• Regnbågsdröm

IVF mars/april

Hej alla!
    Vi har nu fått vår planering för vårt tredje IVF-försök. Vi kör långt protokoll och ska nu börja med synarela-spray den 20 mars. Enligt planeringen ÄP vecka 16. Några som är i samma tid och som vill följas åt? Hoppa gärna in i tråden!

• Svar på tråden IVF mars/april
  • Nicka

Tråkigt att läsa om problemet med chefer som inte förstår :(
    Har inte själv haft några stora problem, men inte har de varit helt lätt alla gånger..
    Har suttit o rehab samtal,pga att jag varit sjuk ofta och vid ett samtal så säger företagssjuksköterskan till mej att hon tycker att jag kanske ska fundera om vi verkligen ska fortsätta med IVF då jag inte verkar må så bra?! Tro fan att man inte mår bra alla gånger i denna process..
    Jag har tagit ledigt när jag behövt och sjukskrivit mej när de varit tungt.
    När vi gjorde bruttolönavdrag så fick jag inte lov att sjukskriva mej för tex äggplock och återförande...

Vi har bestämt att vi ska köra på med de ägget vi har i frysen, är igång med Letrozol.
    Väntar på vidare planering.

• anki75
    Regnbågsdröm skrev 2016-04-28 16:13:39 följande:
    Jag gör det. Jag tänker verkligen inte ta ut någon semester när jag ligger på ett operationsbord. Det är inte semester, det är medicinskt och för mig är det mer likt ett sjukdomstillstånd än någon semester. Sen är det ju så att om man vill ha betalt blir det ju semester. Jag får ju karensdagar så länge dagarna inte är i följd. Men det struntar jag i. Slösar inte semesterdagar på detta, inte en chans.
    Jag har inte ens tänkt på att det räknas som sjukdom. Sist var jag borta i 2 veckor, dels för att det är 35 mil bort, och så en  vecka för att ta det lugnt efteråt. Så jag messade min chef nu  o sa att han får ändra det, man har ju rätt till 5 dagars sjukskrivning så det vill jag ha istället. Kan man spara sina semesterdagar så.
  • Regnbågsdröm
    anki75 skrev 2016-04-28 16:42:36 följande:
    Jag har inte ens tänkt på att det räknas som sjukdom. Sist var jag borta i 2 veckor, dels för att det är 35 mil bort, och så en  vecka för att ta det lugnt efteråt. Så jag messade min chef nu  o sa att han får ändra det, man har ju rätt till 5 dagars sjukskrivning så det vill jag ha istället. Kan man spara sina semesterdagar så.
    Ja, jag har väldigt svårt att tro att du inte skulle få det. För mig har det varit självklart och för min chef också. Han sa att han beviljar mig semester om jag inte vill förlora pengar på det, men jag ville inte göra så. Så jag har skrivit mig sjuk varje gång. Men är å andra sidan borta typ en vecka totalt. Sen har jag varit hemma lite pga att jag mått psykiskt kasst också.
  • celavie1
    Fame skrev 2016-04-28 12:39:09 följande:
    Tack för ditt svar! Jag hoppas de har nåt ess kvar.. mitt landsting finansierar bara via denna klinik så får bli privat annars och det är ju tyvärr så dyrt så hade velat testa de där tre man får först.. suck. Men går det inte så går det ju inte. 

Tyvärr har jag ingen förstående chef utan han vill att man ska ansöka om ledighet innan schemat läggs på jobbet och vi har redan schema lagt till och med september. Finns ju INGEN som gör nåt inom vården som får kallelser med 5 månaders varsel..! Så kan inte vara kvar där. Han vill att jag ska berätta för hela arbetsgruppen (vi är ca 20-25 pers en vanlig dag) och förklara varje gång jag måste vara borta för att "motivera dem att täcka upp" för mig. Vi har några trevliga men också några riktigt störiga okänsliga individer som jag inte alls vill ska veta vad som händer i min livmoder. Så jag byter hellre jobb.. Fast jag älskar arbetet som sådant. Men det håller inte under en ivf där man inte kan prestera på topp. 

Ska tänka mer på att man får bli ledsen, försöker alltid vara duktig o stark men det är svårt just nu! Kram o tack igen!
    Ärligt talat så kokar jag av ilska när jag läser om din chef. Låter ju helt orimligt. Har ni inget skyddsombud som du kan prata med. Låter verkligen fel att du ska lämna ett jobb du gillar pga en oförstående chef. Stå på dig men unna dig också att vila lite. Gör något du mår bra av och försök koppla av lite. Det kommer lösa sig även om det är överjävligt ibland.
  • Emmet1976

Jag blir helt förtvivlad när jag läser hur vissa av er blir behandlade av era chefer i samband med ivf. Att tvingas berätta något så privat för kollegor är inte okej. Dessutom har chefen ett ansvar att medarbetarna mår bra, särskilt i och med den förtydligade lagen som trädde i kraft sista mars.
    Har ni kollektivavtal? Ta upp detta med facklig representant i sådana fall.

Jag skulle till och med vilja vara så fräck att påstå att man inte är frisk om man har problem med att bli gravid och att det då är det chefens ansvar att säkerställa att medarbetaren mår bra och tillfrisknar genom att ges det stöd som går för att hen ska kunna bli gravid och därmed bli frisk.

• Emmet1976
    celavie1 skrev 2016-04-28 20:20:29 följande:

Hur länge ska man egentligen fortsätta med lutinus efter man plussat?

Börjar du oxå bli trött på murbruket i byxorna? Haha :d
    Verkar vara individuellt (standard tom v 5) och lite frivilligt för vissa om de vill fortsätta. Jag tänker personligen försöka få fortsätta till minst v 8 för att minska missfallsrisken. Men jag har kanske fått detta om bakfoten?
  • Sjöblomman
    Emmet1976 skrev 2016-04-28 21:33:32 följande:
    Börjar du oxå bli trött på murbruket i byxorna? Haha :d
    Verkar vara individuellt (standard tom v 5) och lite frivilligt för vissa om de vill fortsätta. Jag tänker personligen försöka få fortsätta till minst v 8 för att minska missfallsrisken. Men jag har kanske fått detta om bakfoten?
    Där jag går, Sophiahemmet, säger de fram till VUL där man sett hjärtslag. Men det är nog väldigt olika.
  • Regnbågsdröm
    Sjöblomman skrev 2016-04-28 22:28:13 följande:
    Där jag går, Sophiahemmet, säger de fram till VUL där man sett hjärtslag. Men det är nog väldigt olika.
    Vi som har Crinone tar den i 15 dagar, oavsett om graviditet visas eller ej
Svar på tråden IVF mars/april