonym (Prioriterat)
    Anonym (Fantom) skrev 2016-03-11 11:18:16 följande:

Det är ju bra att spara. Till och med viktigt.

Men. Det låter faktiskt dom att ni "sparar bort livet". Att det blivit en fixering och rädsla att tappa kontrollen, att aldrig tillåta sig att vara spontan. Har ni något missbruksproblem bakom er?

Om man kan är det helt klart smartast att njuta hela vägen. Att inte pausa livet.

Vi sparar inte bort någonting :) Tvärt om slösar vi på saker som vi vill slösa på. 5 hästar i tävlingskondition är inte billigt. Det är inte heller billigt med båt och hålla 30 h mark. Någon annan skulle kanske prioritera att lägga dom pengarna på utemat 5 gånger i veckan istället. För en annan som inte delar våra intressen så är våra prioriteringar helt åt skogen

Vi äter på resturang/går på spa ibland. Men då är det med sällskap som vi valt och en resturang/spa som vi verkligen vill besöka.

Ett sparande blir också väldigt nödvändigt när man har många djur och stort hus. Hur gör man annars när en häst blir sjuk samtidigt som man måste renovera badrummet? Att betala saker kontant gör också att månadskostnader hålls låga och vi slipper betala räntor.

Jag förstår inte hur du drar paralleller till missbruk pga våra prioriteringar?

Vi njuter massvis av vårt liv, det kan jag lova dig ;) Är njutning för dig enbart kopplat till att prioritera kolmårdenbesök och lunch med kolleger?
Svar på tråden Vuxna människor med jobb som aldrig har pengar?